Longlife motorolie... Is dat nodig ???

Antera

Donateur
Beetje raar verhaal. Volgens mij wilde ze je voor de gek houden want zou niet weten waarom het afgetapt moet worden om er andere olie in te doen. Kan me ook niet indenken dat de dealer daar uberhaupt aan denkt of zelfs doet. Aangezien dit hem dus ook een paar liter olie kost enz.

Weg wezen daar en een goede dealer zoeken

@Octa Collection

Ja het is de dealer waar ik de auto heb gekocht.
Jij snapt mijn verhaal gelukkig.
Het hele oliewissel verhaal zoals hij vertelt, makes no sense.
Het printje heb ik ,maar daar staat puur en alleen dat er een nulbeurt is uitgevoerd en verder niets.
Niets over een oliewissel of interval.
Er is in de hele auto of boekjes niets te vinden over olie of beurt, noch dat er iets over is afgesproken .
Waarom zo vaag doen?
Normaal gesproken heb je minstens een klein kaartje hangen of plakken met daarop het soort olie en de kilometerstand voor de volgende beurt.
Je wordt geacht de olie regelmatig te controleren en zonodig bij te vullen, alleen weet je niet met welke olie.
Contact met skoda heb ik gehad, en als ik er niet met de dealer uitkom, dan weer contact opnemen.
De dealer zet zich met zo'n verhaal toch aardig voor joker.
Het gaat mij nog niet meer eens om die olie, maar gewoon de manier waarop.
Om te lachen vind ik het zeker niet.

Laatst bewerkt:

Octa Collection

Forumguru
Ik begrijp je ongenoegen over de dealer en de manier waar op hij handelt.
Een gesprek aanvragen met de bedrijfsleider of de manager en je ongenoegen uiten en dat je geen wijziging aan je auto wil hebben zonder jouw toestemming.
Als ze bij hun standpunt blijven vraag dan of ze deze op papier willen zetten ivm evt toekomstige garantie kwesties.
Ook duidelijk aangeven dat je ze de mogelijkheid biedt om hun fout/blunder/vergissing goed te maken.
Gaan ze hier niet in mee dan weet je waar hun prioriteit ligt en dat is niet bij hun klant (jij dus) en dan kan je met de importeur in conclaaf.

Joske

Forumguru
dju..

mislukt :angel:

goh, ik weet het niet, in jouw geval is het toch wel bijzonder amateuristisch wat hier gebeurt é?

Dan zou ik het wel prettig vinden te weten bij wie je best niet gaat voor een "gratis" oliewisseltje.. Maar ik zou eerst nog eens met de verantwoordelijke praten en zien of je er uit komt en uiteraard: je hoeft geen namen te noemen hier ;)

Het is namelijk de garage eigenaar die dit verhaal ophangt, dat is echt het toppunt.
En ja..het vertrouwen is behoorlijk beschadigd.

ertromp

Forumguru
Er is geen blunder gemaakt betreffende de soort olie. Nogmaals een 10W40 van de juiste VW specificatie voldoet perfect voor je 1.2 TSI mits jaarlijks gewisseld.
Als dit allemaal buiten je om is gedaan zonder opgaaf en je wordt blijkbaar nog steeds met een kluitje het riet in gestuurd: wat doe je er dan nog? Tweet dat met Skoda.nl en je zult zien dat e.e.a. echt wel gaat rollen.

Joske

Forumguru
wel ja, het gaat hem idd niet om de olie die er in gegaan is, zoals Erik al aangeeft: die mag er gerust in MAAR het gaat hem net om de manier waarop dit allemaal gebeurd is en hoe er vervolgens met de klant omgegaan wordt?! Ik zou persoonlijk ook niet langer twijfelen en gewoon een andere dealer zoeken hoor..

Octa Collection

Forumguru
Ik geloof niet dat men bij de 0 beurt de olie heeft vervangen, welke dealer gaat olie vervangen en dus ook kosten maken omdat de koper toch niet zoveel km gaat maken?
Ik denk eerder dat men heeft bijgevuld met 10w-40 en zich er nu uit probeert te praten.
Dat je geen namen noemt is netjes, je kan wel aangeven dat als de kwestie niet naar tevredenheid wordt opgelost je de publiciteit zoekt (ik acht de kans klein dat de importeur iets gaat doen, die zal je terugverwijzen naar de dealer) via twitter, forums. Wellicht wil hij geen negatieve publiciteit en zal je dan tegemoet komen.
Het blijft wel een raar verhaal, heb je net je nieuwe auto en ipv lekker te genieten dit gezeik.

Octa Collection

Forumguru
Ja dat mag, maar je mag van nota bene de dealer toch wel verwachten dat hij bijvult met olie van dezelfde viscositeit en specificatie?

ertromp

Forumguru
Ja dat mag, maar je mag van nota bene de dealer toch wel verwachten dat hij bijvult met olie van dezelfde viscositeit en specificatie?
Zeker maar jij begint in 1x over de theorie bijvullen in een reactie die je geeft.
Ik speel de advocaat van de duivel ;)

Je ziet dat je daar gewoon niet meer moet komen bij die dealer. Die is de discussie aangaan niet waard.

Joske

Forumguru
@ertromp bedoelt eigenlijk dat hij zich even in de schoenen van de dealer verschuift en hier mee stelt dat hetgeen hij doet in principe zelfs nog volgens de voorschriften van Škoda is. Dus tot een halve liter 10W40 bijvullen op longlife-olie. Vandaar de uitspraak: "advocaat van de duivel" , iemand verdedigen waar je eigenlijk niet achter staat.

nu duidelijk? ;) :D

Ik heb het topic doorgelezen en rijd met met mijn Fabia TSI 63 KW (8 mrt 2014) denk zo tegen de 10 a 11.000 km per jaar. Volgens de dealer waar ik de auto gekocht heb ik VOI, dus met 30.000 of 2 jaar eerste onderhoud. Ik heb zelf ook Castrol Longlife aangeschaft mocht het nodig zijn.

Maar begrijp ik het nu goed dat ik met mijn huidige km's beter af zou zijn met jaarlijks onderhoud en dan ook ander olie?

Ik kan overigens ook nergens vinden wat voor olie erin zit en geloof de dealer vooralsnog op zijn blauwe ogen en de mail die ik van hem heb.

andrehj

Forumguru
Zo lang je het aantal korte ritjes binnen de perken houdt, is er niks mis met VOI. Het gaat pas fout als de auto alleen maar heen en weer rijdt naar de supermarkt. Maar een auto (zoals de mijne) die eigenlijk alleen maar lange ritten in de weekends maakt (omdat de berijder op fietsafstand van zijn werk woont en ook altijd op de fiets naar de winkels gaat) kan prima toe met 1 oliewissel in de twee jaar of 30.000 km.
De kleine dingen als ruitensproeiervloeistof, oliepeil, remmen (tweejaarlijks bij de bandenwissel) moet je dan uiteraard wel zelf in de gaten houden.

ertromp

Forumguru
Ik heb het topic doorgelezen en rijd met met mijn Fabia TSI 63 KW (8 mrt 2014) denk zo tegen de 10 a 11.000 km per jaar. Volgens de dealer waar ik de auto gekocht heb ik VOI, dus met 30.000 of 2 jaar eerste onderhoud. Ik heb zelf ook Castrol Longlife aangeschaft mocht het nodig zijn.

Maar begrijp ik het nu goed dat ik met mijn huidige km's beter af zou zijn met jaarlijks onderhoud en dan ook ander olie?

Ik kan overigens ook nergens vinden wat voor olie erin zit en geloof de dealer vooralsnog op zijn blauwe ogen en de mail die ik van hem heb.
Je kunt er zeker aan denken voor je 1.2 TSI om over te stappen op een goedkopere half synthetische olie.
Wel moet je dan jaarlijks je olie verwisselen.

Bovenaan Onderaan