Mag ik de grote beurt ergens anders laten doen ivm de garantie

Status
Niet open voor verdere reacties.

Havana

Forumguru
ik mocht 254,- aftikken voor een longlife beurt, dan lach je toch echt je spreekwoordelijke *** uit je broek, moet je bij BMW, Mercedes of Audi eens zo'n beurt laten uitvoeren met een 6 cilinder :deuk:
Klassieke marketing dit. Klant denkt dat hij goedkoop uit is doordat concurrenten nóg duurder zijn. Maar kijk nu eens naar wat er voor dat geld precies gedaan is? Want in de praktijk wordt met een longlife-beurt verschillend omgegaan. In het slechtste geval is er alleen olie + filter vervangen + een controle en wat vloeistoffen bijvullen. 6 liter hoogwaardige olie van bijvoorbeeld Castrol koop je online voor een euro of 40-50. Oliefilter kost nog geen 10 euro. Carterplugringetje is minder dan een euro. Beetje ruitenwisservloeistof kost een paar euro bij de Gamma. In dat licht vind ik het helemaal niet zo goedkoop. Dit zelf doen is tamelijk eenvoudig.
 
Laatst bewerkt:

micky

Forumguru
@Havana Er zijn idd longlife beurten die nog uitgebreider zijn bijv. distributie vervangen.
hier de opsomming van de "standaard" longlife beurt bij bijv. 30.000km, ook de controles kosten tijd en geld natuurlijk, maar zo zorgen ze ook dat de kans zo klein mogelijk is dat je tussen de beurten problemen krijgt.

Inhoud Longlife Onderhoudsservice:
  • Vervangen van de motorolie met de hoogste kwaliteit motorolie
  • Oliefilter vervangen
  • Controleren en aanvullen vloeistoffen
  • Visuele controle remsysteem incl. ABS, controle op beschadigingen en lekkages
  • Verlichting controleren
  • Controleren van banden, bandenspanning en reparatieset
  • Kalibreren bandenspanningscontrolesysteem
  • Accutest
  • Motormanagement test uitvoeren
  • Visuele controle aandrijving, assen en versnellingsbak
  • Corrosie inspectie van carrosserie, zowel binnen als buitenzijde
  • Controle slijtage remblokken
 

Havana

Forumguru
Precies, veel meer dan een oliewissel (plus wat vloeistoffen) is het dus niet. Ja, er worden wat dingetjes gecheckt maar veel daarvan kun je zelf. Zo kun je de remblokken prima inspecteren als je toch de winterbanden erom legt. De accuspanning kun je eenvoudig meten met een multi-meter.

Bovendien, verreweg de meeste cruciale zaken worden ook gecontroleerd tijdens de jaarlijkse APK die precies 20 euro kost bij de Vakgarage hier om de hoek.
 

Noord26

Forumguru
APK kost je niets extra icm een LL-beurt. Dingen als verlichting correct afstellen, motor-management en corrosie inspectie is toch wel handig met het juiste gereedschap en een brug. En die zijn ook niet gratis.
 

Havana

Forumguru
APK heb je al voor betaald want al die punten werden toch al gecontroleerd. Is dus niets "gratis" aan. Ook dit is weer uitermate slimme marketing. Gratis bestaat niet in de wereld.

Motormanagement moeten ze vooral vanaf blijven, anders moet ik weer naar Lochem rijden :D

Ik denk dat velen niet inzien wat het verdienmodel van een dealer is. Een dealer verdient niet veel aan nieuwe auto's. Het geld wordt verdiend in de werkplaats. Ook bij Skoda. Op beurtjes zit gewoon veel marge. Niet alleen bij dealers trouwens. Veel universele garages werken met precies hetzelfde verdienmodel. Mijn lokale Vakgarage vraagt 260 euro voor een grote beurt waarbij niet eens het brandstoffilter vervangen wordt (60 euro meerprijs). Dat is nauwelijks goedkoper dan bij de Skoda-dealer.
 
Laatst bewerkt:

micky

Forumguru
@Havana het is wel veel meer, het lijstje spreekt voor zich, dat jij dat zelf kunt geloof ik heel goed, ik kan het ook dankzij mijn autotechnische opleiding/achtergrond, maar daar gaat het hier niet over, de meeste mensen hebben geen flauw benul van auto onderhoud en natuurlijk mag jij als eigenaar er voor kiezen om je auto minder goed te onderhouden dan dat de fabrikant adviseert maar hier gaat het over of een beurt te duur is of niet, overigens als je al die controle punten goed wilt doen heb je toch echt een brug nodig en kost dat best wel wat tijd, tevens geef je aan de je veel ervan zelf kunt doen, niet alles dus, met als gevolg dat je auto dus minder goed onderhouden wordt dan bij de dealer.
Veel mensen hebben geen winterbanden en veel die ze wel hebben leggen ze niet zelf om, een blik op de remblokken zegt iets over de dikte van de voering, maar hoe weet de gemiddelde doe-het-zelver of de remschijven nog voldoende dik zijn?
Veel mensen hebben geen multimeter en overigens zegt dat echt helemaal niets over de staat van de accu ;) en bij de huidige nieuwe auto's komt er veel meer bij kijken, een accu wordt zelfs om zijn unieke nummer aangemeld in de computer van de auto.
Laten we elkaar niet voor de gek houden, we weten allebei heel goed dat de gemiddelde auto die door de eigenaar zelf onderhouden wordt in (veel) slechtere staat van onderhoud is dan de gemiddelde dealer onderhouden auto, simpelweg omdat ze de helft (of meer) van de punten gewoon niet langslopen, dit vertaald zich ook direct in de restwaarde, veel mensen willen een gebruikte auto niet eens kopen als er niet netjes de stempels van de dealer in staan ;)
 

Havana

Forumguru
Volledig mee eens!

Eén kleine nuance. Bepaalde modellen (vooral de diesels met veel BPM) gaan naar Oost-Europa. Dergelijke kopers kijken niet eens naar het onderhoudsboekje.

Echter, als je aan een Nederlander verkoopt is het wél heel belangrijk want Nederlanders zijn gierig en haten risico (alles reserveren, hoogste # verzekeringen ter wereld).
 

CDK

Forumguru
@Havana, je mag het klassieke marketing noemen, ik noem jouw reactie kortzichtig, een dealer die geen winst maakt heeft geen bestaansrecht, het is nu eenmaal geen filantropische instelling! Bij de Aldi kan je ook voor 6 euro boodschappen thuis een warme maaltijd klaarmaken met een dessert, terwijl in een restaurant waar je het inkopen, de bereiding, het opdienen, afruimen en de afwas uit handen genomen wordt je al snel 50 euro kwijt bent, het is maar net hoe je het bekijkt. Bij Skoda zijn de prijzen redelijk, zeker in verhouding tot andere merken.
 

Havana

Forumguru
Corné, volgens mij zijn we het roerend eens. Zowel op uit eten gaan als op auto-onderhoud zitten gigantische marges. Dat is één van de punten die ik wilde maken. En je hebt gelijk;bij Skoda valt t nog mee. In restauranttermen zou dit een eetcafé zijn, terwijl een BMW een sterrentent is...
 

VEEJAY

Forumguru
Ik heb bij VAG dealers zowel als bij VAG specialisten wisselende kwaliteits ervaring van de werkzaamheden. Bijvoorbeeld zaken zoals zelf Xenon lampen vervangen of een accu van de Brezan loont, geen twijfel daarover bij een ouder type Skoda.

Onze Peugeot heeft een beurt (+remvloeistof) die 300 euro kost nodig, de 208 1.6 is bijna 2 jaar oud en heeft 14K gelopen, aardig aan de prijs maar als ik er wederom een jaar geen omkijken naar heb vind ik het prima.

Bij BMW moeten ze je sleutel uitlezen om te zien wat er gedaan moet worden, dus kun je beter even langsrijden voor een prijsopgaaf. Richtlijn voor een 4 pitter 3 serie 2e grote beurt is 400 euro, geen idee wat erbij inbegrepen zit.

Als er verder niks stukgaat het hele jaar vind ik dat prima, met mijn Skoda had ik om de twee maanden wel onverwachte >200 euro kosten gemiddeld. Dan was weliswaar het uurtarief van de specialist laag en ook de onderdelen maar vrolijk werd ik er niet van.
 

VEEJAY

Forumguru
Inderdaad Henk. Trouwens met een zwaar getunede auto wordt het al wel lastiger naar verschillende garages te gaan. Er kan al gauw naar elkaar gewezen worden als er zaken defect raken. Hierdoor verlies je de vrijheid van garage te wisselen.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Noord26

Forumguru
met mijn Skoda had ik om de twee maanden wel onverwachte >200 euro kosten gemiddeld. Dan was weliswaar het uurtarief van de specialist laag en ook de onderdelen maar vrolijk werd ik er niet van.

Elke maand meer als €100,- gemiddeld aan onverwachte kosten naast standaard onderhoud is absurd te noemen.
 

VEEJAY

Forumguru
@Noord26 2013 was qua autokosten een absurd duur jaar inderdaad. Helaas had ik al zoveel geld in de auto gestopt dat ik maar bleef repareren.

Daarom doe ik vooraf een prijsopgaaf vragen @crimson en afspreken als het meer dan een x bedrag wordt dat ze bellen voor toestemming. Alles vastleggen via mail zodat ik het zwart op wit heb. Misschien een tip voor je?

Door dit soort ervaringen wordt je steeds beter in het vermijden van verassingen, een forum is daarom een mooi middel om anderen ervoor te behoeden. Dus dank hiervoor.

Ps. vraag ook of iets met of zonder BTW is. Dit was laatst weer een leermomentje voor mij bij een schadeherstelbedrijf. Ik ben particulier en betaal uit eigen zak en dan nog geven ze een opgaaf zonder BTW....... :thumbsdown:
 
Laatst bewerkt:

Havana

Forumguru
Hoe je het bekijkt, autorijden kost geld en dat weet je van te voren.
Of geen auto kopen en dan met de taxi of met het OV.
Persoonlijk vind ik dit nogal een dooddoener. Het feit dat iets geld kost lijkt me geen legitieme reden om niet eens kritisch te kijken naar de kosten.
 

micky

Forumguru
Corné, volgens mij zijn we het roerend eens. Zowel op uit eten gaan als op auto-onderhoud zitten gigantische marges. Dat is één van de punten die ik wilde maken. En je hebt gelijk;bij Skoda valt t nog mee. In restauranttermen zou dit een eetcafé zijn, terwijl een BMW een sterrentent is...
Als er zulke enorme marges gemaakt worden, waarom vallen dan volgens jou de dealers en horeca met bosjes om?
 

Havana

Forumguru
Dat lijkt me toch wel heel logisch.... omdat mensen in tijden van crisis nu eenmaal bezuinigen en dus vaker zelf koken en onderhoud van hun auto ofwel uitstellen ofwel laten doen door een goedkopere garage ofwel Beun de Haas.
 

VWim

Forumguru
Staar je niet dood op de marge die wordt gerealiseerd en vergis je vooral niet in alle overige kosten. Dit is zowel voor de horeca als voor garagebedrijven van toepassing. Met name dealers hebben krankzinnige en kostbare regelgeving waar ze zich aan moeten houden. Een goed belegde boterham verdienen is voor veel bedrijven op dit moment echt een utopie. Het is puur een kwestie van het hoofd boven water houden en uitzingen tot betere tijden.
 

Captain Hook

Forumguru
We gaan steeds verder :ot:, maar dan toch:
De afgelopen jaren heeft de branche zich een veels te luxe maatpak aangemeten! (de glazen paleizen, luxe koffiecorners en speelparadijzen). In de waan dat de klant dat toch wel zou ophoesten... welnu, we weten allemaal wat er gebeurd is...
En dat geldt niet alleen voor garages, maar voor vele andere branches. Waarbij het uiterlijk vertoon bakken met geld mocht kosten en kwaliteit en inhoud naar de achtergrond werden verbannen. :koffie:

De koffie of thee drink ik liever thuis, dan dat ik daar, indirect, voor moet betalen bij de garage/showroom/bank/verzekermij/[whatever]. Het draagt imho niets bij aan de kwaliteit van het product of dienst die ik kom afnemen. Net zo min als die marmeren gevel met spiegelglas de levensduur en/of de onderhoudskwaliteit van mijn auto ten goede komt... :nono:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan