Nu vraag ik mij toch af, waarom je het knipperen bij naar rechts minder belangrijk vind dan naar links?
In basis heb ik gewoon een hekel aan onnodige licht
signalen (in tegenstelling tot
continu brandende voor- plus achterverlichting), of het nou de richtingaanwijzers betreft of die stupide en vaak verwarrende bocht"verlichting". Die laatste is weliswaar niet bedoeld als signaal, maar door het (soms zelfs afwisselend) aan- en uitgaan lijkt het er wel sterk op.
Laat ik het toelichten met inhalen als voorbeeld.
Als ik aan een inhaalmanoevre ga beginnen, dan is er per definitie sprake van ander verkeer (want anders valt er immers niks in te halen) en dan heb ik er belang bij dat de aandacht van die bestuurder(s) tijdig wordt getrokken door mijn zometeen inhalende auto. Drie keer knipperen vind ik in dat geval niet voldoende - ik knipper 5 tot 6x of soms nog vaker om de kans dat het wordt opgemerkt te vergroten en daarmee de kans te verkleinen dat ze zelf net te vroeg naar links komen. Dat laatste is nog steeds niet uitgesloten natuurlijk, maar veel meer kan ik er niet aan doen zonder vervelende Audi/BMW-piloottrekjes toe te passen.
Aan het einde van mijn inhaalmanoeuvre moet ik natuurlijk weer netjes een rijstrook terugschuiven. De (laatste) ingehaalde bestuurder verwacht in feite niet anders, heeft er ook geen last van omdat ik die zijwaartse beweging pas inzet nadat ik rrrruimmmm gepasseerd ben dus dat signaal geeft hem of haar geen zinvolle extra informatie. Het voegt gewoon niks toe. Ook eventueel verder vóór me rijdend verkeer heeft geen enkel belang bij of nut van zo'n signaal, daarom beperk ik het tot die ene knipper die geen ander doel dient dan het voldoen aan de wettelijke verplichting.
Er zijn nog meer momenten waarop het geven van een signaal verkeerstechnisch gezien volstrekt zinloos is, simpelweg omdat er geen enkele andere bestuurder in de buurt is die het zou kunnen waarnemen. Denk bv. aan invoegen op een lege snelweg waar geen verkeer achter me nadert, of afslaan van een rotonde waar geen ander verkeer staat of nadert. Allemaal gevallen waarin 1x knipperen alleen de functie heeft om aan de wet te voldoen.
Wellicht ten overvloede zij benadrukt dat niemand het hiermee eens hoeft te zijn.
Je vroeg mijn uitleg, dit is 'm en daar is het wat mij betreft mee klaar...
...temeer omdat we anders hier te ver af zouden dwalen.