Koplampen blijven (soms) laag/beneden staan na koude start?

Superbst

Senior Member
Weer een kleine update!

Vandaag wederom een probleemloze dag. Ik heb iets beter gelet op wat er gebeurd na het starten. In de nieuwe situatie begint de calibratie pas een paar seconden (2-3) nadat de auto is gestart. Dan loopt het hele proces, lampen omlaag, lampen omhoog en horizontale uitlijning.

Helaas weet ik niet precies wat de oplossing is geweest. De eerste keer hadden ze alle default waarden gezet, de tweede keer is er "nieuwe software" geladen en de laatste keer (waarmee het opgelost lijkt te zijn) hadden ze het over nieuwe parameters of iets dergelijks.

Morgen moet ik weer langs de dealer, ik zal kijken of ik dan te horen krijg wat er exact gedaan is. Ik zal ook vragen of de oplossing bekend is gemaakt bij de importeur, zodat andere dealers dit ook toe kunnen passen.
Super!

Ben benieuwd of je inderdaad meer details te weten zal kunnen komen, fingers crossed...

Maar "nieuwe parameters" lijkt toch wel in de richting te gaan van iets wat via VCDS ook (zelf) te doen is :thumbsup:

Idealiter kom je dus effectief de adaptation/channel te weten, bvb. die ENG11133 uit mijn 2de screenshot :)
 

RudiV

Nieuw lid
Ik heb ondertussen gevonden dat je het probleem kan vermijden door eerst het contact in te schakelen zonder de motor te starten en pas nadat de lichtregeling klaar is te gaan starten. Absoluut geen oplossing en zou niet mogen, maar misschien zegt dat wel iets over de oorzaak.
 

Superbst

Senior Member
Ik heb ondertussen gevonden dat je het probleem kan vermijden door eerst het contact in te schakelen zonder de motor te starten en pas nadat de lichtregeling klaar is te gaan starten. Absoluut geen oplossing en zou niet mogen, maar misschien zegt dat wel iets over de oorzaak.
Interessant inderdaad, je bedoelt dus concreet:
  • Eerst op de startknop duwen ZONDER dat je voet op de rempedaal staat (= enkel contact aan)
  • Lichten even laten calibreren
  • En pas nadien nogmaals op de startknop duwen (met de voet op de rem) om de motor te starten?
Moet ik eens testen, maar het lijkt inderdaad dus iets te maken te hebben met de timing...

Mogelijk is de batterij soms net niet krachtig genoeg om zowel de motor te starten als de Xenon-calibratie gelijktijdig te kunnen voltooien? :arghh:

Dit is misschien ook de reden waarom dit bij ons allen ogenschijnlijk een voornamelijk winters probleem is? Een batterij ziet sowieso meer af in de winter door de koude (en meerverbuik van dingen als de zetel- en voorruitverwarming) natuurlijk... :pieker:

Heeft er iemand dit probleem al gehad in de zomer/bij warmere temperaturen trouwens? :cool:
 

Connexie

Forumguru
Vandaag ook weer bij de dealer langs geweest. Storing is nu bijna dagelijks, wordt er goed flauw van. Vanmorgen speciaal bijtijds uit bed, auto gestart: storing aanwezig. Dealer bezocht met lampen in laagste stand, auto laten draaien en wachten op monteur. Uiteindelijk heeft men het nu ook zelf kunnen zien, want uiteraard hadden ze er nog nooit van gehoord.

Wel een storing in het systeem aangetroffen, maar verhelpen wordt een zoektocht dus moet de auto een dag blijven. Daar gaat de Kerstvakantie niet voor gebruikt worden....

Wordt vervolgd.

Zal ook de workaround met contact eens proberen. Kijken wat dat gaat opleveren.
 

xplain

Forumguru
En jawel, ik had het gisteravond ook voor! Ik hou het in 't oog en hou jullie up-to-date...

Betreft hier ook een Belgische "Style" geleverd in Maart 2017, dus ook met Xenons met Smart Light Assist/AFS
 
Laatst bewerkt:

B4r7

Lid
Zelfde probleem hier, wagen van juni 2017 (BE). De opstartvolgorde van RudiV ga ik ook eens proberen. Klinkt zeker aannemelijk & het proberen waard als workaround om de donkere dagen door te komen.
Na de feesten maak ik een afspraak bij mijn dealer (Thuy - Kontich).
Als hier meer info uit zou komen deel ik het zeker.
 

RudiV

Nieuw lid
Mijn wagen is ook een Belgische SIII Style, geleverd in februari 2017, precies toch een epidemisch probleem.
Hebben jullie toevallig ook problemen met de parkpilot camera, die werkt de laatste weken nog amper. Op Duitse fora al van gelezen dat dit met te lage batterijspanning te maken heeft, dus misschien is dit ook wel de oorzaak van de xenon regeling.
 

Superbst

Senior Member
Mmm, ik ontving blijkbaar geen e-mail notificaties meer...

Anyway, heb het probleem met de koplampen (voor zover ik heb opgemerkt) niet meer gehad de laatste tijd.

Wat ik 3 weken geleden en NU opnieuw, ja echt nu (zit al ruim een uur in de auto met stationair draaiende motor) wel heb, is een (zo goed als) lege batterij. De vorige keer dacht ik nog dat het te wijten was aan mijn (te) korte dagelijkse ritten en de koude, maar vandaag, nee...

Toch iets accu-gerelateerd dan?

Misschien dat ik toch ook maar best eens langsga bij de dealer hé? ;)

Zucht!!! :banghead:
 

Superbst

Senior Member
En jawel, daarnet bleven mijn koplampen wederom laag staan. Trucje van RudiV vergeten...

Heb wel gemerkt dat als je niet onmiddellijk kan stoppen/herstarten, je de verstralers/"faren" kan opzetten als een soort alternatief.

De lichtzone is dan ongeveer gelijk aan de normale (nog steeds iets minder/anders, maar kom). Je zal er sowieso geen tegenliggers mee verblinden en het is alleszins veiliger voor jezelf als in het semi-donker rondrijden!
 
Laatst bewerkt:

joostt

Nieuw lid
Een kleine update van mij. Ik heb na de "parameter" modificatie het probleem met de koplampen niet meer gehad. De dealer heeft aangegeven dat er na mij nog 3 Superbs met dezelfde klachten zijn geweest. Ze gaven aan dat er iets van een registratie is bij de importeur, zodat andere dealers dit ook kunnen zien.

Maar... vanaf vorige week heb ik weer andere problemen. De auto start in de ochtend erg moeilijk (startmoter draait rond en auto slaat pas na een aantal seconden aan). Het is niet zo koud dat het voorgloeiproces langer duurt oid. Tijdens het starten zie je ook dat alle verlichting wegvalt, ook op het dashboard. Ook doet de keyless entry het niet meer en na het instappen gaat de interieur verlichting niet meer aan. Pas als ik de deur een keer open en dicht doe springt deze aan.

Dit alles lijkt erop alsof de accu slecht is. De BC geeft geen melding van de accu. De auto heeft pas 6000 km gereden (en dit waren de afgelopen week niet alleen maar korte ritten). De slechte accu zou dan ook iets kunnen verklaren met de afstemming van de lampen

Binnenkort de dealer maar weer eens met een bezoekje verblijden...
 

Superbst

Senior Member
Thx @joostt voor de update.

Mmm, beetje te toevallig allemaal... Dus als root cause toch eerder de accu?

Misschien dat je andere programmatie nu inderdaad als work around ervoor kan zorgen dat de lampen nog wel hun calibratie volledig kunnen voltooien, maar dat alles begint bij een te lage spanning (bij het starten)?

The plot thickens... Maar alleszins geen goede reclame voor Skoda :pieker:
 

joostt

Nieuw lid
Ben vandaag bij de dealer geweest. Na opsomming van de klachten hebben ze de auto wederom uitgelezen. Ze waren er al vrij snel achter dat de accu defect was. Deze is vervangen. Nu werkt alles weer. Morgenochtend nog de "koude start" test, alhoewel de temperaturen nog niet echt laag zijn.

Een kapotte accu kan natuurlijk bij iedere auto gebeuren en bij de huidige elektronica in de auto's geeft dit dus onvoorspelbare resultaten.
 

Ericw

Forumguru
Heb het probleem met de hoogteverstelling van de Xenon ook gehad, garage heeft een software update en andere codering (volgens de dealer) uitgevoerd.
Het probleem heeft zich bij mij niet meer voorgedaan en is nu een kleine maand geleden uitgevoerd, dus lijkt me echt opgelost. :)
 

Superbst

Senior Member
Morgen afspraak bij de dealer voor batterij (en koplampen) :thumbsup:

Ter voorbereiding nog maar eens zelf de VCDS logs uitgelezen en toch wel wat voltage gerelateerde foutcodes:
  • Address 05: Acc/Start Auth. (J518) 65794 - Function Restricted due to Insufficient Voltage
  • Address 13: Auto Dist. Reg (J428) 1389 - Function Restricted due to Insufficient Voltage
  • Address 19: CAN Gateway (J533) 8531970 - Quiescent Current
We shall see...
 

oco1979

Forumguru
Welke accu is het AGM of EFB die ze er origineel in doen ?

Want ken zo wat de indruk, al is het nog maar mondjesmatig wel dat ik al een paar EFB batterijen ben tegengekomen die van jonge wagens en niet meer goed zijn.

EFB accu is de goedkopere versie van AGM, tussen een klassieke accu en AGM.

Ik volg het op.

Batterij is inderdaad temperatuurgevoelig.
20°C is perfect zowel boven als onder is niet oke.

Kan gerust zijn dat je bij het starten van de wagen te laag Voltage hebt, waardoor de regelmodule van de lichten uitvallen.

Zou beter zijn dat die de lichten regeling doe "Na" dat de wagen gestart is.

Anders lichten afleggen bij het starten,desnood op standlichten en na het starten terug op automaat zetten.

zeker als het richting vriespunt of lager is.

Niet echt "de" oplossing maar zo kan je wel al wat te weten komen.

Accu laten uitmeten is ook geen overbodige luxe , zelf bij jonge wagens.
 

oco1979

Forumguru
Nog wel iets te vermelden van accu.

Kleine maand geleden, oproep skoda octavia accu leeg of toch juist niet kunnen starten.

Bij aankomst, booster er op en starten, midtronic erop(meettoestel) met amperetang die zelf kalibrering doe ipv van te kloten met proberen goed te krijgen met vroeger systeem, swat we gaan verder.
Check Voltage : perfect
Ampere : perfect

Even laten draaien, praatje klant en koffie :D
Klant doe dagelijks genoeg km's.
Toch al paar dagen dat wagen juist kan starten, buiten vandaag.
Start/stopsysteemwerking ? klant : die werkt bijna niet meer, voor binnen geweest, afgewimpeld :pieker:

Batterij uitgemeten / OKE

Geen verlies gemeten : oke

Toch maar klassieke Voltmeting : niet oke : iets onder de 9,5 Volt bij starten met warmere motor :pieker:

Mijn eindbeoordeling : accu niet meer oke.

Best bezoek garage.(LEASINGWAGEN)

Na paar dagen, terug oproep van die persoon.

Klant naar garage geweest,vertelde accu oke,nu stond deze terug met idem probleem en gingen men advies opvolgen om andere accu :jaja:

Klant niet meer gehoord :thumbsup:

was een EFB accu
 

Superbst

Senior Member
@oco1979 Bedankt voor de (technische) uitleg.

Zit nu bij de dealer waar ze batterij aan het testen zijn, maar heb voor vertrek nog snel een foto genomen en jawel: mijn accu is een 70Ah EFB+ vh merk Moll...
 

Joh@n

Forumguru
Kom toevallig dit topic tegen en vraag me af of mijn Octavia ook last heeft (gehad) van dit euvel. Ik heb ook regelmatig het idee gehad dat mijn lampen niet hoog genoeg stonden en heb ze zelf ietsje omhoog gezet. Heeft wel iets uitgehaald maar niet heel veel. 2 weken geleden stond ik ook met een lege accu. Ik heb (helaas) niet het merk/type, maar het klinkt wel soortgelijk....
 
Bovenaan Onderaan