Koude start Greenline

Esli

Lid
Die van mij klinkt zo maar dan met een hardere tik.

Paar weken geleden op de ochtend dat we met de auto op vakantie zouden gaan dacht ik dat hij defintief de geest gaf.
Ik startte de motor en werd getrakteerd op een geluid dat leek op een slippende vsnaar met een rammelend lager er bij.

Dat was na 10 seconden weg maar heb wel twee lang bij de 1e start s'ochtends een hard tikkend geluid gehad dat na een paar km weer verdween.

Leg dat maar eens uit aan je garage...
De week daarvoor heb ik een aantal kregen de geur van verbrand plastic geroken, en dan specifiek linksvoor bij de auto.
Volgens de garage was dat waarschijnlijk tectyl, maar ik heb de auto al sinds april.

En nog een leuke, af en toe doet mijn turbo het niet.
Gas geven en gewoon helemaal nada niets.
Heb ik al gehad met een koude en warme motor na lange en korte ritten.
Nu een keer of zes in totaal waarvan 1x zelfs toen ik in wilde halen.

Wat er niet goed is weet ik niet maar er verschijnen geen storingscodes...
 

Polvo

Actief lid
Lijkt er op dat 1 van de cilinders even niet mee doet, dat kan het gebrek aan trekkracht ook verklaren. (heb ik 1 keer gehad)
Maar dat is wel in de computer uit te lezen.
 

Esli

Lid
Volgens de garage zijn er geen foutcodes helaas.

Dit zal samen met die iets te luide tik vanzelf wel een keer echt mis gaan :smirk:
 

Hetzer

Forumguru
Vreemd, ik heb dit probleem/klacht nog niet onder vonden , er staat nu bijna 45k km op mijn 1.2 TDI
 
Die van mij start ook normaal en slaat vrijwel direkt aan, en snort dan tevereden. Moet wel zeggen dat ik nog geen echte winterkou heb meegemaakt met de Skoda. Toen hij werd geleverd was de winter eigenlijk voorbij.
Heb inmiddels bijna 30k op de klok sinds februari.

Maar wat Esli zegt heb ik ook een paar keer gehad: het wegvallen van de turbodruk. Een keer bij ca. 7.500km na een warme start en bij ca 12000km bij een koude start. Wel gewoon normale stationaire loop en regelmatige loop maar geen trekkracht. gewoon alsof de turbo eraf was gevallen. Ook geen abnormale geluiden ofzo. Bij de 15k beurt aangekaart bij de dealer. Ze hebben hem aan de kast gezet ,maar konden geen foutcodes vinden. Toen heeft het zich nog 2 keer in die week na de beurt voorgedaan. Een keer na het activeren van de start-stop (ik gebruik het eigenlijk nooit) bij het wachten voor een brug en een keer bij het wegrijden bij het stoplicht (met lopende motor gewacht trouwens, zoals ik altijd doe). Daarna heeft het zich niet meer voorgedaan. Wat ook raar was, was dat het probleem weg was als de motor uitgezet werd, en daarna gestart werd.
Je zou zeggen dat dit toch iets elektronisch is.
Ik houd het in ieder geval in de gaten.
 
Ik weet niet of Seat iets anders adviseert, maar Skoda adviseert voor de Greenline (weet niet of voor andere modellen hetzelfde geldt) 15K oliewissel en bij 30K een grote beurt. Correct me if I'm wrong.
Die van mij heeft in ieder geval bij15K een oliewissel gehad ,waarbij de dealert ook nog doodleuk €25, berekende voor "gebruik testkast " Maar goed we gaan erg off-topic zo. Excuses.
 

VMR

Nieuw lid
Ik ondervind sinds KM stand 15.000 ofzo dat mijn Greenline TDI 1.2 motor duidelijk meer herrie maakt tijdens wegrijden / iets gasgeven met een 'koude' motor. Lees: s'ochtends en s'avonds bij het wegrijden. Het uit zich in echt raw lopen, lijkt wel of je de kleppen hoort rammen in de zetels. Als ik dan een paar KM gereden heb ik het geluid helemaal weg.

Wie kan dit onderschrijven dat dit fenomeen ook bij hun Fabia GL aanwezig is?

Ben ik nou echt de enige jongens (en meiden) met deze herrie bij het starten van een koude motor in de GL?

Elke koude start gaat nu gepaard met een 'metalen' bijgeluid, alsof, zoals ik al eerder schreef, de kleppen letterlijk in de zetels rammen? Na een km of wat rijden is het weg. Ik blijf nu onder de 2000rpm, 2200 max voordat ik opschakel vanwege de herrie... Dit bijgeluid had ik absoluut niet voor de 15.000KM op de teller. Nu 20.000KM + op de teller. Ik vrees (nouja) voor de komende wintertijd...

Lees graag jullie ervaringen.
 

Esli

Lid
@VMR
Ik heb hetzelfde, maar is op het moment weer iets minder...
Zal ook wel temperatuurafhankelijk zijn.
 

joergarms

Senior Member
Dat een motor, en dan vooral een diesel bij koude start behoorlijk nukkig en rauw loopt is algemeen bekend. Maar dit moet sowieso al binnen enkele minuten tot een minimum teruggezakt zijn. Het moet niet zo zijn dat het lijkt alsof er een drumband onder de motorkap aan het oefenen is, 3,4,5,6 cilinder, dat moet in dat geval niet veel uitmaken.
Natuurlijk loopt de 3 pitter altijd ietsje rauwer, maar opzich vind ik de motoren best lekker lopen, vooral eenmaal op temperatuur.
Ik zou het nog eventjes aanzien, en anders de auto bij de dealer parkeren en laat die m 's ochtends maar eens starten, kijken wat hun bevindingen zijn. Vooral in vergelijk met het mogelijke demo-model dat ze zelf hebben staan.
 
Ben ik nou echt de enige jongens (en meiden) met deze herrie bij het starten van een koude motor in de GL?

Elke koude start gaat nu gepaard met een 'metalen' bijgeluid, alsof, zoals ik al eerder schreef, de kleppen letterlijk in de zetels rammen? Na een km of wat rijden is het weg. Ik blijf nu onder de 2000rpm, 2200 max voordat ik opschakel vanwege de herrie... Dit bijgeluid had ik absoluut niet voor de 15.000KM op de teller. Nu 20.000KM + op de teller. Ik vrees (nouja) voor de komende wintertijd...

Lees graag jullie ervaringen.


Ik heb nu 13K op de teller en heb vanaf dag 1 dat een koude motor "herrie" geeft.
Nu hebben al mijn VAG diesels (dit is de 7e) dit gedaan.
Bij een koude start valt het wel meteen op hoe mooi zacht de motor stationair loopt, ook toen het 's morgens net onder het vriespunt was.
Het wegrijden is iets anders, bij iets teveel gas geven is het dieseltje duidelijk hoorbaar, het "hand vol knikkers" effect.
Dit effect is weg na een kilometertje gereden te hebben.
Lijkt me dat dit gewoon bij dit motortje hoort.
Het is niet "de kleppen letterlijk in de zetels rammen", maar meer het geluid wat je van een koude diesel verwacht.

Ik wil wel aangeven dat we veel (en veel lange afstanden) met de auto rijden.
Meteen op de 2e dag een lang weekend naar Duitsland, 1200km.
Ik denk dat dit erg goed was voor de motor.
Vergelijk ik het met de Fabia GL hatchback van de buurman, welke alleen maar hier in het dorp rond rijdt, dan loopt die motor echt minder mooi.

Hoe is het eigenlijk met het olieverbruik van jullie?
Tot nu toe heb ik 0.3 ltr erbij gedaan.
 

VMR

Nieuw lid
@VMR
Ik heb hetzelfde, maar is op het moment weer iets minder...
Zal ook wel temperatuurafhankelijk zijn.

Dank voor je reactie. Hoeveel KM heb jij op de letter staan?

Bij een 15.000KM ofzo was het al hoorbaar, maar dat was tijdens de zomer periode. Nu het kouder begint te worden, is het steeds nadrukkelijker aanwezig. Motor paar minuten warm laten draaien helpt enigsinds.
 
Bovenaan Onderaan