koplampen hoger?

Tees

Donateur
Als je automatische koplamphoogteverstelling (3x de woordwaarde) hebt, dan heb je idd niet zon wieltje in je dashboard, dat doet de wagen zelf voor je. Maar de mechanische afstelling zit er altijd op, die zorgt ervoor dat de basis goed is, waarvandaan de ECU het verder regelt.
 
om hem af te maken; ik heb via de plakband op wand methode zowel de hoogte als de horizontale afstelling eigenlijk compleet overhoop gegooid en heb nu een acceptabele hoeveelheid licht. Toen ik de auto over nam van mijn collega stonden ze dus op de laagst mogelijke stand... vraag me af wie dat zo afgesteld heeft... Aangezien ik vanmiddag voor de bandenwissel bij de dealer was gevraagd naar het nut van de slider in het auto menu. Hun conclusie na onderzoek was dat die stuk is en dat ze dat een andere keer voor me gaan oplossen en hun 2e conclusie was dat ik de lampen keurig binnen de norm had afgesteld, dus ik hoefde vanavond niet opnieuw te beginnen omdat ze ze dus niet naar beneden gedraaid hebben ;)
 

Jjm1970

Nieuw lid
heb dit ook ervaren na update. Stelmoter van de verlichting reageerde helemaal niet. Na dealer bezoek weer opgelost!
 

Canon-Eye

Forumguru
De Scala past dat dus wel automatisch aan :giggle:
Dat doen véél auto's, maar dan wel altijd aan de hand van een basisinstelling. En als dié door welke oorzaak (of monteur) dan ook niet goed staat, zal ook de automatische aanpassing niet tot het juiste gewenste lichtbeeld leiden.
En voor die basisinstelling zitten er dus stelbouten op het lamphuis (meestal witte inbusboutjes, zichtbaar door een gaatje in de afdekplaat boven elke koplamp).
 

ype68

Nieuw lid
Vandaag de Enyaq weer naar de garage gehad voor de niet werkende hoogteverstelling van de koplampen (en het feit dat ze daardoor erg naar beneden staan, denk ik). In april was dit euvel al eens "verholpen" met een nieuwe "regelunit". Nu dus alweer hetzelfde euvel.
De garage gaf aan dat er een software update beschikbaar was voor dit euvel. Deze hielp in eerste instantie niet, maar door de stroom even van de regelunit te halen was het probleem opgelost. Ik heb ook versie 3.7 van de Enyaq software ontvangen. Het is me niet helemaal duidelijk of die software update voor het euvel (regelunit) inbegrepen in is in de 3.7 update of dat deze apart geldt voor die regelunit.
 

hemi24

Forumguru
Ik weet nooit of ik respect voor zo’n open communicatie moet hebben, of dat ik domweg heel erg bang moet worden v.w.b. het kennisniveau bij een dergelijke dealer.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

ype68

Nieuw lid
Ik heb nog contact gehad want de dealer had mij niet juiste informatie gegeven en de 3.7 update had niet plaats gevonden maar komt eerdaags Over The Air (ATO) na een update melding in de auto. Het gaat dus alleen om een software update van de regelunit die blijkbaar wel in een staat was beland dat de stroom er even af moest voor een harde restart. Ik had al ergens op een duitse forum gelezen dat dit een oplossing was. Je schijnt dan de min pool van de 12V accu enkele minuten los te moeten halen. Ik durfde dat met de Enyaq niet helemaal aan omdat mogelijk bepaalde onderdelen weer "ingeleerd" zouden moeten worden. Geen idee of dit het geval is...
 

PizzaPieter

Forumguru
Lees dit topic nu pas, maar had tzelfde bij mn Leon (met automatischekoplamphoogteverstelling).
Er is bij LED een 'harde' lijn tussen licht en donker. Die lag een meter op 20m voor de auto, maar dat moest 60m zijn, volgens mij.

Via garantie naar Seat garage 'als nieuw, helemaal afgesteld, ze stonden idd te VER!' Wat? Te ver? Nee, te dichtbij! 'Nee meneer, we hebben ze ingesteld volgens t apparaat'.

Dus toen stonden ze op 15m, wat echt niet klopt, maar wél overeenkomt met hoe een normale lamp op de Leon afstelt had moeten zijn, maar niet een LED

Dus met @Brepus hier in t donker de weilanden ingereden. Auto stil, rechte weg, 60 stappen en draaien maar....

Sindsdien perfect zicht en niemand die seint.

Ze snappen er soms niks van
 
Laatst bewerkt:

hemi24

Forumguru
Ik heb het al vaker geroepen: het lijkt zo’n eenvoudig ding zo’n koplampafstelapparaat én veel monteurs schuiven deze een beetje heen en weer voor de auto, maar er zijn maar weinigen die echt de moeite nemen om koplampen écht goed af te stellen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Canon-Eye

Forumguru
Ik stel de lampen tegenwoordig af (of beter: ná) op de oprit met behulp van een lat met twee markeringen: eentje met de actuele hoogte gemeten met de lat tegen de bumper en eentje met de gewenste hoogte, ca. 10cm lager, op 5 meter vóór de auto. Dat werkt prima en verblindt niemand, zoals wordt bevestigd als ik een keer in het donker op de linkerbaan van een onverlicht stuk snelheid rij en dan de bundel links op de geleiderail zie aflopen.
 

hemi24

Forumguru
Als je de lampen op die manier afstelt, zul je weinig klachten van de tegenliggers hebben…
Wat staar er op je koplampen voor percentage?
 
Laatst bewerkt:

Canon-Eye

Forumguru
Percentage op de lamp? Geen idee. Nooit op gelet eigenlijk.
Genoemde werkwijze geeft inderdaad nooit klachten van tegenliggers en komt neer op een 2% (10cm over 5 meter). In onze vorige woonplaats deed ik dat met behulp van een bakstenen muurtje waar diezelfde 10cm neer kwam op de dikte van 2 stenen met tussenliggende voeg.
Maar er staat geen muurtje dwars op mijn oprit, dus dan maar wat anders gezocht... :pardon:
 

EdK

Forumguru
het lijkt zo’n eenvoudig ding zo’n koplampafstelapparaat
Tsja zoals met meerdere meet/afstel apparaten !
Worden verkocht als een ieder kan ermee werken...
Vervolg is dat een ieder er maar mee klooit en denkt goed bezig te zijn maar dit dus niet is....
 
Bovenaan Onderaan