Motor slaat af

Fabiene

Nieuw lid
Hallo allemaal,

ik heb sinds oktober 2011 een skoda fabia comfort 1.4 mpi 50 kw. Bouwjaar 2002.
Ik ben hier heel blij mee, maar agh ik weet ook niet beter. Het is mijn eerste autootje. Momenteel heb ik wat kleine probleempjes met mijn auto en ook wat vragen. Ik heb helemaal geen verstand van auto's dus vandaar dat ik mijn vragen hier stel. Wellicht kunnen jullie mij hierover wijzer maken.

Sinds een paar weken slaat mijn motor af als ik stilsta voor een stoplicht of even langzamer rijdt. Wat zou hiervan het probleem kunnen zijn? Ik heb recent mijn olie laten verversen, bougies laten vervangen, lucht- en oliefilters laten vervangen. De batterijen werden gecheckt en dit was in orde. Ik moet er wel bij zeggen dit is niet bij een skoda dealer gedaan. Deze werkzaamheden wordt bij de dealer ook wel een kleine beurt genoemd, maar bij de dealer kost het 120 euro en dat vindt ik te duur.

Verder heb ik vragen over het verbruik van mijn auto. Ik tank elke (dwaze) donderdag bij de tango. Is dit normaal? Zou ik niet langer moeten doen met een volle tank. Mijn retourreis van huis naar werk bedraagt zo'n 60 km en dit rij ik van ma t/m vrijdag. Tussendoor op werk rij ik soms ook wel naar clienten, maar dit zijn meestal korte afstanden. Wat kan ik doen om langer met mijn euro 95 benzine te doen of kan ik er niks aan doen, omdat mijn motor nou eenmaal veel verbruikt? Ik heb dit gezocht op internet, maar ik kan nergens exact dezelfde type auto vinden als die van mij.

hopelijk kunnen jullie mijn vragen beantwoorden. Alvast een fijn weekend allemaal en geniet van je skoda.....
fabiene
 

Noord26

Forumguru
Ik tank ook 1maal per week. Echter zegt dat niets over het verbruik van een auto. Hoeveel liter gaat er dan op donderdag in en hoeveel heb je dan gereden?

Is de auto al een keer uitgelezen op eventuele storingen / meldingen aan een computer?

Op spritmonitor.de kun je zoeken op alle auto's en wat hun daadwerkelijke verbruik in de praktijk is.

Afslaan kan veel zijn. Ook iets vrij onschuldigs. Zoals een verontreinigd gasklephuis.
 

Cordoba

Forumguru
Zoals Noord26 al aangeeft, begin eens met de auto uit te (laten) lezen op storingen. Als je het nummer van de storing hebt, kun je zelf nalezen op de site van Gerrit Speek wat de storing inhoudt en wat je er aan kunt doen: http://www.gerritspeek.nl/

Zijn er bepaalde omstandigheden dat de auto afslaat? (bijvoorbeeld bij gas los laten, stationair draaien, alleen bij koude of juist alleen bij warme motor). Is het overigens ná de beurt ontstaan, of had je er al eerder last van (misschien verkeerde bougies gemonteerd?)?

Overigens kun je op http://www.spritmonitor.de/ zelf zien wat een normaal verbruik is voor jouw auto (je kunt op die site de verbruikscijfers van andere Fabia's van dezelfde leeftijd en zelfde motor bekijken)
 

Fabiene

Nieuw lid
Hoi,
bedankt voor je snelle reactie. Ik ga morgen uitzoeken hoeveel liters erin mijn tank gaat. Ik dacht dat een volle tank bij mij 45 liter is.hoeveel kilometer ik rij? Goeie vraag. Ik was al van plan dit vanaf morgen bij te houden, want ik heb net een volle tank gedaan.

Mijn auto is 1 keer uitgelezen bij de dealer, maar dat is lange tijd geleden. Ik heb dat briefje nog in de auto. Ik zal dat met jullie delen, wellicht komen er nog wel bijzonderheden uit.

de auto is inderdaad na de kleine beurt, paar dagen erna gaan gek doen, maar echt niet elke dag. Ik voel de motor bijna afslaan als ik ga stilstaan en gas loslaat, net opstart met koude motor en als ik van snel naar langzaam moet rijden. Hij slaat vaker net niet af dan echt helemaal af. Hij schud een beetje. Hij is twee keer echt uitgevallen bij het naderen van een stoplicht en dat ik snelheid minderde. Ik stond bijna stil.

maar bedankt voor de site, ik ga binnenkort mijn auto uitlaten lezen bij de dealer. Kan denk ik echt geen kwaad.
 

Noord26

Forumguru
Rijnwoud in rotterdam kan ik zeker aanbevelen. Goede dealer met dito service.

Houd even bij hoeveel je precies tankt aan de pomp en hoeveel je daarmee rijdt op je dagreller. Kilometerstand op je dagteller delen door de getankte liters en dan zie je hoeveel hij verbruikt.

Wel vreemd om te horen dat het afslaan begonnen is na een kleine beurt. Loopt hij verder wel zoals eerst?

Uit laten lezen zal waarschijnlijk meer inzicht geven.
 

turboturbo

Forumguru
De verschijnselen die je beschrijft, had ik ongeveer zo. Stilstaand bij een verkeerslicht, schudde de motor wat (onregelmatig) hoewel het toerental gelijk bleef. Ik heb 'm bij iemand met een laptop en VCDS uit laten lezen en daar wezen de foutmeldingen op de EGR.

Maar je moet je auto echt even opnieuw uit laten lezen, dat kan ook wel bij een gewone garage, hoor. Vraag een uitdraai van de codes en je kunt ze op de site die @Cordoba noemt, evt. zelf nazoeken.

En over dat tanken / verbruik: de 1.4MPI staat bekend om z'n dorst. Lees hier maar:
http://www.skodaforum.nl/board/f21/verbruik-fabia-i-4374.html
en
http://www.skodaforum.nl/board/f21/verbruik-1-4-50kw-5237.html
 

polf

Senior Member
LS,

Voor wat betreft tank inhoud heb je gelijk dat de theoretische waarde 45 liter is. Na 12 jaar lang dezelfde 1,4 50 kw MPI gehad te hebben kan ik je zeggen dat wanneer je tijdens het tanken dat beluchtings palletje wat je ziet in de tank opening mee indrukt met het pistool je er ook 55 liter in kan tanken. Dat heeft natuurlijk nogal gevolgen voor je berekening.

Wat is het verbruik van de boordcomputer(knopje op kopse kant van ruitenwisser handel) ten opzichte van wat je uitrekent vanaf de benzine bon?
1:13(7,6L/100) moet haalbaar zijn zonder rare fratsen.(tenzij je al je kilometers in stads verkeer maakt).

grt Polf
 

Joaker

Nieuw lid
Voor mijn absoluut geen Tango (of vergelijkbaar) meer; ik tank uitsluitend nog A-merk.
Met mijn voormalige V50, mijn Superb, mijn vrouw's voormalige Swift en haar huidige Punto Evo "draaien" allemaal minder goed op Tango-achtige brandstof. Het verbruik is hoger en de motor loopt minder mooi rond.
Mijn zusje heeft tot voor kort ook altijd Tango getankt en haar Fiesta hield regelmatig in. Overgestapt op Shell en daarna nooit meer klachten.
Iedereen moet natuurlijk helemaal zelf weten wat hij/zij in de tank gooit, maar dit is mijn ervaring.
 

CDK

Forumguru
@Noord, ik werk in de petrochemische industrie, kan je verzekeren dat de benzine die bij Tango gelost wordt met een Shell auto van andere kwaliteit is als die bij Shell zelf verkrijgbaar is, iedere klant krijgt zijn eigen blend, ook is het zo dat Shell auto's bij BP laden en andersom omdat er dan minder km om gereden hoeven te worden, BP zit in A'dam en Shell in R'dam Het is een raar wereldje hoor in de benzinelarij ;)

greetz Corné
 

Noord26

Forumguru
Dat heb ik altijd zo gedacht Corne. Maar niet iedereen hoeft te weten dat het lang niet altijd het geval is. Zo rijdt mijn vader voor de Shell op de vrachtauto en die lost met dezelfde lading zowel een Tango als vervolgens een BP (met een Shell vrachtauto dus). Verklaar/verzeker mij dat eens?

;)
 

WesleyJD

Banned
Ik voel ook verschil met het tanken bij shell (v-power) en Tank-s of Tango. Ik ben eigelijk helemaal over op v-power van shell..heb meerdere verhalen gehoord dat het onzin zou zijn. Dan zit het maar tussen de oren bij me.. Merk ik alle opzichten dat het beter rijd. (geen mening over fuel save 95)
 

turboturbo

Forumguru
Ach. Zolang Tango hier nog altijd duurder is dan de Shell Express 5 km verderop, heb ik er nog geen dilemma aan :cool:
 

Noord26

Forumguru
Geen idee waar de TS tankt, of dat anders is sinds een tijdje? Heb zelf wel goede ervaringen met BP Ultimate overigens.
 

CDK

Forumguru
Dat heb ik altijd zo gedacht Corne. Maar niet iedereen hoeft te weten dat het lang niet altijd het geval is. Zo rijdt mijn vader voor de Shell op de vrachtauto en die lost met dezelfde lading zowel een Tango als vervolgens een BP (met een Shell vrachtauto dus). Verklaar/verzeker mij dat eens?

;)

Kan kloppen idd, maar in principe heeft elke afnemer zijn eigen blend, iig wel de grote merken als Shell, BP, Q8 en Texaco. Een tango zou een bepaalde blend van een A merk af kunnen nemen, maar een volgende bestelling kan weer van een ander A of B merk zijn, als je bij het bij 1 A merk houd, krijg je gegarandeerd altijd dezelfde kwaliteit

greetz Corné
 

Fabiene

Nieuw lid
Dank jullie wel voor de reacties. Ik tank al jaren bij de tango en ik heb daar nooit problemen mee gehad. Ik dacht dat alle benzine hetzelfde is, maar dat tango goedkoper is, omdat het een onbemand benzinestation is. Ik denk niet dat het perse andere benzine is. Ik lees veel op internet dat het van hetzelfde olievat komt. Maar goed, dat over de bezine.

Zoals ik jullie hoor, is het advies dus eerst mijn auto laten nalezen. Nou, dat ga ik dan maar eens doen voordat ik mijn auto bij wijze van spreken helemaal uit elkaar laat halen. Ik zal het verbruik ook eens even in de gaten houden. Ik heb een foto gemaakt van de kilometerstand nu en zal dat weer doen wanneer mijn benzine bijna op is. Dit van elkaar aftrekken en het antwoord delen voor 45. Is dat een juiste manier om het verbruik te berekenen? Trouwens wanneer ik tank, duw ik de tankslang zowiezo voorbij dat klepje, want anders spuit de benzine eruit. Ik tank altijd door totdat de slang klikt en niet meer verder gaat. Zelf als druk je de benzineslang in, er komt niks mee uit.
op mijn dashbord heb ik een verbruik van gemmideld L/100km gevonden van rond de 7. Ik heb geen flauw idee wat dit betekend. Ik moet er wel bij zeggen dit te hebben afgelezen op de parkeerplaats.
 

Cordoba

Forumguru
Voor je verbruik gewoon het aantal liters noteren dat je tankt (of ff bon af laten drukken) en de gereden km's delen door de werkelijk getankte liters. Als je zelf een ID aanmaakt op spritmonitor.de kun je eerst een nulmeting invoeren (tank vol, maar je vult geen gereden km's in, maar wel je km-stand, de volgende keer vul je weer je kmstand in en de getankte liters, en je krijgt je verbruikscijfers vanzelf te zien, en volgende keren vul je ook getankte liters en kmstand in. (met spritmonitor, hoef je niet te rekenen of excelbestanden te vullen, je kunt gewoon de boel invullen en krijgt je cijfers te zien)

Als je super tankt, is BP ultimate inderdaad één van de betere keuzes, bij euro 95 ligt dat echt anders. Mijn ervaring (en van meer mensen) is dat Tango eerder beter dan slechter is als Shell benzine (als je het over Euro95 hebt).
 

Fabiene

Nieuw lid
Dus ik zou ook iets anders kunnen tanken dan euro95? Brengt dit geen schade aan je auto, want ik heb dus altijd gedacht dat ik alleen de euro95 in mijn auto mag stoppen.... Waar maakt niet uit als het maar de groene is..
 
Bovenaan Onderaan