Mistlichten achter (1 of 2?)

Captain Hook

Forumguru
Het was, is en blijft verwarrend, twee actieve mistachterlichten... :lezen:

En het blijft ook maar moeilijk voor menigeen om correct gebruik van de mistachterlichten toe te passen.:pieker:
(hetgeen ook vaak geldt voor andere soorten verlichting aan/op een voertuig)

wat info:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Mistlamp
https://www.politie.nl/nieuws/2015/november/5/04-autoverlichting-de-regels.html
http://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/HTML/?uri=CELEX:31977L0538
http://wetten.overheid.nl/BWBR0025798/2010-09-28

k. één mistachterlicht indien het voertuig na 31 december 1997 in gebruik is genomen; dit mistachterlicht moet zich bevinden in of links van het middenlangsvlak van het voertuig;



Het ingeschakeld zijn van het mistachterlicht of de mistachterlichten moet door middel van een controlelampje aan de bestuurder kenbaar worden gemaakt.

Het remlicht en het mistachterlicht mogen niet anders dan rood stralen.

https://www.rijksoverheid.nl/onderw...anneer-moet-ik-mijn-autoverlichting-gebruiken
Mistlicht
Het mistlicht aan de voorkant mag u alleen gebruiken als mist, sneeuwval of regen het zicht ernstig belemmeren. Het mistachterlicht mag u alleen gebruiken bij mist of sneeuwval waardoor het zicht minder is dan 50 meter. Bij zware regen mag u het mistachterlicht niet gebruiken. Als de mistlichten branden, hoeven de dimlichten niet aan.



M.a.w: Één werkend mistachterlicht, slechts gebruikt bij de genoemde atmosferische omstandigheden; daarvoor zijn de andere weggebruikers je dankbaar! Dus check de schakelaars en controlelampjes op je dashboard.

Oh ja, en doe 'm (dat mistachterlicht) uit, als er iemand vlak achter je rijdt (nee, ik bedoel geen bumperklever), dat is wel zo prettig.
 
Laatst bewerkt:

Okki

Donateur
Vanochtend nog even ge-check. Maar er brand er bij mij (gelukkig) maar 1
Niet dat ik hem ooit gebruik overigens. Bij zicht minder dan 50 meter ga ik niet rijden.
 

Octaaf

Forumguru
Ik denk dat ik het maar lekker zo laat... De kans dat er <50m zicht is en ik in de auto zit is nihil (zoals @Okki ook zegt)
 

Captain Hook

Forumguru
...
Bij zicht minder dan 50 meter ga ik niet rijden.

Da's een heel verstandige opmerking! :thumbsup:

MAAR, het komt natuurlijk ook voor dat je onderweg bent en dat je tijdens de rit zodanige mist tegenkomt, dat het gebruik van 1 mistachterlicht wel degelijk gerechtvaardigd is.
Zeker bij lange reizen, door meerdere landen, heb ik meermaals meegemaakt dat je echt in één rit van alles meemaakt, van zonneschijn en duizenden meters verzicht tot aan regen/hagel/mist/sneeuw. Dus tja...
 

boontjeRS

Forumguru
Als je bij ons op de snelweg rijdt en het regent gewoon zie je als je 110km/u rijdt geen 70 meter ver door het opspattend water van het overige verkeer. Dan leg ik ze aan, wet of geen wet. Zo doen er dat veel bij ons belgen. Zo zien we elkaar nog iets of wat rijden. Zoals ik al zei ligt het geheel aan de wegen die het water niet afvoeren. Ik doe dit ook alleen maar als ik het nodig acht he. En zoals je zei is het in Nederland niet nodig en doe ik het niet voor die 10keer per jaar ik er kom. :D
 

Fenrir

Lid
In België is de wetgeving weer net iets anders en dacht dat het verplicht was bij felle regen de achterste mistlichten aan te hebben.
Even opgezocht, dit zegt de Belgische wegcode:

De voormistlichten mogen slechts gebruikt worden bij mist, sneeuwval of felle regen. Zij mogen de dimlichten of de grootlichten vervangen, of gelijktijdig met deze lichten branden.

Achteraan, de rode lichten. Bovendien, wanneer het voertuig voorzien is van achtermistlichten, moeten deze lichten gebruikt worden bij mist of sneeuwval die de zichtbaarheid verminderen tot minder dan 100 m alsook bij felle regen. Deze lichten mogen in geen andere omstandigheden gebruikt worden.

Overal anders dus, en de automobilist moet het maar weten, wanneer je een buurland inrijdt :pardon:
 

Canon-Eye

Forumguru
Als je bij ons op de snelweg rijdt en het regent gewoon zie je als je 110km/u rijdt geen 70 meter ver door het opspattend water van het overige verkeer. Dan leg ik ze aan, wet of geen wet. Zo doen er dat veel bij ons belgen.
Overdag worden de opgeworpen waternevels minder doorzichtig door het daglicht. Dan kunnen die extra felle mistachterlichten nog wel enig nut hebben.
Bij duisternis is dat niet het geval - dán werken al die druppels juist min of meer als "lensjes" die met elkaar de verblinding van de mistachterlichten versterken en verspreiden, waardoor het lastiger wordt om de afstanden in te schatten.

Maar ja - breng de wetgever die fijne nuance maar eens aan zijn verstand; en dan daarna óók nog de automobilist.
Uitgangspunt "na mij de zondvloed", of zoiets, is veel makkelijker...
 

boontjeRS

Forumguru
Overdag worden de opgeworpen waternevels minder doorzichtig door het daglicht. Dan kunnen die extra felle mistachterlichten nog wel enig nut hebben.
Bij duisternis is dat niet het geval - dán werken al die druppels juist min of meer als "lensjes" die met elkaar de verblinding van de mistachterlichten versterken en verspreiden, waardoor het lastiger wordt om de afstanden in te schatten.

Maar ja - breng de wetgever die fijne nuance maar eens aan zijn verstand; en dan daarna óók nog de automobilist.
Uitgangspunt "na mij de zondvloed", of zoiets, is veel makkelijker...

Als je zodanig verblind bent door die achtermistlampen zit je te dicht op je achterligger. Ik zie liever felle achterlichten dan zo goed als niks te zien van achterlichten bij zo een weer. Zoals ik al meermaals zei: enkel als het nodig is, en dat kan 's nachts ook voorvallen. Desnoods test je het eens uit in Belgie als het goed regent, je zal me wel gelijk geven dan dat het hier soms wel nodig is. ;)
 

Rosinfield

† In Memoriam
Als je zodanig verblind bent door die achtermistlampen zit je te dicht op je achterligger. Ik zie liever felle achterlichten dan zo goed als niks te zien van achterlichten bij zo een weer. Zoals ik al meermaals zei: enkel als het nodig is, en dat kan 's nachts ook voorvallen. Desnoods test je het eens uit in Belgie als het goed regent, je zal me wel gelijk geven dan dat het hier soms wel nodig is. ;)

Nou, dan heb je dat kennelijk nog niet meegemaakt, want ik kan je verzekeren dat wanneer iemand je met die dingen aan passeert en het zicht is (weer) ruim voldoende, je er nog honderden meters last van hebt. Niet dat je direct verblind wordt, maar ontzettend storend is het wel
 

boontjeRS

Forumguru
Nou, dan heb je dat kennelijk nog niet meegemaakt, want ik kan je verzekeren dat wanneer iemand je met die dingen aan passeert en het zicht is (weer) ruim voldoende, je er nog honderden meters last van hebt. Niet dat je direct verblind wordt, maar ontzettend storend is het wel

Tuurlijk heb ik dat al meegemaakt dat je half minuutje bijna niks meer ziet maar dan kom je dat meestal tegen als het weer niet zo slecht is dat je de achterste mistlampen moet gebruiken, rij al 23j auto. En ja ik erger me er ook aan als het zicht goed is dat die mistlampen aanstaan, ikzelf zet ze dan ook maar aan als het echt nodig is bedoelde ik dus, anders gaan die dingen niet aan bij mij
 

Canon-Eye

Forumguru
Als je zodanig verblind bent door die achtermistlampen zit je te dicht op je achterligger.

Dat
bedoel je niet, vermoed ik.

Ik maak nogmaals nadrukkelijk het onderscheid tussen zware regen overdag (waar je de mistachterlichten nog een zeker nut zou kunnen toekennen) en bij duisternis, waar door het veel grotere contrast de normale achterlichten al stukken beter te zien zijn dan overdag op dezelfde afstand en onder dezelfde omstandigheden.

Als ik bij duisternis in de regen terechtkom achter zo'n figuur met mistachterlicht(en) aan die blijkbaar ook niet eens doorheeft dat ik op zodanige afstand achter hem rij dat ik hem wel moet zien, dan laat ik van narigheid als regel een heleboel extra ruimte vallen in een wanhopige poging om ook weer iets van de omgeving te kunnen zien. Maar dát vindt mijn achterligger dan vaak weer niet leuk.
Het bedwingen van de impuls om alles wat ik aan voorlichten heb in te schakelen kost dan trouwens best wel moeite, moet ik toegeven. :jaja:
 

fireben

Forumguru
net even ge-check. Maar er brand er bij mij brand er ook maar 1 bj okt 2016 rapid:thumbsup:
 

Bijlagen

  • 20170131_154443.jpg
    20170131_154443.jpg
    1,4 MB · Weergaven: 15

Tafkah

Forumguru
Ouwe bak ja. Met al dat S3 en K1 geweld (Mag ik de Kodiaq al K1 noemen) is mijn vuilniszakkengrijze S2 zeker een ouwe bak...
 
Bovenaan Onderaan