Mercedes E-Klasse/Skoda Superb: Test

Cordoba

Forumguru
Veel dB-metingen zijn in feit dB(A) metingen, en daar zit de gevoeligheid voor de verschillende frequenties in verwerkt.

@Canon-Eye Bij 80 dBA moet je in je werk gehoorbescherming dragen, dat geldt ook als het bijv. 6 uur van een 8-urige werkdag is. Daarnaast is het zo, dat boven 70 dBA gehoorbescherming aangeraden wordt, en dat is niet voor niets. Buiten gehoorbeschadiging, heeft veel geluid ook als effect dat het concentratieniveau sterk omlaag gaat. Een dag werken in een lawaaiige omgeving kost veel energie, doe je het zelfde met gehoorbescherming, dan zul je aan het eind van de werkdag veel minder vermoeid zijn.
 

Blackokkie2

Forumguru
Het soort geluid maakt ook nog uit voor het feit of je er last van hebt of niet, medisch gezien waarschijnlijk niet al kun je behoorlijk ziek worden van sommige muziek.:D
 

Canon-Eye

Forumguru
Het oor werkt niet lineair met de druk
Nee, precies daarom wordt in het algemeen de A-weging - db(A) dus - gebruikt bij de meeste metingen, dus naar je gevoeglijk kunt aannemen ook bij de metingen die in de autotests worden gebruikt.
Bij 80 dBA moet je in je werk gehoorbescherming dragen
Die 80 dB(A) is een grenswaarde, en de juiste interpretatie daarvan is pas echt van belang als er discussies ontstaan met de Arbeidsinspectie of zo. In de praktijk beschikken onze monteurs en chauffeurs van bepaalde voertuigtypen over aangemeten gehoorbescherming, ook al hebben m.n. laatstgenoemden zelden of nooit (en dan meestal nog maar enkele uren per week) te maken met herrie boven de ca. 70-75 dB(A). We zien ze toch liefst zo gezond mogelijk hun pensioen halen...
 

edero

Forumguru
Toch zou ik niet te dramatisch doen over de geluidsniveau's bij 130 km/h, welke volgens mij vrij normaal zijn bij deze snelheid. Nu lijkt het over te komen of je in een motorzaag of in een elektrische tandenborstel rijdt :nailbiting:
Al moet ik zeggen dat ik het interieur van de Benz wel erg mooi/luxe vindt, voor die 16.000 Eu verschil neem ik die 4 dB
wel voor lief.
 

ertromp

Forumguru
Voor mij gewoon een E klasse als ik de centen er voor had
Alles staat bij MB toch wel een trede hoger dan de S3 wat gewoon terug te zien is in de prijs
 

Canon-Eye

Forumguru
Nee, ook dat was in 2011 een zuiver economisch bepaalde keuze: geen BPM dus veel auto voor hetzelfde geld, en nog jaren geen MRB. Daar heb ik optimaal van geprofiteerd en bij de huidige kilometrage (zo'n 24k/j) kan het nog steeds prima uit.
En met z'n hulpveren heeft hij er toch een procent of 2, 3 aan "semi-stoere uitstraling" bijgekregen... :D (dakrails liggen nu vlak)

Mocht er noodzaak ontstaan om de F2 te vervangen, dan zien we wel weer. Een O2/3 komt vast op de shortlist, een Seat Leon ST zeker ook, maar ik kijk af en toe ook wel met een schuin oog naar bv. een Subaru XV (vooral om z'n eigenschappen, niet dat ik die nou zo mooi vind eigenlijk).
Fabia en Rapid vallen af - ik wil minimaal 1200 kg toegestaan trekgewicht; Yeti en andere hoge suv-achtige modellen hebben ook niet mijn voorkeur want dan moet ik m'n kajak veel te hoog gaan tillen.
 

Canon-Eye

Forumguru
Ja hallo, ik ben Koka Petalo niet hè... :deuk:

1200 kilo is in principe genoeg, mijn Eriba mag niet meer wegen en een grotere caravan ga ik niet willen.
Maar als ik toevallig tegen een auto met pakweg 1300 tot 1500 kg trekgewicht aanloop is dat op zich geen ramp - kan ik m'n dochter nog eens ergens naartoe brengen met haar Haflinger in de trailer. Dat heb ik trouwens met de F2 ook wel eens gedaan, binnen NL dan. Zijn okok geen hellingen natuurlijk, de Waalbrug bij Valburg was zo'n beetje het hoogste punt van die rit. Technisch niks aan de hand, maar 't voelt beter als het wettelijk ook in orde is.
 

ertromp

Forumguru
Oei wat mooi die alu knoppen in zo´n Benz ............................ kost wat meer dan het plastic van de S3
En dat gestikte leder dat is wel wat anders als die oostblok koe die over wat paneeltjes is getrokken in de S3
Linksom of rechtsom en zoals al veel op het forum aangehaald met een Skoda koop je value for money tja en dat ligt bij een Benz toch anders zeker bij de grotere modellen
 

Cordoba

Forumguru
Ik ben bang, dat die 'alu knoppen in zo'n Benz' gewoon plastic knoppen zijn met een flinterdun laagje aluminium of chroom er op. Vroeger had men daar de productietechnieken niet voor om dat netjes te maken en te houden, tegenwoordig is dat eigenlijk vrij eenvoudig. Wat het leer betreft, het zou wel leuk zijn als je kon achterhalen waar het leer nu echt vandaan komt, en dan zou je nog wel eens voor flinke verrassingen kunnen komen te staan. Zo zou dat degelijke leer bijvoorbeeld zomaar uit Argentinie kunnen komen, gewoon in velletjes in een container naar Europa, en misschien is het vlees van die leerleveranciers wel met hetzelfde schip naar Europa gekomen.
 

BBO

Senior Member
Mijn vader is aan zijn 3 de mercedes toe, en ik kan niet ontkennen dat het prachtige wagen zijn en dat ze op een hoger niveau staan als een Skoda.

Anderzijds merk ik wel dat er veel (leasing) Mercedes rijders met een vrij kale Mercedes C of E klasse rondrijden. Terwijl bij Skoda Octavia en zeker de Superb de meeste verkochte types toch de topversie's Style en L&K zijn.

Met wat ik heb uitgeven aan mijn Superb had ik evengoed een Mercedes E kunnen aanschaffen. Maar dan had ik mij wel tevreden moeten stellen met een basis E terwijl ik nu toch een zeer uitgeruste wagen heb.

Iedereen moet uitmaken voor zichzelf wat voor hem het belangrijkste is. Ik voel mezelf een bofkont met zo een goed uitgeruste Superb. Er rijden veel wagens rond die kleiner en minder goed zijn uitgerust. En heb je het budget voor een super uitgeruste Benz, dan ben je een super bofkont.
 

ertromp

Forumguru
Ik ben bang, dat die 'alu knoppen in zo'n Benz' gewoon plastic knoppen zijn met een flinterdun laagje aluminium of chroom er op. Vroeger had men daar de productietechnieken niet voor om dat netjes te maken en te houden, tegenwoordig is dat eigenlijk vrij eenvoudig. Wat het leer betreft, het zou wel leuk zijn als je kon achterhalen waar het leer nu echt vandaan komt, en dan zou je nog wel eens voor flinke verrassingen kunnen komen te staan. Zo zou dat degelijke leer bijvoorbeeld zomaar uit Argentinie kunnen komen, gewoon in velletjes in een container naar Europa, en misschien is het vlees van die leerleveranciers wel met hetzelfde schip naar Europa gekomen.
Nee helaas. Vanuit de Mercedes Benz Club Nederland waar ik lid van ben heb ik ook de productielijn in Sindelfingen DLD bezocht enkele jaren geleden. Op de luxere modellen waar de luxe pakketten op terecht komen zoals op de foto in topic #37 is het bij MB echt geen plastic met een laagje maar echt alu
Ook voor de top Benzen leer van zuid DLD koeien of dat voor de massa gaat dat durf ik niet te zeggen.
Mijn Benz destijds de topper voor de VS markt is uitgevoerd met MB/Tex een nep leder

mbnf280se45724.jpg
 

Level42

Forumguru
Je ziet nogal eens een Benz in de meest basic uitvoering. Hebben ze toch maar mooi een ster.
Dat ie dan plastic wieldoppen (met toegegeven, een zilverkleruig laagje, net als de knopjes) heeft deert die mensen niet.

Dat interieur......het lijkt wel een boot.......(ik bedoel de nieuwe, niet de klassieker van ertromp, dat is gewoon lelijk. Sorry, vind het ouwe lullen bakken.

Wie het over de kwaliteit wil hebben moet voor de gein eens met mijn oom praten.....
 

Bijlagen

  • image.jpeg
    image.jpeg
    107,2 KB · Weergaven: 19
Laatst bewerkt:

ertromp

Forumguru
Tja dan maar een boot als interieur. :D
Linksom-rechtsom afwerking en motoren zijn bij MB van een hoger niveau dan Skoda
Let maar eens op afwerkingen dashboard of naden tussen panelen of interieurafwerking. Prijs moet uit de lengte of breedte
En het blijft een genot zo´n ster op de kap waaronder een 4,5liter 8 cylinder tevreden ronkt
 
Bovenaan Onderaan