Koplampen blijven (soms) laag/beneden staan na koude start?

Rallye

Forumguru
Pfff, brol... I.p.v. zoals andere merken gewoon de sigarettenaansteker geen stroom meer te laten leveren als het contact uit gaat! :banghead:

Liever niet. Ik gebruik dit juist vaak om nog even de mp3-speler van de kids te laden....
Bovendien: zo’n klein lekstroompje af en toe mag toch niet in acht maanden een accu slopen?
 

Canon-Eye

Forumguru
Pfff, brol... I.p.v. zoals andere merken gewoon de sigarettenaansteker geen stroom meer te laten leveren als het contact uit gaat!
Niks brol, juist prima. Ik ben blij dat er iets aan kan blijven staan, zoals bij al mijn voorgaande VAG-auto's. Kan ik in voorkomend geval tenminste rustig een telefoon of e-reader in de auto laten opladen terwijl ik er niet in zit. Het is eigen verantwoordelijkheid om daar verstandig mee om te gaan.

Als je iets over het contact wil schakelen, geef het dan een stroomvoorziening vanaf een geschakelde zekering zoals dat hoort.
 

Superbst

Senior Member
Verlies mag niet meer dan 0,05 A zijn
Net gemeten/getest:
  • Verbruik van filmende dashcam, zowel via USB als via sigarettenaansteker, schommelt tussen de 0.25 en 0.45A.
  • Sigarettenaansteker schakelt niet uit, d.w.z. dashcam blijft 24/7 filmen en verbruiken.
  • USB poort schakelt stroom ongeveer 1 minuut na contact uit (= 0 verbruik).

Liever niet. Ik gebruik dit juist vaak om nog even de mp3-speler van de kids te laden....
Bovendien: zo’n klein lekstroompje af en toe mag toch niet in acht maanden een accu slopen?
Mja, toch maar mee oppassen. Mijn accu van 70Ah was vorige week dus na minder als 3 dagen dashcam met een verbruik van max 0.45A niet meer in staat om te starten. Dit is dan nog worst-case, want het schommelt tussen 0.25 en 0.45A. Maar zelfs dan: 70Ah/0.45A = 155u = normaal toch ruim 6 dagen ipv 3??? En dat was trouwens na een autosnelwegrit van ruim 300km, m.a.w. ik zou hopen dat de batterij redelijk goed opgeladen was?

Niks brol, juist prima. Ik ben blij dat er iets aan kan blijven staan, zoals bij al mijn voorgaande VAG-auto's. Kan ik in voorkomend geval tenminste rustig een telefoon of e-reader in de auto laten opladen terwijl ik er niet in zit. Het is eigen verantwoordelijkheid om daar verstandig mee om te gaan.

Als je iets over het contact wil schakelen, geef het dan een stroomvoorziening vanaf een geschakelde zekering zoals dat hoort.
Euh, bedankt voor de niet zo subtiele sneer... :cry:
Mja, bij andere merken is mijn dashcam in de sigarettenaansteker nooit een issue geweest, en nu na 8 maanden gebruik en enkele koude dagen wel? Sorry, maar dan vind ik dat niet "juist prima" hoor, eerder brol dus :tongue:
Verstandig mee omgaan natuurlijk, maar een dashcammetje dat max 0.45A verbruikt per abuis eens laten steken, sloopt de accu op minder als 3 dagen???
En waarom is een geschakelde zekering "zoals het hoort" als de USB poort even goed werkt? Als Skoda trouwens 2 USB poorten had voorzien, was het al helemaal nooit een issue geweest: dan kon de dashcam gewoon blijven zitten als ik Android Auto wil gebruiken...
 
Laatst bewerkt:

oco1979

Forumguru
Dat je dashcam na 4 dagen de wagen niet meer kan doen starten :pieker:.
Maar dat daardoor de accu defect is :sterretjes:.

Zal dan ook geen lichtje of iets anders mogen laten aanstaan.

Net collega gesproken, ook al een paar EFB's gehad met problemen. :wavecry:
 

Superbst

Senior Member
P.S.: werkt onderstaande bij iemand in een Superb 3?
Bij mij niet alleszins en ook in VCDS kan ik de adaptation nergens terugvinden (en dus ook niet aan/uit zetten) :banghead:

Zou handig zijn om tussendoor snel eens de acculading te checken...
 

LdN

Forumguru
Het is een algemeen misverstand dat een constante kleine ontlaadstroom een accu niet kapot mag maken, dat is nl de enige
manier om een accu juist wel kapot te maken. Het duurt wel lang maar je vernielt de accu compleet.

Je moet een accu zien als een elektro chemisch element wat een EMK opwekt (2V in dit geval) met in serie een weerstand
van enkele milli ohms.
Als je met een flinke stroom ontlaad dan zal t.g.v. de ontlaadstroom een verlies spanning over de serie weerstand vallen.
Door deze verlies spanning zal de klemspanning van de accu onder de 2V komen maar de EMK van het electro chemisch
element is nog steeds 2V zoals het hoort te zijn, de accu zal hiervan niet kapot gaan.
Ga je nu ontladen met een zeer lage ontlaadstroom dan heeft die inwendige serie weerstand geen invloed meer op de
klemspanning van de accu, je ontlaad het electro chemisch element direct en als de spanning van dat element daardoor
onder de 2V komt dan komt het nooit meer terug en de accu is defect.
 

Canon-Eye

Forumguru
Verstandig mee omgaan natuurlijk, maar een dashcammetje dat max 0.45A verbruikt per abuis eens laten steken, sloopt de accu op minder als 3 dagen???
Dat de accu van onvoldoende kwaliteit (b)lijkt te zijn is iets dat je niet moet wijten aan de ontwerpers (vanwege de onder spanning blijvende 12V-aansluiting), maar aan de afdeling die de prijs-/kwaliteitsverhouding van de te gebruiken accu's heeft gekozen. Dáár zit de basis van het probleem.

Los daarvan zou ik, bij overstappen naar een ander merk, dit soort "kleine" dingen liever op voorhand even onderzoeken. Elk merk (of elke groep merken) heeft nu eenmaal zijn eigen karaktertrekjes waar je soms aan moet wennen.
Nu was onze inmiddels afgedankte tweede auto (Twingo) ook van het soort waarbij alles uitging - zelfs de radio! - als het contact werd afgezet, wat ik dan weer verrekte ONhandig vond, dus wellicht ben ik er daardoor meer op gespitst.
 

Canon-Eye

Forumguru
Ga je nu ontladen met een zeer lage ontlaadstroom dan heeft die inwendige serie weerstand geen invloed meer op de
klemspanning van de accu, je ontlaad het electro chemisch element direct en als de spanning van dat element daardoor
onder de 2V komt dan komt het nooit meer terug en de accu is defect.
Da's mooi gesproken, maar dan vraag ik me wel af hoe dat dan moet als de voor auto langere tijd wordt geparkeerd. Ook al zijn er geen specifieke gebruikers ingeschakeld, de boordelektronica (klokje, cv-ontvanger) blijft toch ook een piepklein beetje stroom gebruiken? Oftewel: bij welke termijn wordt het noodzakelijk om er een druppellader aan te hangen?
 

LdN

Forumguru
Dat klopt inderdaad echter een goede fabrikant zal er voor zorgen dat dat soort zaken zich zelf in een soort slaapmodus schakelen
zodra de voedingsspanning onder een bepaalde waarde daalt waardoor het verbruik zo klein is dat de daardoor benodigde ontlaad
tijd om onder de EMK spanning te komen zo lang is dat het aannemelijk is dat de auto allang weer eens gebruikt is.

Overigens heb je helemaal geen aangesloten apparatuur nodig om een accu defect te laten gaan door een minuscule ontlaad stroom,
dat regelt de accu zelf ook.
Ik heb alleen de weerstand in serie genoemd om het verhaal eenvoudig te houden maar in werkelijkheid bestaat de inwendige impedantie
van een accu uit een complexe samenstelling van inducties, capaciteiten en weerstanden die niet alleen in serie met het elektrochemische
element staan maar ook parallel daar aan.
Door het deel van de impedantie wat parallel aan het elektrochemische element staan zal de accu zich zelf diep ontladen en uiteindelijk
daardoor defect raken.
Bij industriële VRLA accu's worden herlaad intervallen van 3 maanden tot een jaar (afhankelijk van het type en fabricaat) aangehouden
als ze in opslag gehouden worden.
Doorgaans hebben de AGM types wat langere laad intervallen dan de overige types omdat hun zelf ontlading erg laag is.
 

LdN

Forumguru
Verstandig mee omgaan natuurlijk, maar een dashcammetje dat max 0.45A verbruikt per abuis eens laten steken, sloopt de accu op minder als 3 dagen???
0,45A x 3 x 24 = 32,4Ah dus al bijna 50% van je accu capaciteit. De accu capaciteit word meestal opgegeven bij C20 (een ontlaad tijd van 20 uur) wat betekend dat ze dan uitgaan van een ontlaad stroom van 3,5A gedurende die 20 uur (voor een 70AH accu) tot een eindspanning van 1,8V/cell (10,8V totaal voor de accu).
Bij deze ontlading zal de EMK nog steeds 2V blijven, er valt dus 1,2V over de inwendige serie weerstand.
De inwendige serie weerstand is dan dus 1,2/3,5 = 0,34 Ohm
Die 0,45A is dus maar 13% van de test ontlaadstroom en zal zeker de accu eerder en sterker beschadigen, bij die ontlaadstroom is de spanningsval over de inwendige weerstand
maar 0,45 x 0,34 = 0,153V.
Als je accuspanning door die ontlading over 3 dagen dus lager komt dan 6x de EMK spanning van 2V + het spanningsverlies van 0,153V = 12,153V dan ben je al bezig het
elektrochemische element te beschadigen.
 

Superbst

Senior Member
0,45A x 3 x 24 = 32,4Ah dus al bijna 50% van je accu capaciteit.
En nog veel meer waar ik maar de helft van versta...
Bedankt voor de interessante uiteenzetting.
1 ding staat ondertussen al wel vast: je kent iets van batterijen :thumbsup:
 

frisok

Senior Member
Inderdaad is dit interessant om te lezen. Misschien elders op het forum een vaste plek geven als naslagwerk. Of misschien staat het al ergens.

Ik vraag me wel af hoe de Mijn Skoda app of de "connected" variant omgaan met de accu. Maar dat gaat misschien te ver off topic.
 

oco1979

Forumguru
Mijn kennis van batterij is hiermee weer gestegen :dankje::thumbsup: txs 2 LdN
We gaan dat toepassen in de praktijk.

Wat is dat toch een geweldige forum hier met al die gezamenlijke kennis die we delen ;)
 

frisok

Senior Member
P.S.: werkt onderstaande bij iemand in een Superb 3?
Bij mij niet alleszins en ook in VCDS kan ik de adaptation nergens terugvinden (en dus ook niet aan/uit zetten) :banghead:

Zou handig zijn om tussendoor snel eens de acculading te checken...
Bij mij werkt het met contact uit niet. Met contact aan ook niet, hoewel er dan wel iets extra te zien is over de service status, maar dat is elders ook al te zien.
 

Superbst

Senior Member
Bij mij werkt het met contact uit niet. Met contact aan ook niet, hoewel er dan wel iets extra te zien is over de service status, maar dat is elders ook al te zien.
Idem...

En de VCDS coding
Code:
1. Select the Instrument control module (address hex17).
2. Select adaptation -10,
3. Scroll down the channel list until you find "Battery charge" - select.
4. Change setting to "active"
Kan ik niet toepassen, want het kanaal "Battery charge" lijkt gewoonweg niet te bestaan bij mij...
 

gdisselkoen

Forumguru
Nu heb ik enkele maanden geleden een dashcam in laten bouwen van Blackvue, en er ook een power magic pro tussen laten zetten. Deze schakelt de stroom naar de dashcam automatisch uit zodra de capaciteit van de accu te laag wordt.

Er waren toen een aantal mensen die er lacherig over deden en het overkill noemden om de power magic pro er tussen te laten zetten. Want zo veel stroom verbruikt zo'n dashcam niet.:nono:

Als ik hier lees wat voor effect het kan hebben op de accu, dan ben ik blij dat ik het wel heb gedaan. :jaja:
 

RudiV

Nieuw lid
Ondertussen bij mij weer een bijkomend fenomeen: de blind-spot assistent en uitparkeer detectie zet zichzelf steeds uit nadat de auto een nachtje heeft stilgestaan.
Is bijzonder lastig en gevaarlijk als je geen waarschuwingslampje ziet in de spiegel maar ipv daarvan de toeter van de auto die in je dode hoek zit. Je kan toch moeilijk bij elk vertrek alle opties gaan nakijken of ze wel aanstaan, dan kan je beter zoals een piloot met een checklist gaan werken...
Er zit een Moll-EFB+accu in, heb ondertussen afspraak bij garage binnen een 10-tal dagen.
 

Superbst

Senior Member
Pfff, als je ziet hoeveel mensen alleen hier al op dit forum in dit topic dergelijke accu-gerelateerde issues hebben...

Denk dat ik toch mag stellen dat er iets meer aan de hand is dan eens een dashcam laten insteken?

Ach ja, mijn werkgever betaalt de accu deze keer wel, snelste/eenvoudigste oplossing I guess... Maar als ik volgende winter het zelfde aan de hand heb, dan breekt de hel toch wel los hoor :mad:
 
Laatst bewerkt:

RudiV

Nieuw lid
Niet altijd foutloos werken is voor mij nog net iets anders dan zichzelf gewoon uitzetten zonder dat je het weet...
 
Bovenaan Onderaan