Koude start Greenline

even voor de goede orde: het zijn geen 4 storingen, maar een storing die zich 4 maal heeft gemanifesteerd.
Storing heeft zich nu ca. 15k niet meer voorgedaan. zoals gezegd houd ik het in de gaten en er rest nog anderhalf jaar garantie. Komt het dus terug, ga ik naar de dealer terug.
Skoda dealers zijn niet dik gezaaid, en ik heb geen zin om naast de 1000km per week ook nog eens 100km te moeten omrijden voor een andere dealer.

@ VMR : je beaamt een ander dat ik er niet naar laat kijken (post 88), maar wat heb JIJ aan de storing laten doen, want volgens mij heb je hetzelfde ervaren als ik.... (post 68) , behalve het luide tikken dan, want dat doet die van mij niet.
Volgens mij ook niets of wel?
 

VMR

Nieuw lid
even voor de goede orde: het zijn geen 4 storingen, maar een storing die zich 4 maal heeft gemanifesteerd.
Storing heeft zich nu ca. 15k niet meer voorgedaan. zoals gezegd houd ik het in de gaten en er rest nog anderhalf jaar garantie. Komt het dus terug, ga ik naar de dealer terug.
Skoda dealers zijn niet dik gezaaid, en ik heb geen zin om naast de 1000km per week ook nog eens 100km te moeten omrijden voor een andere dealer.

@ VMR : je beaamt een ander dat ik er niet naar laat kijken (post 88), maar wat heb JIJ aan de storing laten doen, want volgens mij heb je hetzelfde ervaren als ik.... (post 68) , behalve het luide tikken dan, want dat doet die van mij niet.
Volgens mij ook niets of wel?

Tikje jammer bovenstaand. Ik heb er lang over nagedacht, en besloten het toch maar hier neer te zetten. Als je perse wilt, geef ik wel reactie hoor. Lees verder zou ik zeggen:

Wat ik je aangaf is het volgende: Moeten betalen voor service tijdens de garantie periode is gewoon not-done. Als jouw dealer daar op staat, en ja het is mijn inziens echt v o l s l a g e n belachelijk, terstond een andere dealer kiezen.

Om het nog duidelijker te maken: Dat neem je toch gewoon niet!? Uitleg: Met de aankoop heb je betaald voor 2 jaar garantie en service. Die garantie houdt ook in dat als jij een klacht hebt dat er serieus naar gekeken gaat worden. Die klacht afhandeling is kostenloos. Nogmaals, daar heb je immers al voor betaald!

Leg een klacht neer bij PON, copie van rekening erbij, gedetaileerde uitleg hoe e.e.a. voorgevallen is. Ik ben zeer benieuwd naar PONs mening hierover.

Over de klachten, welnu, maandag over een week gaat de GL voor het luide tikken bij een koude start naar de garage. Voor het 'gloeidraad icon' probleem heeft ze al een update voor gehad. Toen de klacht twee keer voorkwam, is er terstond nieuwe software geinstalleerd. En ook nog inclusief dat mijn auto gewassen werd, een leenauto meekreeg om toch op tijd op mijn werk te verschijnen en copien meekreeg van de error codes van de modules (op mijn verzoek). Let wel, uiteraard zonder enige kosten. Ik heb wel enige bedenkingen over mijn dealer hoor, begrijp me niet verkeerd, vooral over de algemene kennis van de monteurs die er rond lopen, echt bar en boos gebleken, maar dat terzijde.

Weetje, ik zal het nog een beetje doortrekken: Als ik jouw berichten zo lees, en corrigeer me als ik je berichten verkeerd interpreteer, is dat in dit geval dat je een dealer hebt gekozen die maar een ding wil. Zo veel en zo snel als mogelijk geld verdienen en geen service verlenen. Het spijt me dat je dat hebt moeten ondervinden.

Naar ik aanneem heb je wat speurwerk gedaan voordat je daar je auto kocht. In de trend van gewoon wat vragen neerleggen bij vrienden en kennissen, buurtjes vragen of ze ervaring met de garage hebben of gewoon een monteur aanschieten die er werkt en wat vragen afvuren. Zo kom je immers snel achter cruciale informatie. Okay, sommige opmerkingen moet je dan nemen met wat zout, maar een goed beeld heb je dan wel kunnen vormen. Als je dit idd gedaan hebt en je komt toch nog deze idioterie tegen van een dealer, bere sneu voor je. Echt waardeloos en kan me dan goed voorstellen ook hoe dat moet voelen. Mocht je bovenstaand niet gedaan hebben, tja... de rest kan je dan zelf wel invullen he?

Als je verhaal echt klopt, IK zou daarvoor omrijden ja. Absoluut, 100% zeker weten. Eenmaal afgedaan, krijg je mij met geen stokpaard meer terug in een zaak/winkel en steek dat dan ook die mening niet bepaald onder stoelen of banken als iemand daar naar vraagt. Ik zou mijn klacht voorgelegd hebben aan PON, gevraagd hebben voor een vervangende dealer voor de resterende garantieperiode. Lijkt me toch wel dat PON dit probleem ook wil oplossen. Tevens zou ik het hele verhaal bij de Consumentenbond neerleggen, leuk artikel voor de colum "Stekeligheden" op de achterkant van het maandblad.
Als jij daarintegen niet naar een andere dealer wilt gaan want je moet een stukkie omrijden, in de trend van "want het is wel makkelijk zo", tja wat wil je dan precies?

Hou ons op de hoogte van je bevindingen ajb.
 

piair1982

Forumguru
Vrij kansloze dealer inderdaad.
Je mag van een merk (dealer is aanspreekpunt) hier wel service verwachten in de garantieperiode.
Verder sluit ik me aan bij het verhaal van VMR
 
VMR, als ik je post zo lees voel je je misschien een beetje door mij aangevallen.
Dit was beslist NIET mijn bedoeling.

Ik constatteerde alleen dat jij dezelfde symptomen beschreef als waar ik last van had en wilde alleen weten of jij dit had aangekaart en wat ze eventueel hadden geconstatteerd bij de dealer. Dat is alles.
Ga je die klacht nog aankaarten volgende week, als je auto terugmoet voor die luide tik? Dit vermeld je er niet bij.

Als ik dan nog wel dit mag zeggen: jij gaat toch ook nog naar de garage waarvan je schrijft dat de algemene kennis van het sleutelend personeel bar en boos te noemen is....

Maar nogmaals, het was niet mijn bedoeling je persoonlijk aan te vallen.
 

VMR

Nieuw lid
VMR, als ik je post zo lees voel je je misschien een beetje door mij aangevallen.
Dit was beslist NIET mijn bedoeling.

Ik constatteerde alleen dat jij dezelfde symptomen beschreef als waar ik last van had en wilde alleen weten of jij dit had aangekaart en wat ze eventueel hadden geconstatteerd bij de dealer. Dat is alles.
Ga je die klacht nog aankaarten volgende week, als je auto terugmoet voor die luide tik? Dit vermeld je er niet bij.

Als ik dan nog wel dit mag zeggen: jij gaat toch ook nog naar de garage waarvan je schrijft dat de algemene kennis van het sleutelend personeel bar en boos te noemen is....

Maar nogmaals, het was niet mijn bedoeling je persoonlijk aan te vallen.

Uiteraard wordt ook het probleem met wegvallende trekkracht besproken tijdens het bezoek aan de garage.

Ik heb twee monteurs die mijn auto "behandelden". Als ik binnenkom maak ik degene die achter de receptie zit ook heel duidelijk dat alleen deze twee heren mijn auto behandelen. Heeft wel een nadeel, want eentje werk deeltijd, dus kan niet altijd meteen terecht. Maar goed, dat heeft tot nu toe nog geen echte problemen opgeleverd. Met deze wat oudere heren kan ik heel aardig 'sparren' qua gedachtes over de auto. Als ik die wat vraag krijg ik tenminste een antwoord waar ik waar mee kan. De rest van het "het kost niks maar is ook niks" "ik heb ook geen idee meneer" personeel kan maar beter niet aan mijn auto komen en dat heb ik ze ook wel verteld ook. Het zijn mijn centen en mijn auto en als er iets is wat me niet bevalt, zijn ze meteen aan de beurt ook!
 

van_der_P

Senior Member
Het valt mij ook op dat als de motor koud is en je schakelt boven de 2000 toeren, dat je de kleppen hoort. Een metaalachtig geluid, wat na 1500 m over is.
Het dwingt je vooral in het begin rustig aan te doen.
Na de laatste beurt is er Longlife 5W30 XL-3 in gegaan. Dat is een erg dunne olie
Misschien bij de volgende beurt vragen voor 10W40 dan zal het wel minder zijn.
Vandaag maar eens contact met de garage gezocht.
Men dacht dat het wellicht aan een verstuiver zou liggen, dus heeft men er een besteld.
Als deze binnen is wordt er een afspraak gemaakt, en gecontroleerd waar dit aan kan liggen. De GL moet er wel een nachtje voor bij de dealer blijven.
 

VMR

Nieuw lid
5W30 is er bij mij ook ingedaan... Jep dat geluid met de kleppen heb ik ook. Metaal achtig tikken. Hou ons op de hoogte van je bevindingen aub!
 

Esli

Lid
En om het nogleuker te maken.
Bij 17000 beurt gehad, nwe olie en hij tikt op het moment helemaal niet meer...
Zit nu op 25000.
 

Max5

Senior Member
Ik moet denken aan m'n Miata, en de gevoeligheid van de hydraulische klepstoters voor de 'juiste' olie...
Kan ook gaan tikken, zeker bij koude start.

Zitten er in de Greenline diesel ook hydraulische klepstoters? Wellicht een vraagje voor @monteurtje?
 

Ronnie

Forumguru
Zitten er in de Greenline diesel ook hydraulische klepstoters? Wellicht een vraagje voor @monteurtje?
Jawel, (zoals in bijna alle modernere motoren).
Officieel heet een hydraulische klepstoter een "hydraulisch compensatie element"......
 

van_der_P

Senior Member
Bij 17000 beurt gehad, nwe olie en hij tikt op het moment helemaal niet meer....
Volgens mij is de gebruikte 5W30 olie gewoon te dun.
Als de GL dan ongeveer 8 uur heeft stilgestaan is alle olie uit de kleppenstoters gelekt, met als gevolg het geklepper de eerste 2 km. Als het warm is buiten zo rond de 20 graden of meer heb ik nergens last van.
Zou het kwaad kunnen ?
 

VMR

Nieuw lid
Volgens mij is de gebruikte 5W30 olie gewoon te dun.
Als de GL dan ongeveer 8 uur heeft stilgestaan is alle olie uit de kleppenstoters gelekt, met als gevolg het geklepper de eerste 2 km. Als het warm is buiten zo rond de 20 graden of meer heb ik nergens last van.
Zou het kwaad kunnen ?

Klopt, ik ervaar hetzelfde. Welke olie moet hier nu wel in...? Maandag naar de garage toe, ben benieuwd wat ze zeggen.
 

Hetzer

Forumguru
Mijn auto staat ook soms wel eens dagen stil , voordat ik er mee ga rijden, maar jongens echt waar , ik heb dat geluid nog nooit gehoord!!!!!!!
 

VMR

Nieuw lid
Mijn auto staat ook soms wel eens dagen stil , voordat ik er mee ga rijden, maar jongens echt waar , ik heb dat geluid nog nooit gehoord!!!!!!!

Hoeveel KM heb jij op je teller staan? Heb jij de 15.000KM beurt al gehad? Welke type olie heb jij in je auto nu?
 
Volgens mij is de gebruikte 5W30 olie gewoon te dun.
Als de GL dan ongeveer 8 uur heeft stilgestaan is alle olie uit de kleppenstoters gelekt, met als gevolg het geklepper de eerste 2 km. Als het warm is buiten zo rond de 20 graden of meer heb ik nergens last van.
Zou het kwaad kunnen ?

Dit snap ik niet. Olie wordt dunner met toenemende temperatuur. Dan zou je bij hogere temperaturen juist meer last van "weglekkende" olie moeten hebben...
 

Noord26

Forumguru
Persoonlijk vind ik de de aanname dat 5W30 te dun zou zijn een rare aanname. Want de fabriek schrijft dit specifiek voor. Net als bij de Polo en Ibiza met dezelfde motor. Dat cijfer na de 30 geeft de viscositeit aan als de motor op temperatuur is. En dan is hij (bij mij) tussen 98 en 104 graden, zoals het hoort. Als die smering niet goed zou zijn (dunner) zou de temperatuur al snel op moeten gaan lopen van de olie, omdat er inwendig meer weerstand is, vanwege te hoge wrijving, door te dunne olie.
 
Bovenaan Onderaan