Magneetkoppeling aircopomp kapot

Captain Hook

Forumguru
@meneer de auto airco monteur:

Maar hoe weet je nou of er wel of niet koelmiddel bij moet?
Je zegt zelf, pas als je 'm helemaal leeghaalt, weet je het...
Maar dan zou dat dus een volkomen onnodige handeling kunnen zijn, want er zou kunnen blijken dat er niks bij hoefde, toch?
En tijdens het leeghalen, verlies je dan niks?

Waarom vraag ik dit:

Ik heb een O2 met climate control die al 4 jaar lang, 170.000km probleemloos funktioneert en (naar mijn weten) nog nooit is bijgevuld.
En ook niet stinkt, rare luchtjes produceert of wat dan ook.

Daarvoor had ik een andere VAG auto. 180.000km mee gereden ook nooit problemen gehad met de climate control. En daarvoor ditto.

Heb ik dan mazzel gehad, of zijn die dingen gewoon goed gebouwd?

Nu komt de clou ( :D, over enige tijd moet mijn auto voor de 180KKm beurt, zou er dan iets met de airco moeten gebeuren?
En is het dan verstandiger om dit bij de 'gewone' Skoda dealer te laten doen of eerder bij een gespecialiseerde auto-airco boer?
Alvast bedankt voor je advies.
 

TheoStek

Forumguru
Hij zegt meneer tegen mij:tongue:

Er kan nooit geweten zijn hoeveel dat in het systeem zit of dat erbij moet..
Het is nooit een onnodige handeling, tenminste voor mij niet, voor andere misschien wel.
Het kan dus voorkomen dat er genoeg in het systeem zit, maar dat is meestal op de vingers na te tellen, zelfs bij nieuwe auto's zit er soms niet genoeg in.
Als een klant bij mij komt met een storing of onderhoud en de auto is nooit bij mij in onderhoud/service geweest? heb ik geen historie ervan.
Om meer achtergrond te hebben en de functionaliteit van de installatie te kunnen beoordelen, moet dit toegepast worden.
Daarna wordt het systeem afgeperst, gevacumeerd, en terug afgevuld met nieuw koudemiddel.

Tijdens het leeg halen verlies ik niks, dat mag ook niet volgens de RLK (Regeling Lekdichtheid Koelinstallatie's )
Het enige wat verliest is dat olie mee gezogen wordt uit het systeem bij leeg trekken/vacumeren.

Om je andere vragen te beantwoorden met betrekking tot de vorige auto's, het kan, is allemaal best mogelijk, dat je mazzel hebt gehad.
Maar iemand anders die jouw vorige auto's heeft gekocht kan met problemen opgezadeld zijn geweest of te maken krijgen.
Zeg nooit, nooit?

Nu komt de clou ( ), over enige tijd moet mijn auto voor de 180KKm beurt, zou er dan iets met de airco moeten gebeuren?

Dat maak je natuurlijk zelf uit, gezien dat de vorige auto's ook nooit airco onderhoud hebben gehad.
Als je de auto binnen brengt voor de 180KKm beurt, weet ik zeker dat de garage of dealer niet naar de airco installatie zal om kijken.
Laat staan dat ze de filter/droger vervangen.
Zolang de airco koelt is er niets aan de hand en wordt ook zo geredeneerd, tot er een probleem optreedt.

En is het dan verstandiger om dit bij de 'gewone' Skoda dealer te laten doen of eerder bij een gespecialiseerde auto-airco boer?

Als de Skoda dealer gekwalificeerd personeel ervoor heeft, (airco monteur) dan kan dat bij de dealer of airco boer.
Daar wil ik het volgende aan toe voegen?
Er zijn garage bedrijven die heil en een boterham zien in het airco gebeuren!! omdat VROM in 2007 de STEK erkenning voor de auto airco tot 3 kg heeft afgeschaft.
Veel garage bedrijven of aanverwanten die aan auto tuning doen zagen EXTRA inkomsten, en menen dat ze zonder STEK diploma airco onderhoud of service mogen uitvoeren.
STEK erkenning is dan wel af geschaft! maar het diploma niet.
Dit wil zeggen dat elk garage/bedrijf of airco boer (als ik) moet beschikken over de diploma STEK Auto Airco Monteur.
Indien dit soort garage/bedrijven of airco boeren adverteren met airco onderhoud!! moeten ze het registratie nummer vermelden wat STEK heeft afgegeven op naam van de persoon die de diploma heeft.
Dit nummer moet vermeld staan op facturen, diagnose rapporten, certificaten, advertentie's, website en de rest wat volgt in uit oefening van bedrijvigheid.
 

Ronnie

Forumguru
Ik moet zeggen: helemaal duidelijk!

Mijn Fabia 1.4 16v van 2005 170.000 km heeft er ook last van; ik heb hem sinds feb.2008 en moest ook al 2 keer opnieuw de airco vullen. er zat fluor in maar dit bracht het lek niet aan het licht. Nu hebben we de fluor maar weggelaten, (was slecht voor het systeem zij mijn kennis die de installatie vult).
Zijn er misschien vaker voorkomende lekkagepunten bij dit type auto?(kan ik een beetje gerichter gaan zoeken)
 

Rallye

Forumguru
Na, gedurende een half jaar of zo, een aantal malen klagen over bijgeluiden (een "schrapend" geluid) uit de airco en over luchtjes hebben ze mijn systeem in eind vorig jaar (volgens mij) ook opnieuw afgevuld, en (al voor de tweede maal) gereinigd. Ook een RS uit 2006......
 

TheoStek

Forumguru
Nu hebben we de fluor maar weggelaten, (was slecht voor het systeem zij mijn kennis die de installatie vult).

Fluor is niet slecht voor het systeem, brengt een lek naar voren indien dit goed onder zocht wordt? het lek kan niet gevonden worden wanneer het lek zich in de verdamper bevindt?
Neem me niet kwalijk; als ik dan moet gaan reageren op jouw vraag?
Zijn er misschien vaker voorkomende lekkagepunten bij dit type auto?

Als niet verder gezocht wordt dan dat de neus lang is, kan jouw kennis ook niet meer beaamen, dat zijn kennis reikt, (ongediplomeerd) laat ik de rest achterwege. Fluor brengt een lek aan het licht, en heeft ook nog ééns een smerende werking.
Hoe je dit ook interepteert? die zoekt zal vinden op welke manier dan ook.

Ik werk ook met fluor, maar dan alleen als ik zeker weet dat het systeem lek dicht is! Dus niet om een lek op te sporen.

In 99% van alle gevallen vindt ik het lek, en heb ik geen fluor nodig.
Fluor wordt gebruikt door bedrijven of airco boeren, die gemaks halve hierop vertrouwen en het lek niet kunnen vinden.
 
Ik heb met mijn RS uit 2006 ook al aircoproblemen gehad. Bleek een miniscuul lekje aan de condensor te zijn.
Was net buiten de garantie ondekt en of ik maar even 780 euro wilde neertellen.
Dat heb ik dus niet gedaan omdat de klacht al tijdens de garantie naar voren was gekomen.
Maar toen hebben ze hem iedere keer gevuld waarna hij het weer een half jaar prima deed.
Nu heb ik voor 325 euro bij aircoservice de metro in veldhoven een nieuwe condensor laten plaatsen.
Geheel compleet incl. vullen en certificaat.
Dat noem ik een nette prijs, dit bedrijf verdient een aanbeveling !!
 

yup

Lid
Als het regelventiel vast zit, heeft de compressor schade opgelopen, dit soort compressors draaien namelijk altijd mee.
Ik vervloek dit soort compressors, en zeg heel eerlijk, dat geen haar op mijn hoofd (heb ik toch al weinig) er ook nog maar aan zal denken om daar nog ééns aan te beginnen.

Ik ben naar de aircospecialist geweest en die zei tegen mij dat de ventiel niet goed werkte. Hij deed het soms wel en soms niet. De airco koelt soms niet naar behoren en met koude motor doet hij het vaak niet, je moet wachten tot de motor wat warmer word.

Koudemiddel zit helemaal vol. Is gewoon probleem met die interne regelventiel.

Is het mogelijk om die ventiel apart te vervangen en wat kost dat eigenlijk? Want als zoeits kan wil ik dat wel doen aangezien een nieuwe compressor behoorlijk veel geld gaat kosten.
 

TheoStek

Forumguru
Dat is mogelijk om het ventiel te vervangen, het systeem moet hiervoor leeg gemaakt worden.
Zo'n electronisch ventiel kost ongeveer 85 á 110 euro, afhankelijk van merk compressor/leverancier.

Bij een mechanisch regelventiel (compressor met magneetkoppeling) kan deze niet vervangen worden.
 

yup

Lid
Dat is mogelijk om het ventiel te vervangen, het systeem moet hiervoor leeg gemaakt worden.
Zo'n electronisch ventiel kost ongeveer 85 á 110 euro, afhankelijk van merk compressor/leverancier.

Bij een mechanisch regelventiel (compressor met magneetkoppeling) kan deze niet vervangen worden.

WTF ?

De aircospecialist had een paar maanden terug gezegd dat hiervoor een andere compressor in moest komen. En dat was heel veel euronen.nl (700 euro alleen voor vervangen als er schoongemaakt moest worden enzo 1100 euro...)

Heb jij een link, of een prijsje van hoeveel die van mij kost, ik heb een O2 2.0 TDi BKD van 2005 + DSG.

Hoeveel zal de totale kostenpost worden eigenlijk als ik dat ding vervang? Dus inclusief prijs onderdeel en loonkosten?
 

jaap

Lid
WTF ?

De aircospecialist had een paar maanden terug gezegd dat hiervoor een andere compressor in moest komen. En dat was heel veel euronen.nl (700 euro alleen voor vervangen als er schoongemaakt moest worden enzo 1100 euro...)

Heb jij een link, of een prijsje van hoeveel die van mij kost, ik heb een O2 2.0 TDi BKD van 2005 + DSG.

Hoeveel zal de totale kostenpost worden eigenlijk als ik dat ding vervang? Dus inclusief prijs onderdeel en loonkosten?

Bij VAGtechniek Nuenen wilden ze er bij mij ook wel een tweede hands inzetten voor 250 inclusief montage zonder garantie (wel werkend de deur uit natuurlijk). Een nieuwe pomp vroegen ze 750 euro voor inclusief montage en garantie.

Btw mijne doet het nog steeds met nieuw regelventiel.
 

skodaoctavia2

Actief lid
op ebay zijn ze nieuw 294,-
anders kan ik hier de lokale dealer wel eens vragen wat ie vraagt voor een kompressor
ik geloof dat de prijs hier iets gunstiger ligt dan in nederland
 

TheoStek

Forumguru
Die prijs zou mogelijk kunnen zijn voor de nieuwe compressor inclusief vervangen.
Als de compressor vast loopt dan wordt het een flink stuk duurder, dan moet het systeem gespoeld worden, filter/droger vervangen inclusief expensieventiel.

De gegevens heb ik opgevraagd bij mijn leverancier, en kan ik je mijn login niet geven dus die link heb ik niet voor je.
Je kunt ééns proberen bij aircoservicederks.nl informeren.

Zul je toch moeten achterhalen welke compressor gemonteerd is Denso, Zexel, of een Sanden.
Op de compressor zit een kenplaat en daar staan alle gegevens op.

Prijs kun je het best opvragen bij jouw aircospecialist.
By the way, heeft die geen compressor tester? want hiermee kunnen dit soort compressors getest worden buiten de motor om.

QUOTE=skodaoctavia2;126041]op ebay zijn ze nieuw 294,-
[/QUOTE]
Dat zijn gereviseerde, en zoiets koop je niet via ebay.
Altijd denken aan de garantie, de tijd die je ermee kwijt bent en andere kosten.

Het expansieventiel kan ook defect zijn (open staan) weet je of dat is gekontroleerd.
 

yup

Lid
Ik weet niets ervan, is bij een bekende aircoboer gecontroleerd:

Enige wat ik weet is: er zit een intern regelventiel in de airco en die gaat vaak stuk of vastzitten bij VAG producten. Die van mij doet het niet helemaal goed, hij is niet helemaal defect want de airco doet het wel.

Met koude motor doet de airco het vaak niet trouwens, de auto moet warm gereden worden dan doet ie het wel. Let op dit is vaak en niet altijd. Soms doet hij het gewoon helemaal goed zonder problemen.

Koudemiddel etc. is allemaal vol volgens aircoboer: volgens hun is het probleem 100% aan de interne regelventiel te wijten...

Maar wat mijn vraag is: wat gaat het kosten om dat interne regelventiel te vervangen? Want als dat kan dan moet dat voor veel goedkoper kunnen dan een nieuwe compressor derop...
 

jaap

Lid
Ik weet niets ervan, is bij een bekende aircoboer gecontroleerd:

Enige wat ik weet is: er zit een intern regelventiel in de airco en die gaat vaak stuk of vastzitten bij VAG producten. Die van mij doet het niet helemaal goed, hij is niet helemaal defect want de airco doet het wel.

Met koude motor doet de airco het vaak niet trouwens, de auto moet warm gereden worden dan doet ie het wel. Let op dit is vaak en niet altijd. Soms doet hij het gewoon helemaal goed zonder problemen.

Koudemiddel etc. is allemaal vol volgens aircoboer: volgens hun is het probleem 100% aan de interne regelventiel te wijten...

Maar wat mijn vraag is: wat gaat het kosten om dat interne regelventiel te vervangen? Want als dat kan dan moet dat voor veel goedkoper kunnen dan een nieuwe compressor derop...

Regelventiel kost ongeveer 100 euro (heb ik destijds zelf geregeld). Systeem moet leeg gemaakt worden en weer vol (59 euro). Pomp moet gedeeltelijk gedemonteerd (verlaagd) worden om er goed bij te kunnen (1 manuur, 55 euro). Totaal pak hem beet 220 euro.
 

yup

Lid
Regelventiel kost ongeveer 100 euro (heb ik destijds zelf geregeld). Systeem moet leeg gemaakt worden en weer vol (59 euro). Pomp moet gedeeltelijk gedemonteerd (verlaagd) worden om er goed bij te kunnen (1 manuur, 55 euro). Totaal pak hem beet 220 euro.

Waar heb je dit laten doen?
 

Racer

Lid
Hoi Jaap,

Mijn airco-pomp blijkt (ook) 'lek', een nieuwe pomp kost 775 euro, incl arbeid en vullen enzo kost eea ruim 1000 euro. Ik krijg via de dealer 50% coulance op de onderdelen van Skoda, blijft een kostenpost van geschat ongeveer 680 euri voor mijn rekening.

Mijn auto is 12 maanden uit garantie. Is dit redelijk? Iemand nog tips of advies?

Ik baal er behoorlijk van.....

Racer
 

TheoStek

Forumguru
Nee dit is niet redelijk!! let wel ik ben geen jurist.

Je hebt namelijk als klant/consument nog altijd rechten ook na de garantie periode?
Er zijn namelijk twee soorten garantie, de wettelijke garantie en de garantie van de fabriekant! in dit geval Skoda of de importeur.
In jouw geval is de auto van 2006 en heb je twee jaar garantie tot 2008, 12 maanden later gaat de compressor kapot buiten de garantie termijn!
Jij als consument gaat er niet vanuit dat na drie jaar de compressor defect gaat..
Je hebt als koper of consument ook een plicht, ook de verkoper of garage heeft de plicht om je hierover te informeren.
Bijvoorbeeld: Heb jij de plicht om bij een storing of dergelijke de garage hiervan op de hoogte te stellen, of de auto binnen de xx aantal km binnen te brengen voor onderhoud service om aanspraak te kunnen maken op garantie zeg maar.
De garage is dat tegenover jou ook verplicht..
Stel dat de garage bij onderhouds beurten nooit! naar de airco heeft omgekeken (wat wel moet) omdat ze zeggen airco staat los van motorisch onderhoud, liegen ze dat het gedrukt staat..
De auto is afgeleverd vanaf fabriek met airco, en niet achteraf ingebouwd!!
Er wordt ook beweert dat airco de 1ste drie jaar geen controle behoeft, wie dit de wereld in heeft geholpen? mag het zeggen.
Trouwens de nieuwere compressors ZONDER magneetkoppeling geven meer problemen met schering en inslag, dan compressors met magneetkoppeling.

Je staat sterk als er meerdere gevallen bekend zijn met defecte compressors na een jaar of drie! maar jij als consument verwacht dit niet, en heeft toch de auto binnen de grenzen e.d voor onderhoud binnen gebracht en vertrouwde erop dat ook de ac installatie werd nagekeken..?

De compressor is dan wel onderhevig aan slijtage, maar nog meer als er niet naar wordt om gekeken!
Wanneer vertoont een compressor problemen, gaat lekken of slaat vast? door achterstallig onderhoud.
En vooral met nadruk op de nieuwere compressoren zonder magneetkoppeling, dat is de grootste rotzooi wat ooit ontworpen is.
 
Bovenaan Onderaan