Longlife motorolie... Is dat nodig ???

Monteurtje

Forumguru
Ja dat weet ik heel zeker. Weet niet vanaf welke datum, maar toen is de vaste service van een Fabia verandert naar variabel.
Alleen de Citigo is nog vaste service, de rest allemaal variabel.

Dank voor de info.
De auto is eind januari 2014 besteld en eind maart geleverd.
Met idd een printje van de aflever beurt.

Cordoba

Forumguru
Ik ververs zelf tussen de 15 en 20.000 km met een 5w-40, met een 5w-30 zuipt mijn blok meer olie als ik bier lust :cheers:
Overigens is het prijsverschil niet eens zo groot (als je het zelf koopt) bij de dealer betaal je voor elke olie te veel :pieker:
En goede olie hoeft niet perse de duurste te zijn, neem een merk die voldoet aan de norm die gevraagd wordt en klaar. In TS zijn geval zou ik het laten afhangen hoeveel olie hij verbruikt,

Dat is een riskante stelling: als je er asfalt in gooit (zeg maar de olie waar vrachtschepen soms op varen) dan heb je geen verbruik, maar ook geen smering. Als je met verstand van zaken wat varieert met de viscositeit van de olie zal het wel meevallen, maar als leken gaan experimenteren, loop je toch de kans dat er 'asfalt' in het oliecarter wordt gegoten.

Octa Collection

Forumguru
Wat ik bedoel is dat je dan beter een iets dikkere olie kan gebruiken (in ts zijn geval dan 5w-40) en je voldoet aan de vw norm (502.00) je daarvoor kan kiezen. Het 2.0 blok van vw van eind jaren 90 wat ook in mijn auto ligt wil ook vaak op 5w-30 olie verbruiken, op 5w-40 is het verbruik weg. Ok je hebt dan geen voi meer maar voldoet nog steeds aan de vw norm. Asfalt is voor op de weg :deuk:

Uh meneer u rijdt weinig, dus u heeft geen longlife olie nodig,die zit er ook niet in.
Pfff...welke olie zit er dan in?
10w40 meneer...
Tja, wat is nou waar.
Ze hebben dus bijgevuld met 10w40:arghh:

Update...
Nee, zelfs na twee keer terug te zijn geweest blijkt de olie niet te zijn bijgevuld.
Maar de auto heeft volgens de PR code QI6 longlife 3 olie zei ik.
'Nee er zit gewoon 10w40 in'.
Waar is die longlife dan?
'Die hebben we bij de nulbeurt eruit laten lopen en vervangen voor 10w40'.
'U rijdt toch weinig, dat zijn toch keuzes die je maakt'.
'Die olie zit er wat ons betreft dan veel te lang in'.
Ik heb die keuze toch niet gemaakt, en als ik na een jaar een beurt wil,zelfs met longlife, dan gaat de olie dan pas door het putje en niet ongevraagd wisselen voor 10w40!
Kortom, ik rijd nu met een olie welliswaar met de 502.00 specs, maar met een visco die helemaal niet wordt voorgeschreven voor de tsi motor.
En dat omdat de dealer ervan Overtuigd is dat ik weinig kilometers rijd.
Als ik dus plots veel meer dan 15.000km zou rijden in minder dan een jaar, dan zou ik al op beurt moeten voordat het jaar om is....
Aldus besloten door de dealer.
BELACHELIJK!
Dus het nut van longlife...
De dealer tapt het af en steekt het in zijn zak.

Laatst bewerkt:

ertromp

Forumguru
Ook die 10W40 mits die aan de specs voldoet prima op je TSI mits om de 15.000km of jaarlijks vervangen

Nou ik geloof er geen bal van..
Volgens mij zit die longlife gewoon nog erin, en krijg ik na een jaar een olierekening, waarbij de longlife rustig nog een jaartje blijft pruttelen.

ertromp

Forumguru
Nou ik geloof er geen bal van..
Volgens mij zit die longlife gewoon nog erin, en krijg ik na een jaar een olierekening, waarbij de longlife rustig nog een jaartje blijft pruttelen.

Als het je zo hoog zit zou ik er een monster van laten trekken en bij een longlife uitslag de familie Moskowitz inschakelen :deuk:

ertromp

Forumguru
1 ding is zeker dat de 10W40 prima voldoet.
Blijkbaar leidt een gesprek met je dealer niet echt tot een voor jou bevredigend antwoord. Mijn conclusie: wat doe je er nog!

Voor mij is deze dealer totaal onbekend en is dit ook de eerste keer dat ik zoiets voor mijn gevoel vreemds meemaak.
Zeg dan gewoon er zit longlife in maar ik zie je toch liever na een jaar of 15dkm terug.
De auto wordt er niet beter op met die andere olie.
Wat is de winst dan om er andere olie in te kiepen?
En de interval gewoon op 30dkm of twee jaar te laten staan.
Blijkbaar wekt dat bij jullie geen argwaan.

peterrapid

Forumguru
Doe gewoon je onderhoud ieder jaar, is zo ook voorgeschreven als je niet aan het aantal km komt en steek er long-life op gewoon omdat die goed is. Kost een beetje meer maar is niet de grote superkost 1x per jaar. Maar vooral als je een slechte relatie hebt met je dealer zoek een andere.

Octa Collection

Forumguru
Is het wel een dealer waar jij je auto hebt gehaald? Of was het een fietsenmaker?
Vreemd is het wel, jij hebt geen opdracht gegeven om er andere olie in te doen, als de dealer dan voor jou bepaalt hoeveel jij rijdt en daar de olie op aanpast?
Gelukkig heb je niet gezegd dat je van stilte houdt, hadden ze misschien de radio eruit gehaald........

Ik zou deze actie bespreken met de dealer met het verzoek de olie te wisselen voor longlife zoals op de stikkercode staat, ik las ergens dat je een print had van deze vulling. Gaan ze hier niet in mee wellicht een mail sturen naar de importeur of het de bedoeling is dat dealers bepalen hoeveel jij gaat rijden.

Bovenaan Onderaan