Motor slaat af

Cordoba

Forumguru
1.4 MPI hoort volgens mij Euro95 in, mogelijk mag er ook nog 91 in (vooral in Oost Europa is dit nog te vinden). Bij motoren met meer potentie, is er vaak de voorkeur voor Euro98 en mag er eventueel Euro95 in, en bij krachtige motoren met chip wordt vaak de voorkeur voor Octaangetal 100 aangegeven (in Duitsland hier en daar verkrijgbaar, in Nederland zelf te 'maken' door bij de benzine in verhouding wat bio-ethanol toe te voegen).

Een moderne auto kan zijn onstekingstijdstip bijvoorbeeld aanpassen, en ook de hoeveelheid ingespoten brandstof om zo alles zo goed mogelijk aan te passen op verschil in brandstofkwaliteit. Zolang je loodvrij tankt kan het niet zoveel kwaad om in geval van nood iets andere benzine te tanken, zeker als er nog een restant normale benzine in de tank zit, het enige dat je nooit moet doen is loodhoudend tanken, dat kost je heel snel een nieuwe katalysator, omdat ie dan niet meer aan de uitlaatgas-eisen voor de APK voldoet.
 

Canon-Eye

Forumguru
met spritmonitor, hoef je niet te rekenen of excelbestanden te vullen, je kunt gewoon de boel invullen en krijgt je cijfers te zien
Klopt - maar dan gaat het alleen over de brandstof. En ik vind voor mezelf nog wel een paar andere dingen interessant om in één oogopslag voor m'n neus te hebben: kosten bijvoorbeeld - en niet alleen van de brandstof - per jaar en gemiddeld per km, of het verloop van het gemiddelde dag- en jaarkilometrage. Daar heb ik dus al vele jaren m'n excelletje voor, ook van diverse eerder gereden auto's, al zat daar het kostenaspect nog niet in (want dat waren auto's van de zaak). Maar die maken wel direct een vergelijking mogelijk tussen de verschilllende auto's.
Tja, ik heb nu eenmaal iets met getallen - overigens zonder de aandrang om deze via m'n handtekening continu wereldkundig te maken.
 

Cordoba

Forumguru
@Canon-eye: totaal kosten op basis van km's of op jaarbasis zijn ook via spritmonitor te krijgen, maar dan moet je deze gegevens wel invullen, maar ik zou zeggen back-on-topic.
 

mark peeters

Nieuw lid
Voor mijn absoluut geen Tango (of vergelijkbaar) meer; ik tank uitsluitend nog A-merk.
Met mijn voormalige V50, mijn Superb, mijn vrouw's voormalige Swift en haar huidige Punto Evo "draaien" allemaal minder goed op Tango-achtige brandstof. Het verbruik is hoger en de motor loopt minder mooi rond.
Mijn zusje heeft tot voor kort ook altijd Tango getankt en haar Fiesta hield regelmatig in. Overgestapt op Shell en daarna nooit meer klachten.
Iedereen moet natuurlijk helemaal zelf weten wat hij/zij in de tank gooit, maar dit is mijn ervaring.

De vrachtwagen is misschien van shell. De benzine komt er ook vandaan. Alleen de additieven die er in zitten zijn anders dan die bij shell of ze zitten er niet eens in.
 

CDK

Forumguru
@ Fabienne, additieven zijn toevoegingen (chemicaliën) die ofwel voor een schonere verbranding zorgen, vaak resulteert dat ook in meer vermogen en / of een gunstiger brandstof verbruik of anti schuimingsmiddel, of bij diesel anti vlokmiddel (dat het niet bevriest )

greetz Corné
 

Cordoba

Forumguru
@Corné: dat is de promotionele versie. In de praktijk dienen additieven (toevoegingen) óók om met goedkopere/minderwaardige componenten in de benzine, toch aan de normen te voldoen. Daarnaast heb je het feit dat er steeds meer bio-brandstof bij de benzine wordt gemengd, en ik gok zo, dat daar ook weer additieven voor zijn, om te voorkomen dat daar al te veel problemen ontstaan. Die goedkopere/minderwaardige componenten, lijkt heel ernstig, maar is door de raffinagetechnieken die tegenwoordig steeds beter worden niet zo erg. Men weet tegenwoordig meer olie/benzine/diesel uit (dezelfde) ton ruwe aardolie te halen dan vroeger.
 

CDK

Forumguru
@ Cordoba, klopt helemaal wat je zegt, maar Fabiene vroeg zich af wat "additieven" zijn, vandaar een simpele uitleg van mijn kant ;) maar bedankt voor de aanvulling :)

greetz Corné
 

Fabiene

Nieuw lid
Ik heb mijn auto laten uitlezen bij een dealer en de volgende diagnose is gesteld.
storing in motorcomputer
stuurhuis lekt olie en stuurpomp waarschijnlijk kapot
cilinderkoppaking lekt, koppaking dient te worden vervangen.

De dealer vertelde mij dat dit boven de 3000 euro kan uitkomen. Wat kan ik het beste doen, auto verkopen of bij ee andere garage laten repareren. Ik bedoel er zijn zoveel garages die moeten dit soort dingen toch ook wel kunne repareren.
 

CDK

Forumguru
@ Fabienne, repareren kost overal geld, alleen een niet merkgebonden garage zou voordeliger kunnen zijn, ik kan natuurlijk niet in jouw portemonnee kijken, maar inruilen of verkopen is misschien wel een goede optie ;)
succes met je beslissing!

greetz Corné
 

Cordoba

Forumguru
Storing in motorcomputer: storing in de ECU moet een storingsnummer hebben, als je dat nummer hebt kun je de storing nazoeken op de site van Gerrit Speek, en daar staat ook wat de mogelijke oplossingen zijn. Storing ECU kan zijn, dat ie bijvoorbeeld af en toe even geen stroom heeft door slechte bekabeling, maar kan ook waterschade aan de ECU zijn, waarbij vervangen van de ECU vaak aan de orde is.

De combinatie van lekkend stuurhuis en kapotte stuurpomp vindt ik typisch (bij auto's met veel km's komen beide mankementen/slijtages voor, maar beide tegelijk vind ik wat toevallig).

Vernieuwen van de koppakking gaat bij MPI blokken regelmatig fout, doordat niet zorgvuldig genoeg wordt gewerkt: men let onvoldoende op, waardoor de cilinderbus in de cilinder verdraaid, en hierdoor krijg je problemen met koelvloeistoflekkage en moet de kop direct weer gelicht worden om het mankement te verhelpen (en weer nieuwe koppakking).

Ik zou zeggen, ga eens naar een andere garage, en kijk wat zij ervan zeggen, 3000 euro komt wel aardig in de buurt van wat je voor zo'n auto betaald, dus of het de moeite waard is? Als de auto dan jarenlang mee kan zonder grote onkosten is het misschien de moeite, maar als er dan nog andere grote onkosten achteraan komen, lijkt het mij de moeite niet waard.

Andere optie is misschien er ander motorblok(compleet met ECU) inhangen, sleutels moeten dan wel opnieuw ingeleerd worden, en dat kan vaak alleen bij dealers of gespecialiseerde garages.
 

Fabiene

Nieuw lid
Er zijn diverse storingen gevonden en ze hebben alles gewist en ik moet bij de eerst volgende keer dat het motorlampje (motormanagement) gaat branden weer langsgaan, om het uit te laten lezen.
Ik ben bij een normale garage gegaan en daar gaat het mij ongeveer 500 euro kosten. Wat ik lastig vindt is, wie zegt dat ik na de reparatie voor lange tijd normaal kan rijden. Voor hetzelfde geld, kom ik na een maand weer met klachten en kost het mij nog meer geld.

De stuurhuis lekt, maar de stuurpomp is waarschijnlijk. De dealer zei dat dit laatste niet zeker is, maar zijn ervaring is dat ze meestal beide kapot zijn en vervangen moeten worden.

Dus in principe moeten deze problemen verholpen kunnen worden.

Maar met deze schade kan ik de auto toch niet doorverkopen? Of juist wel, maar dan voor minder geld?
 

turboturbo

Forumguru
De dealer vertelde mij dat dit boven de 3000 euro kan uitkomen. Wat kan ik het beste doen, auto verkopen of bij ee andere garage laten repareren. Ik bedoel er zijn zoveel garages die moeten dit soort dingen toch ook wel kunne repareren.
Ik heb toevallig afgelopen week nog eens gekeken wat 'mijn' Fabia I met dito uitrusting, bouwjaar en km-stand 'doet' op MP en ik kwam echt niet hoger dan 3500,- / 4000,- euro uit. En dan heb ik nog een vrij goed uitgeruste Fabia (Creation pakket).

Ik weet niet wat jouw Fabia waard is (welke opties die heeft, km-stand etc), maar ik zou 'm voor een reparatie bedrag van drie mille inruilen. Je schrijft zelf al eerder dat je niet erg tevreden bent met het verbruik van het type motor wat erin ligt, dus dan ben je daar ook meteen vanaf.

Als je toch een universele garage kunt vinden, waar je een dealtje mee kunt maken voor een paar honderd euro aan reparatiekosten, zou je dat zeker kunnen afwegen. Dat hangt er natuurlijk vanaf wat jouw Fabia jouw nog waard is, en wat @Corne al zegt: heb je wel wat geld om een andere auto te gaan aanschaffen? Anders heb je natuurlijk geen keus (dus laten repareren)

Een universele garage kan jouw Fabia net zo goed repareren als een dealer, dus laat je niets wijs maken. Echter moet er wel eerst goed duidelijk zijn wat de klachten / problemen precies allemaal zijn. Als het een als-dit-dan-dat, het-zou-kunnen-dat verhaal wordt met zo'n garage, en ze gaan stap voor stap op zoek en onderdelen vervangen totdat het probleem opgelost is, zou je wel eens een paar dure garage bezoeken kunnen krijgen (is mijn worst-case scenario inschatting)
 

Fabiene

Nieuw lid
Ik had mijn fabia destijds voor 3000 ofzo gekocht. Maar wat is jullie mening over de reparatie(kosten). Zou je auto met deze reparatie nog lang kunnen meegaan of niet. Want ik vertrouw mijn auto niet meer, en ik denk het ook niet wanneer het bij een merkloze garage wordt gerepareerd. Het voelt dan alsof mijn auto bij elkaar wordt gehouden en elk moment uit elkaar kan vallen of mij in de steek kan laten.

wat zijn jullie ervaringen met reparaties van dit soort onderdelen bij een skoda fabia bouwjaar 2002.
 

turboturbo

Forumguru
Je gevoel over een auto is wel belangrijk, maar of dat nu bepalend moet zijn voor je keuze wel of niet laten repareren...
Ik heb persoonlijk wel al wat ervaring met te lang doorrijden en investeren in oude rommel (betreft wel scooters) waardoor ik telkens de ene grote verassing (dure reparatie) na de andere kreeg. Daar ben ik financieel wel op leeggelopen en had net zo goed eerder dat geld in een nieuwere kunnen steken.

Ik zou toch eerst eens langs een andere (Bovag) garage voor een second opinion. Heb je wel een uitdraai van alle foutcodes meegekregen na het uitlezen? Neem die dan meteen mee.

Dan heb je misschien nog een idee van de kosten en kan je je keuzeproces misschien wat beter maken.

Vraag evt. meteen een inruil offerte :cool: Voor een garage is het goedkoper om de auto in de tussenuurtjes te repareren, met eigenlijk alleen maar materiaalkosten. Zij kunnen de auto daarna dan weer in de verkoop doen.
En zoek dan lekker een Fabia met de jongere en verbeterde, betrouwbaardere, zuinigere 1.4 16V 75pk motor uit :)
 

Fabiene

Nieuw lid
Ik weet heel goed wat ik zoek in een auto, maar dan gaat het echt om interieur. Ik heb geen verstand van motoren of mpi, kw of pk of V. waar kan ik een duidelijke uitleg vinden over dit soort dingen, zodat ik weet waar ik op moet letten bij het kopen van een nieuwe auto, als het zover komt.

Ik heb nu 1.2 mpi motor en 50 kw. Wat ik merk is dat mijn auto langzaam optrekt. Voor de rest weet ik niks over technische gegevens. Ik kan de koelvloeistof bijvullen, olie controleren en tanken, lichten aan en uit en rijden. Whahahah
 

turboturbo

Forumguru
Wat ga je doen dan, inruilen / op zoek naar een andere Fabia?

Als je er zelf geen verstand van hebt, kun je misschien iemand vragen om samen met je een auto uit te zoeken op internet?
De motoren die je liever staan zijn: de 1.4MPI 60pk/44kW en de 1.4MPI 68PK/50kW (die heb je nu, volgens de info die je zelf hebt gegeven)

De motoren die je best kunt nemen: de 1.4 16V 75pk/55kW (of de 1.2 12V. Is ook een prima en zuinige motor, maar niet veel sneller dan wat je al had)

Overigens zou het langzame optrekken ook verband kunnen houden met de storingen die er al een tijdje spelen. Mijn Fabia was ook tergend sloom geworden doordat het gasklephuis en vermoedelijk ook EGR niet goed functioneerden. Sinds het schoonmaken van die beide onderdelen zit de vaart er weer goed in.

Op Autoweek kun je een heel overzicht vinden van alle typen motoren:

http://www.autoweek.nl/autovergelijker?merk=Skoda&model=Fabia&waar=specs
 

Bijlagen

  • Schermafbeelding 2013-03-25 om 17.03.04.jpg
    Schermafbeelding 2013-03-25 om 17.03.04.jpg
    23,2 KB · Weergaven: 43

Fabiene

Nieuw lid
Ok, dus hoe hoger het geval, hoe sterker de motor is. Ik heb heel het internet gezocht, maar ik kan nergens een uitleg vinden van die getallen zoals 1.4 motoren en wat maakt dat een 1.6 bijvoorbeeld beter in dan 1.4 en 16v en kw etc. Alleen maar korte uitleggen over de afkortingen. Grrrr... Is zo vervelend als je iets wilt leren en het nergens staat...
 

Rallye

Forumguru
@Fabiene: Hieronder een uitleg. Ik heb geprobeerd de uitleg eenvoudig te houden, en daarom wat eenvoudige omschrijvingen gebruikt voor termen die je bij de aankoop van een auto tegen kunt komen. Niet omdat ik je onderschat, maar omdat je aangeeft een aantal termen niet te begrijpen. Mocht je in het onderstaande een term niet begrijpen, probeer hem dan eens te googelen.

De aanduidingen 1.4, 1.2, 2.0 etc. staan voor de cilinderinhoud van de auto. De motor van een Fabia heeft (meestal) vier cilinders, soms drie. Een cilinder is een buis. In een motor zitten vier van die "buizen" naast elkaar, met een gezamenlijke inhoud van 1.4, 1.2 etc. liter. In die buizen zitten zuigers (een horizontale plaat, die de cilinder bijna afsluit), die met elkaar (en uiteindelijk via de versnellingsbak met de voorwielen van de auto) zijn verbonden met een krukas. Een krukas zet een op en neer gaande beweging om in een ronddraaiende. Bovenin de cilinder wordt benzine gespoten en lucht toegevoegd, die met een vonk van de bougie ontbranden. De zuiger gaat dan naar beneden. De beweging naar beneden wordt door de krukas omgezet naar een draaiende beweging, die uiteindelijk wordt doorgevoerd naar de eveneens draaiende beweging van je wielen.

Hoe meer cilinderinhoud, hoe krachtiger de motor: in een grote buis kan meer benzine en meer lucht. De plof van de ontbranding, en dus de kracht waarmee de zuiger naar beneden gaat, is dan immers groter. De kracht van een motor wordt vaak uitgedrukt in kilowatt (KW) of paardenkracht (pk).

Je verbruik zou met een grotere cilinderinhoud wat hoger kunnen zijn. Dat hoeft echter niet, omdat een kleine motor die erg zijn best moet doen, meer kan verbruiken dan een grote die dat niet hoeft.

Er zijn een paar trucjes om meer benzine en meer lucht in een cilinder te krijgen, zodat een kleinere motor toch meer kracht krijgt. Zo wordt lucht toegevoerd via kleppen ("ventielen"). Meer kleppen geeft dus meer lucht. "16v" (de v van ventielen) staat voor 16 kleppen, bij een viercilinder motor dus vier kleppen per cilinder, waar veel auto's van oudsher twee kleppen per cilinder hadden. Ook met een turbo kun je meer lucht in een cilinder persen. Als je dan meer benzine toevoegt krijg je een grotere plof, dus meer kracht, terwijl de cilinderinhoud klein kan blijven. Voordeel: ten opzichte van een motor met meer cilinderinhoud, is een motor, als je de turbo even niet gebruikt (dus bij een rustige rijstijl), eigenlijk die kleine motor, en dus zuiniger dan een motor met een grote cilinderinhoud. Heb je opeens haast, dan heb je echter wel de kracht van een grotere motor. Een motor met een cilinderinhoud van 1.2 liter kan dan dus net zoveel kracht leveren als een motor met een inhoud van 1.4 of zelfs 2.0 liter.

Ook kun je de benzine op meerdere manieren in een cilincer inspuiten ("injecteren"). Met één injector en een pijpje dat de benzine vervolgens over de cilinders verdeelt (single point injectie) of met één injector per cilinder (multi point injectie, oftwel mpi).

Uit je verhaal blijkt dat je op zoek bent naar meer kracht in de motor van een auto. Dat zul je af moeten wegen tegen een eventueel iets hoger verbruik.

Veel plezier op je zoektocht!
 
Bovenaan Onderaan