Kinderziektes Octavia III?

seerd

Lid
Vandaag de eibachs er onder gekregen. Stuurt zeer fijn. De ruitensproeier deed niets geks volgens de dealer. Daar toch maar even praatje gemaakt en het bleek dat het normaal is. Pas als er landelijk 30 klachten binnen komen gaan ze tot actie over. Mijn klacht wordt nu aan PON doorgezet. We zullen zien.
 

Gieliovd

Forumguru
Nou de wagen weer 2 dagen kwijt geweest (deze maand bij elkaar twee weken in een andere auto gereden) en over een paar weken weer.

Eindelijk hebben ze het probleem met de airco aangehoord en opgepakt. Er bleek 240 gram koudemideel in te zitten waar 550 moet. Top dealer in Dordrecht.

Helaas, dit was het niet. Ze verdenken nu het expansieventiel in het dashboard... Besteld, backorder, blabla... Vervelend. Met het dashboard er misschien voor uit!! Als dat maar goed komt....

The story continues....
 

Olavio

Senior Member
Gewoon bijgevuld:jaja:

Ach, ik wil best geloven dat dit bij een nieuwe auto in het begin een keer moet gebeuren. Aangezien het tankje vacuüm was, ik niets onder de auto zag liggen en geen sporen van lekkage rondom de motor zag, geloof ik niet gelijk dat er een lek is. De auto heeft hard moeten werken de afgelopen weken. 2500km met een caravan erachter, auto volgeladen en 5 personen.... Ik wacht het even af. Ik houd het de komende tijd goed in de gaten.
Of denken jullie daar anders over?

Mij overkwam iets soortgelijks, alleen was dat in Italië. Na de eerste paniek bij de garage (moest de auto laten staan, mocht niet verder rijden, etc.) bleek de volgende dag niets te vinden. Uiteindelijk 'vonden' ze een lekke pakking. Ik ga er nog steeds maar van uit dat het waar was en heb momenteel geen verlies van koelvloeistof meer. Wat betreft het bijvullen: in het boekje staat dat met water kan worden bijgevuld, maar daarna wel naar de dealer i.v.m. antivries. Inmiddels heb ik begrepen van dit forum dat er (tenminste) twee soorten koelvloeistof zijn. Een voor de warmere landen (minder antivries) en een voor de koudere landen (meer antivries). Ik bedenk me nu dat ik dus nog langs de garage moet om het 'antivriespeil' te laten checken, wellicht heb ik de warme variant.
 

Joske

Forumguru
@Olavio
Volgens mij kappen ze er gewoon in heel de wereld G13 in hoor, in de O3 :D

welk kleurtje heeft het? Paars? = G13

(mss dat ze in Siberië er nog iets aan toevoegen, maar een G13 gaat tot -30°C)
 

Joske

Forumguru
G13 is paars van kleur en gaat zoals ik al zei tot -30°C, dan denk ik niet dat je je nog zorgen hoeft te maken é?
 

Joske

Forumguru
Aircopomp is onlangs vervangen, nu weer lekker stil.
wat was de aanleiding hiervan? (zelf opgemerkt? dealer opgemerkt?)


vind persoonlijk dat de airco in de O3 in het algemeen minder goed koelt dan de O2.. gebeurt allemaal iets te rustig mijn inziens, wsl voor de eco-normen zeker? :lezen:
 

madpilot

Senior Member
Zelf opgemerkt. Toen ik een paar honderd kilometer gereden had hoorde ik al een beetje een typisch geluidje dat ik niet echt kon plaatsen (maja, nieuwe auto, misschien hoort het etc). Tijdens mijn vakantie begon ie echter echt herrie te maken (zal je altijd zien...). Verder bleef ie wel goed werken en is ie niet vastgelopen, gelukkig.

Volgens mij kan je bij de instellingen een profiel kiezen, dat zou invloed kunnen hebben op het koelvermogen. Misschien de moeite om dat even te checken :)
 
Valt mij overigens wel op dat ramen als een idioot beslaan bij regenachtige omstandigheden met de stand op automatisch
 

madpilot

Senior Member
Misschien beledig ik je nu, maar zet je de airco wel op ontwasemen? Evt. handmatig wat minder hard laten blazen. Alleen op Auto zetten helpt bij vochtige omstandigheden idd onvoldoende tot niet.
 

blauwkeut

Forumguru
wat was de aanleiding hiervan? (zelf opgemerkt? dealer opgemerkt?)


vind persoonlijk dat de airco in de O3 in het algemeen minder goed koelt dan de O2.. gebeurt allemaal iets te rustig mijn inziens, wsl voor de eco-normen zeker? :lezen:
En als je je airco op 'hoog' of zoiets zet? Setup knop op de aircobediening... Ik heb de mijne het laagst gezet, krijg altijd koppijn als ie te hard begint te blazen (instant koelkast stand).

edit: sorry, wat posts gemist terwijl ik aan het typen was... te laat dus :)
 

Jstruijk

Senior Member
Vreemd. Ramen beslaan hier zelden tot nooit. Ontwasemingstand hier dan ook nog nooit nodig gehad.
Maak wel regelmatig je ramen schoon. Een beetje vet raam en hij beslaat erg snel.
 

Joske

Forumguru
@madpilot

idd, die profielen heb ik al "ontdekt", vond het in de O2 beter geregeld. in het begin hard en na een tijdje zachter ifv de temperatuur. 2 standen: laag en hard.

Maar goed, went allemaal wel ;)

ohja

een airco ontwasemt altijd aangezien het de lucht droger maakt, de stand die jij bedoelt is "maximum ventilatie" denk ik?
 

Joske

Forumguru
En als je je airco op 'hoog' of zoiets zet? Setup knop op de aircobediening... Ik heb de mijne het laagst gezet, krijg altijd koppijn als ie te hard begint te blazen (instant koelkast stand).
zie mijn vorige post, maar wat is de ingestelde temperatuur dan bij jou Dennis? (casus: zonnig weer en 22 graden buiten)

ik stel deze bij voorkeur op 20 a 21 graden of er tussen. En dat is dus te warm, met A/C profiel op middel
 

blauwkeut

Forumguru
Mijne staat meestal tussen 19 en 20 (19,5 dus :D). Als het echt koud is durf ik wel verhogen naar 22 graden, maar dan moet het vriezen buiten.

Aanslaan van de ramen heb ik ook veel last van, maar moet mijn ramen nog steeds eens grondig kuisen, nog steeds een terugkerend vetlaagje omdat 't een nieuwe wagen is...
 

Joske

Forumguru
normaal.. met al die kunststof-weekmakers.

gebruik ik een goed goedje voor, eentje van Autoglym.


Gazettenpapier en scheut ammoniak in lauw water werkt ook hoor :D
 
Bovenaan Onderaan