Mijn eerste detailing-ervaring

H@RM

Senior Member
@Joske
een tip:
Werk met Foamen van onder naar boven. Foam loopt naar beneden dus als je van boven naar beneden werkt heb je kans dat je stukken niet goed mee pakt.

Cordoba

Forumguru
1e keer had ik warm water, mooi foam, maar....., 2e keer gewoon met koud water en nóg dikkere foam....., eigenlijk kan dat niet (ervaring met cleanen van tanks met zeep als voorgaande lading, met warm water meer schuim als met koud water)

volgens mij spreek je jezelf tegen: 2e keer koud water nóg dikkere foam <--> met warm water meer schuim als met koud water

:wavecry:

CDK

Forumguru
Nog een keertje lezen @Cordoba ;)
Ik geef eigenlijk aan dat het tegennatuurlijk is dat ik met koud water dikker schuim / foam had als met warm, terwijl normaal gesproken dat tegenover gesteld is ;)

Cordoba

Forumguru
Ok, ik dacht dat er nog een twist in je tekst zat Corné, nu vát ik 'm. Dat koud water meer schuim geeft vind ík niet vreemd: schuim blijft stabieler bij de meeste soorten schuim, doordat er chemisch minder/langzamere reactie is, en ook de moleculen trager bewegen. In jouw geval, denk ik dat jouw ervaring onder speciale omstandigheden is (door het gebruikte middel, restanten koolwaterstoffen die meer achterblijven bij koudwater en het schuim de-stabiliseren of iets dergelijks).

• Leuk
Waarderingen: CDK

CDK

Forumguru
Simpel gezegd als je een schuimbad laat leeglopen blijft het schuim achter, met koud water spuit je dat eerder weg / plat als met warm water ;)

Desperado

Forumguru
Hmmm, als ik mijn emmer vul met warm water schuimt het schoonmaakmiddel (sanitairreiniger) aardig meer als met koud water.

Cordoba

Forumguru
Yep, maar bij schuim op het water zoals bij afwaswater, emmer met schoonmaakmiddel enz. heb je heel veel water en een beetje schuim. Een goede foam is vooral lucht, wat schuim en een heel klein beetje water. Op één van mijn werklocaties, ooit mooi voorbeeld gezien: een foamlaag van een ca. 10 cm op de vloer, en als je minstens een half uur wacht is die 10 cm foam iets van 1 á 2 mm water geworden.

Die schuimmassa weegt niets, en koelt dus heel snel af, in tegenstelling tot je emmer sop. De lucht in het schuim koelt dus ook af, dus je schuim 'krimpt'. Ik zal eens kijken of ik nog foto's terug kan vinden van zo'n mooie foamlaag, waarbij het schuim aan de RVS-deurposten blijft plakken

Cordoba

Forumguru
Overigens is het over het algemeen goed om het schuim iets van 10-15 minuten te laten inwerken om het vuil los te weken.

Altos

Banned
Gisteren de citigo gefoamed...1 op 4 gemengd (monello artico) en wederom natte derrie die er vrijwel meteen afloopt, het is ook niet echt schuim maar meer een sopje, bovenste knop naar de andere kant...nog meer water dus nog meer van dit, voorste nozzle geeft alleen maar een hardere of bredere straal...overigens deze keer het mengsel gedaan met warm water...ik weet het niet meer. Ik gebruik een kärcher met 130 bar die verder niet regelbaar is. Jammer

CDK

Forumguru
@Altos, welke foamlans gebruik je? De standaard foampotjes die bij HD reinigers geleverd worden zijn bagger, dus dan klopt jouw ervaring wel, maar als je een echte foamlans van een detail speciaalzaak hebt dan is er iets anders aan de hand.....

Altos

Banned
Ik heb de Monello Lancia Foamkit voor Kärcher K serie...heb hem nu verschillende keren gebruikt maar nog nooit echt schuim gehad. image.jpg

CDK

Forumguru
mmmm echt raar, ik heb ook die Monello lans, maar dan voor zo'n blauwe HD reiniger en het werkt subliem, zal eens aan @Fabi3 vragen of ze de volgende keer wil filmen....

Joske

Forumguru
ik moest even zoeken maar de tweede keer kreeg ik toch echt wel mooi schuim zoals je op het filmpje kan zien..

Ook geen bijzonder "zware" HD ofzo, gewoon 125bar..

Mss nog een mogelijke oorzaak waar ik aan denk: gebruik je het verlengstuk voor je hogedruk? Dus niet het potje rechtstreeks op het pistool-handvat aansluiten? @Altos ?

Bovenaan Onderaan