@turboturbo, dat kan niet bepaald worden hoeveel tijd er tussen zit, het is allemaal afhankelijk van de omgevingstemperatuur en de vulgraad.
Een systeem dat maar over de helft beschikt, kan bij 17°c perfect werken, maar bij 22°C al niet meer.
@BarryXX, de kenplaat onder de kap en een rekening is niet voldoende.
Garage's werken met automatische vulstations die doen alles, maar het resterende koudemiddel wat nog in het systeem aanwezig is, wordt WEER terug in de AC installatie gevuld.
Iedere nieuwe klant waar ik geen data over heb krijgt nieuw koudemiddel, koudemiddel is al vervuild als er een onbekend gas aanwezig is, 1 daarvan is lucht, koudemiddel is zwaarder dan lucht.
In principe moet elke keer de cilinder gecontroleerd worden op druk, hierbij speelt natuurlijk de omgevings temperatuur een rol en de temperatuur van de cilinder.
Daar behoort dan een druk bij via de koudemiddel tabel, wat het koudemiddel heeft bij die temperatuur, als die druk te hoog is tegenover de temperatuur wat het koudemiddel zou moeten hebben..is het koudemiddel vervuild.
Als garage moet die beschikken over de F-gassen diploma om de airco te recoveren en te vullen, voor de rest mag die niets meer doen.
Reparatie's mag de garage niet doen afhankelijk van de catogerie!