Koude start Greenline

van_der_P

Senior Member
De motor start goed loopt daarna ook goed rond, maar zodaar je gasgeeft en je komt boven de 1500/2000 toeren uit dan begint het geklepper. En dat maakt niet uit of je stilstaat of rijdt.
En waarom denk ik dat het met de olie te maken heeft, omdat er meer mensen zijn die er na de eerste beurt last van hebben gekregen. En de eerste beurt wordt de olie vervangen. Ik heb een heel jaar met de olie af fabriek gereden geen probleem.
Mijn GL heeft bij 8700 km zijn eerste beurt gehad, dat was afgelopen juli, de buiten temperathuur was toen boven de 20 graden. En had je geen last van geklepper. Nu de temperthuur vooral s'morgen al wat lager wordt valt het steeds meer op. Daarom zou het eerste getal van de olie wat hoger kunnen zijn dus geen 5W30 maar 10W30
 

Hetzer

Forumguru
Maar goed, is het dan wel verstandig om zelf met andere olie te gaan experimenteren, helemaal met de wetenschap dat bij andere auto's met de zelfde olie (o.a die van mij) helemaal geen geklepper te horen is
Met andere woorden misschien moet de oorzaak toch ergens anders gezocht worden ? ? ?
 

Peter_Octavia

Forumguru
Toch ook even mijn bijdrage.

De mijne moet de eerste beurt nog krijgen (13600 km) en ik heb ook geklepper de eerste kilometer zodra je een beetje in de toeren klimt. Heb het nog niet als niet normaal beschouwd totdat deze topic ontstond.

De auto moet je nou eenmaal heel rustig warm rijden en de eerste kilometers zijn niet de mooiste om mee te rijden. Ik kom uit een O2 1.9 TDI en dat was gewoon een tractor bij een koude start. Dat was pas een geklepper herrie... De Fabia is dan gewoon stil te noemen. Al heb ik dan nog niet ervaring met vrieskou met Fabia, maar algemeen is de de Fabia kwa motorgeluid gewoon stiller is mijn ervaring.

Ik heb het idee dat het "geklepper" groter wordt gemaakt dan in werkelijkheid is. Of zeg ik nou iets geks?
 

VMR

Nieuw lid
@ vmr Ik zit nu op 25.000 km

Vandaag met de auto naar de garage geweest. Het is al een bekende klacht, ook bij Seat komt het voor. De receptie medewerker begon erover dat dikkere olie misschien de oplossing was maar dat het geen beleidslijn was anders dan de voorgeschreven olie erin te doen, 5/30 longlife. Zucht.

Beide klachten zijn doorgestuurd naar PON groep. Afwachten ...
 

VMR

Nieuw lid
Toch ook even mijn bijdrage.

De mijne moet de eerste beurt nog krijgen (13600 km) en ik heb ook geklepper de eerste kilometer zodra je een beetje in de toeren klimt. Heb het nog niet als niet normaal beschouwd totdat deze topic ontstond.

De auto moet je nou eenmaal heel rustig warm rijden en de eerste kilometers zijn niet de mooiste om mee te rijden. Ik kom uit een O2 1.9 TDI en dat was gewoon een tractor bij een koude start. Dat was pas een geklepper herrie... De Fabia is dan gewoon stil te noemen. Al heb ik dan nog niet ervaring met vrieskou met Fabia, maar algemeen is de de Fabia kwa motorgeluid gewoon stiller is mijn ervaring.

Ik heb het idee dat het "geklepper" groter wordt gemaakt dan in werkelijkheid is. Of zeg ik nou iets geks?

Euhh ja. We klagen niet als er geen klachten zijjn :-)
 

Peter_Octavia

Forumguru
@VMR,

Ik begrijp dat in jouw geval de dealer de klacht zelfs erkend. Dan heb ik niks gezegd.

De conclusie moet dan zijn dat het niet normaal is dat je geklepper hoort bij een koude start.
Ik persoonlijk had me er nog niet aan gestoord cq had het nog niet als niet normaal beschouwd.

Eind van de maand gaat de auto voor een beurt. Zal het dan even melden.
 

VMR

Nieuw lid
@VMR,

Ik begrijp dat in jouw geval de dealer de klacht zelfs erkend. Dan heb ik niks gezegd.

De conclusie moet dan zijn dat het niet normaal is dat je geklepper hoort bij een koude start.
Ik persoonlijk had me er nog niet aan gestoord cq had het nog niet als niet normaal beschouwd.

Eind van de maand gaat de auto voor een beurt. Zal het dan even melden.


Ja idd, de klacht was zeker erkend, maar ze mogen er geen andere olie indoen vooralsnog. De klacht is gemeld, en ik was niet de enige die het melde.
 
Mijn vorige auto een seat 1.4 begon juist te klepperen nadat er 5w40 ipv van 10w40 in gedaan was,
tijdens de koude start was dus te dunne olie daar zeker een storende factor want voor die oliewissel nooit wat gehoord.
 

VMR

Nieuw lid
Mijn vorige auto een seat 1.4 begon juist te klepperen nadat er 5w40 ipv van 10w40 in gedaan was,
tijdens de koude start was dus te dunne olie daar zeker een storende factor want voor die oliewissel nooit wat gehoord.

Dank voor je reactie. Zelfde probleem dus. Hoe is dat opgelost?
 

van_der_P

Senior Member
Het vreemde is dat er GL rijders zijn die wel last hebben van geklepper bij een koude start, en andere weer niet.
Zou het iets te maken kunnen hebben met het merk olie dat gebruikt wordt ?

Kontact gehad met de garage, waar men toch van mening is dat het aan een verstuiver zou liggen. Dus heeft men op voorhand al een verstuiver in bestelling. Helaas was deze bestelling nog niet kompleet binnen. Dus nog even wachten. En daarna een afspraak maken.
 
Ik heb nog wat geprobeerd om ook geklepper te krijgen en ik krijg de knikkers wel voor mekaar als ik met te koude motor te veel toeren draai. (en hem middelmatig belast)
 
Dank voor je reactie. Zelfde probleem dus. Hoe is dat opgelost?

Niet !!! dacht eigenlijk dat het iets was wat er bij hoorde door de ouderdom van de auto
maar later bleek het dus die te dunne olie te zijn.
Kon niet veel kwaad zei de dealer (skoda) want olie was wel precies goed voor dit type moter
maar ja als er altijd 10w40 in ging sta je wel raar te 'luisteren' als je voor het eerst weer start.
 

Noord26

Forumguru
Elke motor heeft maar 1 type voorgeschreven olie. Dus er heeft altijd de verkeerde 10W40 ingezeten, of nu de verkeerde 5W40?
 

van_der_P

Senior Member
Ik heb nog wat geprobeerd om ook geklepper te krijgen en ik krijg de knikkers wel voor mekaar als ik met te koude motor te veel toeren draai. (en hem middelmatig belast)
Dit vind ik te vaag, hoeveel toeren is te veel ?
Als de temperatuur zoals gisterenavond rond de 10 graden is, kleppert de motor al bij 1800 omwentelingen van de krukas.
Om de GL lekker te laten lopen zijn minimaal 1500 omwentelingen nodig. Dat betekend dat je pas bij ongeveer 2000 omwentelinken schakelen kunt anders kom je te laag uit. Loopt die onder zijn toeren.
 

Monteurtje

Forumguru
Ik heb niet alle berichtjes gelezen maar het ging over verkeerde olie. In de Fabia Greenline, eigenlijk in alle huidige diesels, daar MOET LONG LIFE III olie in. VW 507.00. Dit moet in verband met het roetfilter. Als je dat niet doet, dan gaat dat tenkoste van je roetfilter. Long life 3 is een olie met een low ASH gehalte. Dat betekent dat er geen metaaldeeltjes in de olie zitten. Wat andere olie wel heeft. Daar kan het roetfilter niet tegen omdat die de metaaldeeltjes met regenereren er niet uitkrijgt en je het filter op den duur kan vervangen.
Ook is er een update die dat 'trekker' geluid weg zou moeten nemen. Door de update wordt er een extra voorinspuiting gedaan waardoor de motor minder lawaai maakt.
 

van_der_P

Senior Member
Heeft die update een naam of een nummer.
Mijn GL heeft al eens een update gehad toen er problemen waren met het start-stopsysteem, deze is toch niet dezelfde ?
 
Bovenaan Onderaan