Hierbij de reactie van mijn leasemaatschappij. Ik heb er niet het goede gevoel bij. Maar ben benieuwd naar jullie reacties.
Ik heb naar aanleiding van uw email en onze gesprekken een lang overleg gehad met een collega van onze afdeling Onderhoud. Aan de hand van de informatie die tot nu toe is vastgelegd, wil men nog niet overgaan tot het benaderen van een niet-merkgebonden garage als Van Hunnik, voornamelijk om de garantie op de auto en haar onderdelen intact te houden.
Volgens onze gegevens heeft u momenteel nog uw winterbanden op de auto zitten, klopt dat? In dat geval willen wij voorstellen om eerst de zomerbanden te laten monteren om te kijken of het gedrag van de auto verbetert. Als het trillen van de auto niet verbetert, moeten we toch de dealer nog een keer aanhaken om te onderzoeken of er iets gevonden kan worden in de carrosserie.
Voor zover bij ons bekend vertoonde de leenauto die u bij het vorige onderzoek had, hetzelfde gedrag. Weet u of dat exact dezelfde auto was? Dan doel ik met name of de banden-/velgenmaat en het verlaagde onderstel, zoals uw auto dat heeft. Die beide keuzes zorgen voor meer contact met het wegdek en meer gevoel met de auto, maar inherent daaraan is ook dat er meer trillingen doorgegeven worden van onderstel naar boven. Om die reden vertrouwt mijn collega ook niet blindelings op de tekst op het forum, omdat daar niet bij stond of de auto van die meneer die hem in Barneveld liet onderhouden dezelfde eigenschappen heeft als de uwe, die zonder twijfel een rol spelen in het gedrag van de auto.
Vanwege het verlaagde onderstel van uw auto is die ook stugger afgeveerd dan de standaard SuperB om de auto sportiever te laten rijden, maar dat veroorzaakt dus meer trillingen. Om die trillingen zoveel mogelijk tegen te gaan, heb ik de volgende suggesties gekregen:
Wanneer u de zomerbanden heeft laten monteren, raden wij aan om bij de dealer de zogenoemde gordelkrachten te laten balanceren, dat helpt vaak aanzienlijk bij het reduceren van trillingen in een auto. Daarbij zouden comfortabelere banden ook kunnen helpen, de banden die u er nu op heeft zijn sportief van karakter en geven dus ook meer trillingen door dan andere, comfortabelere banden. Als andere banden de oplossing blijken te zijn, maken die helaas geen onderdeel uit van het leasecontract omdat er bewust gekozen is voor sportieve eigenschappen in de auto en de geleverde banden, dus dat zal dan met uw werkgever besproken moeten worden.