Magneetkoppeling aircopomp kapot

TheoStek

Forumguru
Dat geluid is vloeibaar koudemiddel dat meteen verdampt in de verdamper door een tekort eraan.
De oververhitting ligt dan te hoog, is te vergelijken met een pan op heet vuur, waar plots water wordt in gedaan.
 

turboturbo

Forumguru
Dus hoe test je dat? Motor aan, airco aan, motor uit en dan luisteren wat je hoort? Hoeveel tijd moet er tussen de verschillende stappen zitten?
 

BarryXX

Actief lid
Mijn airco is afgelopen week getest, opnieuw gevuld en afgeperst, maar ik heb geen certificaat oid gehad? Alleen een rekening van 99 euro en een aantekening onder de kap bij de airco met datum erbij.

plus een bewijs (certificaat) dat de airco installatie functioneerd.
 

Rallye

Forumguru
In mijn ervaring hoor je het meteen als de airco loopt (ik heb climate control en die staat altijd aan).
 

TheoStek

Forumguru
@turboturbo, dat kan niet bepaald worden hoeveel tijd er tussen zit, het is allemaal afhankelijk van de omgevingstemperatuur en de vulgraad.
Een systeem dat maar over de helft beschikt, kan bij 17°c perfect werken, maar bij 22°C al niet meer.

@BarryXX, de kenplaat onder de kap en een rekening is niet voldoende.
Garage's werken met automatische vulstations die doen alles, maar het resterende koudemiddel wat nog in het systeem aanwezig is, wordt WEER terug in de AC installatie gevuld.
Iedere nieuwe klant waar ik geen data over heb krijgt nieuw koudemiddel, koudemiddel is al vervuild als er een onbekend gas aanwezig is, 1 daarvan is lucht, koudemiddel is zwaarder dan lucht.
In principe moet elke keer de cilinder gecontroleerd worden op druk, hierbij speelt natuurlijk de omgevings temperatuur een rol en de temperatuur van de cilinder.
Daar behoort dan een druk bij via de koudemiddel tabel, wat het koudemiddel heeft bij die temperatuur, als die druk te hoog is tegenover de temperatuur wat het koudemiddel zou moeten hebben..is het koudemiddel vervuild.

Als garage moet die beschikken over de F-gassen diploma om de airco te recoveren en te vullen, voor de rest mag die niets meer doen.
Reparatie's mag de garage niet doen afhankelijk van de catogerie!
 

Havana

Forumguru
Even een update, de boel is gerepareerd. Nieuwe pomp gemonteerd, nieuwe filter/droger en een of ander ventiel. Na het vullen bleek elders nog een lekje in een leiding te zitten, dit is ook hersteld. Totale kosten 800 euro, uiteindelijk contant kunnen betalen dus flink wat korting.
 

sunnyboy

Senior Member
Bij mij ging een aantal jaren geleden de airco kapot.
Er was iets afgebroken waarvan de deeltjes door het hele aircosysteem waren gegaan.
Compleet nieuwe airo is er toen in gegaan.
Kosten boven de € 1.200,-
 

Vlaar032

Senior Member
Even wat checken hoor...Volgens mij zit er geen magneet koppeling meer in? Dat is toch zo'n ding wat je hoort klappen en dan gaat opeens je motor wat langzamer stationair als het warm is LOL? Dat zat in mijn oude Almera's (modeljaar 1996/1999) volgens mij was dat de beste manier. "Klang!!!" en het werd koel in de wagen...Mooie tijden!

Van de Octavia en veel moderne huidige wagens loopt-ie toch altijd mee?
 
misschien niet helemaal het juiste topic, maar ik weet ook even niet hoe ik de problemen met mijn airco moet omschrijven.
Ik heb een Octavia uit 2006 en de climatecontrol springt soms aan, soms niet en ook even plotseling weer uit. De ene keer spring hij aan nadat ik al een paar km gereden heb en ook kan hij soms een uur werken en de dag erna maar een 10 minuten.

Hij is onlangs bijgevuld, systeem was niet leeg of bijna leeg, maar moest toch wel behoorlijk wat bij.

Iemand zelfde soort problemen gehad? kan dit de koppeling zijn die niet ingrijpt? of een regelventiel dat niet goed werkt?
 

andrehj

Forumguru
Volgens mij heeft een O2 geen magneetkoppeling meer, maar draait de pomp altijd mee. Afhankelijk van de koude-behoefte wordt het slagvolume van de pomp aangepast.
 

TheoStek

Forumguru
@Weertenaar, daar is gewoon een juiste diagnose voor nodig, druk en temperatuur zijn aan elkaar gerelateerd.
Dan is er nog de vraag, hoe en wat is uitgevoerd volgens werkwijze?
Het systeem was niet leeg of bijna leeg en moest toch flink wat bijgevuld worden?

Drukmeting maakt al veel uit, en als Jan met de korte achternaam dat niet doet of verkeerd bezig is? komen dit soort problemen en vragen voor.

@ klopt andrehj.
 

VEEJAY

Forumguru
Stel dat de compressor al stuk is, kan het kwaad om nog even door te rijden of is het aan te raden zo min mogelijk te rijden totdat het gerepareerd is? Ik begrijp dat de compressor meedraait maar als hij kapot is, iets afbreekt waardoor de riem niet kapot kan gaan. Wie weet hier meer over?
 

Michelv.

Forumguru
Als de pomp vastslaat ben je je multiriem kwijt dus sta je aan de kant van de weg, een optie is om een kortere riem te halen die alleen om de dynamo en de spanner komt te zitten en de compressor vrij laat, en ja dit kan, bij mij is er door de ANWB een kortere omgelegd toen mijn compressor vast sloeg.

Zo'n riem is 2 tientje's ongeveer, ik heb deze nu standaard in de auto liggen voor als dit gevalletje weer voorkomt:mad: hoop het niet trouwens, is een dure flikkerij.
 

TheoStek

Forumguru
Nee, als het een CVC compressor is kan die niet de riem overtrekken.
Deze zijn zo gemaakt dat als de CVC compressoren vast lopen de as overbreekt, zodat er verder gereden kan worden.
Bij compressoren met een nostalgische koppelingsplaat, gebeurt dit wel die trekken de riem over.
 
Bovenaan Onderaan