Mijn Superb 2.0 TSI 4x4 blijft trillen op hogere snelheden . tussen de 130 en 170 km/h

Beste techneuten hier,

Ik heb het probleem met mijn Superb uit 2019. De auto trilt op hogere snelheden. Ik rij af en toe in Duitsland waar het wat harder kan en mag en dan openbaard zich het probleem. Bij rustig versnellen beging de de auto te trillen . Je voelt dat dan door de hele auto heen.
Als ik bv bij 150 / 160 abrupt gas los laat wordt het heel even iets erger je zou kunnen spreken van een lichte brom.
Ik heb geen klachten van de DSG dat loopt allemaal soepel. Alle oliën zijn ook 15.000 km geleden vervangen. Motorolie , DSG , Haldex incl filters.

Een maand geleden zijn er Nieuwe Michelin alpin 7 winterbanden om gekomen. De garage hoopte dat dit een oplossing zou geven. De oude hadden een forse hoogte slag wat je ook echt voelde bij langzaam rijden.
De nieuwe hebben dit totaal niet en zijn op de nieuwste Hunter helemaal perfect geballanceerd. De auto heeft ook een nieuw KW DCC Plug and Play schroefset gekregen De draagarm rubbers motor steun rubber zijn vervangen. Hardy schijven ( 2 x ) zijn nieuw . Dus daar kan het ook niet aan liggen.
Er is geen speling op de homokineten vast gesteld maar deze zijn origineel en nu 90.000 gelopen.

Wat zou het nu kunnen zijn? In welke hoek denken jullie moeten we het nu gaan zoeken. Ik hoop dat ik hier input krijg om dit vervelende rijprobleem op te lossen
Hoor het graag

Gr Cees

Arjan1985

Forumguru
Vervelend probleem. Om dingen uit te sluiten. Is het ook in bijvoorbeeld een versnelling lager, met dezelfde snelheid en dan gas los, en is het ook als je hem even in N zet en dan gas los laat met je omschreven snelheid?
Wiellagers uitgesloten? Remschijven idem dito?
Auto ook correct uitgelijnd na je schroefset?
En wat trilt er? Je stuur? Of je stoel, etc?

Vervelend probleem. Om dingen uit te sluiten. Is het ook in bijvoorbeeld een versnelling lager, met dezelfde snelheid en dan gas los, en is het ook als je hem even in N zet en dan gas los laat met je omschreven snelheid?
Wiellagers uitgesloten? Remschijven idem dito?
Auto ook correct uitgelijnd na je schroefset?
En wat trilt er? Je stuur? Of je stoel, etc?
Ja klopt , Remschijven uitlijnen en balanceren is uitgesloten ! De auto trilt dat voel je dan ook in het stuur. Het stuur zelf trilt niet van onjuist gebalanceerde banden Die zijn top

Ps
Stel je nog even voor op in het topic Meet & Greet met wat foto’s van je auto. :D Wordt zeer gewaardeerd hier en dan druppelen er t.z.t. meer antwoorden binnen.

Ps
Heb je een uitdraai van het balanceren én van het uitlijnen? Er zijn leden die daar veel uit kunnen opmaken.
Yes ! Gedaan

Turbo Harry

Actief lid
Gezien de 4x4, hogere snelheid trilling en harder worden bij abrupt gas los: onbalans in je cardanas of versleten cardanas hanglager?

Gezien de 4x4, hogere snelheid trilling en harder worden bij abrupt gas los: onbalans in je cardanas of versleten cardanas hanglager?
Bedankt voor je bericht . Die ga ik noteren op lijst van mogelijke oorzaken. over 1 maand heeft de auto regulier onderhoud nodig , dan kan ik deze tip gebruiken.

Bak/Aandrijfasen als het met belasting is. Al is de brom meer iets richting DIFF.
We gaan het in die hoek zoeken . Op zich schakelt de bak goed en zijn er geen bijgeluiden waar te nemen. Die licht brom en lichte trilling bij abrupt gas los op hoge snelheden zijn waarneembaar en op te roepen inderdaad

haassie

Forumguru
Trillingen....ik ken het ....mega vervelend, en zeker bij zon auto....ik heb laatst bij de mijne (ook een 2.0 tsi 4x4) helaas de hardy disk achter moeten vervangen aangezien ik rond de 110 een rare trilling voelde....vertoonde rondom aardig wat scheurtjes...ik weet nog niet 100% of het probleem hiermee verholpen is aangezien ik gelijk naar 17"winterbanden ben gegaan van 19" zomer, wat zowieso al meer comfort geeft, maar momenteel lijkt het rustig te rijden......waar zit de trilling hem bij jouw in? Ik had regelmatig trilling op het stuur en voelbaar in bestuurdersstoel.....bij een zonneklep omlaag zag je deze volop trillen in dezelfde frequentie. Heb je toevallig ook last van een trilling tussen de 1800-2000 rpm (in iedere versnelling)? Erboven en onder trillingsvrij!

Trillingen....ik ken het ....
Ja ik had jou relaas ook gelezen. Probleem is ook dat er zoveel componenten hierop van invloed kunnen zijn. Bij mij had ik gehoopt dat het ook de Hardy schijven waren , maar die zijn het beslist niet.
Bij mij komen de trillingen vooral onder last en op hogere snelheden om de hoek kijken. Tot 120/ kmh gaat het allemaal goed. Daarboven wordt het allemaal duidelijk voelbaar. Laats een lange rit door duitsland gehad. wat dan bloed irritant wordt . Ik kan het ook een beetje oproepen . Bijvoorbeeld de autobahn loopt omhoog als je hem dan in de versnelling laat staan en gas geeft wordt de trilling sterker , bij abrupt gas los een korte brom en trillingen. Ik heb geen trillingen rond de 2000 rpm.

Laatst bewerkt door een moderator:
  • Leuk
Waarderingen: RREL

haassie

Forumguru
Ik heb ook gelezen over de aandrijfassen en dan met name de binnenste joint (inner cv joint) wanneer deze niet goed is kun je onder "belasting" ook trillingen krijgen...maat je goed je kan ook niet zomaar eindeloos onderdelen blijven vervangen...

Bovenaan Onderaan