turboturbo
Forumguru
EDIT: geweldig moet je kijken wat een hulpvaardigheid hiero! Ik was tegelijk met @Rallye een verhaal aan het typen.
Nu maar hopen dat het geen tegenstrijdige info is
'Wij' willen je het hier vast ook wel uitleggen, hoor.
kW en PK zijn 2 eenheden die resp. staan voor kiloWatt en PaardenKracht. Daarmee wordt de 'sterkte' van de motor mee uitgedrukt. Meer info: http://nl.wikipedia.org/wiki/Paardenkracht
'1.4' of '1.6' is hoeveel liter inhoud de cilinders van de motor samen vormen. Dus 1.4 is 1,4 liter. Heeft dus niets met de tank benzine te maken. Over het algemeen geldt: des te groter de inhoud van de motor, des te sterker vaak de motor (meer PK's of kW dus). Het gemiddeld brandstof verbruik neemt vaak (niet altijd) toe naarmate de inhoud van de motor toeneemt (of eigenlijk: naarmate de sterkte / pk's van de motor toenemen)
Je kan immers niet 'gratis' sneller optrekken. Echter er speelt ook mee hoe modern de motor is. Dus de ene 1.4 kan onzuiniger zijn dan een andere 1.6 omdat die bijv. een paar jaar later ontwikkeld is en nieuwere technieken bevat.
12V of 16V staat voor het aantal kleppen. Meer info: http://nl.wikipedia.org/wiki/Kleppen
Over het algemeen geldt dat veel modernere motoren het dubbele aantal kleppen (vier ipv twee) begonnen te krijgen per cilinder, dan daarvoor.
Omdat de 1.2 MPI motoren van Skoda 3 cilinders hebben, en je geeft elke cilinder 4 kleppen ipv 2, dan kom je uit op 3 cilinders x 4 kleppen = 12.
Bij een 4 cilinder (wat de meeste motoren zijn) zoals de 1.4 MPI en hoger, dan krijg je 4 kleppen per cilinder ipv2, en dat is 4 cilinders x 4 kleppen = 16.
Waar die die 'V' dan voor staat, weet ik ook niet precies, maar het duidt iig op het aantal kleppen.
Jouw huidige MPI heeft gewoon 2 klepper per cilinder. Dus 2 x 4 = 8V.
Het kleppenverhaal is verder niet zo heel belangrijk, verder hoor. Maar om te weten of je een '16V' motor te pakken hebt, kun je bij autoweek dat controleren in die specifiatie-overzicht die ik linkte (desnoods na invoeren van het kenteken) Er staat dan bij 'kleppen per cilinder' 2 of 4.
Het gaat er om dat de 1.4MPI die je nu hebt, bekend staat om een paar problemen (zwakke koppakking, wordt vaak slecht gerepareerd, zoals @Cordoba heeft uitgelegd) en z'n zeer ongunstig benzine verbruik.
Je kunt ook bij het begin beginnen en eens kijken forumlid @MarcoVW's site, waar ook veel basale autotechniek uitgelegd wordt.
http://www.marcovw.nl
Voor jou is het belangrijkst dat je niet opnieuw een Fabia met 1.4 MPI motor terugkoopt, lijkt me Van oorsprong is dat de oude 1.3 motor van de Skoda Felicia. Dus die gaat al een heel lang tijdje mee. Later (rond 2001?) ging Skoda ook motoren van VW gebruiken, zoals de 1.4 16V. Die dus een stuk nieuwer/jonger, sterker, zuiniger en minder storingsgevoelig is.
Korte aanvulling:
Nu maar hopen dat het geen tegenstrijdige info is
'Wij' willen je het hier vast ook wel uitleggen, hoor.
kW en PK zijn 2 eenheden die resp. staan voor kiloWatt en PaardenKracht. Daarmee wordt de 'sterkte' van de motor mee uitgedrukt. Meer info: http://nl.wikipedia.org/wiki/Paardenkracht
'1.4' of '1.6' is hoeveel liter inhoud de cilinders van de motor samen vormen. Dus 1.4 is 1,4 liter. Heeft dus niets met de tank benzine te maken. Over het algemeen geldt: des te groter de inhoud van de motor, des te sterker vaak de motor (meer PK's of kW dus). Het gemiddeld brandstof verbruik neemt vaak (niet altijd) toe naarmate de inhoud van de motor toeneemt (of eigenlijk: naarmate de sterkte / pk's van de motor toenemen)
Je kan immers niet 'gratis' sneller optrekken. Echter er speelt ook mee hoe modern de motor is. Dus de ene 1.4 kan onzuiniger zijn dan een andere 1.6 omdat die bijv. een paar jaar later ontwikkeld is en nieuwere technieken bevat.
12V of 16V staat voor het aantal kleppen. Meer info: http://nl.wikipedia.org/wiki/Kleppen
Over het algemeen geldt dat veel modernere motoren het dubbele aantal kleppen (vier ipv twee) begonnen te krijgen per cilinder, dan daarvoor.
Omdat de 1.2 MPI motoren van Skoda 3 cilinders hebben, en je geeft elke cilinder 4 kleppen ipv 2, dan kom je uit op 3 cilinders x 4 kleppen = 12.
Bij een 4 cilinder (wat de meeste motoren zijn) zoals de 1.4 MPI en hoger, dan krijg je 4 kleppen per cilinder ipv2, en dat is 4 cilinders x 4 kleppen = 16.
Waar die die 'V' dan voor staat, weet ik ook niet precies, maar het duidt iig op het aantal kleppen.
Jouw huidige MPI heeft gewoon 2 klepper per cilinder. Dus 2 x 4 = 8V.
Het kleppenverhaal is verder niet zo heel belangrijk, verder hoor. Maar om te weten of je een '16V' motor te pakken hebt, kun je bij autoweek dat controleren in die specifiatie-overzicht die ik linkte (desnoods na invoeren van het kenteken) Er staat dan bij 'kleppen per cilinder' 2 of 4.
Het gaat er om dat de 1.4MPI die je nu hebt, bekend staat om een paar problemen (zwakke koppakking, wordt vaak slecht gerepareerd, zoals @Cordoba heeft uitgelegd) en z'n zeer ongunstig benzine verbruik.
Je kunt ook bij het begin beginnen en eens kijken forumlid @MarcoVW's site, waar ook veel basale autotechniek uitgelegd wordt.
http://www.marcovw.nl
Voor jou is het belangrijkst dat je niet opnieuw een Fabia met 1.4 MPI motor terugkoopt, lijkt me Van oorsprong is dat de oude 1.3 motor van de Skoda Felicia. Dus die gaat al een heel lang tijdje mee. Later (rond 2001?) ging Skoda ook motoren van VW gebruiken, zoals de 1.4 16V. Die dus een stuk nieuwer/jonger, sterker, zuiniger en minder storingsgevoelig is.
Korte aanvulling:
In dit geval van @Fabienne is dat nog maar de vraag of dat gaat gebeuren, want de 1.4MPI is minder zuinig dan z'n sterkere opvolger, de 1.4 16V 75 variant. Daarmee zou @Fabiene weleens een minder hoog verbruik kunnen hebben, maar toch meer PK's. Kiest ze voor een nog sterkere motor, bv de 2.0 liter variant, dan gaat je aantekening waarschijnlijk wel op.Uit je verhaal blijkt dat je op zoek bent naar meer kracht in de motor van een auto. Dat zul je af moeten wegen tegen een eventueel iets hoger verbruik.