Koude start Greenline

Monteurtje

Forumguru
Als de auto bij de dealer aan de testkast gaat en online verbinding wordt gemaakt, dan kan je controleren of er een nieuwe dataversie beschikbaar is. Is dat het geval dan zit in die update ook de aanpassing voor het starten verwerkt. Die update is voor meerdere dingen.
 

VMR

Nieuw lid
Als de auto bij de dealer aan de testkast gaat en online verbinding wordt gemaakt, dan kan je controleren of er een nieuwe dataversie beschikbaar is. Is dat het geval dan zit in die update ook de aanpassing voor het starten verwerkt. Die update is voor meerdere dingen.


Toen ik mijn auto wegbracht en ze aan de testkast hing, bleek dat alle laatste versies van motor management er al in stonden (update gekregen net voor de zomer nadat ik gemeld had over het gele gloeidraad icoontje). Er was dus geen nieuwe versie beschikbaar.

Bedoel je nu dat er zeer onlangs (in laatste twee weken ofzo) er een update is gekomen voor het bijzonder lawaaie 'tikken' bij een koude motor? Zoja maak ik maandag een afspraak. Wil alleen niet voor jan met de korte achternaam staan zie je... Graag je reactie.
 

Monteurtje

Forumguru
@VMR. De laatste twee weken zijn er geen wijzigingen volgens mij. Die update is ook voor de EGR klep en die is er al even. Dan zou je naar de garage moeten om uit te laten zoeken of er niet iets anders aan de hand is. Dat kan natuurlijk ook. Ik weet niet van wanneer je Fabia is? Datum van afgifte kenteken.
 

VMR

Nieuw lid
@VMR. De laatste twee weken zijn er geen wijzigingen volgens mij. Die update is ook voor de EGR klep en die is er al even. Dan zou je naar de garage moeten om uit te laten zoeken of er niet iets anders aan de hand is. Dat kan natuurlijk ook. Ik weet niet van wanneer je Fabia is? Datum van afgifte kenteken.

Ja de update voor de EGR klep zit er in, dat is me verteld. Ik ben bij de garage geweest (zie eerdere berichtjes) en ze onderkennen het probleem niet maar kunnen niks anders doen dan dit te melden aan VAG. Dat schijnt een 1 weg berichten stroom te zijn, waar ze geen reactie op krijgen. Een 'melding' dus.
Toen ik opperde 'maar voor de oliewissel nergens last van', werd iets gemompeld van 10W40 olie wellicht de oplossing zou zijn maar dat durfen ze niet aan want dat is niet volgens het beleid. ZUCHT.
 
......"melden aan VAG. Dat schijnt een 1 weg berichten stroom te zijn, waar ze geen reactie op krijgen. Een 'melding' dus."

Ja, en als de importeur net zo handelt zoals je wordt behandeld in de showroom van VW, wanneer je niet in een driedelig kostuum komt is er geen belangstelling voor een klant,, tot 2x meegemaakt,, kan het heel lang duren voor er actie wordt ondernomen
 

Monteurtje

Forumguru
@VMR. Wat de dealer zegt klopt niet. Er is geen '1 weg' mail verkeer. Een melding maken kan wel, maar dat kun je doen door een vraag te stellen aan de technische afdeling van PON en daar krijg je als monteur netjes antwoord op. Als ik je berichtje zo leest, heeft je dealer dit niet gedaan. Wat dus wel mogelijk is. Maar van wanneer is je auto?
 

van_der_P

Senior Member
Vandaag de GL opgehaald bij de garage.
Er bleken problemen met een (pomp)verstuiver te zijn. Een van de verstuiver spoot een fractie van een seconde te laat in. De verstuiver spuiten per arbeidsslag 5 maal in. Dit is om het geluidsnivo (dieselklop) te reduceren.
Dan denk je, draai er een nieuwe verstuiver in probleem opgelost.:winkie:
Maar zo eenvoudig is dat blijkbaar niet:ahum:. Die nieuwe verstuiver moet ingevoerd worden in de electronika van de auto, anders blijf de auto steeds vragen om die oude verstuiver en maakt die nog meer geluid.
De dealer kontact gezocht met Pon en die zou dan de software doorsturen.
Blijkt deze software nog in de maak. Dus weer de oude verstuiver erin en wachten op de software, ongeveer 4 weken.:confused:
De garage kan er ook niets aandoen, en verontschuldigde zich voor de gang van zaken.:1884:
Maar gelukkig is nu wel een diagnose gesteld, en weet ik waar het probleem vandaan komt.
 

VMR

Nieuw lid
@VMR. Wat de dealer zegt klopt niet. Er is geen '1 weg' mail verkeer. Een melding maken kan wel, maar dat kun je doen door een vraag te stellen aan de technische afdeling van PON en daar krijg je als monteur netjes antwoord op. Als ik je berichtje zo leest, heeft je dealer dit niet gedaan. Wat dus wel mogelijk is. Maar van wanneer is je auto?

Ik herhaal alleen maar wat de dealer bij poochde te vertellen... Zal het de volgende keer aanhalen. Auto is van begin 2011.
 

Monteurtje

Forumguru
Oke. Maar dan weet je dat er meer mogelijkheden zijn. Of dat ze je aan het lijntje houden. Wat het zou kunnen zijn weet ik zo niet. Aangezien dit een al een nieuwere fabia is. Als het 1 van de eerste was dan zou het in een verstuiver kunnen zitten. Maar dat is bij deze waarschijnlijk niet van toepassing, maar kan natuurlijk wel.
 

VMR

Nieuw lid
Vandaag de GL opgehaald bij de garage.
Er bleken problemen met een (pomp)verstuiver te zijn. Een van de verstuiver spoot een fractie van een seconde te laat in. De verstuiver spuiten per arbeidsslag 5 maal in. Dit is om het geluidsnivo (dieselklop) te reduceren.
Dan denk je, draai er een nieuwe verstuiver in probleem opgelost.:winkie:
Maar zo eenvoudig is dat blijkbaar niet:ahum:. Die nieuwe verstuiver moet ingevoerd worden in de electronika van de auto, anders blijf de auto steeds vragen om die oude verstuiver en maakt die nog meer geluid.
De dealer kontact gezocht met Pon en die zou dan de software doorsturen.
Blijkt deze software nog in de maak. Dus weer de oude verstuiver erin en wachten op de software, ongeveer 4 weken.:confused:
De garage kan er ook niets aandoen, en verontschuldigde zich voor de gang van zaken.:1884:
Maar gelukkig is nu wel een diagnose gesteld, en weet ik waar het probleem vandaan komt.

Probleem is alleen dat het is geen dieselklop het verschijnsel wat ik heb. Het is luid / hard tikken van metaal op metaal. Het zijn de kleppen of klepstoters.
 

van_der_P

Senior Member
Het is moeilijk om een geluid te omschrijven. Ik dacht eerst ook dat het een metaalachtig geluid was, tenminste zo klonk het ook in mijn oren.
Nu de oude verstuiver terug geplaatst is heb ik de indruk dat het geluid nog luider is dan toen het was. Bij de garage hebben ze mij verzekerd dat het geen kwaad kon, het is geen mechanisch geluid, anders hadden ze mij er niet mee laten doorrijden.
Mijn auto was de tweede die dit euvel had bij deze garage.
Op mijn opmerking dat er meerdere GL rijders zijn die hier last van hebben, kreeg ik als antwoordt "dat valt wel mee op de aantallen die verkocht zijn".
 

VMR

Nieuw lid
Het is moeilijk om een geluid te omschrijven. Ik dacht eerst ook dat het een metaalachtig geluid was, tenminste zo klonk het ook in mijn oren.
Nu de oude verstuiver terug geplaatst is heb ik de indruk dat het geluid nog luider is dan toen het was. Bij de garage hebben ze mij verzekerd dat het geen kwaad kon, het is geen mechanisch geluid, anders hadden ze mij er niet mee laten doorrijden.
Mijn auto was de tweede die dit euvel had bij deze garage.
Op mijn opmerking dat er meerdere GL rijders zijn die hier last van hebben, kreeg ik als antwoordt "dat valt wel mee op de aantallen die verkocht zijn".

Zowel de garage als ikzelf omschrijven het zo. Ze hebben nog niks terug gehoord is me verteld...
 

van_der_P

Senior Member
Om de diagnose te stellen van het probleem met de verstuiver gebruikt men een stethoscoop (de doctor gebruikt die ook). Bij een koude motor kun je dan het verschil horen tussen de verstuivers. Dus dat is vrij eenvoudig te constateren.
 

VMR

Nieuw lid
Om de diagnose te stellen van het probleem met de verstuiver gebruikt men een stethoscoop (de doctor gebruikt die ook). Bij een koude motor kun je dan het verschil horen tussen de verstuivers. Dus dat is vrij eenvoudig te constateren.

Dank voor de tip. Ik zal de garage dit zeker aandragen. Duurt niet lang meer voor de 30.000KM beurt, maandje of wat en dan is het zover. Zal ze van de week weer bellen of ze al wat meer weten.
 

alb

Nieuw lid
koude start

Hallo.
Dat met die koude start heb ik ook na de start is het raadzaam om de auto 2 minuten stationair te laten draaien {na gelang dat het koud is},dan wat gas geven en weg rijden, Aabeveeling van de dealer in Oostenrijk daar kan het koud zijn.
alb.
 

hemi24

Forumguru
Dat doe ik altijd: starten, ruiten schoon maken/krabben en wegrijden (= ca 2 min.), geeft de motor even kans om alle vloeistofstromen in het blok een beetje op gang te krijgen. Vervolgens wegrijden en (niet té) rustig warmrijden.
 

hemi24

Forumguru
Wat bedoel je met niet te rustig warmrijden?

Als je met een moderne motor te rustig gaat warmrijden zal het heel lang duren voordat deze de bedrijfstemperatuur bereikt en dat is net zo slecht als langdurig stationair laten draaien...
Bij lage buitentemperaturen let ik de eerste 15 a 20 minuten ook niet op de schakelindicator, want met 1200 tot 1500 omw. wordt de motor dan echt niet warm, afgezien dat het niet goed klinkt/voelt...
 
Bovenaan Onderaan