Mistlampen met corner functie

Michel

Forumguru
De pica's maken het wel een Bassie en Adriaan auto zo. De Prelude van hun kon ook zo mooi knipperen met de koplampen. :1761:

En als je de auto in de achteruit zet, gaan de beide mistlampen ook branden met ingeschakelde verlichting en ingeschakelde corner functie. Een paar keer steken (voor- en achteruit rijden) zorgt er dus telkens voor dat de mistlampen aan en uit gaan. Al met al heb je soms wel het gevoel dat je in een behoorlijke kerstboom rondrijdt :D

In mijn O2 Elegance BL model 2010 staat in de maxidot wel de optie Cornerlights aangevinkt, maar ze branden niet. Even langs de dealer dus?

rkce01

Nieuw lid
Sinds gisteren en met behulp van een welwillende dealer doen bij mij de corner lights het ook. Allen bedankt voor jullie hulp en antwoorden.

Wat heeft jouw dealer precies gedaan of wie is jouw dealer? Mijn dealer kreeg het niet voor elkaar. De monteur was naar een Skoda conventie geweest, maar het atwoordt wat hij daar hoorde werkte niet.

RCS

Lid
Wat heeft jouw dealer precies gedaan of wie is jouw dealer? Mijn dealer kreeg het niet voor elkaar. De monteur was naar een Skoda conventie geweest, maar het atwoordt wat hij daar hoorde werkte niet.

Hallo rkce01,
Mijn "eigen" dealer zei dat het niet mogelijk was dus heb ik geïnformeerd bij verschillende dealers waaronder Versluis in Zoetermeer. Zij hadden ook een technische briefing m.b.t. de cornerlights gehad. In eerste instantie weken bij mijn auto de code/strings/settings/waarden o.i.d. af van hetgeen ze als voorbeeld hadden vanuit die briefing. Later hebben ze het toch d.m.v. een verandering in de code (ik meen ergens op regel 14) aan kunnen zetten. Dus hulde voor de tijd en doorzettingsvermogen om ze toch aan de praat te krijgen voor Versluis.

Iemand ervaring met de mistlampen met corner functie?

Volgens de documentatie van Skoda moeten ze op mijn Elegance Business Line zitten. Echter kregen ze deze via de dealerapparatuur niet aan. Daarna kreeg ik te horen dat er een fout in de documentatie/foldermateriaal was ontstaan en dat deze functionaliteit er überhaupt niet op zit. Had ik dan maar moeten meebestellen. Maar ja, dat doe je niet als je denkt dat het er op zit... Later bleek overigens dat al bekend was dat dit er niet op zat voordat mijn auto werd besteld. Achteraf inbouwen blijkt niet mogelijk zegt de dealer i.v.m. andere regelunits e.d. Momenteel wordt er overigens nog steeds reclame gemaakt voor de Business Line waarbij wordt aangegeven dat er corner lights op zitten.

Hallo, Ik heb de 1.8 TSI Elegance Bisiness Line en de corner functie zit er standaard op, en het werkt ook nog.
Terug naar de dealer dus.:923:

nomad

Senior Member
De dealers hebben het nadeel dat ze moeten werken met de vreselijk gebruiksonvriendelijke VAS-kasten. Dit soort zaken doe je met VCDS met een paar klikken. Daarnaast hebben de VAS-kasten importeurs beperkingen. Dus als iets niet is toegestaan in NL (voorbeeld: piepje van alarm bij inschakelen) dan kun je dat op de VAS kast ook echt niet inschakelen. VCDS heeft die optie wel. Ik wil niet zeggen dat VCDS superieur is aan de VAS kasten maar het werkt wel een stuk prettiger.

hemi24

Forumguru
Een vraag tussendoor:

mij O2 Elegance BNL met productieweek 31/2009 geeft nergens de optie voor het activeren van de bochtenverlichting via de mistlampen in het MaxiDOT...

Meer mensen die deze optie/gadget missen?

Xenon zwaait wel gezellig mee in de bochten, dat weer wel...

rbo

Senior Member
De dealers hebben het nadeel dat ze moeten werken met de vreselijk gebruiksonvriendelijke VAS-kasten. Dit soort zaken doe je met VCDS met een paar klikken. Daarnaast hebben de VAS-kasten importeurs beperkingen. Dus als iets niet is toegestaan in NL (voorbeeld: piepje van alarm bij inschakelen) dan kun je dat op de VAS kast ook echt niet inschakelen. VCDS heeft die optie wel. Ik wil niet zeggen dat VCDS superieur is aan de VAS kasten maar het werkt wel een stuk prettiger.

Ik denk dat het probleem zit dat niet alle dealers een centraal info punt hebben waar ze info kunnen delen met als gevolg dat de ene dealer wel weet hoe het zit en een andere weer niet.

Rallye

Forumguru
mij O2 Elegance BNL met productieweek 31/2009 geeft nergens de optie voor het activeren van de bochtenverlichting via de mistlampen in het MaxiDOT...

Ik kan mij voorstellen dat de bochtenverlichting via de mistlampen niet kan worden aangezet als je al bochtenverlichting via xenon hebt.

Michel

Forumguru
Dat staat volgens mij los van elkaar. De Xenon-verlichting heeft standaard bochtenverlichting. Volgens mij kan je het ook niet uitzetten. Daarnaast kan je bochtenverlichting via de mistlampen d.m.v. het Maxi-dot paneel in- of uitschakelen. Dat laatste lukt bij mij overigens niet, want als ik in het menu het vinkje uitzet, dan nog blijven de mistlampen bij iedere bocht vrolijk meebranden, uiteraard op voorwaarde dat dimlichten branden. Ik laat er bij de eerstkomende beurt wel even naar kijken.

RCS

Lid
Een vraag tussendoor:

Hallo Hemi24,
Bij mij deden ze het ook niet terwijl er in de folders stond dat het er op zat. Later vertelde de dealer mij dat het helaas onjuist in de folder stond en dat het er niet op zat (en dat ik het anders maar had moeten bijbestellen - ga je natuurlijk niet doen als de folders en dealer roepen dat het er standaard op zit!). Overigens kon ik wel in met Maxi-Dot Main Menu onder "Assistent" corner lights aanvinken maar dan gebeurde er niets.

Uiteindelijk is er door een andere dealer een waarde in een string of regel aangepast waardoor de corner lights nu gelukkig wel functioneren. Alhoewel de Xenon ook meedraait geven de corner lights toch nog net even extra licht opzij in een bocht (in het donker). En zoals gemeld kan het ook gewoon met Xenon met AFS (o.a. meedraaiende verlichting). Mijn Elegance BL komt trouwens uit april 2009, dus ik neem aan dat het bij jou ook moet kunnen.

Ik zou dus even langs de dealer gaan want er is hierover ook een technische briefing geweest (maar kennelijk hebben ook hiervan niet alle dealers, zoals die van mij, kennis van genomen of zin om het voor je uit te zoeken/op te lossen). Succes!

hemi24

Forumguru
RCS,

het aanvinken van cornering lights in het maxidot is bij mijn weten het aan- en uitzetten van de meedraaiende Xenon...

Toch maar eens vragen aan de dealer of ze het in MJ2010 nog altijd kunnen activeren.

RCS

Lid
RCS,

het aanvinken van cornering lights in het maxidot is bij mijn weten het aan- en uitzetten van de meedraaiende Xenon...

Toch maar eens vragen aan de dealer of ze het in MJ2010 nog altijd kunnen activeren.

Hallo Hemi24,
In je Maxi-Dot onder Setup heb je de optie "Travel mode", daar kun je je meedraaiende Xenon uitzetten om verblinding van medeweggebruikers (in o.a. UK) te voorkomen.
groeten,
RCS

___JC___

Forumguru
Ik dacht ergens gelezen te hebben dat de nieuwe Skoda's een speciale stand hebben voor in de UK? Zodat je niets meer af hoeft te plakken e.d.?

hemi24

Forumguru
Even voor de mensen die niet alle suplementen bij het instructieboekje hebben gekregen:

In Maxidot:
-onder Travelmode stel je de lenzen/Xenon in op linksverkeer (UK), wat te maken heeft met het assymetrisch verlichtingsbeeld;
-onder Assistant kun je het meedraaien van de Xenon aan- en uitzetten.

Nu de vraag: Waar vindt ik in het Maxidot de functie voor het extra bijlichten van de bochten <40km/h d.m.v. de mistlampen?

TheoStek

Forumguru
Nu de vraag: Waar vindt ik in het Maxidot de functie voor het extra bijlichten van de bochten <40km/h d.m.v. de mistlampen?

Na mijn bescheiden ervaring denk ik niet dat je dit kunt activeren via maxidot?

Omdat bij deze functie een "recoding" gaat plaats vinden bij bit 23, bit 2 wordt dan aangevinkt en bit 3-4 is een keuze mogelijkheid.
Ik heb dit een aantal weken geleden geactiveerd met vag-com bij een octavia, de mistlampen gaan aan bij een bepaalde stuurhoek, of dmv het knipperlicht te gebruiken.

rbo

Senior Member
Na mijn bescheiden ervaring denk ik niet dat je dit kunt activeren via maxidot?

Omdat bij deze functie een "recoding" gaat plaats vinden bij bit 23, bit 2 wordt dan aangevinkt en bit 3-4 is een keuze mogelijkheid.
Ik heb dit een aantal weken geleden geactiveerd met vag-com bij een octavia, de mistlampen gaan aan bij een bepaalde stuurhoek, of dmv het knipperlicht te gebruiken.

Je kan dit wel onder " corner lights" aan en uit uitzetten , moet alleen een code gewijzigd worden bij de dealer , maar meeste dealers weten dit niet , de dealer in Assen weet dit blijkbaar wel.

TheoStek

Forumguru
Dat zei ik toch, dat er een "recoding" gaat plaats vinden!!

Wat ik heb gedaan is het zelfde als de dealer, nadat bit 2, 3 en 4 zijn "aangevinkt" wordt ook de code gewijzigd.
Deze krijg je te zien en moet de andere code worden overgeschreven!

Als de functie corner lights geactiveerd is met vag-com dan kun je die idd wel aan en uit zetten in maxidot.

Dus als bij Hemi24 geen recoding heeft plaats gevonden, kan deze functie niet geactiveerd worden met maxidot, ook al zou maxidot aangeven dat deze functie aan staat.

hemi24

Forumguru
Nou Theo, ik heb nieuws voor je:

Auto heeft 'recoding' gehad en corner functie op mistlampen functioneerd prima...

...maar uitschakelen via maxidot, ho maar..!

Het vinkje bij corner lights fixeerd louter en alleen de swiveling functie van de xenon!

Overigens precies zoals het instructieboekje weergeeft ;)

RCS

Lid
Nou Theo, ik heb nieuws voor je:

Auto heeft 'recoding' gehad en corner functie op mistlampen functioneerd prima...

...maar uitschakelen via maxidot, ho maar..!

Het vinkje bij corner lights fixeerd louter en alleen de swiveling functie van de xenon!

Overigens precies zoals het instructieboekje weergeeft ;)

Hallo hemi24,

Bij mij werken de corner lights wel met insturen (naar links/rechts) en achteruitrijden (beiden aan), maar niet met bij gebruik van de richtingaanwijzer. Hoe zit dat bij jou? Is dat ook weer een kwestie van een extra bitje?

Bovenaan Onderaan