Koude start Greenline

van_der_P

Senior Member
Als je met een moderne motor te rustig gaat warmrijden zal het heel lang duren voordat deze de bedrijfstemperatuur bereikt en dat is net zo slecht als langdurig stationair laten draaien.
Die ervaring heb ik niet, ik rij in het begin de eerste kilometers rustig. Schakel op zodra dat kan. En eer ik de stad uit bent ongeveer 10 minuten komt de temperathuur meter al omhoog.
Volgens mij regelt de thermostaat of een motor snel opwarmt. Bij verschillende autofabrikanten(niet allemaal) kun je ook kiezen voor een zomerthermostaat opent bij ongeveer78 graden, of een winterthermostaat die opent bij ongeveer 82 graden(celsius).
 

hemi24

Forumguru
... een temperatuurmeter die loskomt (ca 50°) is totaal iets anders als een motor die op bedrijfstemperatuur is!!!
 

EdK

Forumguru
Mijn ervaring met de Yeti en de nu heersende temperaturen in de ochtend ( rond 6 a 10 graden )
Na 4 a 5 minuten rijden geeft de koelvloeistof meter al 90 graden aan maar dan kijkend in maxidot naar de olie temp dan is die pas een 55 graden
Na 10 a 15 minuten rijden geeft die pas een 90 graden celcius aan !
Maw dan kun je je auto gaan belasten.
 
Precies de olie temperatuur is veel belangrijker.

Bij onze temperatuur meters in het dashboard wordt tussen 68 en 100+ graden doodleuk 90 graden ongeveer aangegeven.

Als hij los komt is het water ongeveer 50 graden en zeker in het begin bij niet super eco rijden loopt de olie temperatuur er zo'n 7 tot 10 graden achteraan.

Ik begin pas te rijden wanneer mijn koelwater 20graden is minimaal. Zie ik met een aparte aflezing.
 
Rallyrijders houden de 20 regel aan, 20 minuten of 20 kilometer opwarmen , dan mag ie vol los.

Klopt aardig met de tijd die mijn greenline nodig heeft om aan de 90 graden te komen (18 minuten bij 12 graden buitentemp).
 

van_der_P

Senior Member
Vanmorgen eens in de gaten gehouden.
Vertrokken om 5.00 uur was het 9 graden buiten.
Na 6 minuten stond de koelwaterthemperatuurmeter(wat een woord) op 90 graden.
De olie had ongeveer 20 minuten of 20 km nodig om de 90 graden te bereiken.
 

wanderer

Senior Member
koelwatertemperatuurmeter
het is koelvloeistoftemperatuurmeter....nog meer letters....5x woordwaarde?:winkie:
 

VMR

Nieuw lid
:ot:Vierkringsbeveiligingsventiel.

Nou als ik 'normaal' gas geef bij het wegrijden met de koude motor is het alsof een bak met knikkers keihard geschud wordt in de motor, dat doe ik dus zeker niet... Ik rij rustig tot een 2000 rpm en dan schakel ik, daarboven vrees ik echt voor motorschade!

Hebben jullie ook boven de 17.000KM (toen begon het 'geknikker, na de olie wissel) op de teller staan of nog voor de 15.000KM (totaal geen klachten)?
 
@ VMR Ik zal in ongeveren spreken. Ik heb het zelfde als jou. Met ongeveer 24000km er op. Als mijn koelwater onder de 30 graden is dan kom ik vanwege het knikker geluid niet boven de 2000rpm. (Had hij ook al nieuw (gekocht in de winter)) Zodra de olie ongeveer over dat punt is breng ik hem rustig naar de 2500rpm in de versnellingen. (maar belast hem licht) Zodra de olie rond de 50 zit belast ik hem normaal en kom ik in de buurt van de 3000rpm maximaal. En zodra de olie boven de 80 zit durf ik hem vlot door te trekken tot z'n max. Zwaar belasten doe ik over het algemeen alleen tussen de 1900 en de 4000 rpm.
 

VMR

Nieuw lid
@ VMR Ik zal in ongeveren spreken. Ik heb het zelfde als jou. Met ongeveer 24000km er op. Als mijn koelwater onder de 30 graden is dan kom ik vanwege het knikker geluid niet boven de 2000rpm. (Had hij ook al nieuw (gekocht in de winter)) Zodra de olie ongeveer over dat punt is breng ik hem rustig naar de 2500rpm in de versnellingen. (maar belast hem licht) Zodra de olie rond de 50 zit belast ik hem normaal en kom ik in de buurt van de 3000rpm maximaal. En zodra de olie boven de 80 zit durf ik hem vlot door te trekken tot z'n max. Zwaar belasten doe ik over het algemeen alleen tussen de 1900 en de 4000 rpm.

Kijk, nog eentje die het heeft! Ik doe ongeveer hetzelfde qua toerentallen en belasting. Wat verteld jouw dealer je over deze klacht?
 
@ VRM Ik heb er geen klacht over. Koude olie tussen de klep bediening is een heel goede verklaring waarom dit vooral klinkt bij die toerentallen (je kan er ook aan voorbij gaan dan hoor je het ook niet meer).
 

Greenliner

Senior Member
Bij mijn recente oliewissel is de 5w/40 olie vervangen door 10w/40 olie. De motor is beduidend stiller na de start, als hij warm is merk ik geen verschil.
 

VMR

Nieuw lid
Bij mijn recente oliewissel is de 5w/40 olie vervangen door 10w/40 olie. De motor is beduidend stiller na de start, als hij warm is merk ik geen verschil.

Kijk een oplossing, super! Exact welk type & merk olie is in je motorblok gegaan? Door een officiele Skoda dealer?
 

VMR

Nieuw lid
Koude olie? Wat dacht je van geen olie? Te dun en loopt dus veels te snel weg naar beneden in het motorblok? Vandaar dat de 10W-40 wel goed gaat (dikkere olie in koude toestand).
 

Noord26

Forumguru
Bij mijn recente oliewissel is de 5w/40 olie vervangen door 10w/40 olie. De motor is beduidend stiller na de start, als hij warm is merk ik geen verschil.

Dus er is andere olie in gegaan als welke het VAG concern voorschrijft? Vervalt daarmee niet meteen garantie op je motor?
 

Greenliner

Senior Member
Het merk olie en de precieze specs weet ik niet maar ik heb een reserve-liter in mijn kofferbak dus daar kan ik morgen even naar kijken. In ieder geval 10w/40 van een bekend merk bij de Kwik-Fit. Geen idee hoe het met de garantie zit nu. Vreemd dat ie stiller is want een 5w/40 is op temperatuur net zo vloeibaar als een 10w/40 en zou dus net zo snel naar het carter moeten zakken als je de motor uitzet. De 5w/40 zou dan makkelijker rond te pompen moeten zijn bij de koude start en eerder bij de kleppen e.d. moeten zijn.
 
Koude olie? Wat dacht je van geen olie? Te dun en loopt dus veels te snel weg naar beneden in het motorblok? Vandaar dat de 10W-40 wel goed gaat (dikkere olie in koude toestand).

Zolang ik de olie hoor arriveren in de kop na 10 seconden draai tijd ongeveer, maak ik me geen zorgen over geen olie. Als je met koude motor bij de 2000rpm plus geen olie zou hebben dan had je auto niet meer gereden. Het is koude olie. Hebben heel veel diesels. Maar je moet ze net in het goede toeren gebied zetten en ook op de juiste koude temperatuur hebben.
 
Dus er is andere olie in gegaan als welke het VAG concern voorschrijft? Vervalt daarmee niet meteen garantie op je motor?

5w40 is een full synthetische olie 10W40 meestal ook maar ook vaak semi synthetisch, alhowel je volgens vele fora deze twee (fulle en semi) wel mag mengen zou ik er in je garantieperiode voorzicht mee zijn. Een lang serviceinterval is alleen mogelijk met full synthetisch. Mik er in ieder geval nooit zomaar minerale olie in bv 15w30. Hoe dichter de getallen op elkaar zitten des te kleiner het viscositeitsspectrum (en hoe lager de prijs).
 
Bovenaan Onderaan