Koude start Greenline

Andy

Nieuw lid
Mijn Skoda Fabia Greenline heeft wat moeite met starten als de motor koud is en de buitentemperatuur beneden het vriespunt is. Na het voorgloeien start ik de motor en dan draait de startmotor goed rond maar slaat de motor niet direkt aan. Dit kan wel 5 sec. duren. Hij begint al pruttelend dan te lopen. Bij hogere temperaturen of als de motor warm is, start hij wel direkt.
Ik ben benieuwd naar de ervaringen van andere Greenline rijders.
 

pierre27

Actief lid
Ook onze Greenline heeft nergens last van, start als een zonnetje !:2133:
Kontakt aanzetten, wachten tot bijna alle lampjes uitgaan (twee of drie blijven er branden, geloof ik) koppeling intrappen (hij staat al in zijn vrij) en hij start zonder omwegen.
Pierre:yeah:
 

Andy

Nieuw lid
Hij walmt dacht ik niet, startmotor daait gewoon wat lang door omdat hij niet direkt aanslaat. Dat regelt de auto overigens zelf. Die bepaalt zelf hoe lang er gestart wordt.
 

FredV

Banned
Dat laatste begrijp ik niet. Bij mn vorige auto drukte ik op de startknop en die regelde het starten. In mn Fabia moet ik gewoon de contactsleutel omdraaien en pas loslaten als de motor aanslaat.
 

Andy

Nieuw lid
Als je start en de sleutel direkt loslaat draait de startmotor door totdat de motor loopt. Dat is automatisch geregeld, zal wel met het start-stop systeem te maken hebben. Maar dat merkt je natuurlijk alleen als de motor niet direkt aanslaat.
Maakt bij mij overigens niet uit als ik zelf wat langer doorstart of dat ik de sleutel direkt loslaat. De auto start dan zelf wat langer door.
 

van_der_P

Senior Member
Ben je er al voor bij de dealer geweest ? En wat was zijn reactie hierop ?
Er zit toch garantie op, dus is het geen probleem.
Er schijnt een nieuwe software update te zijn, als die geinstalleerd wordt zijn veel problemen opgelost.
 

GO66

Lid
Toen ik vroeger diesel reed liet ik de auto bij koud weer altijd twee keer voorgloeien. Dat duurde toen gewoon een halve minuut, nu ongeveer 5 seconden per keer....

Bij heel koud weer doe ik dat nog steeds en ik merk dat de Fabia dan meteen lekker soepel loopt . Doe ik het niet, dan start hij meteen, maar loopt even wat rommelig.

Misschien ook eens proberen of dat voordeel oplevert.
 

Ronnie

Forumguru
Gun de diesel ook even de tijd om de enorme commonraildruk op te kunnen bouwen....
Dit kan oplopen tot zo'n 600-700 Bar!
Dit is niet te vergelijken met de "ouderwetse" pompverstuivers of de conventionele dieselpomp!
 

peter-fabia

Nieuw lid
Bij mij ook geen probleem . Als het koud is , ik draai de sleutel om en laat de sleutel los en de motor start als hij het er na heeft soms duurt dit een paar seconde maar hij loopt altijd in een keer .
 
Het klopt helemaal wat Andy zegt, na het loslaten van de sleutel start de motor vanzelf verder tot hij aanslaat.
Helaas heb ik het gevoel dat het wel moeizamer gaat om de auto te starten als het heel koud is, maar hij slaat wel gewoon iedere keer bij de eerste poging direct aan.
 
Het starten zou toch geen enkel probleem mogen zijn bij een nieuwe auto, waarvan de accu nota bene 220 euro kost om deze te vervangen!

Daarnaast zal de elektronica e.e.a. wel regelen zoals Andy in post #7 al noemde.
Misschien is er bewust voor gekozen om de start-sequentie anders te implementeren in tegenstelling tot die van "gewone auto's".
Er zit immers ook een regeneratie-rem-circuit en een start-stop systeem op de Greenline.
 

EdK

Forumguru
Ach zelfs mensen hebben met koud weer opstartproblemen en gaan weer als een speer als ze warm gelopen zijn.
En met techniek is het precies hetzelfde !
Zeker met vorst en sneeuw moet je wat meer aandacht schenken aan techniek ( vertroetelen ) en als je dat doet laat hij je niet in de steek
Eigenlijk is het net als een verhouding, als je de vrouw een beetje vertroeteld bij tijd en wijlen doen ze ook meer !! :530:
 

FredV

Banned
inderdaad heb ik nu ook het 'automatisch' starten na t omdraaien van de sleutel geprobeerd. Het werkt!
En mn auto start nog steeds gewoon snel, zoals altijd en zoals het hoort.
 

Wik

Lid
Dat hele regeneratie-rem-circuit heb ik zo mijn twijfels over.
Het hele start/stop mechaniek blijft een vaag iets in mijn ogen.


Het starten zou toch geen enkel probleem mogen zijn bij een nieuwe auto, waarvan de accu nota bene 220 euro kost om deze te vervangen!
Er zit immers ook een regeneratie-rem-circuit en een start-stop systeem op de Greenline.
 
Bovenaan Onderaan