Motor slaat af

turboturbo

Forumguru
EDIT: geweldig moet je kijken wat een hulpvaardigheid hiero! Ik was tegelijk met @Rallye een verhaal aan het typen.
Nu maar hopen dat het geen tegenstrijdige info is
:eek:

'Wij' willen je het hier vast ook wel uitleggen, hoor.

kW en PK zijn 2 eenheden die resp. staan voor kiloWatt en PaardenKracht. Daarmee wordt de 'sterkte' van de motor mee uitgedrukt. Meer info: http://nl.wikipedia.org/wiki/Paardenkracht

'1.4' of '1.6' is hoeveel liter inhoud de cilinders van de motor samen vormen. Dus 1.4 is 1,4 liter. Heeft dus niets met de tank benzine te maken. Over het algemeen geldt: des te groter de inhoud van de motor, des te sterker vaak de motor (meer PK's of kW dus). Het gemiddeld brandstof verbruik neemt vaak (niet altijd) toe naarmate de inhoud van de motor toeneemt (of eigenlijk: naarmate de sterkte / pk's van de motor toenemen)
Je kan immers niet 'gratis' sneller optrekken. Echter er speelt ook mee hoe modern de motor is. Dus de ene 1.4 kan onzuiniger zijn dan een andere 1.6 omdat die bijv. een paar jaar later ontwikkeld is en nieuwere technieken bevat.

12V of 16V staat voor het aantal kleppen. Meer info: http://nl.wikipedia.org/wiki/Kleppen
Over het algemeen geldt dat veel modernere motoren het dubbele aantal kleppen (vier ipv twee) begonnen te krijgen per cilinder, dan daarvoor.
Omdat de 1.2 MPI motoren van Skoda 3 cilinders hebben, en je geeft elke cilinder 4 kleppen ipv 2, dan kom je uit op 3 cilinders x 4 kleppen = 12.
Bij een 4 cilinder (wat de meeste motoren zijn) zoals de 1.4 MPI en hoger, dan krijg je 4 kleppen per cilinder ipv2, en dat is 4 cilinders x 4 kleppen = 16.
Waar die die 'V' dan voor staat, weet ik ook niet precies, maar het duidt iig op het aantal kleppen.
Jouw huidige MPI heeft gewoon 2 klepper per cilinder. Dus 2 x 4 = 8V.
Het kleppenverhaal is verder niet zo heel belangrijk, verder hoor. Maar om te weten of je een '16V' motor te pakken hebt, kun je bij autoweek dat controleren in die specifiatie-overzicht die ik linkte (desnoods na invoeren van het kenteken) Er staat dan bij 'kleppen per cilinder' 2 of 4.

Het gaat er om dat de 1.4MPI die je nu hebt, bekend staat om een paar problemen (zwakke koppakking, wordt vaak slecht gerepareerd, zoals @Cordoba heeft uitgelegd) en z'n zeer ongunstig benzine verbruik.

Je kunt ook bij het begin beginnen en eens kijken forumlid @MarcoVW's site, waar ook veel basale autotechniek uitgelegd wordt.
http://www.marcovw.nl

Voor jou is het belangrijkst dat je niet opnieuw een Fabia met 1.4 MPI motor terugkoopt, lijkt me :) Van oorsprong is dat de oude 1.3 motor van de Skoda Felicia. Dus die gaat al een heel lang tijdje mee. Later (rond 2001?) ging Skoda ook motoren van VW gebruiken, zoals de 1.4 16V. Die dus een stuk nieuwer/jonger, sterker, zuiniger en minder storingsgevoelig is.

Korte aanvulling:
Uit je verhaal blijkt dat je op zoek bent naar meer kracht in de motor van een auto. Dat zul je af moeten wegen tegen een eventueel iets hoger verbruik.
In dit geval van @Fabienne is dat nog maar de vraag of dat gaat gebeuren, want de 1.4MPI is minder zuinig dan z'n sterkere opvolger, de 1.4 16V 75 variant. Daarmee zou @Fabiene weleens een minder hoog verbruik kunnen hebben, maar toch meer PK's. Kiest ze voor een nog sterkere motor, bv de 2.0 liter variant, dan gaat je aantekening waarschijnlijk wel op.
 

Fabiene

Nieuw lid
Hartstikke bedankt voor al jullie uitleg. Jullie helpen mij echt wegwijs te worden in de autowereld. Een wereld wat best wel moeilijk te begrijpen kan zijn, maar met jullie hulp niet. Ik ben niet echt op zoek naar een krachtigere motor, maar eerder naar een zuinige motor. Ik wist niet waar ik op moest letten bij de specificaties van een auto om te weten of het zuinig is of niet. Maar ik weet nu in ieder geval dat een krachtigere motor niet perse zuinigere motor is. Ik zal bij mijn zoektocht dus ook navragen of nazoeken wat het verbruik is.

ik heb besloten mijn fabia eerst te laten nakijken en ik ben benieuwd wat de garage zegt over of het goed te repareren valt. daarna bekijk ik of ik het uberhaupt wil repareren of meteen doorverkopen. of toch repareren en dan doorverkopen. ik voel me er niet prettig bij dat ik mijn auto met dit soort schade doorverkoop aan iemand die later hierdoor misschien langs de snelweg komt te staan met pech. Maar aan de ene kant wil ik niet geld uitgeven aan een auto waar ik toch niet meer in wil rijden, want de laatste tijd verbruikt hij steeds meer. Ik moet elke week tanken..pfff
Met het geld dat mijn skoda oplevert en misschien een kleine inleg wil ik een nieuwe auto kopen, waar ik hopelijk wel langer mee kan rijden.

ik kijk ondertussen hier en daar naar een nieuwe auto. Welke merk dat gaat worden, wordt lastig. Ik wil een simpel, klein, compact autootje, zoals de skoda die ik nu heb, maar dan zuiniger. Uhm uhm, dat wordt een hele zoektocht, want ik heb ook nog eisen als cruise control, in hoogte verstelbare bestuurderstoel en airco...nou, dit beloofd wat....
 

Canon-Eye

Forumguru
Het gaat er om dat de 1.4MPI die je nu hebt, bekend staat om een paar problemen (zwakke koppakking, wordt vaak slecht gerepareerd, zoals @Cordoba heeft uitgelegd) en z'n zeer ongunstig benzine verbruik.
Deze opmerking van Turbo[SUP]2[/SUP] vraagt toch wel om een paar kanttekeningen, in willekeurige volgorde:
  • ik heb in 2002 na proefritten in diverse uitvoeringen bewust voor de 8-klepper 1,4 MPI gekozen, omdat ik die een stuk prettiger in de omgang vond - want véél soepeler dan zo'n nerveuze 16-klepper die er bijna toe dwingt om veel toeren te maken als je een beetje wilt opschieten.
  • in 168.000 km geen nieuwe koppakking nodig gehad.
  • "koppakking vaak slecht gerepareerd"?? Lijkt me een diskwalificatie van de dealers. Tenzij er bovengemiddeld veel mensen mee naar Beun de haas gingen natuurlijk, maar dat zou de maatstaf niet moeten zijn.
  • effe nagezocht: overall gemiddeld verbruik over 168635 km was 1 liter op 13,466 km. Naar hedendaagse maatstaven natuurlijk niet top - maar het is dan ook geen hedendaags motortje - en in dat kader vind ik het verbruik dus niet "zeer ongunstig", zeker niet in relatie tot de hoeveelheid binnenruimte die je voortsleept.

Deze nuancering hoort er m.i. wel bij...
 

turboturbo

Forumguru
@Canon-Eye, terechte aanvulling. Ik onderstreep 'm. Ik ga ook maar af op de verhalen die ik zo her en der lees over de bekende problemen met de 1.4MPI blokken. Anderzijds blijft altijd gelden dat je gevallen hebt die, al dan niet geluk hebben, of die geen van de genoemde signalen herkennen.
Zo zullen er ook TSI rijders zijn die straks na een paar ton je aan zitten te kijken alsof ze water zien branden, als je begint over slechte d-kettingen.

Het opgegeven verbruiken van 1:13 van de 1.4MPI tegenover 1:16 voor de 1.4 16V vind ik persoonlijk wel een flink verschil hoor. Dat is bij bijv. 15.000km per jaar toch al zo'n 216 liter benzine verschil. En dat maal 1,75 = 378 euro. Tikt wel aan...
Ik moet elke week tanken..pfff
Als je nu eens begint met dat te veranderen naar 1 x per twee weken... :rolleyes:
Doe ik ook, kan ik je van harte aanraden :xyxthumbs:
 

Cordoba

Forumguru
@Canon-Eye: er zijn wel 2 verschillende 1.4 16V blokken, een 75 pk en een 100 pk blok. Gezien het feit dat je het over 2002 hebt, ga ik er vanuit dat je het over een 100 pk versie hebt. Ik heb in een 100 pk versie proef gereden (wel later bouwjaar) maar vond 'm niet nerveus, wel pakt ie veel beter op dan de 75 pk versie. Overigens is een hoog brandstofverbruik relatief: met mijn 2003 Fabia combi met 75 pk, verstook ik naar mijn maatstaf al redelijk veel benzine, hij rijdt maar net iets zuiniger dan 1:16 over pakweg 20.000 km. Mijn vorige auto (vergelijkbare grootte) was 7 jaar ouder, en reed gewoon 1:17 met soms een uitschieter naar 1:20. Wat het koppakking verhaal betreft, je leest net iets te vaak dat het probleem alleen maar erger wordt na reparatie, en ook bij dealers (wel minder vaak).

@rallye: verhaal over turbo zitten nogal wat foutjes in, maar doet er nu niet toe. Het belangrijkste is om te weten dat het effect van een turbo is, alsof je met een groter motorblok rijdt.

Overigens Fabiene: als je betrouwbare cijfers over brandstofverbruik wil zien, kun je het beste even op http://www.spritmonitor.de/ kijken, als je dan het automerk (Hersteller) en automodel invoert, en vervolgens ook brandstof (benzin/diesel) motorinhoud en/of vermogen invult, krijg je een overzicht van het brandstofverbruik van de verschillende eigenaren die registreren op spritmonitor.
 

Fabiene

Nieuw lid
Tja dat elke wee tanken, daar kan ik weinig aan doen, want op is open dan moet je toch echt gaan tanken. Uhm dat deutse sie is zo niet mijn ding. Ik heb erop gekeken, maar wegens taalbarriere phoe...laat maar

maar wat kan je een zuinig auto noemen, ik bedoel als je met 1 liter bv 5 km aflegt zuinig?
 

Cordoba

Forumguru
Fabiene, wat je ook kunt doen is als je het kenteken hebt van een auto, de gegevens checken, en daarbij kun je ook het (officiele) brandstofverbruik zien.
Kenteken checken kun je bijv. op: http://www.autoweek.nl/kentekencheck Kenteken invoeren, en dan kun je allerlei gegevens bekijken, brandstofverbruik is alleen het label te zien (A is de zuinigste in zíjn klasse, G is heel erg onzuinig in zijn klasse). Nadeel is dat dit is ingedeeld in klasses (grootte/soort auto), dus een kleine auto met een onzuiniger label, kan toch veel zuiniger zijn dan een hele grote auto met een zuinig label. Je kunt op deze pagina ook 'tabs' aanklikken, bijvoorbeeld 'specificaties' als je dat doet, krijg je een brandstofverbruik te zien in cijfers (wel in liters per 100 gereden km's).

Slechts 5 km op 1 liter benzine is mij nog nooit gelukt, ik haal altijd veel meer km's uit een liter. Het hoogste verbruik dat ik ooit gehaald heb, ligt rond de 9 km per liter, maar dan rij je echt behoorlijk boven de toegestane snelheid.
 

Fabiene

Nieuw lid
De route naar mijn werk is 120km. Misschien daarom...maar ik dacht hoe harder je rijdt, met cruise control hoe zuiniger....
 

Canon-Eye

Forumguru
De route naar mijn werk is 120km. [...] ik dacht hoe harder je rijdt, met cruise control hoe zuiniger....
Hinken op twee gedachten... kom je nooit ver mee.

1) Bij toenemende snelheid ga je meer verbruiken - daar helpt geen cruisecontrol tegen.

2) Cruisecontrol houdt je snelheid zoveel mogelijk constant, wat je "met de voet" in de normale praktijk nooit zal lukken, want dan zak je toch vaak wat af en als je dat merkt dan ga je vaak extra gasgeven om weer op snelheid te komen. Juist dat kost extra benzine: je motor moet dan harder werken om de massa van de auto weer te versnellen. Een constante snelheid handhaven kost minder energie.

Dus: ja, gebruik de cruisecontrol overal waar het kan EN matig je tempo een klein beetje (rustiger optrekken, wat eerder gas los als er een punt aankomt waar je vanwege de situatie toch al moet stoppen of flink vertragen).
"Lekker vlot" doortrekken en laat remmen werkt op het circuit wel, maar in de dagelijkse praktijk zul je er op die 120km geen vijf minuten extra mee winnen maar wel een hoop extra liters mee verstoken.
 

turboturbo

Forumguru
maar wat kan je een zuinig auto noemen, ik bedoel als je met 1 liter bv 5 km aflegt zuinig?
1:5?! Zelfs een Hummer kan zuiniger dan dat rijden.

Maar waarom reken je het niet gewoon even uit wat jouw huidige Fabia nu precies verbruikt?

Rijd eens een week lang, consequent niet harder dan 100 km/u, op cruisecontrol. Zul je zien, dan je bij het wekelijks tanken na die week ineens een paar euro minder aftikt bij de Tango :)

Ik heb zo'n vermoeden dat dit een heeeeeeeel lang draadje gaat worden.... ;)
 

Cordoba

Forumguru
Zoals al aangegeven, boven de 100-110 km/u neemt je brandstofverbruik behoorlijk toe (door de hogere luchtweerstand). Vanwege de efficiency rij je (in bijna alle auto's) het zuinigst in de hoogste versnelling. Zuinigste snelheid zal rond de 70 km/u zijn: dan is de luchtweerstand nog behoorlijk laag, en kun je bij de meeste auto's wel in de hoogste versnelling rijden.

Verder inderdaad de tips om vroeg je gas los te laten als je ziet aankomen dat moet afremmen/stoppen. Een tip om te leren ver vooruit te kijken, en je snelheid daarbij aan te passen is de volgende: probeer eens om van A naar B te rijden en daarbij zo min mogelijk je rem te gebruiken. Natuurlijk geen gevaarlijke situaties creëren, en gewoon remmen als dat nodig is. Als je dit 'spelletje' een aantal keren doet, zul je merken dat je na een paar keer minder hoeft te remmen, en automatisch zuiniger rijdt. Overigens een andere tip om zuinig te rijden: door vroegtijdig een beetje te remmen kun je regelmatig voorkomen dat je stil komt te staan, en als je bijv. nog 20 km/u rijdt, als het stoplicht groen wordt, heb je veel minder brandstof nodig om weer op snelheid te komen. Die enkele keer dat je onnodig een beetje afremt en weer wat snelheid moet maken, kost veel minder energie, als vanuit stilstand optrekken.

Uhm dat deutse sie is zo niet mijn ding.
Overigens kun je Spritmonitor ook in het Engels of Frans bekijken (http://www.spritmonitor.de/en/) door op het vlaggetje rechts boven te klikken.
 

Fabia

† In Memoriam
Kortom: Het Nieuwe Rijden dus:

Tips voor Het Nieuwe Rijden voor personenauto's


Wanneer u rijdt volgens de rijstijl van Het Nieuwe Rijden, rijdt u efficiënter. Daarmee bespaart u al gauw 10% brandstof en rijdt u zo 100 kilometer meer op een tank. Goed voor uw portemonnee en goed voor het milieu. Daar komt nog eens bij dat het beter is voor uw auto. En ook dat merkt u meteen: u bent minder geld kwijt aan onderhoud en reparaties. Bovendien zit u veiliger in de auto doordat u beter anticipeert op het overige verkeer. Kortom, alle reden om Het Nieuwe Rijden toe te passen!
Hieronder vindt u een samenvatting van tips voor Het Nieuwe Rijden in personenauto's. Voor de volledige tekst, kunt u hier de brochure downloaden. Of klik op de illustratie rechts van dit tekstblok.
Tips Het Nieuwe Rijden voor personenauto's:

  • Schakel al bij lage toerentallen naar een hogere
    versnelling (tussen 2000 en 2500 toeren).
  • Rijd zoveel mogelijk met een gelijkmatige snelheid
    met een laag toerental in de hoogste versnelling
    waarbij de motor soepel loopt.
  • Rijd bij 80 kilometer per uur in de vijfde versnelling,
    en rijd bij 50 kilometer per uur in z’n 4.
  • Kijk zo ver mogelijk vooruit en anticipeer op wat
    het overige verkeer gaat doen.
  • Houd voldoende afstand. Ziet u dat u snelheid moet minderen of moet
    stoppen voor een verkeerslicht, laat dan tijdig gas
    los, ontkoppel niet en laat de auto in de
    versnelling uitrollen.
  • Houd u aan de geldende snelheidslimiet.
  • Korte stop, zet dan ook de motor af.
  • Vermijd energieverspilling door onnodig gebruik
    van elektrische apparatuur, zoals airconditioning
    en achterruitverwarming.
Voorbereiding van de rit

  • Kies de route met zorg, vertrek op tijd en vermijd
    zoveel mogelijk de spits.
  • Vermijd onnodig gewicht in de auto.
  • Voorkom onnodige luchtweerstand: haal
    dakkoffer, fietsenrek of imperiaal na gebruik
    direct van het dak
  • Onderhoud de auto volgens voorschrift
  • Vermijd korte ritten.
  • Gebruik voorgeschreven motorolie.
Banden

  • Controleer maandelijks de bandenspanning.
  • Houd uw banden goed op spanning. Kies banden die voldoen aan de eisen van De Nieuwe Band.
  • Als u winterbanden gebruikt, rijd er dan niet te
    lang mee door. Wissel tijdig weer naar
    zomerbanden.
Brandstofbesparende accessoires

  • Maak, indien mogelijk, gebruik van brandstofbesparende
    accessoires, zoals smartphone applicaties, cruise control en
    boordcomputer.
  • Vertrouw op de toerenteller als leidraad voor het schakelen.
 

Rallye

Forumguru
@Fabiene: Zoals uit de opmerkingen van anderen te merken is, is een verbruik van 1 liter op 5 kilometer voor een Fabia erg hoog. een liter op 12 kilometer (of zuiniger) moet kunnen. Ik kan mij niet voorstellen dat dat jouw werkelijke verbruik is; is dat wel zo dan wordt het inderdaad tijd voor een andere. Ter vergelijking: mijn auto (een Octavia, zie onder) is zwaarder dan die van jou en heeft een grotere motor (het verbruik zou dus hoger moeten liggen dan dat van jou), toch is mijn verbruik ergens rond de 1 op 11.

Rijd eens een week lang, consequent niet harder dan 100 km/u, op cruisecontrol. Zul je zien, dan je bij het wekelijks tanken na die week ineens een paar euro minder aftikt bij de Tango :)

Dat is het andere uiterste. Cruise control OK, als het verkeer het toelaat (dus als het niet te druk is), maar constant 100 rijden, als harder is toegestaan en mogelijk is, gaat mij te ver. Dan moet je al erg je best doen om het overige verkeer niet op te houden. Als je je gewoon aan de snelheid houdt, of lekker "meezwemt" met de rest van het verkeer, ben je wellicht iets minder zuinig, maar zit je niemand in de weg. En rij je zuiniger dan 1 op 5.....

Je zou inderdaad je verbruik bij kunnen houden. Mocht de internettoepassing je niets lijken, dan kun je ook gewoon een na een tankbeurt de tellerstand noteren en de bonnen van de volgende tankbeurten bewaren. Na een paar weken noteer je weer de tellerstand na een tankbeurt en reken je aan de hand van het verschil in tellerstand en de liters op de bonnen je verbruik uit.
 

Fabiene

Nieuw lid
Dat was een voorbeeld. Mijn auto rijdt niet op 1 op 5. Ik heb mijn koppaking laten maken en ik verwacht nu dat mijn verbruik weer normaal wordt als eerst, maar ik ga het inderdaad in de gaten houden.

maar ik heb op sites gelezen dat een lekke koppaking kan komen doordat je te hard rijdt met een koude motor. Nou, dat zou best kunnen bij mij. Ik ben binnen 5 min op de snelweg waar de max snelheid 120 is. En ik rij ook echt 120 en mijn olieteller staat altijd helemaal links, dus koud. Pas wanneer ik bijna op werk ben is het bijna in het middden.


wat kan ik doen om niet meer die te veroorzaken? Ik kan mijn auto toch niet eerst stationair warm laten lopen, want dat verbruikt ook veel toch?
 

Erik_NL

Forumguru
wat kan ik doen om niet meer die te veroorzaken? Ik kan mijn auto toch niet eerst stationair warm laten lopen, want dat verbruikt ook veel toch?
heb je het antwoord van Fabia van vandaag 9:40 niet gelezen? Daar staat toch echt voldoende in

BTW: koppaking => koppakking
olieteller => temperatuurmeter koelvloeistof
 

turboturbo

Forumguru
Dat was een voorbeeld. Mijn auto rijdt niet op 1 op 5.
Heb je inmiddels al kunnen uitrekenen wat je Fabia wel verbruikt?

De route naar mijn werk is 120km. Misschien daarom...maar ik dacht hoe harder je rijdt, met cruise control hoe zuiniger....

Pas wanneer ik bijna op werk ben is het bijna in het middden.
Dat lijkt me sowieso niet kloppen. Als je 120 km/u rijdt, moet de motor voldoende arbeid leveren om vlot op temperatuur te komen. Het zou echt niet meer dan ong. 10 minuten moeten duren voordat het koelwater metertje op het midden staat. De motorolie is niet lang daarna (nog hooguit 10 min) netjes op bedrijfstemperatuur. Als het koelwater pas na ruim 100 kilometer of 1 uur rijden op het midden staat, is er iets nog niet in orde hoor.

Nog een vraag om het draadje nog wat langer te maken :rolleyes::
Als je dagelijks (?) 120 km (enkele reis?) moet rijden naar je werk, rijd je per km je dan niet veel voordeliger als je gaat dieselen?

Over de het nieuwe rijden discussie: misschien kan je hier eens wat inlezen, @Fabienne? http://www.skodaforum.nl/board/f32/eco-driving-cursus-10302-3.html
 

Fabiene

Nieuw lid
Ik rij 120 km per uur op de snelweg naar mijn werk, maar de afstand is 30 km... Wellicht is de temperatuurmeter van de koelvloeistof niet meer goed...
Ik ga vanaf morgen bijhouden hoeveel mijn verbruik is. Ik ga morgen een volle tank doen en de kilometerteller weer op 0 zetten en bijhouden. Met dat nieuwe rijden komt wel goed, want de meeste dingen doe ik al. Ik ga ook vaker de auto laten staan en als het mooi weer is de fiets pakken....

als ik toch moet rijden, ff geen airco...


Hoe vaak vullen jullie je koelvloeistof bij? Is dat iets wat maandelijks moet ofzo? Ik doe het alleen wanneer er in mijn dashboard een melding komt dat het bijna leeg is. Dit geldt ook voor de motor olie.
 

Fabia

† In Memoriam
Koelvloeistof hoef je in principe nooit bij te vullen. Is een gesloten systeem. Als je vaak moet bijvullen dat heb je ergens een lekkage zitten. Motorolie kan je het beste controleren aan de hand van de peilstok.
 
Bovenaan Onderaan