Lotgenoten gezocht: trillingen bij 1.6 TDI H6 bij 80/kmh +

Het is nog niet afgelopen. Maar, ik ben weer en stapje verder. Vandaag bij Bandencentrum Jan Steverink in Apeldoorn geweest. De jongens daar leken me zeer kundig. Ze hebben een ritje gemaakt in mijn Superb. Hun advies is het volgende:
  1. De motor trilt enorm. Dat vonden ze niet normaal (het lijkt wel een tractor). Het is een 2.0 TDI 190 PK. Trilling wordt tenminste ook hierdoor veroorzaakt. Uitgezocht moet worden of dit normaal is, bvk door 'm te vergelijken met een andere 190 PK. Als dit niet normaal is, moet dat probleem worden opgelost. VRAAG: wie heeft een 190PK Diesel, om een keer mee te vergelijken?
Ik heb een SIII combi TDI 190pk manueel. Hier geen trillingen. Ben woonachtig regio Vlaams-Brabant België.
 
Ik heb overigens de Superb een week lang thuis laten staan en in mijn andere auto rondgereden (Passat TDI van 1996 met 850.000km op teller). Zelfde woon/werk traject, nergens last van.
Pak 1 dag de Superb en merk direct weer het irritante gedrag op bepaalde delen van de route qua getril.

Eigenlijk diep triest dat een Superb van dik 40k beroerder rijdt dan een ouwe Passat die al meer dan 20x de wereld rond geweest is qua kilometers...... En tuurlijk is daar het onderstel al meerdere keren vervangen maar alles is nog origineel qua rijhoogte (monroe/sachs dempers etc)

@Renkie. Ik heb je lang niet meer gehoord over die trillingen. Is het bij jou opgelost?
 

Renkie

Forumguru
Nee.
Ik moet nog een afspraak maken bij een grotere vestiging van het bedrijf zodat een technisch specialist er naar kan kijken. Is er qua tijd nog niet van gekomen.

Overigens merkte ik op de nieuw geasfalteerde A2 vanaf Eindhoven richting Maastricht vlak na Eindhoven hetzelfde probleem. Herkenbaar bij sommigen?
 
Ik heb het eigenlijk continu. M.n. het getril / slapende-benen-gevoel is het meest storend. Daarnaast zou een rustig stuur ook wel prettig zijn; maar ik houd het meestal losjes vast, zodat het niet zo opvalt.
Ik blijf bij de dealer om aandacht vragen, maar heb niet de tijd/zin om daar een dagtaak van te maken. Overigens zijn wel de schokdempers door Bilstein B8 vervangen. Het rijgedrag is verbeterd (minder wiebelen en deinen) maar het getril is er nog steeds.
 
Gelukkig goed opgelost @RusherSkoda veel plezier met je V60. Prachtige auto!

Rijdt fantastisch (iets vlotter ook dan de 1.6 tdi :jaja:). Kofferbak zal even wennen zijn met de zomervakantie voor de deur ;)
 

MarsMars

Senior Member
Kofferbak zal even wennen zijn met de zomervakantie voor de deur ;)
Niet alleen de kofferbak. Achterin is ook niet veel ruimte in vergelijking met een Superb :pardon:

Maar als je een Superb niet om de ruimte hebt genomen, maakt dat allemaal geen drol uit!
Veel plezier met de V60 in ieder geval :cheer:
 

RusherSkoda

Actief lid
Gelukkig goed opgelost @RusherSkoda veel plezier met je V60. Prachtige auto!

Rijdt fantastisch (iets vlotter ook dan de 1.6 tdi :jaja:). Kofferbak zal even wennen zijn met de zomervakantie voor de deur ;)

Ben heel blij met de LM en de oplossing.

De Volvo met 5 pitter diesel plus electra aandrijving is bizar. Echt een beest met 280 pk (ipv 120 van de Superb).

De kofferbak... Tja... Oei... Knudde... Wist het wel... maar de V60 parkeer je bijna in de kofferbak van de Superb...

Mijn hart ligt bij de Superb, mijn verstand bij de V60! Hoe gek dit ook mag klinken; het is noodgedwongen, gestuurd door..., bij gebrek aan..., kiezen uit twee "kwaden".

Maar goeiemorgen, wat een mooie bak die V60, zowel technisch, uiterlijk, motorisch.
En stiiiiiiiiiiiiiiiiiil; gelaagde ruiten, stuur is dood, of je nou 50 of 150 rijdt, geen geluidsverschil.
Rust in hoofd, rust in nek (ongeluk gehad in 2012), rust bij aankomst op het werk!

Ik ben zeer content!!!
 

Henricus

Nieuw lid
Ik rijd Skoda Superb 1.6TDI HB H6 dec 2016. Probleem van sterke trillingen in auto herken ik zeer. Bij mij treedt het op vanaf 110 km/u met een piek tussen 130-140 km/u op de teller. De trilling is kwa sterkte niet constant maar herhaald om de aantal seconden. Met aanhangwagen erachter is het nog erger op die snelheid niet te harden (Frankrijk), terwijl met vorige en andere auto's (Passat, Focus, V50) nooit problemen zijn geweest. Meermalen bij dealer geweest, PON geeft volgens dealer aan dat het (meer genoemd in dit forum) een producteigenschap is. Dat kan natuurlijk niet waar zijn. Binnenkort wordt gekeken of andere banden oplossing kan zijn (met mijn Pirelli winterbanden was het iets minder hinderlijk). To be cont'd.
 

reinierh

Senior Member
Ik rijd Skoda Superb 1.6TDI HB H6 dec 2016. Probleem van sterke trillingen in auto herken ik zeer. Bij mij treedt het op vanaf 110 km/u met een piek tussen 130-140 km/u op de teller. De trilling is kwa sterkte niet constant maar herhaald om de aantal seconden. Met aanhangwagen erachter is het nog erger op die snelheid niet te harden (Frankrijk), terwijl met vorige en andere auto's (Passat, Focus, V50) nooit problemen zijn geweest. Meermalen bij dealer geweest, PON geeft volgens dealer aan dat het (meer genoemd in dit forum) een producteigenschap is. Dat kan natuurlijk niet waar zijn. Binnenkort wordt gekeken of andere banden oplossing kan zijn (met mijn Pirelli winterbanden was het iets minder hinderlijk). To be cont'd.
Dit is even trilling die in ook herken. Vreemde is dat ik deze niet had. Naar het begin (nov 2017). Pas na de banden wissel viel het op. Ik vind de trilling het meeste lijken op de resonantie die je krijgt als je met het dak open rijdt. De trilling is volgens mij ook afhankelijk van het weer (wind). Misschien dat een deel van de auto resoneert. Omdat het pas optreed boven de 110 a 120 heb ik er niet zo heel veel last van. Maar toch steevast met 130 trilt de auto behoorlijk. (Duidelijk voelbaar in alles) de dealer heeft de banden opnieuw gebalanceerd (zonder deze van de auto te halen dus zal wel net zijn gedaan)
 

1.6 TDI

Nieuw lid
Dat de trilling er eerst niet is en later wel is verklaarbaar. De banden die standaard worden gemonteerd door SKODA zijn Pirelli P7 banden. Deze zijn keihard. Slijten weinig en geven waarschijnlijk ook minder weerstand waardoor het brandstof verbruik gunstiger is. Maar omdat er een probleem zit in het onderstel van de SKODA, althans in de demping krijgen deze banden een onregelmatig slijtvlak. Laat je banden daar maar eens op onderzoeken en je zult zien dat er onregelmatige slijtvlakken inzitten. Gooi er maar eens nieuwe Michelin banden op (Pilot sport 3) en je probleem is vrijwel weg is. Maar het probleem komt terug omdat ook deze banden ovaal zullen slijten door het probleem in het onderstel. Ik heb zoals eerder gezegd de banden en dempers later vervangen door een lokale garage met veel passie om het opgelost te krijgen en daarna was mijn probleem weg en blijft weg. Ik heb inmiddels 30.000 kilometer gereden met dezelfde set en het is nog steeds weg. Rij je geen lange afstanden (en dan bedoel ik afstanden van +200 km) dan valt het probleem niet zo erg op. Daarom zie je ook mensen die wel en niet over klagen. Een monteur die in mijn auto stapt reageerde gelijk, maar er waren ook collega's die niks voelden. Daarin zie dat het probleem verschillend wordt ervaren. En omdat het langzamerhand steeds erger wordt valt het nog minder op. Dus ontkennen is de goedkoopste strategie.
 

Henricus

Nieuw lid
@1.6 TDI

Ik krijg nu ook Michelin zomerbanden , maar gegeven jouw ervaring daarmee zou ik ook andere schokbrekers moeten (is dit achter en of voor?). Daarnaast heb ik dezelfde vraag als Renkie, namelijk welk merk en type schokdempers bij jouw(1.6TDI) de oplossing hebben gebracht?
Mvg Henricus
 

1.6 TDI

Nieuw lid
Er zijn Koni FSD dempers gemonteerd met Michelin Pilot Sport banden. Dempers zijn zowel voor als achter vervangen
 

1.6 TDI

Nieuw lid
Ja, de veren zijn nog 100% origineel. Maar je krijgt een auto terug die totaal anders rijdt. Niet meer deint, niet meer overhelt en een enorme verbetering krijgt in de wegligging, en vooral niet meer trilt.
 
Bovenaan Onderaan