Mistlichten achter (1 of 2?)

Canon-Eye

Forumguru
Symmetrie is natuurlijk heel belangrijk... je ziet er zelf nogal veel van als je ze aan hebt....
Te oordelen naar het aantal auto's dat rondrijdt met één brandende koplamp, valt dat "zelf zien" zelfs bij erg asymmetrisch wit licht aan de voorkant in z'n algemeenheid nogal tegen - laat staan bij dat rode licht via de spiegels aan de achterkant...
:nono:



Of ging ik hier nou te serieus op in? :D
 

0ri0n88

Forumguru
Ik zie liever 2 mistlichten achter net zoals 2 achteruitrijlichten.
Je kan voor een motor aangezien worden en ook in een lange doordraaier op de weg kan het zomaar zijn dat je mistlicht niet of iig minder zichtbaar is.
Maar of het er nou 1 of 2 zijn is nog tot daar aan toe, waarom niet 1 duidelijke regel hiervoor?
Wel zo makkelijk en duidelijk dit is verwarrend.
Als we dan kiezen voor 1 dan gewoon in het midden achterop.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Over de moment dat mistlichten nodig zijn, steek ze gewoon aan als je denkt dat het nodig is.
Er gaat niemand dood van en als je daardoor beter zichtbaar zijt, zoveel te beter.

Dat is in strijd met de wet die duidelijk voorschrijft wanneer voeren van mistachterlicht verplicht is en alleen dan. Dus niet wanneer jij dat nodig vindt. Bij ruim zicht is het erg hinderlijk voor het overige verkeer, het verstoort het verkeersbeeld.
Dat niemand er dood aan gaat is een bizar argument. Als dat het criterium zou zijn voor wat wel of niet mag of wenselijk gedrag is, zouden we een erg onplezierige en onleefbare samenleving krijgen.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Je zult maar "symmetrie freak" zijn, een weinig begerenswaardig lot. Voortdurend gefrustreerd over die ene neus en dat ene geslachtsdeel. Compensatie dmv twee exact symmetrisch geplaatste bloemenvazen in de vensterbank of twee mistachterlichten is dan een schrale troost.
 

De_Sam

Lid
Ik ga hier echt 2 keer moeten nadenken voor ik iets plaats.

Symmetrie vind ik nu eenmaal esthetisch beter dan niet.
Freak was misschien een te sterk woord.
Maar mooier wordt een auto niet als er links een mistlamp en rechts een achteruitrijlicht zit imho.
Dan toch liever 2 mistlampen en 2 achteruitrijlichten, maar het is natuurlijk maar een voorkeur en ook niet het enigste aspect van een auto.

Daarna heb ik nooit beweerd dat 2 mistlampen beter zijn ofzo.
Het beter zichtbaar zijn sloeg op het gebruik van mistlichten ipv geen mistlichten.

Ik ben ook akkoord dat als er geen reden is om mistlichten te gebruiken deze ook niet gebruikt worden.
Maar die harde lijn van 50m en niet meer.
Laat mij gewoon zeggen dat ik het minder erg vind dat je ze al aansteekt als het zicht 75m dan dat je wacht tot het zicht 25m of nog minder.
 

Rosinfield

† In Memoriam
De_Sam: Die 50 meter is natuurlijk ook maar een arbitraire en lastig exact te bepalen criterium. Ben het dan ook volkomen eens met je laatste zin. Het neemt niet weg dat hele volksstammen mistachterlichten voeren zonder dat daartoe enige noodzaak is en daarmee het verkeersbeeld nogal verstoren. Deels omdat men vergeet ze uit te zetten als ze niet meer nodig zijn, deels omdat men ten onrechte denkt: mist = mistachterlicht
 

Canon-Eye

Forumguru
Je kan voor een motor aangezien worden
Ja, èn? Wat is dáárvan dan het probleem? :pieker:
Bang dat ze dan wel over je heen rijden? Of dat je als vermeend motorrijder niet voor vol aan wordt gezien of zo?

En die lange doordraaiers zie ik ook niet als problematisch. Daar zal - zeker onder slechte zichtomstandigheden - toch al langzamer worden gereden dan op de vrije snelweg, met als gevolg een kortere tussenafstand. En dat heeft dan weer tot gevolg dat je toch als achterligger al heel snel weer binnen de horizontale spreidingshoek van het mistachterlicht vóór je zit, óók niet als het er twee zijn, want die zijn niet alleen even sterk, ze stralen ook nog eens in dezelfde richting. Anders gezegd: het maakt voor de zichtbaarheid hoegenaamd geen fluit uit of de weg recht is, dan wel een lange doordraaier, of zelfs een oud klaverbladlusje waar je door de relatieve kleine bochtstraal toch al tot 50 of 60 km/u afzakt, als je banden je lief zijn.
 

0ri0n88

Forumguru
Een motor is smaller en ja ook met mist zijn er mensen die inhalen en niet alleen op snelwegen ook provinciale wegen. Zou toch jammer zijn als ze je zijkant mee pakken omdat het te laat gezien wordt.
Lijkt erop of er toch een hoop zijn die nog nooit in echte mist gereden hebben.

Ben niet tegen 1 mistlamp, zie gewoon meer in een universele regel net als de verlichting aan de voorkant. Met als voordeel mocht er een lampje uitvallen er altijd nog 1 lamp het wel doet.
 
Laatst bewerkt:

Canon-Eye

Forumguru
Een motor is smaller en ja ook met mist zijn er mensen die inhalen
Van mensen uit mijn naaste omgeving die jaren geleden een motorrijbewijs hebben gehaald hoorde ik, dat er in de motorrijlessen nogal nadrukkelijk aandacht wordt besteed aan het thema "plaats op de weg". Daarmee kun je afdwingen dat inhalers daartoe een hele baan opschuiven, niet slechts een halve.

Dus zal een motorfiets op de goede plek rijdend bij dichte mist eerder voor een auto worden aangezien dan andersom. Even ervan uitgaande dat vanwege die dichte mist dat inhalen plaatsvindt op tegenliggervrije rijbanen, oftewel minimaal 2 rijstroken per rijrichting. Tenzij de inhaler suïcidale trekjes vertoont natuurlijk, maar daartegen helpen 10 (mist)achterlichten ook niet.
En iemand die een auto met 1 mistachterlicht wil inhalen komt op een gegeven moment onvermijdelijk zó dichtbij dat hij aan de gewone achterlichten toch echt wel ziet dat het géén motorfiets is...
 

0ri0n88

Forumguru
En iemand die een auto met 1 mistachterlicht wil inhalen komt op een gegeven moment onvermijdelijk zó dichtbij dat hij aan de gewone achterlichten toch echt wel ziet dat het géén motorfiets is...
En dat kon dus net wel eens te laat zijn....
De rest van je pleidooi berust op aannames, iets wat in het huidige verkeer helaas er niet altijd toe doet.
Al geven we de mensen 10 mistlampen.... ach laat ook maar :nono:
 

Rosinfield

† In Memoriam
Het wordt ook wel een steeds mistiger discussie zo ;) Zo langzamerhand neig ik ook naar de opvatting:

1 of als je met alle geweld wil of omdat je een symmetrie freak bent 2, maar graag wel alleen indien nodig
 

Rallye

Forumguru
Wat is overigens het probleem als iemand zou denken dat hij achter een motorrijder rijdt ipv achter een auto. Het mistlicht zit (als maar één wordt gevoerd) links en rechts inhalen mag niet.....

Bij één licht voor geef ik je gelojk, maar achter?
 

0ri0n88

Forumguru
Het mistlicht zit (als maar één wordt gevoerd) links

Zoals eerder gezien zit het mistlicht niet altijd links als er maar 1 op zit maar goed zoveel mensen zoveel meningen.
Back on topic.
Heb je 2 mistlichten dan schijnen die met zijn 2 net zoveel als dat je er 1 standaard zou hebben. Dus het uitschakelen verminderd de lichtopbrengst, de situering is dan verkeerd, waarschijnlijk mag het niet en is dus niet aan te raden.daarnaast staat het beter(logischer)
Valt er 1 uit dan heb je er nog 1.
Persoonlijk zou ik het wenselijk vinden het universeel te houden waardoor er geen verwarring is en iedereen weet waar die aan toe id.
Daarnaast is het gewoon ook fijner 2 achteruitrijlichten te hebben.
 
Laatst bewerkt:

turboturbo

Forumguru
Back on topic.
Heb je 2 mistlichten dan schijnen die met zijn 2 net zoveel als dat je er 1 standaard zou hebben.
O ja? De (enkele) mistlampen in mijn Skoda's zijn tot nog toe altijd gewone 21W lampjes geweest (zelfde sterke als remlicht, achteruitrijlicht en knipperlicht)
 
Bovenaan Onderaan