Motorisering: 1.4 TSI, 1.8 TSI of toch 2.0 TDI?

1.4 de prettigste krachtbron?


  • Totaal aantal stemmers
    86

Stevends001

Nieuw lid
Zelf heb ik proefgereden met de 1.6 TDI en 2.0 TDI, beiden met DSG versnellingsbak. Zelf heb ik gekozen voor de 2.0 TDI, omdat de 1.6 TDI bij inhaalmanoeuvres echt kortademig was. Hij maakte bij het accelereren ook veel meer geluid dan de 2.0 TDI.
De 2.0 TDI waar ik nu mee rijd is heel zacht en gewillig. Je kan er rustig door de dorpskern mee 'cruisen', maar éénmaal op de snelweg vraagt hij echt om het gaspedaal in te drukken.
De doorslag bij mij om voor de 2.0 TDI te kiezen was de veiligheid. Een snelle wagen kan in sommige omstandigheden écht helpen om een ongeval te voorkomen. Uiteraard dien je jezelf wel onder controle te houden om niet als een gek beginnen te scheuren.
Benzine wagens heb ik helaas geen ervaring mee, gezien deze uitgesloten zijn in onze car-policy. Je ziet, toch nog wel degelijk een verschil tussen NL en B.
 

VWim

Forumguru
De doorslag bij mij om voor de 2.0 TDI te kiezen was de veiligheid. Een snelle wagen kan in sommige omstandigheden écht helpen om een ongeval te voorkomen.

Mag ik deze, op de valreep voor het einde van het jaar, voordragen als "foutste motivatie van het jaar".
 

Stevends001

Nieuw lid
Ik heb het dan voornamelijk over het koppel van de wagen, om in geval van nood snel te kunnen accelereren. Uiteraard niet om tegen 200 km/u over de weg te scheuren.
Zo zie je dat in een forum uitspraken zeer snel kunnen misbegrepen en geciteerd worden.
 

MarcoO2

Forumguru
Mag ik deze, op de valreep voor het einde van het jaar, voordragen als "foutste motivatie van het jaar".
wat mij betreft niet, want het is (binnen de gebruikte context!) gewoon een feit. Beschikbaar vermogen kan soms het verschil zijn tussen wel een ongeluk of geen ongeluk.
 

maarten77

Actief lid
Dank voor je tdi verhaal. Jammer dat de 2.0 tdi im handbak zuiniger is dan met dsg (terwijl bij benzine de dsg juist bespaart) waardoor je bij de 2.0 tdi dsg flink mag bijtellen. Maar dat doet er even niet toe want mijn vraag was naar de rij eigenschappen en niet de (fiscale) kosten
 

Noord26

Forumguru
wat mij betreft niet, want het is (binnen de gebruikte context!) gewoon een feit. Beschikbaar vermogen kan soms het verschil zijn tussen wel een ongeluk of geen ongeluk.

Alleen moet je dan wel exact weten hoe en wanneer dat vermogen toe te passen. Vandaar ook suggestie van een aanvullende rijscursus.
 

Stevends001

Nieuw lid
Dank voor je tdi verhaal. Jammer dat de 2.0 tdi im handbak zuiniger is dan met dsg (terwijl bij benzine de dsg juist bespaart) waardoor je bij de 2.0 tdi dsg flink mag bijtellen. Maar dat doet er even niet toe want mijn vraag was naar de rij eigenschappen en niet de (fiscale) kosten

Gelukkig hebben wij (nog) geen last van die bijtelling. Lijkt me toch vervelend en is in mijn inzien niet meer dan een belasting op een belasting, toch...
 

MaRco2

Forumguru
Uiteindelijk vanwege hogere bijtelling (cat. waarde) en leasebudget en mijn km.s (30k pj) voor 1.4 benzine gegaan.
Nadeel van de benzine vind ik dat je om de ± 600 á 650km moet tanken:banghead:

Wow... hoe krijg je dat voor elkaar? In het slechtste geval doe ik 800 km op een tank (gisteren: 820 km op 49 liter), maar vaker rond de 900 km en zelfs een keer 993 km (ik wil een keer 1.000 km halen), natuurlijk solo.

Op de heenweg naar het westen (hier vlakbij afgetankt) plm. 200+ km bij aankomst stond de boardcomputer op 1:19,6 (is altijd wat positiever dan in het echt) en met dat in het achterhoofd (gemiddeld sinds tanken) is op de terugweg het gestegen naar plm. 1:12 (met fikse 2 paardstrailer, weinig belading, wat pallets en dozen er in) met zo rond de 100 km/h, dus de 1.4TSI is als elk turbotorretje heel gevoelig voor belasting/rijstijl.

Ik heb nog niet afgetankt, dat doe ik zondagmorgen (dan dezelfde route met een tandemasser aanhanger met opbouw, wel aardig zwaar).

Solo op lange afstanden op de cruise kun je leuke verbruikscijfers neerzetten, als het maar constant is en hoe hoger de snelheid (scheelt op 200 km hooguit een kwartiertje), hoe sneller het gaat.:)

Is ook een beetje een sport en dit tikt harder aan dan een paar cent per liter korting bij het tanken (heb gistermorgen ook voor 1,619 getankt, zag later bij een Tango zelfs 159.9 staan als donderdagaktie) en als je het zelf moet betalen, bij veel kms tikt het verschil leuk door.:)
 

MaRco2

Forumguru
Verbruik met een beetje doorrijden is nihil na mijn testritjes in een 1.4 en 1.8.. 1.8 heeft vooral over een breder gebied koppel beschikbaar wat zich uit in een stuk betere souplesse. Je kan hem rijden als een dieseltje. Dat gaat bij de 1.4 niet.



;)

Mmm zouden ze zoveel verbeterd zijn? Bij mijzelf betrap ik me er zelf op dat zo'n turbotorretje als een diesel te rijden is (met verbruikscijfers in die richting), maar dwing mijzelf toch om boven de 2.000 rpm pas over te schakelen om te zware belasting te voorkomen.

Ben altijd beetje toeren gewend (mijn leukste hobby-auto gaat tot 9.000 rpm :) ).

Met zware kar, ga ik niet verder dan V, met caravan vanuit Oostenrijk zelfs gewoon in IV gereden, wat hoger toerental, lagere belasting (motorolietemperatuur) en verbruik maakt dan toch niet veel uit onder die omstandigheden, zuipt toch relatief gezien vergeleken met solo (heenweg in V gereden), maar vooral om overbelasting te voorkomen bij de hellingen/heuvels door Duitsland heen.
 

VWim

Forumguru
wat mij betreft niet, want het is (binnen de gebruikte context!) gewoon een feit. Beschikbaar vermogen kan soms het verschil zijn tussen wel een ongeluk of geen ongeluk.
Een feit is dat statistisch gezien het tegendeel waar is. Het is niet voor niets dat het vermogen een bepalende factor is voor de hoogte van verzekeringspremie. Ook is het niet voor niets dat een jeugdige bestuurder een krachtige auto veelal niet kan verzekeren.

Maar goed, zoals altijd bevestigen uitzonderingen de regel. Of jullie die uitzonderingen zijn kan en wil ik niet bepalen.

De oplossing van @Noord26 lijkt me beter en voordeliger. De beste manier om ongelukken te voorkomen is nog altijd te zoeken in opletten en anticiperen.
 

MaRco2

Forumguru
@MaRco2

Hmmm dat is gek. Ik kan het me toch echt herinneren en hij stond in zijn 6. Reed ik onbewust toch wat harder, wellicht. De 1.4 biedt trouwens geen 170pk/300nm. Misschien als je m tunet.

Ik vraag me af of de 1.8 in de praktijk veel onzuiniger is. Op autozine las ik een recensie van de 1.2 die op papier het zuinigst is, maar als je dat relatief kleine motortje wat meer aan het werk zet, dan loopt het verbruik navenant op. Dat zal de lenigere 1.8 minder snel hebben. Al zal die 1.8 uiteraard iets onzuiniger blijven.

2 Stuks gemeten bij TVS plm. 166 pk/285-290 Nm uit mijn hoofd, plus een beetje correctie van de bank in vergelijking met JD komt het daar op uit.:) Origineel! Was een prettige verrassing, maar eigenlijk ook weer niet, gezien de power die er uit kwam voor het gevoel (was 175 pk/235 Nm gewend, maar dan 340 kg zwaarder).

Is bij mij tegenwoordig meer een papieren waarde, gebruik het niet meer dagelijks, hooguit het soepele rijden met duwtje in de rug bij vlotjes opschakelen door het vroeg vrijkomende en enorme (meer dan veel 3.0+ V6 motoren zelfs, fantastisch stukje techniek maken ze tegenwoordig!).

Wat dealers vertelden aan de hand van het praktijkverbruik toen ik dat van de zomer vroeg: 1.4 verbruikt nauwelijks meer dan de 1.2 en de 1.8 is eigenlijk overbodig/te duur i.v.m. de meerprijs>>> met dank aan de CO2 BPM toeslagen hier natuurlijk.:)

Ik hou best van een beetje een dikke motor (had dagelijks altijd 2.0/2.4 motoren), maar dit is méér dan genoeg.

Maar nogmaals: ik heb alleen met de 1.2 en 1.4 gereden en de rest is van 'horen zeggen'. De 2.0 komt binnenkort wel een keertje, voor de leuk.:)

Wat er aan power uit komt, is gewoon bizar goed.:) Af en toe mag je jezelf eens loslaten om een stukje (onzuinig) te gaan sturen, zeker met het Eibachsetje is het gewoon fun!:)

Elke motorisatie, als die aan je wensen voldoet, is gewoon een goede. Het totaalpakket is gewoon top wat je voor je investering krijgt.

Succes met kiezen.
 

MaRco2

Forumguru
Mijn bijna-naamgenoot vergelijkt een opgepepte* 1.4 met een standaard 1.8. Ja, zo kan ik ook vergelijken... :D

* of ik moet dat @tvs verkeerd interpreteren ;)

Gewoon origineel, alleen een K&N luchtfilter.;)

TVS = tuningdag met rollenbanksessies.
 

MarcoO2

Forumguru
Een feit is dat statistisch gezien het tegendeel waar is. Het is niet voor niets dat het vermogen een bepalende factor is voor de hoogte van verzekeringspremie. Ook is het niet voor niets dat een jeugdige bestuurder een krachtige auto veelal niet kan verzekeren.

Maar goed, zoals altijd bevestigen uitzonderingen de regel. Of jullie die uitzonderingen zijn kan en wil ik niet bepalen.

De oplossing van @Noord26 lijkt me beter en voordeliger. De beste manier om ongelukken te voorkomen is nog altijd te zoeken in opletten en anticiperen.

Maar dat het een waar is, maakt dat het andere niet minder waar.

Let ook op mijn opmerking over de context...

feitelijk zeggen we gewoon hetzelfde.
 

MeneerB

Forumguru
Ik zeg gewoon de 1.8 eens proberen... als hij ergens als demo te rijden is.
Door de bijtellingshype is het 1.2 en 1.4 wat de klok slaat. (en toch heb ik met mijn 1.8 maar 0% bijtelling ;))

Mijn ervaringen: Zeer stil, bij stevig accelereren hoor je hem wat nadrukkelijker maar bij constante snelheden zijn de windruis en het bandengeluid de dominante factoren.
Koppel is redelijk en wordt m.i. bewust begrenst om de DSG7 te kunnen gebruiken. Voor het gevoel zit er veel meer in. 300-350NM zou een ideale waarde voor dit blok zijn. Wel is het koppel over een breed gebied aanwezig.
(min vorige auto was een 2 liter diesel met 320NM, dat koppel mis ik wel een beetje)

Maar ik moet zeggen dat de DSG vrij snel terugschakelt omdat bij rustig rijden het toerental al snel tussen de 1300 en de 2000 rpm gehouden wordt. Maar als die 180pk's loskomen gaat hij als de brandweer. Stoplicht sprintjes gaan meestal gepaard met een grote grijns op mijn gezicht (en het ingrijpen van de tractie controle.)

Zoek je een zuinigheids-wonder laat hem dan staan. Op papier lijkt de 1.8 erg zuinig, maar het is mij volstrekt onduidelijk hoe iemand dit kan realiseren. Als ik extreem mijn best doe en als een :sleep: rijd en de temperaturen zijn hoog genoeg dan zou ik de 6l/100km kunnen halen. Ga je stevig rijden is 9L/100 km ook goed mogelijk.
Op het moment is het ca 7.5 - 8.0l /100km. Veel korte afstanden rijden zijn fnuikend.
Wat ik hier zo lees doen de 1.2 en 1.4TSi's het toch een stukje beter. Maar die hebben niet zoveel reserve.

Zelf zie ik de 1.4TSi als een heel goed compromis. Genoeg vermogen en koppel voor het drukke Nederlandse verkeer. Dit gezegd hebbende heb ik toch geen moment spijt van mijn eigen keuze gehad.
 

maarten77

Actief lid
Zelf zie ik de 1.4TSi als een heel goed compromis. Genoeg vermogen en koppel voor het drukke Nederlandse verkeer. Dit gezegd hebbende heb ik toch geen moment spijt van mijn eigen keuze gehad.

Kan ik die van jou niet proefrijden, meneerB? ;)

Jouw opmerking is ook een beetje mijn afdronk. De 1.4 is 'vlot' en de 1.8 'snel'. Die grijns kan ik me goed voorstellen, alleen 1.4 lijkt me ook een potent compromis.

Bij jouw 1.8: moet ie ook terugschakelen bij versnellen of heeft ie de reserve ook in zijn 6/7 versnelling?
 

erikkie

Senior Member
MaRco2, post: 346054, member: 11801"]Wow... hoe krijg je dat voor elkaar? In het slechtste geval doe ik 800 km op een tank (gisteren: 820 km op 49 liter), maar vaker rond de 900 km en zelfs een keer 993 km (ik wil een keer 1.000 km halen), natuurlijk solo.

pfff ik rijd tank sowieso niet leeg, wil vaak nog even op en neer naar werk kunnen rijden 75 km. Ik rijd ongeveer 1:14,5 tot nu toe. Dan gaat lampje branden en gaat er meestal nog geen 40 liter in. En mijn vrouw werkt in thuiszorg af en toe met mijn auto. Dat is een avond 20 á 30 km met 15 á 20 stops...Niet zo vaak, maar helpt het gemiddelde wel naar beneden.
Net ff binnendoor iets op wezen halen bijna 60 km en verbruik bij gemiddeld 48 km p/u 1:18,9 volgens boordcomputer.
Is die 1;14 á 1:15 dan zo slecht??? Laatste keren wel in Belgie getankt 1,51 € dat scheelt dan weer voor de baas :)

Met mijn OCII 1,2 tsi reed ik vaak 750 á 800 km op een tank. Over 100k zo'n 1:15,?[/quote]
 
Bovenaan Onderaan