Kodiaq probleempjes.....

EdK

Forumguru
Die wagen en derhalve het dashboard van die Kodiaq is zoooo groot dat men blijkbaar niet meer kan overzien wat er allemaal gebeurt en op welk moment in dat infodisplay..
Hoop toch wel dat jullie je ogen op de weg houden, anders word het wel ergggg gevaarlijk met al die Kodiaqs op de weg...:pardon:
 

Canon-Eye

Forumguru
bijna elke auto met vaste trekhaak verbogen frame vanachter hierdoor...
Zolang er niemand bovenop klapt en er niet langdurig met (excessieve!) overschrijding van de kogeldruk wordt gereden verbuigt er niets.

En als er wél iemand flink tegenaan rijdt, dan wordt de botsingsenergie toch voornamelijk geabsorbeerd door de bodemplaat, en wel vanaf de bevestigingspunten voorwaarts - en dat zal voor een vaste of afneembare trekhaak niet heel veel verschillen. In beide gevallen is (het grootste deel van) de kreukelzone immers versterkt door het frame van de trekhaak.
 

marang73

Forumguru
Ik dacht dat ook meegemaakt te hebben maar dacht achter....?? Heb het niet meer uitgeprobeerd. Areaview en zo en autom. stoppen is wel logisch...?!

Uit de handleiding van parkpilot:

Herkent het systeem bij het achteruitrijden met een snelheid tot 10 km/h een
aanrijdingsgevaar, dan volgt een automatische noodstop, om de gevolgen van
de aanrijding te verminderen
.
 

johnboy

Donateur
Uit de handleiding van parkpilot:

Herkent het systeem bij het achteruitrijden met een snelheid tot 10 km/h een
aanrijdingsgevaar, dan volgt een automatische noodstop, om de gevolgen van
de aanrijding te verminderen
.
Toch maar weer de manual doorlezen...
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

massis

Senior Member
Daar heeft hij waarschijnlijk gelijk in...

Dat zal vast, maar vooraleer hij dat niet meer vindt is het gat zo groot dat er 2 andere wagens inschuiven, en dat bedoel ik héél erg letterlijk.

Zolang er niemand bovenop klapt en er niet langdurig met (excessieve!) overschrijding van de kogeldruk wordt gereden verbuigt er niets.

En als er wél iemand flink tegenaan rijdt, dan wordt de botsingsenergie toch voornamelijk geabsorbeerd door de bodemplaat, en wel vanaf de bevestigingspunten voorwaarts - en dat zal voor een vaste of afneembare trekhaak niet heel veel verschillen. In beide gevallen is (het grootste deel van) de kreukelzone immers versterkt door het frame van de trekhaak.

Ik sprak niet over het verschil tussen vast en afneembaar als ze tegen de trekhaak zitten - dat zal inderdaad vermoedelijk vrij gelijkaardig zijn. Ik sprak over het verschil tussen mét trekhaak (= verbuigen van frame, bodemplaat, whatever) en zonder trekhaak, waarbij de achterbumper de kreukelzone is en je dus wel carrosserieschade hebt maar geen structurele schade.


Dat is de waarschuwig op je display die bijna continue brand bij mij maar bij mij kwam er een grote rode waarschuwing op de maxidot scherm (met geluid volgens mij).

die grote rode met geluid heb ik dus gisteren voor het eerst gezien. Dat is niet enkel waarschuwen, op dat punt begint hij ook al te remmen.
 

johnboy

Donateur
die grote rode met geluid heb ik dus gisteren voor het eerst gezien. Dat is niet enkel waarschuwen, op dat punt begint hij ook al te remmen.
Dat is de waarschuwig op je display die bijna continue brand bij mij maar bij mij kwam er een grote rode waarschuwing op de maxidot scherm (met geluid volgens mij).
Wat een toeval, vandaag bij verlaten Rotterdam remde mijn voorganger plots af terwijl ik aan het optrekken was: signaal + rode boodschap. Ik was denk ik even snel met remmen als het sysyteem, niet gevoeld dat er voor me werd geremd door het systeem. Mooie veiligheid :thumbsup:.
 
Ha @edkreuk verkeersborden herkenning is op elke auto verre van optimaal. Daar zul je mee moeten leven of het gewoon uitzetten. Ben ook benieuwd waar je qua verbruik op zit na de eerste 11000 kilometers.

Wel vreemd dat Kessy vaak hapert. Heb je toevallig je mobiel in dezelfde broekzak zitten als je sleutel. Bij m'n laatste 3 auto's weleens een hapering gehad met keyless entry en de oorzaak was altijd m'n iPhone die tegen de sleutel aanzat.

Verbruik was in de vakantie hoger door belading en bergen. Net weer getankt en kwam uit op 13,5 KM/l. Maar dat was ook zo voor mij vakantie. Ik zal even op mijn mobiel letten of het dan beter gaat met Kessy @Japanese Power
 

s-line

Forumguru
Zolang er niemand bovenop klapt en er niet langdurig met (excessieve!) overschrijding van de kogeldruk wordt gereden verbuigt er niets.

En als er wél iemand flink tegenaan rijdt, dan wordt de botsingsenergie toch voornamelijk geabsorbeerd door de bodemplaat, en wel vanaf de bevestigingspunten voorwaarts - en dat zal voor een vaste of afneembare trekhaak niet heel veel verschillen. In beide gevallen is (het grootste deel van) de kreukelzone immers versterkt door het frame van de trekhaak.
Ja lekker hoor dan kreukelt hij tenminste op de plek waar hij juist niet moet kreukelen!! Er voorbij dus, dan ben je nog verder van huis! Die kreukelzone zit er niet voor niets
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: EdK

Canon-Eye

Forumguru
Tsja, dat is nu eenmaal inherent aan het hebben van een trekhaak. Toch wil ik die er niet voor missen, om allerlei praktische redenen.
Dus om de kans op onverwacht bezoek van een achteroprijder te verkleinen blijven er 2 opties over:
  1. zelf altijd voldoende afstand houden, waardoor je je achterbuurman a.h.w. extra remafstand biedt;
  2. bumperklevers met remlichten e.d. proberen wakker te schudden, want het is vaker een kwestie van onoplettendheid dan van opzet.
 

massis

Senior Member
Wat een toeval, vandaag bij verlaten Rotterdam remde mijn voorganger plots af terwijl ik aan het optrekken was: signaal + rode boodschap. Ik was denk ik even snel met remmen als het sysyteem, niet gevoeld dat er voor me werd geremd door het systeem. Mooie veiligheid :thumbsup:.

Ik moet terugkomen op mijn bericht van gisteren: ik deed vandaag hetzelfde, optrekken en laat uitwijken om in te kunnen halen. Kreeg ook het signaal en grote rode waarschuwing, maar de wagen trok gewoon netjes door gelukkig :-)

Tsja, dat is nu eenmaal inherent aan het hebben van een trekhaak. Toch wil ik die er niet voor missen, om allerlei praktische redenen.
Dus om de kans op onverwacht bezoek van een achteroprijder te verkleinen blijven er 2 opties over:
  1. zelf altijd voldoende afstand houden, waardoor je je achterbuurman a.h.w. extra remafstand biedt;
  2. bumperklevers met remlichten e.d. proberen wakker te schudden, want het is vaker een kwestie van onoplettendheid dan van opzet.

Ik wil mijn trekhaak ook niet missen, daarom heb ik een elektrisch inklapbare. Alle gemak van een trekhaak, zonder het risico van een kromme wagen als er iemand tegenzit...
 

Canon-Eye

Forumguru
zonder het risico van een kromme wagen als er iemand tegenzit...
Nee, da's niet (helemaal) correct: als er iemand tegenaan zit met voldoende impact om verder te drukken dan je bumper, dan klapt hij dus ook tegen het trekhaakframe aan. En dat is voor jouw inklapbare haak minstens zo stevig als voor een vaste haak; het enige verschil is dat er niets extra naar achteren uitsteekt.

Maar dat uitsteken vind ik nou juist weer wél prettig, want in krappe parkeersituaties voorkomt het veel narigheid aan de achterkant.
Zo heb ik in een ver verleden veelvuldig gebruik gemaakt van de veerdienst Maassluis/Rozenburg v.v. (toen het daar nog erg druk was, mede door de tolkosten plus extra kms via de Beneluxtunnel). Daar heb ik menig duwtje van achteren moeten incasseren omdat het pontpersoneel zoveel mogelijk auto's erop wilde persen - maar ik kon rustig m'n krantje blijven lezen in de wetenschap dat eventuele schades uitsluitend de betreffende achterligger konden treffen...
 

massis

Senior Member
Nee, da's niet (helemaal) correct: als er iemand tegenaan zit met voldoende impact om verder te drukken dan je bumper, dan klapt hij dus ook tegen het trekhaakframe aan. En dat is voor jouw inklapbare haak minstens zo stevig als voor een vaste haak; het enige verschil is dat er niets extra naar achteren uitsteekt.

Maar dat uitsteken vind ik nou juist weer wél prettig, want in krappe parkeersituaties voorkomt het veel narigheid aan de achterkant.
Zo heb ik in een ver verleden veelvuldig gebruik gemaakt van de veerdienst Maassluis/Rozenburg v.v. (toen het daar nog erg druk was, mede door de tolkosten plus extra kms via de Beneluxtunnel). Daar heb ik menig duwtje van achteren moeten incasseren omdat het pontpersoneel zoveel mogelijk auto's erop wilde persen - maar ik kon rustig m'n krantje blijven lezen in de wetenschap dat eventuele schades uitsluitend de betreffende achterligger konden treffen...

Maar dat is het hem net: het voorkomt die narigheid niet. Het verplaatst die narigheid van de kreukelzone (je bumper) naar de het frame van je wagen. Dat is net het hele nut van die kreukelzone: structurele schade aan je wagen voorkomen en de schade beperken tot een makkelijk (daarom niet goedkoop...) vervangbaar onderdeel als een bumper.

Als er iemand tegenaanzit met voldoende impact om verder te drukken dan mijn bumper, dan zal de bumper alvast een groot deel van die schok absorberen , waar bij een uitstekende trekhaak de volle kracht van de schok meteen wordt doorgegeven aan het frame.

Maar goed, eigenlijk is dit allemaal off topic.
 

Falky

Nieuw lid
Beste allemaal,

Inmiddels bijna 11000 km op de teller staan. Auto rijdt echt top ondanks dat er maar 125 PK in zit. Door Zwitserland gereden met koffer op het dag en vol beladen en geen problemen gehad. Je moet niet verwachten dat je met top snelheid door de bergen rijdt. Ik haal meer medeweggebruikers in dan dat ik wordt ingehaald.

Af en toe een keer een melding gehad dat Front Assist niet beschikbaar was, maar dat had eerder met viezigheid te maken volgens mij. En moet zeggen dat het Adaptive Light System perfect werkt.

En het Online verkeersinfo via SkodaConnect werkt super, ben al regelmatig langs de files geleid. Heb van mijn telefoon een hotspot gemaakt en die koppelt direct aan mijn Kodiaq als de BT wordt opgestart. Data kost dit nauwelijks, na een maar was ik nog geen 40 mb hieraan kwijt.

Virtual Pedel werkt op zich goed. Gewoon eenmaal je voet eronder door halen en niet heen en weer bewegen
Kessy hapert nog wel eens, maar gebruik dan gewoon de sleutel

Maar wat ik totaal niet vindt werken is de verkeersborden herkenning, ik dacht dat het misschien aan Nederland lag maar ook in Duitsland/Zwitserland en Italië werkt het niet top.

Even een paar voorbeelden.

N wegen waar je gewoon 80 mag worden als 50 aangegeven.
Einde vrachtwagen rijstrook op de A16 dan mag je opeens 130, terwijl het daar maar 100 is
Hoofdrijbaan Utrecht worden de borden van de parallelrijbaan gebruikt dus 80 ipv 100.
Aantal dorpjes in Duitsland daar vondt het systeem van dat je 100 mocht. Terwijl toch echt de maximale snelheid binnen de bebouwde kom maar 50 is.

Hebben hier meer gebruikers last van of het ligt aan mijn systeem. Hoor graag jullie ervaringen

edkreuk: Front assist gaat bij mij op de meest gekke momenten af. Als er geen verkeer is bijvoorbeeld...of als je nog 100 meter van je voorligger rijdt:sterretjes:. Ook mijn navigatiesysteem geeft op de snelweg GEEN maximale km snelheid aan en doet ie dit wel dat mag je opeens 80kmh waar je toch echt maar 50kmh mag rijden
 
Bovenaan Onderaan