Kodiaq probleempjes.....

johnboy

Donateur
Van de week helaas een steen op mijn voorruit gehad, barst helaas. :( A.s. zaterdag een nieuwe ruit laten zetten bij Autotaalglas. Tenminste, indien op tijd binnen.
 

Canon-Eye

Forumguru
A.s. zaterdag een nieuwe ruit laten zetten bij Autotaalglas.
Check wel even of er in de oude ruit toevallig een (extra, nauwelijks zichtbare) antenne zit en zo ja, of de nieuwe ruit die dan ook heeft of wijs Autotaalglas er dan even specifiek op zodat ze niet het platte verbindjngskabeltje doorsnijden bij het verwijderen van de oude ruit.
Ervaringsfeitje... ;)
 

johnboy

Donateur
Vraag die bij me opkomt: waar is die antenne dan voor? Weet je dat? Ik ga vanmiddag met daglicht nog even kijken in ieder geval. Ik had vereacht dat ik het chassisnummer moest doorgeven maar dat was niet het geval. Ruit is in ieder geval bij Skoda besteld.
 
Laatst bewerkt:

Canon-Eye

Forumguru
Vraag die bij me opkomt: waar is die antenne dan voor? Weet je dat?
Mijn simpele Swing radio uit 2011 heeft kennelijk beide antennes nodig, waarbij het effect van de na een ruitwissel ontbrekende voorruitantenne (een haardun bruin draadje dat vanaf middenboven recht naar beneden loopt over ca. 2/3 van de ruithoogte) specifiek als functie had om het RDS-zenderwisselsysteem te laten werken.

Vandaar dat het een weekje duurde voordat ik door had dat er iets mis ging - namelijk pas toen ik een paar keer een wat langere rit had gemaakt waarbij de radio niet automatisch naar een andere frequentie overschakelde. En dan nog heb je niet meteen door waar dat dan aan ligt - dat muntje viel pas toen ik een keer de binnenkant van de ruit schoonpoetste en opmerkte dat het bruine draadje er niet meer zat.
Om met Cruyff te spreken: "Je gaat het pas zien als je het door hebt"...

Gelukkig had de ruitenboer de oude ruit nog in de container zitten - daar was het draadje natuurlijk duidelijk te zien en ook het doorgesneden verbindingsstripje (een papierdun, plat grijs strookje van een paar mm breed).
Als ik me goed herinner, had hij de nieuwe ruit trouwens besteld op VIN-nummer, dus dat is op zichzelf kennelijk geen garantie dat het goed gaat. Het probleem is vervolgens uiteraard zonder kosten voor mij opgelost met wéér een nieuwe ruit - deze keer de goeie.

Goed naar je oude ruit kijken (niet alleen in het midden - bij andere modellen kan het ook best ergens anders zitten) en opletten is dus het motto!
 

CDK

Forumguru
@johnboy, let ook op dat je camera voor o.a. lane assist opnieuw gecalibreerd wordt, anders moet je nog een keer terug naar de glasboer of je dealer....
 

CDK

Forumguru
@johnboy, ze zouden dat moeten kunnen, maar de Kodiaq is nog vrij nieuw, dus het zou me niet verbazen als je toch nog langs je dealer moet. Gewoon even op voorhand aangeven of ze daarvan op de hoogte zijn.
 

jeroen3277

Senior Member
Zoals pas gemeld vond ik dat de auto stotterde bij het remmen.

Het is me nu duidelijk waar het aan ligt. Niet aan de remmen, maar aan de dsg bak. Dat zei de garage.

In andere autos heb ik blijkbaar met een echte automaat gereden en in de Kodiaq met een sjoemelautomaat. Blijkbaar wanneer ik rem, schakelt de dsg terug en dat geeft het stottergevoel. Enkel wanneer ik de auto in neutraal zet en rem heb ik er geen last van. Bij echte automaten heb ik dat nooit gevoeld.
 

Rosinfield

† In Memoriam
@jeroen3277: bij een dsg hoort dat ook niet gelukkig. Dus laat je niet met een kluitje in het riet sturen. Uiteraard schakelt de bak terug bij het remmen. Maar dat hoort soepel te verlopen, dus zonder gestotter
 

jeroen3277

Senior Member
Je merkt dus het verschil met een echte automaat. En dan dus vooral bij het remmen van 80 of 100 naar een rood stoplicht.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ja dat merk je ook bij het versnellen. Het verschil is dat er wordt geschakeld met een DSG. Wat mij betreft veel prettiger. Toen ik eens proefreed met een "echte automaat" (CVE) vond ik dat een regelrechte afknapper.
 

StefanLK

Senior Member
Je merkt dus het verschil met een echte automaat. En dan dus vooral bij het remmen van 80 of 100 naar een rood stoplicht.
Ik had hiervoor "een echte" automaat, een Renault Laguna 3 2.0 turbo. Dat ding was verschrikkelijk. De dsg in de kodiaq is heerlijk soepel en vrijwel naadloos zeker bij normaal rijden. Net als mijn Polo van 7 jaar geleden.
 

Canon-Eye

Forumguru
Toen ik eens proefreed met een "echte automaat" (CVE) vond ik dat een regelrechte afknapper
Ik rij regelmatig met een Mercedes Sprinter met een echte automaat.
Schakelt als boter - doet op geen enkele manier onder voor de DSG waar ik 134.000 km me heb gereden in de O2C 1.9 TDI van 2007 die nog geeneens last had van allerlei kwaaltjes waar ik de laatste tijd zo het een en ander over lees...

E.e.a. doet mij voor een volgende auto ernstig twijfelen of ik dan wel een DSG zou willen "riskeren"...
 

Rosinfield

† In Memoriam
Denk dat dat wel meevalt en je je niet moet blindstaren op wat negatieve ervaringen op fora. De kans op problemen op het totaal aantal dsg's is denk ik erg klein. Ik heb tot nog toe bij 3 auto's alleen maar positieve ervaringen en doe het zo weer. Wel met het "noodzakelijk kwaad" van software aanpassing
 

Skoda-MAN

Forumguru
Dus moet je bij die €2000,00 meerprijs voor de DSG nog eens €500,00 optellen voordat het automatisch schakelen fatsoenlijk werkt en de levensduur redelijk is.:banghead:
Voor dat geld schakel ik graag zelf en ik verbeeld me dat ik dat heel goed kan:maakmegek:
 

Rosinfield

† In Memoriam
Een volkomen begrijpelijke reactie. Echter, wanneer je eenmaal de ervaring hebt, calculeer je het maar al te graag in ;). En ik verbeeld me niet dat ik heel goed handmatig kan schakelen, ik weet het wel zeker. Maar tegen de DSG kan ik toch echt niet op.
 

Carlo V.

Nieuw lid
Ik rij regelmatig met een Mercedes Sprinter met een echte automaat.
Schakelt als boter - doet op geen enkele manier onder voor de DSG waar ik 134.000 km me heb gereden in de O2C 1.9 TDI van 2007 die nog geeneens last had van allerlei kwaaltjes waar ik de laatste tijd zo het een en ander over lees...

E.e.a. doet mij voor een volgende auto ernstig twijfelen of ik dan wel een DSG zou willen "riskeren"...

@Canon-Eye hier RUIM > 200.000 km met DSG in Superb II. Schakelt schitterend! Niet twijfelen.
 

johnboy

Donateur
@johnboy, ze zouden dat moeten kunnen, maar de Kodiaq is nog vrij nieuw, dus het zou me niet verbazen als je toch nog langs je dealer moet. Gewoon even op voorhand aangeven of ze daarvan op de hoogte zijn.
Vanochtend mooie nieuwe voorruit gekregen incl. calibratie. Geen beschadigingen. Alleen de verwarming nog testen...

Helaas plakt mijn Duitse groene stikker niet meer. Voor een nieuwe kijken.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK
Bovenaan Onderaan