@Fabiene: Hieronder een uitleg. Ik heb geprobeerd de uitleg eenvoudig te houden, en daarom wat eenvoudige omschrijvingen gebruikt voor termen die je bij de aankoop van een auto tegen kunt komen. Niet omdat ik je onderschat, maar omdat je aangeeft een aantal termen niet te begrijpen. Mocht je in het onderstaande een term niet begrijpen, probeer hem dan eens te googelen.
De aanduidingen 1.4, 1.2, 2.0 etc. staan voor de cilinderinhoud van de auto. De motor van een Fabia heeft (meestal) vier cilinders, soms drie. Een cilinder is een buis. In een motor zitten vier van die "buizen" naast elkaar, met een gezamenlijke inhoud van 1.4, 1.2 etc. liter. In die buizen zitten zuigers (een horizontale plaat, die de cilinder bijna afsluit), die met elkaar (en uiteindelijk via de versnellingsbak met de voorwielen van de auto) zijn verbonden met een krukas. Een krukas zet een op en neer gaande beweging om in een ronddraaiende. Bovenin de cilinder wordt benzine gespoten en lucht toegevoegd, die met een vonk van de bougie ontbranden. De zuiger gaat dan naar beneden. De beweging naar beneden wordt door de krukas omgezet naar een draaiende beweging, die uiteindelijk wordt doorgevoerd naar de eveneens draaiende beweging van je wielen.
Hoe meer cilinderinhoud, hoe krachtiger de motor: in een grote buis kan meer benzine en meer lucht. De plof van de ontbranding, en dus de kracht waarmee de zuiger naar beneden gaat, is dan immers groter. De kracht van een motor wordt vaak uitgedrukt in kilowatt (KW) of paardenkracht (pk).
Je verbruik zou met een grotere cilinderinhoud wat hoger kunnen zijn. Dat hoeft echter niet, omdat een kleine motor die erg zijn best moet doen, meer kan verbruiken dan een grote die dat niet hoeft.
Er zijn een paar trucjes om meer benzine en meer lucht in een cilinder te krijgen, zodat een kleinere motor toch meer kracht krijgt. Zo wordt lucht toegevoerd via kleppen ("ventielen"). Meer kleppen geeft dus meer lucht. "16v" (de v van ventielen) staat voor 16 kleppen, bij een viercilinder motor dus vier kleppen per cilinder, waar veel auto's van oudsher twee kleppen per cilinder hadden. Ook met een turbo kun je meer lucht in een cilinder persen. Als je dan meer benzine toevoegt krijg je een grotere plof, dus meer kracht, terwijl de cilinderinhoud klein kan blijven. Voordeel: ten opzichte van een motor met meer cilinderinhoud, is een motor, als je de turbo even niet gebruikt (dus bij een rustige rijstijl), eigenlijk die kleine motor, en dus zuiniger dan een motor met een grote cilinderinhoud. Heb je opeens haast, dan heb je echter wel de kracht van een grotere motor. Een motor met een cilinderinhoud van 1.2 liter kan dan dus net zoveel kracht leveren als een motor met een inhoud van 1.4 of zelfs 2.0 liter.
Ook kun je de benzine op meerdere manieren in een cilincer inspuiten ("injecteren"). Met één injector en een pijpje dat de benzine vervolgens over de cilinders verdeelt (single point injectie) of met één injector per cilinder (multi point injectie, oftwel mpi).
Uit je verhaal blijkt dat je op zoek bent naar meer kracht in de motor van een auto. Dat zul je af moeten wegen tegen een eventueel iets hoger verbruik.
Veel plezier op je zoektocht!