We rijden nu bijna 5 maanden rond met de auto en over het algemeen zijn we er erg tevreden over. Lekker ruim, zelfs ruimer dan de O2 die we hiervoor hadden. De motor heeft net wat meer power en dat is ook erg fijn. We zijn ook erg blij dat we voor de DSG hebben gekozen, alhoewel daarover verderop meer. Ook gewoon het feit dat alles 10 jaar nieuwer en een stuk moderner is bevalt goed. En zeker in deze tijd van het jaar zijn we ook erg blij met de voorruitverwarming. Daardoor is je ruit echt veel sneller ontdooid en schoon, wel zo veilig. Als je sommige ziet gaan over de weg met net het zicht van een spionnetje die m'n oma vroeger in haar voordeur had dan snap je niet dat ze dat überhaupt durven ....
Er zijn op dit moment eigenlijk twee zaken die me wel tegenvallen, de DSG en het veergedrag. Beide geen onbekende punten van deze auto natuurlijk.
Ook wij zijn niet echt tevreden over de gasrespons en de schakelmomenten van de DSG, met name in D. Gasrespons is gewoon te traag en dat wordt nog eens versterkt doordat de DSG in D erg snel opschakelt. Daardoor reageert de auto soms gewoon te langzaam op gasgeven en als je dan wat verder intrapt schakelt hij terug en gaat hij er opeens net iets te vlot vandoor voor dat moment. Hier wil ik toch eens een keer naar laten kijken door een DSG-expert en overleggen over een software-aanpassing.
In S vind ik hem in het normale gebruik weer iets te ver doortrekken in z'n toeren dus die gebruik ik niet vaak in en om ons dorp. Wel gebruik ik de laatste tijd vaker manueel en schakel dan iets later op dan de DSG zou doen, dan rijdt de auto soepeler en vind ik de gasrespons wel fijn. Ik schakel dan rond de 2500 toeren op en dat iets iets hoger dan de D-stand die rond de 2000 al opschakelt. Het zou lekker zijn om de D-stand ongeveer zo te laten programmeren.
Een wens is ook nog wel een keer een stuur met DSG flippers maar dat is een nice-to-have en geen must-have op dit moment.
Verder vinden we het veergedrag over het algemeen wel ok maar onze oudste zoon wordt wel misselijk in de auto. Ik vermoed dat dit te maken heeft met het soepele veergedrag. Ook vinden we de auto over sommige hobbels wel wat te ver en soepel door veren. Onze vorige auto, de O2 1.4 combi had ik destijds om ongeveer dezelfde reden laten verlagen. Dat beviel op zich wel goed en ik hoorde onze zoon niet meer over misselijkheid. Wat wel vervelend was dat de trekhaak regelmatig bij uitritten of de pond op de straat kwam. De auto was dan niet eens beladen. Zijn hier mensen die daarmee bij de O3 combi met trekhaak ervaring mee hebben?