Koude start Greenline

regeneratie-rem-circuit is gewoon een marketing tool voor de Combi Greenline.
Levert hooguit 1 tot 2 % op!
Bij een volle benzinetank heb je het dan over een besparing van 0,5 tot 1 euro! Niet echt om nu te zeggen dat dit zoden aan de dijk zet.

Als je rem-regeneratie echt goed wilt doen, moet je gebruik maken van de massa-traagheid die ontstaat bij vertragen van de auto.
Dan moet je dus NIET remmen met trommels of schijven, maar met een vliegwielconstructie werken of spoelen (lees elektromotoren op twee of vier wielen en de tegen-EMK naar de accu transporteren.
En dat gebeurt hier niet.
Dus alleen bij hybride auto's levert dit iets op.

Start-stop rendement hangt af van hoeveel je voor het stoplicht staat en welke duur!
Ik denk dat je pas winst behaald als je langer dan 40-60 seconden voor het stoplicht staat, want de motor starten kost ook vermogen!
 

Wasmachineman

Forumguru
Stel, stel dat het regeneratie-rem-circuit er niet (meer) inzit dan zou de CO2 uitstoot omhoog gaan met het resultaat dat je in de zakelijke 20% bijtelling valt of voor privérijders dat je wel MRB mag betalen? Ik ga niet uitrekenen wat het exact het verschil zal zijn, laat dat wel aan anderen over...:koffie:
 

hemi24

Forumguru
Afgezien van het feit dat mijn diesel wel direct aanslaat bij het starten, ben ik niet gecharmeerd van de koude start geluiden van de commonrail motor in mijn Skoda...

Start in elk geval niet zo goed als dat mijn voorgaande pompverstuiver dat wel deed en heb het idee dat dat vooral wordt veroorzaakt door een te arm mengsel.
 

FabiaGL

Actief lid
@hemi24, het rare geluid dat de motor maakt tijdens het starten word ook veroorzaakt doordat de common-rail een hoge druk moet opbouwen, ik dacht iets van 800 bar Dit heeft natuurlijk even de tijd nodig.

@sgl49, ik heb wel eens gelezen dat het start/stop systeem al na 4 seconden zuiniger is als een draaiende motor.
 

hemi24

Forumguru
rare geluiden hebben niets met de drukopbouw te maken, geloof me ik heb een HDI gehad en ben van mening dat VAG nog wat ontwikkeling te doen heeft op het commonrail-koudstart gebied: de 1.6 start gewoon niet lekker soepel en lekker lopen is er stationair ook niet bij: loopt zo arm dat je het idee hebt dat 'ie elk moment kan stilvallen.
 
@WMM

Het gaat hier om een Fabia Combi 1.2 diesel.
Die kun je qua starten toch zeker niet vergelijken met een Octavia waar jij inrijdt.
Of begrijp ik iets verkeerd??
 

Wasmachineman

Forumguru
@SGL: volgens mij begrijp jij het goed hoor.
Ik reageerde op Hemi24 zijn post die onder mijne staat.
Hemi24 laat alleen zien dat de 1.6 ook niet zo lekker start, dat dit een andere motor is dat klopt.
 

hemi24

Forumguru
Hemi24 laat alleen zien dat de 1.6 ook niet zo lekker start, dat dit een andere motor is dat klopt.

Verschil is één cilinder... ;)

In tegenstelling tot andere merken, slaat de common rail van VAG direct aan, er zijn ook genoeg motorenbouwers die een common rail eerst een aantal omwentelingen laten geven voordat deze aanslaan. Dat valt bij mij ook niet onder lekker starten...
 

van_der_P

Senior Member
Verschil is één cilinder... ;)Dat valt bij mij ook niet onder lekker starten...
Het is een diesel en ook nog een 3 cilinder dat loopt toch anders dan een viercilinder, en start ook anders. Is een kwestie wennen denk ik. Zolang ik maar niet zelf moet zwengelen om leven in de brouwerij te krijgen.
Die 1.2 TDI is dezelfde motor dan die 1.6 TDI alleen met een cilinder minder. Dat was bij de 1.9 TDI en de 1.4 TDI ook zo.
 
@van_der_P

De 1.2 diesel is absoluut een andere motor.
Alleen al de krukaslagering, krukasgeometrie en nokkenasgeometrie zijn nieuw ontworpen. Ook de lagerconstructie is afwijkend.
 

VMR

Nieuw lid
Verhaal van v.d P klopt toch wel, in de basis zijn de 1.2 en 1. 6TDI het zelfde.

Ik ondervind sinds KM stand 15.000 ofzo dat mijn Greenline TDI 1.2 motor duidelijk meer herrie maakt tijdens wegrijden / iets gasgeven met een 'koude' motor. Lees: s'ochtends en s'avonds bij het wegrijden. Het uit zich in echt raw lopen, lijkt wel of je de kleppen hoort rammen in de zetels. Als ik dan een paar KM gereden heb ik het geluid helemaal weg.

Wie kan dit onderschrijven dat dit fenomeen ook bij hun Fabia GL aanwezig is?
 

Ronnie

Forumguru
Het zijn natuurlijk wel DIESELS...... Naarmate het kouder wordt , wordt het nagelen luider.
 
Bovenaan Onderaan