Kleine storingen / irritaties

stratos

Actief lid
Als ik dit zo allemaal lees is het nogal droevig gesteld met de afwerking en de degelijkheid van de S3
Moeilijk te beoordelen omdat gemiddeld meer mensen met klachten naar een forum op zoek gaan naar gelijkgezinden/gedupeerden, dan mensen die supertevreden zijn en denken 'hé, dat moet ik ook even in een forum vertellen!'.

Ofwel is dat wishful thinking van mij en hoop ik gewoon dat m'n S3 niet op een maandag in productie gaat.
 

Canon-Eye

Forumguru
en hoop ik gewoon dat m'n S3 niet op een maandag in productie gaat
...en al helemaal niet op vrijdagmiddag, met de kans dat ze 'm maandagochtend afmaken!

Laat ik me dan eens uitspreken namens de minderheid(?) van zeer tevreden Skodarijders: tot dusverre (bijna 6 jaar, 138000 km) slechts één keer een behoorlijk probleem ondervonden en dat is door mobiliteitsservice (nota bene vanaf de eigen oprit) en dealer onder garantie naar volle tevredenheid opgelost.
 

wh superb 3

Nieuw lid
Goede avond,
De eerste 3000km staan er ondertussen op, met de volgende algemene beleving : wat een ongelofelijke kutbak

Nadelen tov al mijn voorgaande wagens:
Stuurgevoel is belachelijk artificieel
Wegligging is ronduit slecht voor een moderne wagen. Snedig bochtenwerk, ik dacht het niet...
Zithouding is veel te hoog en niet sportief te krijgen
Gasrespons en vermogensopbouw voor een 150pk zijn erg teleurstellend. Geef mij maar mijn passat 2l pompverstuiver, of mijn e90 320d of mijn alfa 159...

Deze auto heeft 2 positieve aspecten, de ruimte en zijn looks... Maar als bestuurder ben je hier weinig mee...

Jammer
 

Canon-Eye

Forumguru
@wh superb 3 Ik snap de frustratie wel, hoor.
Maarreh... volgens de titel gaat dit topic over kleine storingen/irritaties.
Afgaand op de woordkeus lijkt dit me echter een grote irritatie. Dus strikt genomen een tikkie off topic... ;)
 

B.Stuurder

Forumguru
Een Superb is niet bedoeld als sportieve auto, maar als limousine waar je in kunt toeren.
Een aantal dingen is wel wat aan te doen, gasrespons is te programmeren, motor en eventuele dsg is af te stellen en bochtenwerk kan beter worden met andere veren, maar het blijft een slagschip en geen speedboot.
 

willemk

Senior Member
Ik sluit me daar volledig bij aan @Canon-Eye. Zoals @stratos aangeeft rijden er waarschijnlijk meer rond in Nederland zonder enig probleem dan op het Forum. Dit neemt natuurlijk niet weg dat sommige klachten die hier de revu passeren niet passen op een topmodel uit de Skoda stal. Maar Skoda is niet het enige merk wat wel eens een kleuntje ertussen heeft zitten. Ieder merk, zelfs de premium merken slaan tegenwoordig de plank regelmatig mis. Ik heb het al eens vaker gemeld. Mijn buurman heeft een bmw 5 serie van laatste lichting, die al behoorlijk wat keren terug naar de dealer is gebracht. Ook onze japanse vrienden zijn niet meer wat het geweest is. :nono:
 

Fabia 123

Forumguru
Hoe doen de verschillende Skoda modellen het in de pech en klant tevredenheid?

Ik dacht altijd een goede midden positie,
Is er een trend te ontdekken?
 
Goede avond,
De eerste 3000km staan er ondertussen op, met de volgende algemene beleving : wat een ongelofelijke kutbak

Nadelen tov al mijn voorgaande wagens:
Stuurgevoel is belachelijk artificieel
Wegligging is ronduit slecht voor een moderne wagen. Snedig bochtenwerk, ik dacht het niet...
Zithouding is veel te hoog en niet sportief te krijgen
Gasrespons en vermogensopbouw voor een 150pk zijn erg teleurstellend. Geef mij maar mijn passat 2l pompverstuiver, of mijn e90 320d of mijn alfa 159...

Deze auto heeft 2 positieve aspecten, de ruimte en zijn looks... Maar als bestuurder ben je hier weinig mee...

Jammer

Verwachten dat je net zo sportief kan rijden in een Superb met een 1.4 TSI of 1.6TDI als met een 2.0 is wellicht ook niet erg realistisch.

En als je een sportieve auto vergelijkbaar met een Alfa 159 had willen rijden, hoe ben je dan in vredesnaam bij de Superb uitgekomen??

Als je snedig de Stelvio pas af wilt, dan neem je toch geen Superb, of Passat, of BMW 7 for that matter (Hoewel die jouw sportieve beleving nog het meest kan benaderen). Met dat soort auto's zweef je naar beneden om zo glijdend met een glimlach het dal in te cruisen.
 

Schep

Forumguru
- mijn ruitenwisser staat doorgaans in de auto stand. Als ik de auto uitzet blijft hij in positie, vaak dus halverwege de ruit. Het valt mij op omdat mijn voorgaande auto's altijd na het uitzetten naar de "ruststand" teruggingen.
Dat heeft mij dus ook al verbaasd. De laatste auto waar ik dit in had kwam uit 1997...
Maarrrrrr, het lijkt een besparing die op meer auto's wordt doorgevoerd. Ik reed vorige week in een behoorlijk nieuwe Mercedes C klasse, daar bleven de wissers ook gewoon halverwege de ruit hangen.
Nu vind ik het dus een teken van klasse als de wissers omhoog blijven staan ;)
 

CDK

Forumguru
@wh superb 3, waarom heb je in vredesnaam die auto besteld? Ik neem aan dat je proefgereden hebt? Waarom een 150pk motor in zo'n grote auto en dan klagen dat het niet aan de verwachtingen voldoet? Had de dikste diesel of liefst de dikste benzine uitvoering besteld met een sportonderstel en drive mode selectie, dan had je alles naar wens kunnen instellen en was die logge auto heel wat sportiever te rijden geweest. Voor een dubbeltje zit je nu eenmaal niet 1e rang, toch?
 

Jan A

Actief lid
@wh superb 3, waarom heb je in vredesnaam die auto besteld? Ik neem aan dat je proefgereden hebt? Waarom een 150pk motor in zo'n grote auto en dan klagen dat het niet aan de verwachtingen voldoet? Had de dikste diesel of liefst de dikste benzine uitvoering besteld met een sportonderstel en drive mode selectie, dan had je alles naar wens kunnen instellen en was die logge auto heel wat sportiever te rijden geweest. Voor een dubbeltje zit je nu eenmaal niet 1e rang, toch?
Aan de andere kant vind ik de 2.0 TDI 150 dan weer te fel voor onze Vlaamse wegen als ik hem op Sport zet in Driving Mode. Hij catapulteert je meteen naar illegale snelheden als je even doortrapt en plakt dus ook meteen tegen de kont van de auto voor je. Ik laat hem meestal in Eco staan, dat rijdt veel rustiger.
Wat niet wegneemt dat af en toe de zot uithangen in Sport best wel fun is op rustige wegen.
 

wh superb 3

Nieuw lid
Verwachten dat je net zo sportief kan rijden in een Superb met een 1.4 TSI of 1.6TDI als met een 2.0 is wellicht ook niet erg realistisch.

En als je een sportieve auto vergelijkbaar met een Alfa 159 had willen rijden, hoe ben je dan in vredesnaam bij de Superb uitgekomen??

Als je snedig de Stelvio pas af wilt, dan neem je toch geen Superb, of Passat, of BMW 7 for that matter (Hoewel die jouw sportieve beleving nog het meest kan benaderen). Met dat soort auto's zweef je naar beneden om zo glijdend met een glimlach het dal in te cruisen.
Otto,
de reden waarom ik steeds bij grote breaks uitkom is omdat mijn gezin ondertussen 3 kleine kinderen telt en ik met een 159 of een 3 serie plaats tekort kom. een bus is al helemaal geen optie als je graag laag boven de grond zit...
en voor een A6 is mijn huidig leasebudget te krap...
 

s-line

Forumguru
Als ik dit zo allemaal lees is het nogal droevig gesteld met de afwerking en de degelijkheid van de S3 :nailbiting:
Hopelijk heeft Skoda met de Kodiaq weer de juiste koers ingezet.... F3, O3 en S3 lijken stuk voor stuk een minder niveau te halen als de 2e generatie van eender welk type....
Dat klopt ook deels wel een beetje,nieuwe Modellen worden tegenwoordig allemaal onder hoge druk geproduceerd.
En de nieuwe modellen worden ook zeer snel op de markt gebracht ( lees niet zo uitvoerig getest als vroeger)omdat de markt nu eenmaal snel gaat tegenwoordig en men de concurrentie geen voorsprong wil geven, en daar nemen ze een hoop klachten of garantie voor op de koop toe! Er zijn nu eenmaal veel mensen die graag 1 van de eerste willen zijn in een nieuw model..
En ook de degelijkheid van veel materialen worden beduidend minder,alles voor gewicht en emissie besparing.
Ook ik merk het in mijn werk, het plaatwerk is tegenwoordig bijna papier en de lak-kwaliteit is (ook bij dure merken)niet meer geweldig "dun en schraal".
Maar ja we zijn een generatie geworden die toch geen jaren meer met 1 en de zelfde auto blijft rijden dus duurzaamheid vinden we minder belangrijk lijkt wel.
 
Otto,
de reden waarom ik steeds bij grote breaks uitkom is omdat mijn gezin ondertussen 3 kleine kinderen telt en ik met een 159 of een 3 serie plaats tekort kom. een bus is al helemaal geen optie als je graag laag boven de grond zit...
en voor een A6 is mijn huidig leasebudget te krap...
Heel plausibele redenen om bij een S3 uit te komen. Alleen de auto afbranden omdat hij niet snedig genoeg de bocht doorgaat of omdat je niet laag genoeg kan zitten... Dit zijn nu bij uitstek de zaken waarbij je met een proefrit kunt bepalen of het bij je past. Heeft niet zoveel met kwaliteit van doen, meer met hoe de auto in de markt gezet wordt.

Lijkt erop dat er geen auto is die binnen je budget aan al je eisen kan voldoen (laag boven de grond zitten, rijgedrag van een sportauto, topprestaties en de ruimte van een bus). Je zult dus ergens concessies moeten doen. Maar dat kun je onmogelijk de auto kwalijk nemen in mijn optiek..

Bel eens met @Corné de Kluijver . Die heeft wel wat tips om dichter bij je wensenlijstje te komen. Wel wat budget meebrengen :D
 
Dat klopt ook deels wel een beetje,nieuwe Modellen worden tegenwoordig allemaal onder hoge druk geproduceerd.
En de nieuwe modellen worden ook zeer snel op de markt gebracht ( lees niet zo uitvoerig getest als vroeger)omdat de markt nu eenmaal snel gaat tegenwoordig en men de concurrentie geen voorsprong wil geven, en daar nemen ze een hoop klachten of garantie voor op de koop toe! Er zijn nu eenmaal veel mensen die graag 1 van de eerste willen zijn in een nieuw model..
En ook de degelijkheid van veel materialen worden beduidend minder,alles voor gewicht en emissie besparing.
Ook ik merk het in mijn werk, het plaatwerk is tegenwoordig bijna papier en de lak-kwaliteit is (ook bij dure merken)niet meer geweldig "dun en schraal".
Maar ja we zijn een generatie geworden die toch geen jaren meer met 1 en de zelfde auto blijft rijden dus duurzaamheid vinden we minder belangrijk lijkt wel.

En toch zijn de onderhoudsintervallen veel langer dan vroeger, daalt het pechrisico en is de gemiddelde leeftijd van het wagenpark alleen maar gestegen in de afgelopen decennia.

Dat er vaak iets misgaat zal niemand ontkennen en begrijp me goed, ook ik reed vanmorgen weg met mijn krakende onderstel en denk dan bij mezelf dat dit echt beter kan (en moet). Maar bij vergelijking met vroeger hebben we allemaal de iconen van kwaliteit op ons netvlies. Maar vergeet niet dat zelfs die iconen ook zo hun dingetjes hadden.

Voorbeeldjes? => De als onverslijtbaar te boek staande BMW 5 (E39) is na introductie massaal terug geweest naar de dealer omdat de koppakking lek ging met oververhitting tot gevolg.
De Volvo V70 heeft zo zijn dingetjes met de geartronic (en in vroege jaren met de 4wd). Etc..
 
Bovenaan Onderaan