Lotgenoten gezocht: trillingen bij 1.6 TDI H6 bij 80/kmh +

Renkie

Forumguru
Bij mij kon de dealer niets vinden (...). Gaan nu kijken of de auto richting Pon / Leusden kan ter beoordeling. Ook om windruis bij het raam uit te zoeken.

Heeft iemand hier als eens de S3 op een schokdemper testbank gehad? Ben wel benieuwd wat daar uit komt.
 

B.Stuurder

Forumguru
Kan geen kwaad als je hem een Appje stuurt. Dank. Ik zal m sowieso van te voren bellen om te kijken welke ruimte hij op voorhand ziet. Ik zal hem jouw groeten over brengen. Gaat er om dat hij bereid is om niet merk-eigen spul erop te (laten) monteren en buiten de PON-lijntjes wil kleuren. Auto moet flink onder handen worden genomen. Wat is jouw ervaring daarmee? Je rijdt iig in een indrukwekkende Octavia. Daar zullen ook wel de nodige modificaties op zitten.
Mijn Octavia is volledig door Van Beynum aangepast, op mijn wensen exact. Zowel met niet merk-eigen als met merk spullen. Zie mijn topic "De Blauwe Haai"
http://www.skodaforum.nl/forum/i/blauwe-haai-vlak-onder-de-kust-in-de-vrije-natuur.31053/
 

Renkie

Forumguru
Ik heb overigens de Superb een week lang thuis laten staan en in mijn andere auto rondgereden (Passat TDI van 1996 met 850.000km op teller). Zelfde woon/werk traject, nergens last van.
Pak 1 dag de Superb en merk direct weer het irritante gedrag op bepaalde delen van de route qua getril.

Eigenlijk diep triest dat een Superb van dik 40k beroerder rijdt dan een ouwe Passat die al meer dan 20x de wereld rond geweest is qua kilometers...... En tuurlijk is daar het onderstel al meerdere keren vervangen maar alles is nog origineel qua rijhoogte (monroe/sachs dempers etc)
 

RusherSkoda

Actief lid
Ik heb hetzelfde als ik in de 6 jr oude golf rijd van €22K van mijn vrouw.

Das toevallig...
Mijn vrouw heeft een Golf V (denk ik) uit oktober 2017. Geen greintje pijn. Heerlijk vloeiend, zonder trilling! Zelfs de DSG6 schakelt lekkerder (hoewel verre van perfect).
 

ertromp

Forumguru
Tja....zover ben ik nog niet. Donderdag ben ik toevallig in Apeldoorn en ga ik even langs bij Steverink. Zij rijden dan een rondje. Ben benieuwd naar hun oordeel. Het gaat mij om de rij-eigenschappen in het algemeen en het getril in het bijzonder. De specialisten die ik sprak gaan er overigens vanuit dat dat twee verschillende op te lossen problemen zijn. Echter, een van de forumleden was voldoende geholpen met nieuwe koni schokdempers en andere banden.
En hoe afgelopen?
 
Het is nog niet afgelopen. Maar, ik ben weer en stapje verder. Vandaag bij Bandencentrum Jan Steverink in Apeldoorn geweest. De jongens daar leken me zeer kundig. Ze hebben een ritje gemaakt in mijn Superb. Hun advies is het volgende:
  1. De motor trilt enorm. Dat vonden ze niet normaal (het lijkt wel een tractor). Het is een 2.0 TDI 190 PK. Trilling wordt tenminste ook hierdoor veroorzaakt. Uitgezocht moet worden of dit normaal is, bvk door 'm te vergelijken met een andere 190 PK. Als dit niet normaal is, moet dat probleem worden opgelost. VRAAG: wie heeft een 190PK Diesel, om een keer mee te vergelijken?
  2. Als hiermee het tril-probleem niet is opgelost, is het advies om de wielen te 'matchen'. Voor een beschrijving zie: http://www.steverinkbanden.nl/specialiteiten/balanceren/
  3. Om het rijgedrag te verbeteren: de schokdempers vervangen door een goede kwaliteit schokdempers. Ze hebben al meerdere Superbs III onder handen genomen omdat berijders niet tevreden zijn.
Overigens heeft de chef-werkplaats van mijn dealer zich ook al een keer verwonderd over met name de manier waarmee mijn motor tot leven komt. Dat is met een forse brom en geschud. Ik heb al meerdere keren gevraagd bij de dealer of dat normaal is en of ze de oorzaak al weten, maar daar krijg ik geen antwoord op.
 
Laatst bewerkt:

EdK

Forumguru
Joh dat is het karakter van je motor, moet je mee leren leven....:D



Is dit een PON waardig antwoord ??
 
Zeker. Die reactie is niet uit te sluiten (of eigenlijk een aan zekerheid grenzende te verwachten reactie). Vandaar ook het advies van de bandenman om 'm zelf te vergelijken met een andere 190PK-er. Ken jij iemand met zo'n kar?

De bewijslast ligt uiteraard bij de klant ....:cry:
 

EdK

Forumguru
Ken jij iemand met zo'n kar
Hier moet ik je in teleurstellen, maar ongetwijfeld zijn er leden hier die je hiermee waarschijnlijk wel mee kunnen helpen als reistijd in deze geen probleem is....

edit:

Maar kijk eens of er bij de dealers een tweede hands staat ?
Vraag je een proefrit aan bij die dealer...:pieker:
 
Kun je me adviseren hoe ik die berijders bereik? Moet ik een nieuw topic openen?

Dat is slim. Ga ik doen.

Ik hoef alleen maar de motor te zien en horen draaien.
 

EdK

Forumguru
Die lezen dit al hier in het topic.
En als je denkt dat er iemand is maar die nog niet heeft gereageerd dan kun je door het @ met forumnaam te gebruiken die iemand op je bericht wijzen.
Krijgt namelijk een melding te zien bij inlog op forum

Dus @Heek1609 en als goed is zien je een melding geheel bovenin topic verschijnen !
 
Thnx!! Zou mooi zijn als ik iets met @MennoW kan afspreken. Ik woon aan de andere kant van het land (Rotterdam). Maar, misschien kan hij het gedrag van de motor beschrijven. Ik plaats later wel een filmpje met de draaiende motor. Wordt vervolgd...
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

tlpeter

Actief lid
Ik rij en Fabia 1.4 tdi (3 pitter) en ik herken dit.
Bij 80km/u dreunt de auto enorm.
Ik moet dan of in de 4e versnelling rijden of minstens 90km/u
Is dit waar jullie ook ervaren is is dit iets heel anders?
 
Nee. Het is bij mijn SIII anders:
1. auto trilt permanent in stuur, stoel en bodemplaat.
2. Het deinen en golven i.c.m. het doorgeven van alle oneffenheden vind ik irritant (een strak afgestelde auto mag oneffenheden doorgeven, maar een soepel/week afgestelde auto verwacht ik van dat 'ie de oneffenheden in de weg absorbeert).
3. Bij mij geeft 'ie te snel aan dat ik naar een hogere versnelling moet (handbak). Bij 80 km/u is de vierde versnelling prima. Hogere versnelling leidt tot getril.
 

Rosinfield

† In Memoriam
@Heek1609: Dat laatste is niets bijzonders. Elke keer als ik (dsg rijder) een leenauto meekrijg, valt me weer op hoe belachelijk snel ik moet opschakelen volgens de schakel indicator. Volkomen vergelijkbaar met de dsg standaard configuratie die ik dan ook heb laten aanpassen. Niets van aantrekken dus en gewoon wat verder doortrekken en dan opschakelen. En daar hoef je bepaald niet voor te scheuren ;)
 

RusherSkoda

Actief lid
Nee. Het is bij mijn SIII anders:
1. auto trilt permanent in stuur, stoel en bodemplaat.

Bij mij exact hetzelfde, maar dan geen 190 pk handbak, maar een 120 pk DSG7.
Het ligt dus niet aan de motor, hoewel ik de diesel verre van sofisticated vind, maar aan de wijze waarop de motor is opgehangen. Ik weet bijna zeker dat een ontwerpfout de oorzaak is van het doorgeven van de cilinderbewegingen in het motorblok op de bodemplaat, in het stuur, onderin de stoel (hoewel ik de laatste tijd ook heb gemerkt dat het hoofd rusten op/tegen de hoofdsteun vreselijk irritant is), trilling van de middenconsole en in de armsteun.

Ik snap werkelijk niet dat niemand technisch kan verklaren wat er aan de hand is?!?! Als ik zeg dat met 10 km/u dezelfde trilling bestaat als bij 100 km/u en de trilling zelfs op de meest nieuwe en gladste (snel)wegen aan de orde is en de trillingsfrequentie nagenoeg hetzelfde is, de tweede set banden gloednieuw zijn en de allerbeste balanceer en uitlijning techniek is toegepast... Wat is er dan aan de hand?

Inderdaad... de motortrilling wordt afgegeven aan de carrosserie! Maar dat wordt niet onderzocht door de Pon dealer, immers het is een Producteigenschap zonder oorzaak. En de niet-Pon-dealer heeft laten weten geen onderzoek te doen omdat, wanneer je tussen regels door luistert, na doorvragen, zij nul op request krijgen van Pon als zij de oorzaak wel vinden en de kosten willen declareren... immers het is toch een Producteigenschap, dus kan het in de ogen van Pon pet definitie niet verholpen worden!

Ik zit nu in een patstelling, tenzij de leasemaatschappij nog wil meewerken een oplossing te zoeken, immers ze hebben het DSG7 trillingsprobleem op mijn/jullie aanraden opgelost door de DSG software aanpassing van TVS engineering te betalen.
 

EdK

Forumguru
valt me weer op hoe belachelijk snel ik moet opschakelen volgens de schakel indicator.
Je MOET niets !!
Bij de Caddy en de Yeti beide handbak zit er ook zo'n schakel indicator waar ik nooit naar kijk.
Ik schakel al vanaf me motorfietstijd gewoon op gehoor, maw motorgeluid.

Zie die schakelindicator als een advies, en een advies hoef je niet op te volgen.....:pieker:
 
Bovenaan Onderaan