Mistlichten achter (1 of 2?)

Canon-Eye

Forumguru
Nog even een algemene oproep (voor Nederland én België): als je deel uitmaakt van een rij auto's met normale remafstand, onder omstandigheden die gebruik van het mistachterlicht toestaan, en de normale achterlichten c.q. koplampen van de auto's voor resp. achter je zijn goed zichtbaar, doe dan die rode mistpit UIT totdat je zelf de achterste in de rij bent geworden. Dan heeft het weer zin, uiteraard tot er weer iemand achter je aansluit.

Ik geef toe, dit vergt opletten, spiegels kijken en dan óók nog zelf actief in- en uitschakelen.
Een hele opgave voor wie gewend is om alles aan z'n auto te delegeren, dat is waar. ;) Maar 't bespaart anderen een boel hinder...
 

Captain Hook

Forumguru
Nog even een algemene oproep
[...]

Ik geef toe, dit vergt opletten, spiegels kijken en dan óók nog zelf actief in- en uitschakelen.
Een hele opgave voor wie gewend is om alles aan z'n auto te delegeren, dat is waar. ;) Maar 't bespaart anderen een boel hinder...
Hear, Hear! :dankje:

Een heel goed en algemeen statement! Wat niet alleen van toepassing is op gevoerde verlichting! Maar gewoon op het algehele gedrag in het hedendaagse verkeersbeeld en de bediening van het gereden voertuig.

  • Van het voeren en bedienen van de juiste verlichting (b.v. achterlichten AANzetten en niet alleen maar die DRL pitjes aan de voorzijde). En handelen naar gelang de weerscondities.
  • Het richting aangeven, zodat anderen weten/zien waar je heen gaat (dus niet de richtingaanwijzers als optionele accessoire behandelen).
  • Anticiperen, zodat we met z'n allen minder bruuske manoeuvres behoeven te maken.
  • Gun elkaar een stukje asfalt; we betalen er met z'n allen voor.
  • En alsjeblieft, alsjeblieft, het ik-mot-erdoor-ik-heb-een-snelle-bak gedrag thuislaten. Dank u!
  • Om maar eens wat te noemen...

De dank van uw medeweggebruiker is groot. En zo kunnen we onze hectische wereld een klein beetje prettiger en veiliger maken. :dankje:(er gaat al genoeg fout)
 

Rosinfield

† In Memoriam
Niet te vergeten onnodig links rijden, treuzelen bij invoegen en/of dat te snel willen doen, richtingaanwijzer gebruiken voordat je van rijbaan gaat verwisselen, groot licht te lang aanlaten als je als tegenligger aan komt rijden, bij de minste geringste neerslag onzeker gaan rijden (onnodig langzaam en/of veel onnodig gerem), ad infinitum
 

Blackokkie2

Forumguru
Nee deze....

DSCN1908_A.JPG
 

andrehj

Forumguru
Als je bij ons op de snelweg rijdt en het regent gewoon zie je als je 110km/u rijdt geen 70 meter ver door het opspattend water van het overige verkeer.
Als je nog geen 70 meter ver kan kijken is 110 km/h complete waanzin. Dan heb je dus net twee seconden zicht voor je. In dergelijke omstandigheden dien je je snelheid aan te passen.
 

Tafkah

Forumguru
Sorry, ik had geen tijd om de K1 er specifiek uit te pikken, maar ik doelde daar inderdaad wel op. Mooie foto trouwens, mooie kleur!
Zo, en nu klaar met topic vervuilen, terug naar de mis(t)lamp en het mis(t) gebruik ervan
 

Canon-Eye

Forumguru
  1. Het handige van die witte bermpaaltjes langs de Nederlandse snelwegen is, dat ze precies om en om halverwege de groene hectometerpaaltjes staan. Zo kun je heel behoorlijk je actuele remafstand en zicht schatten.
  2. Als je een 70 meter zicht hebt, dan heb je dus ook 70 meter remafstand. Da's bij 110 km/u nou net de aanbevolen minimum'afstand' van 2 seconden, met dien verstande dat je in de mist er niet op mag vertrouwen dat het zicht stabiel is: het kan tijdelijk meer worden, maar ook ineens veel minder. Dus ja, snelheid toch maar naar beneden bijstellen...
 

Canon-Eye

Forumguru
Overdaad schaadt...
Twee mistachterlichten geven wel tweemaal zoveel licht als één, maar die stralen allebei precies even ver als een enkele.

In de mist kan er bij het opdoemen van 2 rode pitten wel degelijk onduidelijkheid zijn over de vraag of dit nou een normaal doorrijdende auto met 2 mistachterlichten is, of een afremmende auto zonder mistachterlicht.

Bij één mistachterlicht heb je die twijfel niet, althans veel minder (er zou ook nog een rechter remlicht kapot kunnen zijn...). Maar er was ook ooit nog een regel dat het mistachterlicht op minimaal 10cm van het linker achterlicht moet zitten, om die verwarring te voorkomen. Weet effe niet of dat nu nog geldt.
 
Laatst bewerkt:

Captain Hook

Forumguru
In het eerder gelinkte wetsartikel zie ik deze tekst:

4.

Het mistachterlicht of de mistachterlichten moeten op een hoogte van niet minder dan 0,25 m en niet meer dan 1,00 m boven het wegdek zijn aangebracht. Indien één licht is aangebracht, moet dit links van het midden van het voertuig zijn geplaatst. Indien het voertuig is uitgerust met één achterwiel, moet het mistachterlicht in het midden van het voertuig zijn geplaatst. De afstand tot het remlicht moet ten minste 0,10 m bedragen.

6.

Het mistachterlicht moet zijn aangebracht:

a. op ten minste 0,10 m afstand van de remlichten, en

b. op een hoogte van niet minder dan 0,25 m en niet meer dan 1,00 m boven het wegdek.
 

De_Sam

Lid
Persoonlijk zie ik liever 2 mistlampen als 1 :) lekker symmetrisch ;) Heb me nog nooit vergist in mist of remlichten, daar komt nog bij dat op personenauto's een 3e remlicht aanwezig is. Hoe beter je zichtbaar bent bij mist hoe beter!








Even de boel een beetje opstoken hier ;)

Ja, Hier ook zo een symmetrie freak.

Vraag mij toch af of jullie nu echt allemaal het verschil niet zien tussen mistlampen en stoplichten of gewoon van een mug een olifant maken.
Zelf nog nooit een seconde over getwijfeld.


Over de moment dat mistlichten nodig zijn, steek ze gewoon aan als je denkt dat het nodig is.
Er gaat niemand dood van en als je daardoor beter zichtbaar zijt, zoveel te beter.

Omgekeerd is zoveel gevaarlijker en kom ik eigenlijk even vaak tegen.
 

Canon-Eye

Forumguru
Hier ook zo een symmetrie freak.
Tsja, dan zal het zeker ook géén gezicht zijn als je geen twee echte uitlaten hebt (natuurlijk niet een echte en zo'n foptoetertje...).
als je daardoor beter zichtbaar zijt
Ik verwijs nog maar eens naar post #56: met twee mistachterlichten ben je bij gelijke mistdichtheid voor achteropkomend verkeer niet eerder (= op grotere afstand) zichtbaar dan met één, simpelweg omdat ze beide even sterk zijn en dus even ver zullen reiken.
"Beter zichtbaar" is dus gewoon onzin, gebaseerd op een verkeerd idee over het begrip "meer licht". Ondertussen geeft het wel meer hinder, vooral als men het dan ook nog vertikt om ze uit te doen zolang er iemand binnen zichtafstand achteraan rijdt.
 
Bovenaan Onderaan