Magneetkoppeling aircopomp kapot

jaap

Lid
Hoi Jaap,

Mijn airco-pomp blijkt (ook) 'lek', een nieuwe pomp kost 775 euro, incl arbeid en vullen enzo kost eea ruim 1000 euro. Ik krijg via de dealer 50% coulance op de onderdelen van Skoda, blijft een kostenpost van geschat ongeveer 680 euri voor mijn rekening.

Mijn auto is 12 maanden uit garantie. Is dit redelijk? Iemand nog tips of advies?

Ik baal er behoorlijk van.....

Racer

Dat is mooi kl... voor je. Bij VAGtechniek boden ze mij een tweede-hands aan voor 250 inclusief leegmaken en vullen. Je kunt dit eens overwegen. Het is wel garantie tot aan de deur. Wel werkend de deur uit natuurlijk. Ik zou dan wel je regelventiel omzetten. Niet te lang wachten anders kan je regelventiel gaan vastzitten. Het is natuurlijk wel een risico. Met een nieuwe pomp ben je zeker. Maar kost ook wat.

groeten
 

Octavia_II

Actief lid
Hoi Jaap,

Mijn airco-pomp blijkt (ook) 'lek', een nieuwe pomp kost 775 euro, incl arbeid en vullen enzo kost eea ruim 1000 euro. Ik krijg via de dealer 50% coulance op de onderdelen van Skoda, blijft een kostenpost van geschat ongeveer 680 euri voor mijn rekening.

Mijn auto is 12 maanden uit garantie. Is dit redelijk? Iemand nog tips of advies?

Ik baal er behoorlijk van.....

Racer

Hoi Racer,

lees deze post (http://www.my-gti.com/1038/volkswag...ta-and-eos-air-conditioner-compressor-failure) maar eens, verklaart een heleboel.

In het ergste geval moet het hele systeem schoongespoelt worden (i.v.m. metalen deeltjes die in het systeem gekomen zijn), dus alleen een andere kompressor kopen en monteren is niet altijd aan te bevelen !

Groet,

Charlie
 

Havana

Forumguru
Goed, ik ben dus ook "aan de beurt".

Gisteren via de Kwikfit bij Airco Techniek terecht gekomen. Snelle diagnose: pomp defect.

De boel wordt vandaag nader onderzocht maar ik kon al wel een voorlopige prijsopgave krijgen.

Best case scenario: nieuwe pomp. Kosten ca. 500 euro. Gaat om een nieuwe pomp, geen revisie.
Worst case scenario: inwendige schade, deeltjes, etc. : 1000 euro.

Wat zeggen de experts? Volgens Airco Techniek heeft mijn auto geen magneetkoppeling.
 

Michelv.

Forumguru
IK denk dat je pomp, de condensor, en een of andere klep op je schutbord vervangen moeten worden en je hele systeem gespoeld, dus denk dat je mag rekenen op +/-1000.
Is volgens mij geen magneetkoppeling, deze pompen draaien altijd mee, dus als je systeem leeg is ook geen oliesmering en loopt je pomp kapot.
 

Havana

Forumguru
Systeem was niet leeg, aldus Kwikfit. Zat wel iets te weinig koudemiddel in, maar niet enorm veel. Of bedoel je dat niet?
 

Michelv.

Forumguru
meeste van deze pompen lopen stuk als er geen koudemiddel meer in het systeem zit omdat dit soort pomp altijd meedraait, geen koudemiddel is geen smering volgens mij.


Hopelijk valt het mee met de schade.
 

Havana

Forumguru
Definitieve diagnose is binnen

- compressor kapot, moet vervangen worden
- condensator doet 't heel slecht en heeft een deuk (niet lek), moet vervangen worden
- nieuwe filter/droger
- nieuw expansieventiel
- spoelen indien nodig
- vullen en testen

Totaal 1000 euro incl. BTW.
 

lawewing

Forumguru
Inderdaad even diep ademhalen, de beurs trekken en dan kun je de komende jaren weer lekker koel in je Skoda vertoeven!

Naar aanleiding van dit topic heb ik maar eens een afspraak gemaakt met een aircospecialist om mijn airco een onderhoudsbeurtje te geven. Dat is, voor zover ik heb kunnen nagaan, nog niet gebeurd sinds de aflevering in 2007.
 

Michelv.

Forumguru
Dan zit je in de gevaren zone, ze hebben mij bij Vagtechniek verteld dat er meer skoda compressor's sneuvelen dan bij andere VAG'jes.
Ik weet niet of hier iemand daarover iets zinnigs kan zeggen.
En in 5 jaar zal het koelmiddel wel aardig verdwenen zijn.
 

Havana

Forumguru
Betwijfel of ik het ga doen. Voor die paar dagen per jaar dat ik airco gebruik vind ik het een hele hoop geld.

Ik heb bij VAGTechniek gevraagd wat dit bij hen kost en ook nog bij een ander garagebedrijf via een collega.
 

TheoStek

Forumguru
Het systeem hoeft niet leeg te zijn, om een airco compressor een burnout te geven.

Deze compressors draaien altijd mee, te weinig koudemiddel is te weinig transport en verversing van de olie in het carter, hierdoor wordt de olie te warm en verbrand, wat uiteindelijk een burnout geeft.
Dit soort systemen hebben geen lage druk beveiliging, omdat de compressor niet uitgeschakeld kan en mag worden.

De filter/droger is een cartridge en die zit in de condensor geïntegreerd, dus hoeft deze niet apart berekend te worden.
 

TheoStek

Forumguru
Dan zit je in de gevaren zone, ze hebben mij bij Vagtechniek verteld dat er meer skoda compressor's sneuvelen dan bij andere VAG'jes.
Ik weet niet of hier iemand daarover iets zinnigs kan zeggen.
En in 5 jaar zal het koelmiddel wel aardig verdwenen zijn.

Je geeft telkens een goed antwoord.

Al deze CVC (continu variabele compressor) draaien naar de verdoemenis en niet alleen bij Skoda of andere Vag'jes.

Helaas, is het een bittere pil voor die mensen wat met een vast gelopen (burn-out) compressor komen te zitten, en zijn daar in feite zelf verantwoordelijk voor.
Als er 9 personen zijn die zeggen, heb nooit problemen gehad of de airco na laten kijken wordt dat direct aangenomen, maar als een pro zegt laat zeker bij dit soort airco systemen jaarlijks de airco controleren, ben of wordt je al uitgemaakt op winst bejag.

er wordt dus jaarlijks bespaard, om achteraf duurder uit te zijn.
Zo lang die koelt is er niets aan de hand, totdat die niet meer koelt.
 

Sparkie

Forumguru
maar als een pro zegt laat zeker bij dit soort airco systemen jaarlijks de airco controleren, ben of wordt je al uitgemaakt op winst bejag.
Ik heb gisteren de auto naar de garage gebracht voor de 30k beurt met het (mede)verzoek de airco na te kijken. Volgens de garage deed de leasemaatschappij daar heel moeilijk over.
 

delta

Actief lid
Het is inderdaad verstandig om 1 maal per jaar de airco na te laten kijken.
Een waarschuwing voor een te laag koudemiddel nivo kan zijn dat indien u de auto uitzet (radio uit, airco aan) een soort "ademend" geluid. Dit geluid is een aantal seconden hoorbaar iig is het dan raadzaam om direct bij te vullen, langer wachten is dodelijk voor de pomp.
De aircopomp kan niet worden uitgezet deze draaid altijd mee !!!
 

TheoStek

Forumguru
@Havana, de prijs is wat mij betreft een nette prijs.

@Sparkie, dat wat de garage zegt is flauwekul, jij blijft verantwoordelijk voor de ac installatie, een lease maatschappij wil natuurlijk niet opgezadeld raken met hoge kosten die voorkomen kunnen worden.
Dus als straks de airco slecht werkt en je gaat terug naar de garage, wordt dan ook gezegd de leasemaatschappij doet daar moeilijk over?
Jij bent de klant/opdrachtgever en heeft de garage maar uit te voeren plus een bewijs (certificaat) dat de airco installatie functioneerd.
 

Sparkie

Forumguru
De garage heeft het, zonder toestemming van de LM, wel uitgevoerd. Dus wat dat betreft lof voor de garage.

Als de LM niet opgezadeld wil worden met hoge kosten zouden ze toch ook op de hoogte moeten zijn van het feit dat de airco minstens 1x per jaar nagekeken moet worden? Dit bewijst des te meer dat ze meer naar directe kosten kijken dan naar eventuele latere problemen die zich bij achterstallig onderhoud zouden kunnen manifesteren.
 

turboturbo

Forumguru
Een waarschuwing voor een te laag koudemiddel nivo kan zijn dat indien u de auto uitzet (radio uit, airco aan) een soort "ademend" geluid.
Kan je hier iets meer over vertellen / toelichten? Ik snap m niet helemaal.... ben wel nieuwschierig...
 
Bovenaan Onderaan