@crimson : Ik kan mij voorstellen dat je het veel geld vind, tenslotte kan ik niet in je portemonnee kijken, wat voor de één 'peanuts' is, kan voor de ander een kapitaal zijn.
Maar dat dealerbedrijven makkelijk hun geld verdienen is niet waar. Ik werk inmiddels een kleine twintig jaar in de branche en weet dat het sappelen is voor velen, zeker heden ten dage. Er zijn niet voor niets zoveel faillissementen gevallen de afgelopen jaren, en met name bij de dealerbedrijven.
Vergis je niet wat een garage uitrusting kost, de verplichtingen van de importeur/fabrikant, de scholingen van het personeel, de vaste lasten (huur, gas, water en licht bijvoorbeeld), de af te dragen belastingen en nog veel meer. Een zichzelf respecterend bedrijf voldoet aan deze aspecten en in dat licht bezien vallen de pakketprijzen wel mee. Het dealerbedrijf moet het ook hebben van de werkplaats, Corné schreef dit ook al. De verkoop van auto's levert weinig op, zeker als het ook nog eens om een leaseauto gaat.
Het is jammer dat de autobranche het imago heeft dat je opgelicht word. Dit gebeurt zeker, ik zal de laatste zijn die dit ontkent, maar de meesten zijn betrouwbaar en kundig en worden helaas over één kam geschoren met de kleine groep die zich wel schuldig maakt aan illegale praktijken. Wat dat aangaat is het net als met motorrijders en voetbalsupporters, een kleine groep zorgt ervoor dat het imago van deze groepen een negatief aanzien krijgt, volledig ten onrechte.
Maar nu weer even 'on topic:'
Wellicht kun je zelf het luchtfilter en interieurfilter vervangen en de rest laten doen bij de dealer. Olie verversen en bougies verwisselen zijn tenslotte geen klusjes om voor de deur te doen. Op deze wijze kun je met een klein beetje handigheid toch geld besparen. En heeft de auto toch zijn grote beurt gehad.