Vraag die bij me opkomt: waar is die antenne dan voor? Weet je dat?
Mijn simpele Swing radio uit 2011 heeft kennelijk beide antennes nodig, waarbij het effect van de na een ruitwissel ontbrekende voorruitantenne (een haardun bruin draadje dat vanaf middenboven recht naar beneden loopt over ca. 2/3 van de ruithoogte) specifiek als functie had om het RDS-zenderwisselsysteem te laten werken.
Vandaar dat het een weekje duurde voordat ik door had dat er iets mis ging - namelijk pas toen ik een paar keer een wat langere rit had gemaakt waarbij de radio niet automatisch naar een andere frequentie overschakelde. En dan nog heb je niet meteen door waar dat dan aan ligt - dat muntje viel pas toen ik een keer de binnenkant van de ruit schoonpoetste en opmerkte dat het bruine draadje er niet meer zat.
Om met Cruyff te spreken: "Je gaat het pas zien als je het door hebt"...
Gelukkig had de ruitenboer de oude ruit nog in de container zitten - daar was het draadje natuurlijk duidelijk te zien en ook het doorgesneden verbindingsstripje (een papierdun, plat grijs strookje van een paar mm breed).
Als ik me goed herinner, had hij de nieuwe ruit trouwens besteld op VIN-nummer, dus dat is op zichzelf kennelijk geen garantie dat het goed gaat. Het probleem is vervolgens uiteraard zonder kosten voor mij opgelost met wéér een nieuwe ruit - deze keer de goeie.
Goed naar je oude ruit kijken (niet alleen in het midden - bij andere modellen kan het ook best ergens anders zitten) en opletten is dus het motto!