Je bent wat te snel met je conclusies,
@micky - of ik heb mijn bedoeling niet helder genoeg geformuleerd, dat kan natuurlijk ook.
Ik heb een half leven lang in de veiligheidszorg m.b.t. vrachtvervoer gezeten bij een zodanig groot chemie-tankvervoerbedrijf (600+ trekkende eenheden verspreid over een stuk of 14 vestigingen Europa-breed, inmiddels ook een global player op tankcontainergebied) dat we regelmatig betrokken werden (worden) bij diverse ontwikkelingen. Ik heb in die tijd dan ook heel wat (toen nog) futuristische systemen in diverse vroege stadia gezien en ook wel ervaren. In testsituaties natuurlijk, dat dan weer wel.
Het is mooi om te zien dat die systemen inmiddels tot de praktijk doordringen, maar het gaat mij toch echt te ver om in dit stadium de besturing er al helemaal aan over te laten.
Het is m.i. voorlopig vooral bedoeld als additionele veiligheidsvoorziening, om te
kunnen corrigeren
als daar aanleiding toe ontstaat. Het kan - ook wettelijk - nog even niet de bedoeling zijn dat het de besturing overneemt terwijl de bestuurder zijn handen van het stuur haalt.
Dus eerst maar eens verder uitontwikkelen en de wetgeving daarbij aanpassen. Totdat autonoom rijdende voertuigen bewezen veilig én wettelijk toegestaan zijn, blijft gelden: handen aan het stuur, aandacht bij het verkeer.
En dat is wat ik eerder bedoelde te zeggen, niks meer en niks minder.