Ik begrijp niet wat je bedoeld met in de juiste toeren zetten eerlijk gezegd? Ik weiger echt om met meer personen in de auto te gaan zitten als ze echt koud is, dit geluid heb ik nog nooit gehoord bij een dieselmotor namelijk. Zelfs wegrijden met 1000 toeren (als je dat al lukt) of 1500 toeren hoor je ook die 'knikkers". Metaal op metaal, en niet zo zacht ook... Boven de 2000 toeren (het toerental wanneer deze auto pas begint te leven) is het geluid zo hard dat ik dat echt niet durf...
En wat zo knaagt is dat het verschijnsel zich openbaarde echt daags na de oliewissel. Daarin vermoed ik zit de crux.
Zo, eindelijk es wat tijd gevonden om hier op het forum mijn bevindingen weer neer te pennen. Een week geleden heeft de auto wederom een software update gehad en ik kan zeggen dat na 5 dagen in de ochtend de auto gestart te hebben en lange ritten gemaakt te hebben, het geluid is weg!! Nog een bijkomend voordeel na de software update, de auto pakt net ff iets beter op. Gaat net ff wat soepeler nu, vooral het oppakken onderin de toeren. Nu rijdt de auto weer zoals ze reed tijdens de eerste 15.000KM. EINDELIJK.
De monteur begon er al zelf over, dat ze eindelijk een sofware upgrade gezien hadden die het probleem zou oplossen, ik was niet 'bepaald' de enige met de klacht werd me verteld. Het waren niet de verstuivers! Ook de Seat Ecomotive heeft deze klachten.
Overigens, er is iets aan de hand, een landelijke terugroepactie! Werd gebeld vandaag door de garage voor een afspraak. Hoe en wat precies weet ik (nog) niet.