Koude start Greenline

wanderer

Senior Member
er is al een draad over long life olie......deze draad gaat over koude start....topic kaping!!!!!!!!!!!!!!!!
 

Noord26

Forumguru
Wanderer je uitroeptekens zitten vast en je conclusie is verkeerd..

Die koude start heeft alles te maken waarschijnlijk met de soort olie en is daarom totaal relevant aan het nagelen bij een koude start.
 

Jkz

Lid
Neen geen beurt bij de 15.000KM. Ik ga navragen bij de dealer welke type olie erin gedaan is.

@vmr
Geen beurt gehad met 15000km?
Daar heb je dan wel de reden misschien van je geluid.
 

VMR

Nieuw lid
Neen geen beurt bij de 15.000KM. Ik ga navragen bij de dealer welke type olie erin gedaan is.

@vmr
Geen beurt gehad met 15000km?
Daar heb je dan wel de reden misschien van je geluid.

verdorrie, sorrie, ik vergis me! Ik las het te snel. Ik zat te denken aan een extra beurt ofzo, de kleine beurt is bij mij gedaan op 14.000KM omdat ik er mee op vakantie moest heb ik de beurt wat eerder laten uitvoeren.

Nouja beurt... Binnen 30 minuten stond de auto alweer buiten. Omdat de auto zeker 10 minuten nog buiten heeft gestaan nadat ik naar de koffiemachine werd begeleid (en natuurlijk ik, met koffie, terug liep richting de showroom en het raam), kan er niet veel anders aan gedaan zijn dan de olie en filter wissel en misschien even de foutcodes uitgelezen. Kosten? 179 Euro (kassa!). Neen, niet bepaald een dealer waar je graag naartoe terug gaat, maar goed da's off-topic...
 
Blijft alleen nog de vraag van "welke olie erin gedaan door de dealer en was dat een andere dan bij de vorige oliewissel" (bon vorige beurt) ?
 
Dus er hebben wel meer mensen last van een "afgevallen Turbo".
Wel typisch dat het na een herstart verdwenen is. Iets is er niet in de haak maar er wordt niets opgeslagen. Heeft wel iets weg van een kortstondige "noodloop".
Maar er wordt niets in het storingsgeheugen opgeslagen, wat bij een noodloop wel zo is. Maar goed qua starten en stationaire loop bij koude en warme motor klinkt ie zoals het hoort.
Toevallig straks een afspraak gemaakt voor een 30k beurt. Of ik nog bijzonderheden had, vraagt de receptionist aan de telefoon. Ik zei: Niets.
Toen was het even stil aan de andere kant: je hoort de man denken: huh, niets??
Mocht iemand de behoefte hebben naar het luisteren naar een 1.2 TDI qua koude start oid, ik kom uit Doesburg.
 

Noord26

Forumguru
Houd je nu jezelf voor de gek om er niet naar te laten kijken? Je auto gaat toch al naar de garage, je hebt vermoedelijk een probleem en als men vraagt of er nog problemen zijn zeg je 'nee'?

:confused:
 

My1stIbi

Actief lid
Kan het de EGR zijn die de 'ratel' veroorzaakt? Op 't SO-forum meldt iemand dit:
Vandaag ging het gloeispiraal lampje knipperen. Meteen even naar de dealer gereden. Het bleek een probleem met een klep te zijn dat kon worden verholpen met een software update.

Na de update viel het meteen op dat het ratel geluid een stuk minder is geworden!
 

Hetzer

Forumguru
Nou goed ook over mijn persoonlijke bevindingen,
Mijn auto maakt toch echt geen bij geluiden bij de koude start heb er vanochtend nog expres opgelet, ook uit de auto gestapt, niks geen raar getik, geen geratel wat andere bijvoorbeeld horen, helemaal niets, ook in de auto draait de motor heerlijk soepel.
 
Houd je nu jezelf voor de gek om er niet naar te laten kijken? Je auto gaat toch al naar de garage, je hebt vermoedelijk een probleem en als men vraagt of er nog problemen zijn zeg je 'nee'?

:confused:

voor degenenen die het niet gelezen hebben: probleem is gemeld bij 15000 beurt en is aan de testkast gehangen waarbij ze niets gevonden hebben. Ook is er mee gereden en niets bevonden. Dus niets gevonden = niets aan de hand (volgens dealer).
Reeds eerder gemeld dat dealer doordleuk €25,- berekend voor gebruik testkast. Moet ik dan nu aangeven de hele auto op de kop zetten om uit te vinden waar die 4 "storingen " vandaankomen? Ik ga echt al die werkuren niet betalen.
Ik heb het bij 15k aangegeven, daar is notitie van gemaakt en als het probleem straks terugkomt heb ik het aangegen toen de auto 15k en 3 maanden oud was.
Dus IN de garantieperiode!
 

hemi24

Forumguru
Tja, leuk en aardig, maar ik heb sinds km-stand "0" al aangegeven dat mijn auto niet regelmatig stationair loopt. Nu is bij 120k het 2-massa-vliegwiel en de koppeling vervangen en sindsdien is ook de onregelmatige stationaire loop verdwenen...
Geluk voor mij, of beter gezegd de leasemij: de kwaal heeft zich nog net één dag voor het verstrijken van de garantieperiode dusdanig gemanifesteerd, dat de dealer is overgegaan tot vervanging!

Wat alleen nergens te claimen valt: over de gehele achterliggende periode is het verbruik langzaam opgelopen en na de "operatie" daalt het verbruik ineens!

Moraal van mijn verhaal: Vecht voor je eigen centen als je auto niet 100% is, anders betaal je het uiteindelijk allemaal zelf, buiten de garantieperiode!
 

EdK

Forumguru
Jeepeetje: jeetje ik verontschuldig me vast voor de uitspraak maar je laat over je heen lopen !
Je koopt een apparaat en er zitten 4 storingen in zoals je zelf aangeeft en omdat zijn monteurs blijkbaar niet kundig genoeg zijn om het te vinden moet je dat als klant dus maar accepteren ?
En blijkbaar doe je dat ook en ga je ook nog €25,00 betalen !?

Heb je wel eens van consumentenrecht gehoord en weet de dealer wel wat het woord garantie inhoud ?
Wat me de laatste jaren namelijk steeds meer opvalt is dat als wij als gebruikers iets ontdekken aan de wagen waarvan we al bijna zeker weten dat het niet goed is, de dealer lees zijn monteurs ) zijn diagnose kast er aan hangt en als die niets aangeeft men dan vrij vlot zegt "de diagnosekast geeft niets aan dus er is niets aan de hand met uw wagen ! "
Maar jouw probleem blijft wel aanwezig !

Vloegel ja daar is die weer die tijd , waren er monteurs die de techniek onder die motorkap verstonden en indien men het niet 1 2 3 kon vinden het toch op wilde lossen het probleem !
En die monteurs blijken wel steeds schaarser te worden, en nu weet ik wel dat een wagen vandaag de dag steeds complexer is geworden, maar dat is geen excuus om niet achter jouw probleem aan te gaan.

Dus ik zou in deze lekker terug gaan en ze voor het blok gooien , en indien men er niets aan wil doen heel gauw een andere dealer zoeken .
 

wanderer

Senior Member
bij mij ook (45k) heb net de beurt laten doen, moet zeggen de faab maakt meer herrie dan toen hij nieuw was, ook het geklepper bij koude motor is de eerste paar kilometer aanwezig.....maar ik heb verder geen klachten en och nog bijna een jaar garantie, dus ik maak me geen zorgen....
 

van_der_P

Senior Member
Het valt mij ook op dat als de motor koud is en je schakelt boven de 2000 toeren, dat je de kleppen hoort. Een metaalachtig geluid, wat na 1500 m over is.
Het dwingt je vooral in het begin rustig aan te doen.
Na de laatste beurt is er Longlife 5W30 XL-3 in gegaan. Dat is een erg dunne olie
Misschien bij de volgende beurt vragen voor 10W40 dan zal het wel minder zijn.
 

Noord26

Forumguru
Je kan niet zo maar 10W40 erin gooien. Vooral het getal na de W moet wel gelijk blijven. Anders veranderd de smering van de gehele motor als deze op temperatuur is. 10W30 zou een optie kunnen zijn.
 

VMR

Nieuw lid
voor degenenen die het niet gelezen hebben: probleem is gemeld bij 15000 beurt en is aan de testkast gehangen waarbij ze niets gevonden hebben. Ook is er mee gereden en niets bevonden. Dus niets gevonden = niets aan de hand (volgens dealer).
Reeds eerder gemeld dat dealer doordleuk €25,- berekend voor gebruik testkast. Moet ik dan nu aangeven de hele auto op de kop zetten om uit te vinden waar die 4 "storingen " vandaankomen? Ik ga echt al die werkuren niet betalen.
Ik heb het bij 15k aangegeven, daar is notitie van gemaakt en als het probleem straks terugkomt heb ik het aangegen toen de auto 15k en 3 maanden oud was.
Dus IN de garantieperiode!

Wacht ff. Je moet betalen voor service in de garantie periode? Ik zou als ik jouw was maar HEEL erg snel een andere garage kiezen!
 
Bovenaan Onderaan