Koude start Greenline

VMR

Nieuw lid
Ik begrijp niet wat je bedoeld met in de juiste toeren zetten eerlijk gezegd? Ik weiger echt om met meer personen in de auto te gaan zitten als ze echt koud is, dit geluid heb ik nog nooit gehoord bij een dieselmotor namelijk. Zelfs wegrijden met 1000 toeren (als je dat al lukt) of 1500 toeren hoor je ook die 'knikkers". Metaal op metaal, en niet zo zacht ook... Boven de 2000 toeren (het toerental wanneer deze auto pas begint te leven) is het geluid zo hard dat ik dat echt niet durf...

En wat zo knaagt is dat het verschijnsel zich openbaarde echt daags na de oliewissel. Daarin vermoed ik zit de crux.

Zo, eindelijk es wat tijd gevonden om hier op het forum mijn bevindingen weer neer te pennen. Een week geleden heeft de auto wederom een software update gehad en ik kan zeggen dat na 5 dagen in de ochtend de auto gestart te hebben en lange ritten gemaakt te hebben, het geluid is weg!! Nog een bijkomend voordeel na de software update, de auto pakt net ff iets beter op. Gaat net ff wat soepeler nu, vooral het oppakken onderin de toeren. Nu rijdt de auto weer zoals ze reed tijdens de eerste 15.000KM. EINDELIJK.

De monteur begon er al zelf over, dat ze eindelijk een sofware upgrade gezien hadden die het probleem zou oplossen, ik was niet 'bepaald' de enige met de klacht werd me verteld. Het waren niet de verstuivers! Ook de Seat Ecomotive heeft deze klachten.

Overigens, er is iets aan de hand, een landelijke terugroepactie! Werd gebeld vandaag door de garage voor een afspraak. Hoe en wat precies weet ik (nog) niet.
 
Een terugroepactie - het zou toch niet! Ik denk dat we hier allemaal erg benieuwd zijn waarvoor jij weer naar de garage moet...
Ik hoor het graag - ook al ben ik zelf gelukkig nog geen problemen tegengekomen bij mijn Greenline.
 

VMR

Nieuw lid
Vriendelijk verzoek aan iedereen om niet de gehele voorgaande post te quoten. Dit is ons inziens onnodig. Volstaan kan worden met een direct antwoord. Als het een grote tekst is, volstaat het quoten van dat gedeelte waar het antwoord over gaat. Om een persoon te quoten kun je ook bijvoorbeeld als volgt verwijzen: @'username'. Bedankt voor jullie begrip.

Vanochtend toch maar ff gebeld, iets met zekeringen die omgezet moeten worden. Verkoper wist niet de exacte details.
 

VMR

Nieuw lid
Bij de eerste koude periode, dit jaar, van onder 5 graden bij 20.000 kilometer een bijgeluid bij het starten. Wanneer de motor warm wordt verdwijnt dit geluid. (Lijken net knikkers in een pan en worden wel vaker genoemd op het forum) Naar garage geweest en zij omschreven het als nagelen. Hij heeft een software update gehad en een potje vloeistof in de brandstoftank om het systeem te reinigen. Nu de afgelopen twee weken bij de lage temperaturen geen bijgeluiden meer. Nu even afwachten of op de langer termijn het probleem ook is opgelost.

Wat mij verder opvalt is dat na het garage bezoek ik veel meer trekkracht heb. Als ik in zijn tweede versnelling op een kruising de bocht omging en de snelheid was 10 a 15 km dan was de auto niet vooruit te branden en moest ik eigenlijk naar zijn eerste versnelling. Nu reageert hij gelijk op het gaspendaal en gaat hij er, zoals het in mijn gevoel moet, als een speer vandoor.

Ah! Nog een met hetzelfde probleem, dank voor je relaas hier op het forum. Ja, de laatste software update is een zegen voor de auto geweest, nu start de koude motor zoals ze altijd starte: loopt veel (!) rustiger en de 'knikkers' zijn weg als je wat gas gebruikte om weg te rijden. Ik zou zowat vergeten dat het een diesel is nu, zo mooi loopt ze!

Ik merk ook een soepeler rijgedrag, niet spectaculair zoals jij dat omschreef, maar wel duidelijk merkbaar.

PS: Heeft jou auto al de modificatie gehad van de terugroep actie?
 

joergarms

Senior Member
Weet iemand of die terugroepactie voor alle Fabia Greenlines geldt? Aangezien mijn vader er ook eentje rijdt, dan kan ik hem alvast even inlichten.
 
PS: Heeft jou auto al de modificatie gehad van de terugroep actie?

Van een terugroepactie heb ik nog niets gehoord. Heb inmiddels ook regelmatig het lampje dat er een lampje stuk is. Uiteraard vals. Ben naar de garage terug geweest en wacht nu op definitieve oplossing van importeur. Ze zouden mij bellen. Weet dus niet of dat de terugroepactie betreft.
 

VMR

Nieuw lid
Vriendelijk verzoek aan iedereen om niet de gehele voorgaande post te quoten. Dit is ons inziens onnodig. Volstaan kan worden met een direct antwoord. Als het een grote tekst is, volstaat het quoten van dat gedeelte waar het antwoord over gaat. Om een persoon te quoten kun je ook bijvoorbeeld als volgt verwijzen: @'username'. Bedankt voor jullie begrip.

Als je het 'gloeidraad' Icoontje bedoelt op je dashboard, dat had ik ook begin dit jaar. Daar is een software update voor en sindsdien is het niet meer voorgekomen.

De terugroep actie is iets anders, iets met een zekering vanwege mogelijk brandgevaar in 'extreme gevallen'. Verkoper wist niet meer te vertellen dat dat en de monteurs waren al naar huis. Zodra ik meer weet laat ik het jullie meteen weten hier op het forum.

Gisteren na 3 dagen de auto niet gebruikt te hebben een koude start gemaakt (buiten temperatuur was 10 graden ofzo overdag, niet echt koud te noemen maar toch). Wat een verschil, loopt weer als een spreekwoordelijk 'zonnetje' :-) Zou zowat vergeten dat het een dieselmotor is.
 
@VMR: Het geknikker lijkt nu toch wel echt opgelost met deze software update. Kun jij in ervaring brengen welke dat is / wat er exact verholpen wordt? Mijn eerste onderhoudsbeurt moet nog komen en gezien de meervoudige berichten hier dat het knikker-probleem ná de eerste beurt / oliewissel de kop opsteekt, wil ik graag voorbereid zijn indien nodig.
 
@VMR Betrefd bij mij niet het gloeidraad lampje maar het lampje wat zegt dat er een lampje stuk is. Maar we dwalen af, dit tropic gaat over koude start. En deze is bij mij voorlopig met een update opgelost zoals ik eerder vermelde.
 

VMR

Nieuw lid
@VMR: Het geknikker lijkt nu toch wel echt opgelost met deze software update. Kun jij in ervaring brengen welke dat is / wat er exact verholpen wordt? Mijn eerste onderhoudsbeurt moet nog komen en gezien de meervoudige berichten hier dat het knikker-probleem ná de eerste beurt / oliewissel de kop opsteekt, wil ik graag voorbereid zijn indien nodig.

Ik vroeg uiteraard naar de moneur zijn bevindingen qua software updates. Hij vertelde me dat er meerder items gewijzigd zijn, o.a. de duur en moment van inspuiting. Je moet weten dat de monteurs niet te horen krijgen wat de software upgrade exact inhoud / doet, tenminste, niet bij mijn garage, ze krijgen wel meer een soort van 'highlevel overview'.

Als ik jouw was zou ik gewoon vragen om de allerlaatste beschikbare updates in de auto te laten programmeren.
 

VMR

Nieuw lid
Welnu, de boord ECU controleert door middel van weerstandswaardes of er een lampje is aangesloten of niet. Het wolframdraadje in een gloeilamp vertegenwoordigd een bepaalde weestandswaarde, in de orde van enkele OHMs en als dus een gloeidraadje stuk gaat, meet de ECU dus een verandering (of beter, niet de juiste waarde) en zal dat aangeven.

Bovenstaand kan ook optreden als er slecht contact wordt gemaakt door een lampje! Ja, ook bij een nieuw lampje kan dat voorkomen. Zodra er stroom gaat lopen gaat alles goed, alleen in de stand "uit" is de weerstand hoger dan ze zou moeten zijn en dan brandt je lampje. Mijn advies, lees de ECU foutcodes even uit en zie exact waar deze storing zich voordoet, welke lamp het is. Die even losmaken, schoonmaken met een nieuw gummetje wrijven op de contactvlakken en weer terug plaatsen. Mocht het dan nog voorkomen, het kan zijn dat een der vele draden ergens niet goed aangeloten zit, ja dan wordt het ECHT doormeten en zoeken...

Euhh, efin, idd, weer terug naar het topic :-)
 
@VMR Jou verhaal snap ik hoor van het draadje. Ben bij garage geweest voor het uitlezen, maar het had niets te maken met gloeilamp uitval.
 

VMR

Nieuw lid
Een terugroepactie - het zou toch niet! Ik denk dat we hier allemaal erg benieuwd zijn waarvoor jij weer naar de garage moet...
Ik hoor het graag - ook al ben ik zelf gelukkig nog geen problemen tegengekomen bij mijn Greenline.

Garage vanochtend: "Het electrisch circuit van de startmotor kan problemen geven, dit alleen in extreme gevallen. Startmotor zekering moet worden verplaatst in andere positie".
 

VMR

Nieuw lid
Is vandaag verholpen idd, zonder problemen.

Met het aankomende koude weer... Bij -1 graad hoor ik tijdens het starten een zeer rauwe loopt, maar das slechts voor 2 seconden ofzo, daarna schakel motor management in en loopt ze zeer zeer rustig :-)

Straks misschien wel -10 graden, ben benieuwd hoe ze dan loopt bij een koude motor!
 

laagvlieger

Forumguru
Straks misschien wel -10 graden, ben benieuwd hoe ze dan loopt bij een koude motor!

Dat kan ik je al vertellen. Ik heb hem al eens op een ochtend kunnen starten bij -13. Ten eerste lijkt het gloeispiraaltje wel een eeuw te blijven branden als je in die kou zit te wachten. Als je dan de sleutel omdraait geeft de startmotor er wat extra draaien aan en schudt heel de auto. Dan slaat de motor aan met een heel onrustige loop waarna er automatisch gas gegeven wordt tot 1300 tpm. Daarna zakt het toerental pas heel langzaam naar 1000 tpm. Bij het wegrijden in 1 en 2 een hels genagel uit het vooronder ... Ja het leek wel een oude diesel uit de jaren 80. De Fabia was al bedekt door een autohoes en sindsdien ligt er ook een dikke deken om de motor gewikkeld. Een goede oplossing - als je eraan denkt om die te verwijderen!! - het verschil is groot.
 

VMR

Nieuw lid
Dat kan ik je al vertellen. Ik heb hem al eens op een ochtend kunnen starten bij -13. Ten eerste lijkt het gloeispiraaltje wel een eeuw te blijven branden als je in die kou zit te wachten. Als je dan de sleutel omdraait geeft de startmotor er wat extra draaien aan en schudt heel de auto. Dan slaat de motor aan met een heel onrustige loop waarna er automatisch gas gegeven wordt tot 1300 tpm. Daarna zakt het toerental pas heel langzaam naar 1000 tpm. Bij het wegrijden in 1 en 2 een hels genagel uit het vooronder ... Ja het leek wel een oude diesel uit de jaren 80. De Fabia was al bedekt door een autohoes en sindsdien ligt er ook een dikke deken om de motor gewikkeld. Een goede oplossing - als je eraan denkt om die te verwijderen!! - het verschil is groot.

Beloofd veel goeds :( Heeft jouw Fabia II GL al de motor management update gehad?
 

laagvlieger

Forumguru
Beloofd veel goeds :( Heeft jouw Fabia II GL al de motor management update gehad?

Neen, maar binnen 2000 km ga ik voor de eerste beurt en ga ik kijken of er al dan niet een update is. Ik heb trouwens een gewone 1.2 tdi zonder de extra's van de GL. Software kan bij mij dus wat anders zijn.
 
Bovenaan Onderaan