Koude start Greenline

VMR

Nieuw lid
Dat demo model zal niet het aantal KMs hebben dat mijn GL al gelopen heeft, en dus zal de vergelijking scheef gaan. Dat een diesel rauw loopt, okay. Maar ik heb een tikkend metaalachtig geluid bij een koude motor als ik wat gas geef om weg te rijden. Van de zomer was het aanwezig, maar heel zachtjes, nu het kouder wordt steeds nadrukkelijker...

Ik zoek dus ervaringen met een koude motor van bezitter van de Fabia GL die meer dan 15.000KM+ op de teller hebben staan? Liefst een eigenaar met 20.000KM+ op de teller?
 

VMR

Nieuw lid
Klopt, bij een koude start loopt ze prachtig mooi regelmatig, daar geen klachten over hoor. Het is idd bij het wegrijden een "hand vol knikkers" effect (mooie / goede verwoording!) die hoorbaar is. Niet alleen bij iets teveel gas geven, uberhaupt aanwezig bij gas geven. Motor loopt goed 'los' schijnbaar na 15.000KM ofzo, wellicht dat dat een medeoorzaak is van het bijgeluid?

Olie verbruik is nul tot nu toe. Controleer dat twee-wekelijks evenals de bandenspanning en waterniveau voor de ramenwissers. Zoals je begrijpt rij ik bijna elke dag met de Skoda :-)
 

VMR

Nieuw lid
Noord-holland. Iets te ver weg van Tilburg :-) Wat is jouw ervaring van een koude motor, hoe zou jij de bijgeluiden omschrijven en sterkte/luidheid ervan?
 

Greenliner

Senior Member
Bij mij ook redelijk wat herrie bij de start die snel verdwijnt bij het opwarmen. Geen metalig getik, eerder de klassieke diesel-knock. Eenmaal warm hoor je hem nauwelijks lopen. Inmiddels 24.000 km gereden.
 

Noord26

Forumguru
Ik vind hem normaal lopen bij een koude start. Alleen als het echt vriest sterker als een graad of 5 nagelt hij wel in het begin.
Mijn auto staat ook in een verwarmde garage, dus het probleem ken ik niet echt..
 

Esli

Lid
die van mij heeft 23k+ op de teller.
Dat geknikker had ik nooit tot ongeveer 15.000.
Toen is het begonnen en werd steeds luider.
Eind juli wilde ik s'ochtends de auto starten om te vertrekken naar ons vakantieadres in Denemarken.
Bij de start klonk het alsof er een lager uitliep icm een slippende vsnaar.
Ik dacht "jippie, daar gaat de vakantie" maar na een seconde of 10 hield het opeens op.
De twee weken daarna was het geknikker zeer luid en duidelijk hoorbaar, met name boven de 2000 toeren bij de koude start. Klonk ook meer als zeer luid metalig tikken.
Dat heeft ongeveer twee weken geduurt en na de vakantie is het weer langzaam minder geworden.

Ik rij al jaren diesel en het standaard geknikker bij een koude motor is mij bekend.
Maar dit geluid is gewoon geen standaard geluid.
Combineer dat met een uitvallende turbo en je snapt dat ik verwacht dat het niet helemaal goed zit met mijn motor :-)
Ik woon overigens in de buurt van Deventer.
 

VMR

Nieuw lid
die van mij heeft 23k+ op de teller.
Dat geknikker had ik nooit tot ongeveer 15.000.
Toen is het begonnen en werd steeds luider.
Eind juli wilde ik s'ochtends de auto starten om te vertrekken naar ons vakantieadres in Denemarken.
Bij de start klonk het alsof er een lager uitliep icm een slippende vsnaar.
Ik dacht "jippie, daar gaat de vakantie" maar na een seconde of 10 hield het opeens op.
De twee weken daarna was het geknikker zeer luid en duidelijk hoorbaar, met name boven de 2000 toeren bij de koude start. Klonk ook meer als zeer luid metalig tikken.
Dat heeft ongeveer twee weken geduurt en na de vakantie is het weer langzaam minder geworden.

Ik rij al jaren diesel en het standaard geknikker bij een koude motor is mij bekend.
Maar dit geluid is gewoon geen standaard geluid.
Combineer dat met een uitvallende turbo en je snapt dat ik verwacht dat het niet helemaal goed zit met mijn motor :-)
Ik woon overigens in de buurt van Deventer.


idd, hier komen nog wat meer aspecten om de hoek kijken :(

Uitvallen van de turbo, mmm ja nu je het schrijft, bedoel je dat bij het wegrijden je wel gas geeft maar er gebeurt gewoon niks? Geen aandrijf power? Starten gaat dan gewoon goed, motor loopt ook netjes regelmatig, maar geen kracht om weg te rijden?
Heb ik in totaal vier keer gehad nu. Auto herstarten en het fenomeen was weg. Heeft zich bij zowel een warme alswel een koude motor voorgedaan. Klinkt mij als een softwareachtig probleem (tijdens de herstart wordt 'iets' ge-reset?).

Jij had ook geen 'geknikker' tot een 15.000KM ofzo... En nu zeer luid metalig klikken, mmm ik ervaar exact hetzelfde!
 
Heeft de auto soms grote beurt gehad net voor het bereiken van die 15000km.??

Mijn vorige auto had ook ineens dat tikkend geluid tijdens de koude start welke na het opwarmen verdween.
Wat bleek...
was er olie gebruikt van het type 5w/40 ipv van de gebruikelijke 10w40 hierdoor had de motor een slechtere smering gekregen
want de dunne olie zat allemaal onderin de carterpan tijdens die start, die dikke olie blijft een beetje achter na het uitzetten van de motor.
 

wanderer

Senior Member
"En daar bleef de olie 30k zitten voordat het vervangen werd, waarom moet het bij de GL dan bij 15k?"
Omdat dat voorgeschreven is en........daarover al bladzijden gediscussieerd is ....dus aub niet weer...
 

Noord26

Forumguru
Huppelharry; 5W30 zegt niets over de kwaliteit van de olie- dus hoe lang deze mee zou moeten gaan.

Het getal is een bepaalde viscositeit, oftewel stroperigheid. Het getal voor de W geeft aan welke viscositeit de olie heeft bij 40 graden, en achter de W welke viscosoteit bij 100 graden. In olie zitten altijd additieven en dat bepaald de kwaliteit, en dus de prijs, van olie en dus hoe lang deze mee zou moeten gaan. Dezelfde viscositeit zegt niets over de kwaliteit en houdbaarheid van de additieven, waarop u uw uitspraak baseerd. Daarnaast is olie er ook als synthetische, minerale en half-syntetische olie. Additieven zitten er in om o.a. de verandering van de viscositeit tegengaan, het blokje schoonhouden te houden, de inwendige wrijving te verminderen, het oxideren tegen te gaan, om waterdamp vast te houden, en koeling te verbeteren.

Met andere woorden, de ene 5W30 is totaal de andere niet. Verbind niet gelijk het predicaat long-life aan een bepaalde viscositeit; dat is gewoon totaal iets anders.

:smirk:
 
Met andere woorden, de ene 5W30 is totaal de andere niet. Verbind niet gelijk het predicaat long-life aan een bepaalde viscositeit; dat is gewoon totaal iets anders.

:smirk:

Ik heb niet het predicaat long life aan een viscositeit gehangen.
Ik stel dat in mijn golf TDI 5W30 long life olie zat, en dat er nu in mijn GL 5W30 long life olie zit.
Bij aflevering van de GL heb ik dit specifiek nagevraagd en de dealer bevestigde het.
Niets meer, niet minder.

En is je GL in onderhoud bij een VW/audi/skoda dealer, dan komt de olie voor de Golf en voor de GL uit dezelfde bulktank
 

van_der_P

Senior Member
Het kan geen kwaad om de olie vaker te wisselen. Het kan zelfs beter zijn voor de techniek.
Toen ik begon met autorijden moest de olie elke 5000 km gewisseld worden.
 

Noord26

Forumguru
De dealers bevestigen wel meer wat niet klopt huppelharry. Gisteren ook nog wat dingen software-matig aangepast wat volgens de dealer (1e monteur) niet mogelijk zou zijn in VCDS. De hoofdmonteur wist daarop al te vertellen dat het wel mogelijk is, maar meestal op aanraden van verkopers of eigenaren van het dealerschap het bevredigenste antwoord aan de klant verschaft word. Die merkt er toch niets van of het nu long-life is of niet. Als hij garantie wilt behouden moet hij om de 15Dkm naar de garage.

Feit blijft dat een bepaalde viscositeit los staat van het predikaat long-life; dat is afhankelijk van de hoeveelheid en kwaliteit van de additieven. Onderhoudsprijzen liggen ook vast, dus ze zouden zichzelf voor de gek houden om er duurdere olie voor te gebruiken.

Maar ik geloof je meteen als de daarvoor gewoon idd dezelfde long-life voor zouden gebruiken ivm massalere inkoop en uiteindelijk wellicht vrijwel dezelfde inkoopprijs als geen long-life.
 
Maar ik geloof je meteen als de daarvoor gewoon idd dezelfde long-life voor zouden gebruiken ivm massalere inkoop en uiteindelijk wellicht vrijwel dezelfde inkoopprijs als geen long-life.

En draai het om, er gaat gewoon dezelfde olie in.
Misschien niet bij alle dealers, maar zeker wel bij degene waar ik kom.
 

VMR

Nieuw lid
Heeft de auto soms grote beurt gehad net voor het bereiken van die 15000km.??

Mijn vorige auto had ook ineens dat tikkend geluid tijdens de koude start welke na het opwarmen verdween.
Wat bleek...
was er olie gebruikt van het type 5w/40 ipv van de gebruikelijke 10w40 hierdoor had de motor een slechtere smering gekregen
want de dunne olie zat allemaal onderin de carterpan tijdens die start, die dikke olie blijft een beetje achter na het uitzetten van de motor.

Neen geen beurt bij de 15.000KM. Ik ga navragen bij de dealer welke type olie erin gedaan is.
 

VMR

Nieuw lid
Dat klopt zeer zeker, want de 'blow-by' van een diesel (hoge compressie), komt in de olie terecht. Je kan eigelijk niet vaak genoeg de olie en filter wisselen, alleen in de praktijk is 10.000-15.000KM de norm tegenwoordig.
 
Bovenaan Onderaan