Koplampen blijven (soms) laag/beneden staan na koude start?

oco1979

Forumguru
@oco1979 Bedankt voor de (technische) uitleg.

Zit nu bij de dealer waar ze batterij aan het testen zijn, maar heb voor vertrek nog snel een foto genomen en jawel: mijn accu is een 70Ah EFB+ vh merk Moll...

Laat ons zeker iets weten of het toch de accu is of niet.

Meestal werken ze met Varta :pieker: Nu ja daarvoor is ander merk nu niet direct slechter, theoretische zou elke EFB met idem waarde gelijk moeten zijn......
 

oco1979

Forumguru
Kom toevallig dit topic tegen en vraag me af of mijn Octavia ook last heeft (gehad) van dit euvel. Ik heb ook regelmatig het idee gehad dat mijn lampen niet hoog genoeg stonden en heb ze zelf ietsje omhoog gezet. Heeft wel iets uitgehaald maar niet heel veel. 2 weken geleden stond ik ook met een lege accu. Ik heb (helaas) niet het merk/type, maar het klinkt wel soortgelijk....

Hebben ze de accu getest of enkel booster er op en rijden maar?
 

Joh@n

Forumguru
Hebben ze de accu getest of enkel booster er op en rijden maar?
Bij het stilvallen heeft de ANWB de booster er aan gehangen. Daarna 40 minuten gereden, maar 2 dagen later startte hij alweer moeizaam bij wat kouder weer. Ben 2 januari naar de Skoda dealer gegaan, daar is hij getest en is er een probleem geconstateerd met de accu en het bijladen. Vervolgens is de accu vervangen en gaat het nu alweer even goed.
 

oco1979

Forumguru
Bij het stilvallen heeft de ANWB de booster er aan gehangen. Daarna 40 minuten gereden, maar 2 dagen later startte hij alweer moeizaam bij wat kouder weer. Ben 2 januari naar de Skoda dealer gegaan, daar is hij getest en is er een probleem geconstateerd met de accu en het bijladen. Vervolgens is de accu vervangen en gaat het nu alweer even goed.

Toch de accu vervangen.

Nu moet wel zeggen dat ik de accusensor(massa minpool zit) ook wel eens zou kunnen verdenken.
Bmw is daar bekent mee dat deze slechte accusensoren hebben of toch vlug defect zijn.

Deze regel de staat van de batterij en lading en start/stopsysteem
 

Superbst

Senior Member
Terug thuis, met vervangwagen...

Accu inderdaad kapot, maar procedure aangezien nog onder garantie is eerst nog eens 24u opladen en hertesten alvorens eventueel te vervangen :banghead:

Koplampen probleem zou volgens hun (2 "hoofdtechniekers") inderdaad daaraan gerelateerd zijn...

Van de nieuwe programmatuur om de calibratie te verlaten hadden ze natuurlijk nog nooit gehoord :shutup:
@joostt heb jij uiteindelijk nog iets meer info over die programmatie kunnen ontfutselen? Welke parameters? Is er een versienummer of bug id ofzo? Kwam van/via PON zeker?

To be continued...
 

oco1979

Forumguru
Terug thuis, met vervangwagen...

Accu inderdaad kapot, maar procedure aangezien nog onder garantie is eerst nog eens 24u opladen en hertesten alvorens eventueel te vervangen :banghead:

Koplampen probleem zou volgens hun (2 "hoofdtechniekers") inderdaad daaraan gerelateerd zijn...

Van de nieuwe programmatuur om de calibratie te verlaten hadden ze natuurlijk nog nooit gehoord :shutup:
@joostt heb jij uiteindelijk nog iets meer info over die programmatie kunnen ontfutselen? Welke parameters? Is er een versienummer of bug id ofzo? Kwam van/via PON zeker?

To be continued...

Txs 4 info

Ken dat onder garantie.

bij mij ging de garage dat ook eens proberen, dienstwagen iveco is onderhoudscontract en paar dagen na elkaar accu leeg :mad:
5 minuutjes met waarschuwingslampjes aan was het ook prijs(pinkers int westvlaams)
Al bij al niet super erg, gezien ik booster bij heb ;)
Accu uitgemeten en garage ook: batterij oke
moesten eerst nog eens opladen bla bla bla ........

Na wat geen en weer gepraat nieuwe accu

voila geen probleem meer

garage wilde oude terug plaatsen wegens deze volgens test oke was.

NIET VAN !!!!

accu blijft er in en deze zit er nog in.
 

Superbst

Senior Member
Txs 4 info

Ken dat onder garantie.

bij mij ging de garage dat ook eens proberen, dienstwagen iveco is onderhoudscontract en paar dagen na elkaar accu leeg :mad:
5 minuutjes met waarschuwingslampjes aan was het ook prijs(pinkers int westvlaams)
Al bij al niet super erg, gezien ik booster bij heb ;)
Accu uitgemeten en garage ook: batterij oke
moesten eerst nog eens opladen bla bla bla ........

Na wat geen en weer gepraat nieuwe accu

voila geen probleem meer

garage wilde oude terug plaatsen wegens deze volgens test oke was.

NIET VAN !!!!

accu blijft er in en deze zit er nog in.
Pfff, klinkt niet hoopgevend eerlijk gezegd...

Zullen morgen zien wat ze uiteindelijk gedaan hebben: vervangen of niet.

Heb er een foto van, dus ze kunnen me alleszins niet wijsmaken dat het een nieuwe is als het niet zo is (staat soort serienummer op) :tongue:

EDIT: even geGoogled, blijkbaar is het merk Moll normaal nog niet zo slecht hoor, Duits fabrikaat en volgens ADAC (in 2012) de beste EFB accu in een test...
 
Laatst bewerkt:

oco1979

Forumguru
Pfff, klinkt niet hoopgevend eerlijk gezegd...

Zullen morgen zien wat ze uiteindelijk gedaan hebben: vervangen of niet.

Heb er een foto van, dus ze kunnen me alleszins niet wijsmaken dat het een nieuwe is als het niet zo is (staat soort serienummer op) :tongue:

EDIT: even geGoogled, blijkbaar is het merk Moll normaal nog niet zo slecht hoor, Duits fabrikaat en volgens ADAC (in 2012) de beste EFB accu in een test...

Ik kende dat merk van accu niet, bij deze nu wel :D.
Kan altijd een slechte tussen zitten.
Daarmee ik zo wat opvolg om te zien hoeveel dan er nog last van hebben en zijn het allemaal EFB's.
 

frisok

Senior Member
Ik sluit maar even aan bij dit topic. Paar weken geleden hetzelfde probleem gekregen. Het werd kouder buiten...
Net even gecheckt. Ik heb ook een Moll EFB accu. 1+1=2 denk ik.

Heb een afspraak staan voor komende week, dus ik stel ze nu alvast op de hoogte, dan kunnen ze eventueel meteen de accu vervangen.

(SIII bj 2017)
 

Superbst

Senior Member
Ik sluit maar even aan bij dit topic. Paar weken geleden hetzelfde probleem gekregen. Het werd kouder buiten...
Net even gecheckt. Ik heb ook een Moll EFB accu. 1+1=2 denk ik.

Heb een afspraak staan voor komende week, dus ik stel ze nu alvast op de hoogte, dan kunnen ze eventueel meteen de accu vervangen.

(SIII bj 2017)
"Hetzelfde probleem" = de koplampen? Of ook de (bijna) lege accu/problemen bij het starten?

Mja, het zou kunnen, maar je moet ze ook niet te veel de pap in de mond geven natuurlijk... ;)

De parameter aanpassing (calibratie xenons wat verlaten om de accu niet te belasten tijdens het starten) zou sowieso handig zijn volgens mij. En wie weet is er nog wel een dieper/achterliggend probleem (bvb. een stroomverlies ergens of die sensor waar @oco1979 het over had?) en is de accu maar een symptoom?
 

frisok

Senior Member
"Hetzelfde probleem" = de koplampen? Of ook de (bijna) lege accu/problemen bij het starten?
Excuus. Gaat om de stand van de koplampen.

Mja, het zou kunnen, maar je moet ze ook niet te veel de pap in de mond geven natuurlijk... ;)
Verwezen naar dit topic. Verder is het aan de werkplaats om te bepalen wat het beste is.

De parameter aanpassing (calibratie xenons wat verlaten om de accu niet te belasten tijdens het starten) zou sowieso handig zijn volgens mij. En wie weet is er nog wel een dieper/achterliggend probleem (bvb. een stroomverlies ergens of die sensor waar @oco1979 het over had?) en is de accu maar een symptoom?
Klopt dat die timing handiger kan.

Ik begrijp ook dat de accu van dit type veel last heeft van de kou c.q. verslechtering (deze zomer was ik ook niet al te blij met het snel leeg-gaan van de accu.) Nu lost het probleem zich inderdaad op door eerst het contact aan te zetten en pas te starten na calibratie. Lekstroom zou kunnen, maar ik hoop het niet.

Anyway: Ik laat jullie weten wat er uit komt.
 

Rallye

Forumguru
Kom toevallig dit topic tegen en vraag me af of mijn Octavia ook last heeft (gehad) van dit euvel. Ik heb ook regelmatig het idee gehad dat mijn lampen niet hoog genoeg stonden en heb ze zelf ietsje omhoog gezet. Heeft wel iets uitgehaald maar niet heel veel. 2 weken geleden stond ik ook met een lege accu. Ik heb (helaas) niet het merk/type, maar het klinkt wel soortgelijk....

Heb je ze zelf handmatig omhoog gezet? Of met het knopje op het dashboard (bij xenon is dat er overigens niet)?
 

oco1979

Forumguru
Bij mijn S2 en van ne kenis bij het uitlezen komt er dikwijls foutcode van stoel te voorschijn.
Met sleutel de deur open doe ga de stoel in positie van de sleutel.
Deze gebeurt nog voor het starten en dat verbruikt wat stroom,vermoed dat die juist iets onder de grens van stroom ga en dat als fout vermeld.

Nu kom ik op het feit dat je "VOOR" het starten redelijk wat verbruik hebt van stroom.
Dus met koude temperatuur is je accu minder.
Xenonlichten die oplichten,stroomverbruik
Geen en weer draaien,Stroomverbruik
Binnenverlichting ga aan.
Benzinepomp zal al druk geven,stroomverbruik
enz.....

Als je daarvoor korte rit hebt gemaakt kan dat wel gevolgen hebben.
Ook nu met EFB batterijen, dat ze gemaakt hebben om de kosten van AMG wat te verlagen.
Tijd zal het uitwijzen of ze ook voldoende zijn zoals AMG......
Al vermoed ik dat het nu al wat te beginnen van problemen :pieker:

Zal eens navragen via het werk of ze al iets van deze problemen hebben ontvangen.:lezen:
 

frisok

Senior Member
Bij mijn S2 en van ne kenis bij het uitlezen komt er dikwijls foutcode van stoel te voorschijn.
Met sleutel de deur open doe ga de stoel in positie van de sleutel.
Deze gebeurt nog voor het starten en dat verbruikt wat stroom,vermoed dat die juist iets onder de grens van stroom ga en dat als fout vermeld.

(...)

Ook nu met EFB batterijen, dat ze gemaakt hebben om de kosten van AMG wat te verlagen.
Tijd zal het uitwijzen of ze ook voldoende zijn zoals AMG......
Al vermoed ik dat het nu al wat te beginnen van problemen :pieker:

Zal eens navragen via het werk of ze al iets van deze problemen hebben ontvangen.:lezen:

Heel verhelderend en klinkt logisch! Dank!
 

Superbst

Senior Member
Pffff, beetje serieus pissed :mad:

Telefoon van garage: batterij moet vervangen worden, maar garantie gaat dit NIET dekken want "hebben kunnen achterhalen dat er iets stroom blijft verbruiken bij stilstand. Bvb. een oplader ofzo".

Waarschijnlijk dus die "Quiescent Current" die ik zag in VCDS logs?

Zal dan vermoedelijk gaan om mijn dashcam? Dacht dat de sigarettenaansteker/USB poort in de middenconsole (na verloop van tijd) stopt met stroom na afzetten vh contact, of niet? Open ik misschien nog wel een apart topic voor :nono:

Anyway, wil zeggen dat er 310€ gaat gefactureerd worden aan de leasemaatschappij en die gaan het op hun beurt doorfacturen naar mijn bedrijf. Gelukkig factureren deze het dan niet door naar mij persoonlijk, maar toch...

Hopen maar dat dit dan de oorzaak/oplossing is zeker? Blijft belachelijk voor een auto/accu van net 8 maanden oud.

Maar dat wil dan ook zeggen dat ik manueel telkens mijn dashcam moet inpluggen bij vertrek en weer uittrekken bij stilstand? Crazy...
 

Superbst

Senior Member
klopt wel, er blijft spanning staan op de sigarettenaansteker,of hoe je 'm noemen wilt.
Ja, inderdaad dat weet/wist ik al van net na levering. Daarom ook dat mijn dashcam meestal in de USB poort zit (met een USB stroomkabel, geen datakabel, anders aanziet de wagen dit als een soort USB stick). Deze stopt namelijk wel met stroom leveren als het contact uitgaat (na 20 sec ofzo).

Soms, als ik Android Auto (voor Waze) wil gebruiken, unplug ik de dashcam echter en stop ik deze (tijdelijk) in de sigarettenaansteker, dat wel ja.

Vermoedelijk zal deze soms wel eens blijven zitten zijn, maar toch... Is echt wel een uitzondering, en dat kleine beetje stroom, met een batterij van slechts 8m oud, ... :deuk:

Pfff, brol... I.p.v. zoals andere merken gewoon de sigarettenaansteker geen stroom meer te laten leveren als het contact uit gaat! :banghead:

Had verdomme beter op voorhand mijn foutcodes gewist met VCDS :cry:
 

oco1979

Forumguru
:pieker: ben niet overtuigd van deze diagnose, hoeveel verbruikt dashcam in slaapstand ?

kan zo meterke via aliexpress daar op zetten die meet V en A,wel voor usb pc maar das idem,tis usb
 

Superbst

Senior Member
:pieker: ben niet overtuigd van deze diagnose, hoeveel verbruikt dashcam in slaapstand ?

kan zo meterke via aliexpress daar op zetten die meet V en A,wel voor usb pc maar das idem,tis usb
Mja, ik ook niet, maar wat kan ik er aan doen hé...

Heb zo'n metertje liggen, zal het er eens tussen steken ;)
 
Bovenaan Onderaan