Motorisering: 1.4 TSI, 1.8 TSI of toch 2.0 TDI?

1.4 de prettigste krachtbron?


  • Totaal aantal stemmers
    86

turboturbo

Forumguru
O aha das een redelijk simpele verklaring idd.

Waarom zou men bij de diesel motoren dan ook niet voor de 7-traps variant gekozen hebben?
 

muurman

Senior Member
Wat echt helpt is aan aanvullende rijcursus. Legio goedkoper als een stuk duurdere auto en toepasbaar in elk voertuig wat je bestuurt.
En ook dit is volgens onderzoek niet de oplossing. ( geen idee meer in wel tijdschrift ik dit las maanden geleden )
Maar uit onderzoek zou blijken dat mensen die een rijcursus volgden meer schade rijden. Dit zou komen omdat mensen dan zichzelf sneller overschatten. Tja en dat klinkt niet onlogisch.
Maar tja... hoe betrouwbaar zijn onderzoeken? Want er zullen ook onderzoeken zijn die juist aangeven dat een rijcursus wel weer voor minder ongevallen zorgt. Het lastige is dat vaak onderzoeken op verzoek worden gedaan.
Als een bedrijf die rijcusussen aanbied vraagt om onderzoek dan weet je de uitslag van te voren.

( ps persoonlijk ben ik wel voor rijcursussen )

mbt veiliger met een vlotte auto ben ik het wel eens trouwens. Maar is afhankelijk van de bestuurder natuurlijk.
Feit is dat iedereen wel eens een inschattingsfout maakt. Als je dan bij inhalen net even wat power over hebt kan dit wel een uitkomst zijn.
 

maarten77

Actief lid
Omdat de DSG-7 over het algemeen een 'droge' koppeling is welke minder koppel kan verwerken.

Exact. De 1.4 benzine en 1.8 benzine hebben beiden een max koppel van 250Nm. Bij de 1.8 zou je verwachten dat er wat meer koppel uit komt dan de 1.4. Maar hij is gemaximeerd op 250, vanwege de 7-dsg. De 1.8 heeft echter wel als voordeel dat dat max koppel over een breder toerenbereik (1250-5000) beschikbaar is. Bij de 1.4 is dat 1500-3500. Die 1.8 trekt dus iets eerder en trekt hem ook wat langer door en "komt nergens' wat te kort", zoals ze dat zo mooi zeggen.
 
Laatst bewerkt:

Badnews

Senior Member
Rijvaardigheids cursus zou standaard bij de rijlessen mogen horen.
Bermrijden, slippen, wat abs doet.. Je leert dan ook dan je boven de 50 in de slip bijna altijd de auto kwijt bent (je moet wel een hele goede rijder zijn dan), maar ook wat te doen als je van de weg raakt en waarom je dan die ene eenzame boom aan de overkant gaat raken :)

Meer vermogen is soms een goede oplossing, beperkingen van de auto kennen is dus precies hetzelfde, alleen dan andersom, je weet dat er dingen niet kunnen. Je rijstijl pas je in dat soort gevallen aan op de auto, maar dat kan pas als je de limiet en grenzen van je voertuig kent.
Ik heb de 1.6 dsg genomen, omdat de 2.0 dsg te duur was (en diesel is een persoonlijke voorkeur, geen idee waarom) moet binnenkort even een test track van de neef van mijn vriendin bezoeken om eens de grenzen te bepalen.
 

Noord26

Forumguru
@muurman: mijn ervaring is dat ikzelf wellicht niet beter rijdt als anderen, maar voornamelijk situaties beter in kan schatten vooraf. Dat komt puur door de aanvullende cursussen die ik heb gedaan bij de KNMV: VRO, VRO plus en VRO sportief. Inschattingen en afwegingen kunnen maken is 85%. De overige 15% van een slipcursus heb je daarna pas nodig.

@maarten77: in de praktijk blijkt de DSG-7 makkelijk meer als 250Nm aan te kunnen en levert vrijwel elke 1.8 blok ruim meer als 250Nm.
 

Gieliovd

Forumguru
Welke motor en hoe veel power maakt niks uit, als je zoals mij van de week, gewoon rechtdoor glijdt op de rotonde...

Moet nog eens kijken of het aan die Klebers ligt of aan die rotonde.
 

MeneerB

Forumguru
Bij jouw 1.8: moet ie ook terugschakelen bij versnellen of heeft ie de reserve ook in zijn 6/7 versnelling?

De DSG schakelt al heel snel terug, zeker als ik onder de 2000rpm zit. Beetje afhankelijk hoe vlot en diep ik het gaspedaal intrap.
Van oorsprong ben ik een "op koppel" rijder en met mijn 2 vorige handgeschakelde diesels ging dat prima.
Vond ik heel prettig rijden. Maar omdat ik nu niet meer hoef te schakelen en de DSG dit prima voor mij oplost heb ik er niet zo'n moeite mee dat hij soms wel 2 a 3 stappen teruggaat.

Laatst heb ik nog in een Porsche Cayenne GTS gereden (405PK uit een ongeblazen V8) en die deed precies hetzelfde. Beetje vlotter accelereren en dan hop gelijk een tandje terug.

Als testje zal ik eens de handmatige modus gebruiken en vanuit de "kelder" accelereren.
Kijken hoe dit gaat.
 

maarten77

Actief lid
Ik heb de 1.8TSI zowel in handgeschakelde versie als nu met DSG-7 gereden en ben erg positief over dit blok. Het rauwe herken ik totaal niet, integendeel. Het klinkt makkelijk, maar je moet er echt gewoon mee rijden, dan weet je wel waarom dit blok zijn meerprijs wat mij betreft waard is. De 1.4TSI komt niet tekort, maar de 1.8TSI is gewoon in de praktijk soepeler, sterker en sneller. En ik naam aan dat dat zaken zijn die je wel aanspreken, anders had je deze vraag waarschijnlijk hier niet gesteld ;)

Marco,

Merkte jij ook nog iets aan het verschil tussen multilink achteras (1.8) of 'starre achteras' (1.4). Ik zag er op een ander draadje een hele discussie over. Waarbij door sommigen gesteld wordt dat je het verschil niet voelt en dat journalisten elkaar allemaal maar na-kakelen dat multilink een betere wegligging zou hebben en dat de starre as meer zou 'dribbelen'. Ik ben totaal niet technisch onderlegd om daar een oordeel over te hebben.

Bij de proefrit met de 1.4 heb ik het dribbelen trouwens wel 1x gemerkt bij een wat scherpe bocht en 1x bij een drempel die ik met 1 wiel nam en met het andere niet. Moet er direct bij zeggen dat ik dat totaal niet als storend ervaarde. Bij sommige dingen is het: pas als je het weet ga je er op letten en zal je het (misschien) merken. Maar wellicht denk jij er anders over, aangezien je beiden hebt gereden.
 

maarten77

Actief lid
De DSG schakelt al heel snel terug, zeker als ik onder de 2000rpm zit. Beetje afhankelijk hoe vlot en diep ik het gaspedaal intrap.
Van oorsprong ben ik een "op koppel" rijder en met mijn 2 vorige handgeschakelde diesels ging dat prima.
Vond ik heel prettig rijden. Maar omdat ik nu niet meer hoef te schakelen en de DSG dit prima voor mij oplost heb ik er niet zo'n moeite mee dat hij soms wel 2 a 3 stappen teruggaat.

Laatst heb ik nog in een Porsche Cayenne GTS gereden (405PK uit een ongeblazen V8) en die deed precies hetzelfde. Beetje vlotter accelereren en dan hop gelijk een tandje terug.

Als testje zal ik eens de handmatige modus gebruiken en vanuit de "kelder" accelereren.
Kijken hoe dit gaat.


Ok thanx. Volgens mij kan die drive mode daar ook nog in helpen. Als je hem in economy stand zet, schakelt ie minder snel terug, probeert ie hem laag in de toeren te houden. Ook handmatig schakelen - al dan niet met flippers - kan natuurlijk.
 

CDK

Forumguru
En ik had al een keer iets in het winterbanden topic geroepen in de trand van "ik hoop dat die banden hun naam eer aan gaan doen...."
 

Gieliovd

Forumguru
De meeste Octavia drie hebben een torsie as en geen multi link. Alleen de 4x4 en de 2.0 TDI hebben dat geloof ik te herinneren. Zie ander topic.
 
Laatst bewerkt:

sitechris

Donateur
Marco,

Merkte jij ook nog iets aan het verschil tussen multilink achteras (1.8) of 'starre achteras' (1.4). Ik zag er op een ander draadje een hele discussie over. Waarbij door sommigen gesteld wordt dat je het verschil niet voelt en dat journalisten elkaar allemaal maar na-kakelen dat multilink een betere wegligging zou hebben en dat de starre as meer zou 'dribbelen'. Ik ben totaal niet technisch onderlegd om daar een oordeel over te hebben.

Bij de proefrit met de 1.4 heb ik het dribbelen trouwens wel 1x gemerkt bij een wat scherpe bocht en 1x bij een drempel die ik met 1 wiel nam en met het andere niet. Moet er direct bij zeggen dat ik dat totaal niet als storend ervaarde. Bij sommige dingen is het: pas als je het weet ga je er op letten en zal je het (misschien) merken. Maar wellicht denk jij er anders over, aangezien je beiden hebt gereden.


Ik rijd in mijn Seat in de starre achteras (150 pk diesel), een collega heeft de multilink achteras (184 pk diesel). Op de snelweg merk ik geen verschil qua rijden. Misschien als je hem gaat pushen in de bochten, maar dat heb ik bij de auto van mijn collega nog niet gedaan. Over de handling van mijn Leon ben ik overigens zeer tevreden. Is fijn stuurmansautootje. Dus nee.....die starre achteras is wat mij betreft een non-issue.
 

MarcoO2

Forumguru
Marco,

Merkte jij ook nog iets aan het verschil tussen multilink achteras (1.8) of 'starre achteras' (1.4). Ik zag er op een ander draadje een hele discussie over. Waarbij door sommigen gesteld wordt dat je het verschil niet voelt en dat journalisten elkaar allemaal maar na-kakelen dat multilink een betere wegligging zou hebben en dat de starre as meer zou 'dribbelen'. Ik ben totaal niet technisch onderlegd om daar een oordeel over te hebben.

Bij de proefrit met de 1.4 heb ik het dribbelen trouwens wel 1x gemerkt bij een wat scherpe bocht en 1x bij een drempel die ik met 1 wiel nam en met het andere niet. Moet er direct bij zeggen dat ik dat totaal niet als storend ervaarde. Bij sommige dingen is het: pas als je het weet ga je er op letten en zal je het (misschien) merken. Maar wellicht denk jij er anders over, aangezien je beiden hebt gereden.
Ik heb niet genoeg in een Octavia zónder multilink-as gereden om er iets zinnigs over te kunnen zeggen. Met mijn vorige en huidige auto (beide 1.8TSI) had ik geen last van dribbelen in ieder geval. Maar zoals anderen ook al zeiden, ik denk dat je je niet teveel voor moet stellen hoor, van dat verschil. Zeker in gewoon dagelijks gebruik niet.
 

maarten77

Actief lid
Tot nu toe iets meer voorkeur voor de 1.4 dan de 1.8 (15 vs 13 stemmen). Maar toch opvallend hoeveel mensen de 1.8 echt de moeite waard vinden, ook de bijtelling in ogenschouw genomen.

Ik ben van plan lang in de auto te rijden (op rijden) en dan is de 1.8 misschien een wat duurzamer blok. Ik ga kijken of ik de 1.8 ergens kan proef rijden. Dan worden het waarschijnlijk 2 offerte aanvragen.

Het wordt sowieso een elegance businessline met toeters en bellen (panodak, flippers, Adaptive cruise control). De 1.4 zou dan ook nog leer hebben en electrische stoelvertelling met memory voor stoelen en spiegels. De 1.8 zou dan stoffen bekleding worden zonder de elec. stoelverstelling en memory.

Moeilijke keuze nog wel, vind stoelverstelling wel echt bijdragen aan comfort, als je de stoelen iets kantelt zit je er meer 'in'. De lenigheid van de 1.8 is echter ook comfort; en eentje die voor een glimlach zorgt.
 

andrehj

Forumguru
Ik heb de 1.8 in een S2 en vind die echt supersnel. Inhaalacties gaan als een speer, vooral ook omdat de DSG dan enorm terugschakelt en ik gelijk de volle 186 pk tot mijn beschikking heb.
Omdat de O3 veel lichter is dan een S2 (scheelt bijna 300 kg!), haalt die ongeveer gelijke prestaties met de 1.4, zodat mijn keuze bij een O3 duidelijk is. Tevens kan ik met mijn rijstijl een enorme sprong in verbruik maken met de 1.4 t.o.v. de 1.8.
Dus ook als particulier zou ik altijd voor de 1.4 gaan:
- Goedkoper in aanschaf door lagere fabrieksprijs en lagere BPM.
- Goedkoper in verbruik
- Goedkoper in de wegenbelasting (een categorie lager).
 
Bovenaan Onderaan