Longlife motorolie... Is dat nodig ???

CharlesTucker

Forumguru
Volgens de dealer waar ik de auto gekocht heb ik VOI, dus met 30.000 of 2 jaar eerste onderhoud.
Voor alle duidelijkheid, VOI staat voor "Variabel Onderhouds Interval", en dat is dus niet altijd 30.000 km of 2 jaar. Het betekent eigenlijk dat dat de auto zelf een beetje bijhoudt wanneer onderhoud nodig is, maximaal 30.000 km of 2 jaar, maar dat kan ook best eerder zijn. Zoals andere al gemeld hebben, bv bij veel korte ritjes zal het eerder zijn.

Mijn dealer heeft me wel eens verteld dat de meeste VOI auto's zo tussen de 24 en 26.000 km terugkomen voor onderhoud. Zelf rijdt ik voornamelijk ritten van 70km, vrij rustig, en bij mijn auto wil inderdaad pas na 30.000km onderhoud. In je display kun je overigens via de menu'tjes wel ergens vinden wanneer je auto zelf denkt dat ie onderhoud nodig is (als je tenminste meer dan 1000km gereden na de laatste beurt, anders staan er streepjes). Vanaf 2000km voor een noodzakelijke beurt gaat ie het ook melden bij het starten.
 

Vlaar032

Senior Member
Oliezaken zijn altijd leuk voor fikse discussies...

De garage -universeel- waar ik mijn F2 breng heeft per ongeluk één keer 10w40 er in gedaan. Ik heb begrepen (eeeuhh..laten vertellen) dat die olie iets dikker is dan 5w30, maar dan ook dat de turbo niet gelijk na opstarten goed wordt gesmeerd.

Toen ik de faktuur zag waar dat op stond heb ik gereclameerd en een paar dagen later is die olie inderdaad gratis gewisseld voor 'zwavelarme' 5w30 (vw507.00) zoals de instruktie van Skoda ook is. Zwavel-arm schijnt dan ook belangrijk te zijn voor het roetfilter.

Alleen 1 ding herinner ik me nog erg goed: door de 10w40 liep de 3 cylinder een paar dagen veel mooier en zonder gedreun. Toen de 5w30 er in zat was dat weer wat minder...Zou d'r ook zwavelarme 10w40 zijn?
 

ertromp

Forumguru
@Vlaar031 Let wel dat er verschil is in olie voorschriften voor de TSI en de TDI waar de TS het over heeft
 
Bovenaan Onderaan