Kodiaq phev vermogen en caravan

Bakkertje

Forumguru
@Canon-Eye ik denk dat stationair opwarmen altijd beter is dan het volle gewicht (dik boven de 3000 kg) ineens door de motor te laten trekken als ie nog koud is. Een rondje gaan rijden is inderdaad beter, maar niet voorverwarmen lijkt me helemaal niet wenselijk.
 

MikeyMan

Senior Member
Is die theorie ook ergens op gebaseerd?
Tegenwoordig is gewoon gaan rijden het advies. En dan uiteraard niet plankgas doorjanken tot 5000 toeren in de sportstand.
 

PizzaPieter

Donateur
Huh? Maar bij een Kodiaq PHEV heb je dan een E-rijbewijs nodig.
En als je die toch al hebt, dan was het terugkeuren van de caravan nergens voor nodig, want bij E geldt het werkelijk gewicht. Wij rijden ook al jaren met een caravan die 1700 kg mag wegen rond achter een Superb die maar 1500 kg mag trekken. Dat is geen probleem, zolang we het gewicht op de caravanas maar beperken tot die 1500 kg (want de kogeldruk valt immers onder de belading van de auto).
Zeg jij nou dat, als je een E rijbewijs hebt, het maximaal TOEGESTANE totaalgewicht van je caravan hóger mag zijn dan het maximale trekgewicht van je auto, zolang je die laatste niet overschrijdt?
 

Canon-Eye

Forumguru
@Bakkertje Ik ben ervan overtuigd dat die motor dat prima aankan, zeker als je 'm niet vanaf de eerste meters een 10% helling van meerere kilometers op jaagt. Gewoon rustig aan, niet jakkeren, niet te hoog of te laag in de toeren*), dat is veel beter dan 'm onbelast te laten draaien, wat ook veel tijd vraagt om op bedrijfstemperatuur te komen.

*) Als vuistregel hou ik aan dat de motor bij voorkeur draait in het toerengebied waar 80% of meer van het maximale koppel beschikbaar is.
 

PizzaPieter

Donateur
Ik lees net idd dat het bij een BE rijbewijs gaat om het werkelijke gewicht en niet het maximaal toegestane totaalgewicht. Wisiknie.

Wel vreemd overigens, want als mijn combinatie maximaal 3.550kg mág wegen (maar niet weegt), dan heb ik BE nodig.

Vervolgens heb ik BE gehaald en dan kijken ze naar het werkelijke gewicht (bijv 3.450kg)
 

Bakkertje

Forumguru
@Canon-Eye Ik zie dat toch anders. Als je elektrisch zou weg rijden zonder de auto voor te verwarmen dan rijd je eerst de accu leeg en op het moment dat die leeg is schakelt ie over naar de benzine motor. Op dat moment rijd je doorgaans een gangetje van 80 - 90 met een combinatie van meer dan 3500 kg. De benzine motor moet dan meteen vol aan de bak zonder dat de olie op temperatuur is. Voorheen met een niet hybride was het inderdaad een kwestie van rustig beginnen en niet te veel vragen. Voor een hybride vind ik dat toch anders omdat je onder zware belasting in 1x overschakelt van elektrisch naar benzine.

Jouw manier om eerst een rondje te rijden met de auto zonder caravan zou dan het beste zijn inderdaad. Maar voordat je dat voor elkaar hebt bij mijn auto dan moet ik eerst een rondje van een kilometer of 20 voordat ik kan vertrekken. Dan vind ik mijn manier wat praktischer.
 

Bakkertje

Forumguru
@Canon-Eye Dat is wat ik juist schrijf, door hem in de sport stand te zetten schakelt ie eerder en langer naar beide motoren. Je kunt ook hybride rijden uiteraard, maar wegrijden doe je dan eerst elektrisch, dus de combinatie op gang brengen en vanaf zo'n 30 km/uur schakelt ie dan over naar de benzine motor. Maar dat is dan tijdens het accelereren en dat is juist wanneer je veel van de motor vraagt in koude toestand en dat wil ik dus voorkomen door hem stationair voor te verwarmen. Wat overigens niet onbelast is want hij is dan aan het laden.

Om zoveel mogelijk op de combinatie elektro en benzine te rijden zet ik hem in de sportstand.
 

Skoda001

Nieuw lid
Is het niet makkelijker om vanaf de start gewoon je huidige acculading vast te zetten? Dan start vrijwel direct de motor en laadt hij bij zodat je bij wegtrekken de accu alsnog kan gebruiken.
 
Bovenaan Onderaan