Motorisering: 1.4 TSI, 1.8 TSI of toch 2.0 TDI?

1.4 de prettigste krachtbron?


  • Totaal aantal stemmers
    86

maarten77

Actief lid
Het was ook een tongue in cheeck. Mijn keuze voor de octy is gemaakt. Overigens begint de C klasse op 39K en zijn er wat introductiepaketten. Een 1.8 tsi elegance business met nog wat extra opties gaat qua prijs in de buurt komen van een kale merc.
Juist vanwege de ruime uitrusting van de octavia overweeg ik nu geen 'premium' (tussen aanhalingstekens) merken. Maar die C ziet er nog steeds erg lekker uit.
 

sitechris

Donateur
Bedenk wel dat de C-klasse met halogeen koplampjes, 16 inch velgjes en een kaal interieur (want weinig opties) er een stuk minder lekker uitziet. De Mercedesjes die je online ziet en in de foldertjes zijn meestal volgehangen met opties.
 

maarten77

Actief lid
Klopt zeker waar. Wat je in de video ziet is AMG exterieur, is een optie van 2800 euro. Ook een pakketje met Garmin (bah!) navigatie en wat technische toeters en bellen ook 5K. En die luchtvering ook meer dan alleen wat lucht.. ;)
 

sitechris

Donateur
Even terug on topic. Ik heb vandaag kunnen rijden met de 140 pk TSI in de Seat Leon, maar veel zal dit niet met de Octavia verschillen. Eerder heb ik 3 jaar gereden in een 1.4 TSI 122 pk Octavia. Ik heb ook ervaring met de recente 2.0 TDI blokken van 150 en 184 pk, die heb ik ook gereden in de Seat Leon.

Even de notities:
- Vanaf 1500 RPM fijne trekkracht. Vanaf 80 km/h in 6 prima acceleratie.
- Mooie vermogensafgifte
- Heerlijk stil bij normaal gebruik. Bij stationair hoor je hem zelfs niet.
- Sterke motor in middentoerengebied (3500 - 5000 RPM)
- Net als bij de 1.4 TSI 122 pk is de fut er boven de 5000 RPM een beetje uit. Langer doortrekken voegt weinig toe.
- Ik heb het gevoel dat de 2.0 TDI wat sneller accelereert. Ik ga dit nog een keer staven, maar de subjectieve snelheidsbeleving ontbreekt een tikje in de 1.4 TSI.
- Motor klinkt als een klein blokje (geen compliment). Boven de 5000 RPM geen mooi geluid. Hij gilt het dan lichtjes uit van ellende.
- Wel klein turbogat als je gas geeft, ook bij halfgas. Dan gaat hij er nadat de turbo erin komt net wat te snel vandoor.
- Bij doorschakelen hoog in de versnelling blijft het toerental net wat te lang hangen, hierdoor heb je bij schakelen nog wel eens ongewenst tussengas.
- Boven de 180/200 trekt de 150 pk diesel net wat harder door. Dan vind ik de benzine een tandje te futloos. Tot de 180 wel prima versnelling.
- Auto is wat lichter in de neus in vergelijking met de diesel. Dat komt de wegligging ten goede. Net wat minder onderstuur als je hard een bocht in jakkert. Is echt een plusje.

Over verbruik kan ik niet oordelen, ben vergeten de BC te checken.

Helaas heb ik nog niet gereden met de nieuwe 1.8 TSI 180 pk. Maar ik verwacht met name dat je hier in hogere toerengebied nog wel eens flink profijt kan hebben. En ik verwacht dat je met de 180 pk wel easy boven de 200 accelereert.

En nu de hamvraag: 1.4 TSI of 2.0 TDI 150 pk? Ik ben geen fan van rijden op het sap van satan (diesel), maar ik kies toch voor de 2.0 TDI. Die voelt (en is mss ook wel) gewoon wat sneller. De voordelen van benzine (toeren draaien, leuker geluid) vallen bij de 1.4 TSI helaas een beetje weg. Ik vind de 1.4 TSI zeker een prettig blok, maar in dit geval wint de diesel. Meer acceleratie, beter verbruik en vergelijkbare karakteristiek. Ook de 2.0 TDI is een stille en prettige krachtbron. Dat je maar tot 4000 RPM kunt doorhalen ipv 5000 RPM effectief vind ik irrelevant.
 

maarten77

Actief lid
Thanx leuk stukje. Persoonlijk spreekt de 1.4 me juist aan omdat ie niet hoog in de toeren gaat/hoeft (koppel onderin) en dan zo stil blijft. Ik hoef dus niet per se toerenrijk te rijden, behalve bij een inhaal actie, dus het plezier van hoogtoerig met geluid zou ik niet echt missen.

Helaas heb ik de 1.8 ook nog niet mogen proeven, behalve in de A5 maar dat was met een mutltronic automaat. En een cvt geeft een heel ander gevoel...
 

sitechris

Donateur
De 1.4 TSI heeft idd karakter van een diesel. Low en midtoerental prima en het blokt loopt natuurlijk een tandje verfijnder. Is idd een kwestie van smaak. I love high revs :)
 

henriz

Forumguru
Ik ben dol op veel koppel bij lage toeren. Ik maak nog wel eens de fout te snel op te schakelen en dan is het wel prettig dat de motor niet af slaat. :)
Van koppel boven de 3000 toeren maak ik eigenlijk nooit gebruik.
 

maarten77

Actief lid
Ik ben dol op veel koppel bij lage toeren. Ik maak nog wel eens de fout te snel op te schakelen en dan is het wel prettig dat de motor niet af slaat. :)
Van koppel boven de 3000 toeren maak ik eigenlijk nooit gebruik.

Schakelen daar doe ik natuurlijk niet aan. Zo passe ;)
 

maarten77

Actief lid
- Ik heb het gevoel dat de 2.0 TDI wat sneller accelereert. Ik ga dit nog een keer staven, maar de subjectieve snelheidsbeleving ontbreekt een tikje in de 1.4 TSI.

Ik denk dat je gelijk hebt. Op papier is de sprint van 0 naar 100 namelijk gelijk voor de 1.4 TSI en de 2.0 TDI. Echter, de TSI is iets sneller uit de startblokken, terwijl over de TDI wordt gezegd dat ie even aarzelt. Plus dat de TDI iets zwaarder is, dus bij wegrijden zal dat de TSI iets voorsprong geven. Dat ze beiden gelijk 'finishen' om zo maar te zeggen, betekent waarschijnlijk dat de tussenacceleraties bij de TDI iets sneller zijn. Kijkend naar de cijfers zijn de verschillen echter te verwaarlozen. Het verschil in prijs echter niet! Prima dat een 1.4 benzine dezelfde prestaties neerzet als een stuk duurdere 2.0 diesel. En dan ook nog diesel-achtig koppel heeft onderin.

Ik vergelijk altijd hier (zijn uiteraard meer sites voor...)
http://www.autozine.nl/vergelijk/
 

Fean

Forumguru
Ik denk dat je gelijk hebt. Op papier is de sprint van 0 naar 100 namelijk gelijk voor de 1.4 TSI en de 2.0 TDI. Echter, de TSI is iets sneller uit de startblokken, terwijl over de TDI wordt gezegd dat ie even aarzelt. Plus dat de TDI iets zwaarder is, dus bij wegrijden zal dat de TSI iets voorsprong geven. Dat ze beiden gelijk 'finishen' om zo maar te zeggen, betekent waarschijnlijk dat de tussenacceleraties bij de TDI iets sneller zijn. Kijkend naar de cijfers zijn de verschillen echter te verwaarlozen. Het verschil in prijs echter niet! Prima dat een 1.4 benzine dezelfde prestaties neerzet als een stuk duurdere 2.0 diesel. En dan ook nog diesel-achtig koppel heeft onderin.

Ik vergelijk altijd hier (zijn uiteraard meer sites voor...)
http://www.autozine.nl/vergelijk/

1.4 is een fijn blok(je) hoor. Helemaal niets mis mee en ligt ook lekker op het gas, met name onderin.

Ik heb ook voor de keus gestaan, 1.4 of 2.0.. ik wilde gewoon 20% (dan is de aanschafwaarde belang). Als ik particulier zou moeten kiezen (1.4-2.0) en je zit op de grens benzine/diesel. Dan kies ik de diesel, 2.0 voelt wat volwasserer aan en die 10pk voel je iets op hogere snelheden. Zoals sitechris al referent.. de 1.4 is een blokje wat gaat gillen en licht aanvoelt. Overigens particulier zou ik altijd de 1.8 kiezen, helemaal over de 2.0tdi. Als je de 1.8 gewend bent... dan voelt de 1.4 weer futloos aan na 3200rpm. Maar dat wil niet zeggen dat het geen fijne motor is!

Tja en TDI VS TFSI.. = appelen en peren..

Waarden moet je vergelijken aan het wiel. In beide hangt niet dezelfde versnellingsbak (+ differentieel), die het koppel aan de krukas vergroot/verkleint. Een +- aardige praktijkwaarde om een diesel met een benzine te vergelijken, is het koppel van de diesel te vermenigvuldigen met 2/3 bij ongeveer gelijke motorinhoud...
 

maarten77

Actief lid
En als je die 1.8 tuned inclusief het aanpassen van de begrenzing van de dsg, dan heb je een motor die heel dicht tegen de 2.0 tsi uit de RS komt, maar dan niet voor een meerprijs van 10K (de RS is niet alleen duurder maar heeft ook geen businessline pakket)
 

MaRco2

Forumguru
Even terug on topic. Ik heb vandaag kunnen rijden met de 140 pk TSI in de Seat Leon, maar veel zal dit niet met de Octavia verschillen.

Mogelijk toch wat verschillen, kan per auto wat schelen? Ik heb ook met die SEAT gereden en pal daarna (twee keer zelfs op verschillende dagen) de Octavia en ik kreeg sterk de indruk dat de SEAT wat tammer was, ondanks dat het een lichter en veel kleinere auto is, mogelijk heeft die wel een juiste (140 pk) programmering aan boord of een kwestie van inrijden?

Met de SEAT niet op zeer hoge snelheden gereden, maar de Octavia (vorige week nog...) vond ik prima trekken ruim boven de 200 km/h, zelfs tegen de 230 op de teller (helaas ging er een 'snelle henkie' inhalen) merkte je een licht duwtje als je het gas intrapte.:)

Ik ben eigenlijk wel benieuwd waar hij werkelijk op uitkomt als topsnelheid in de praktijk.:) Is niet zo spannend, maar wel leuk.
 

Fean

Forumguru
En als je die 1.8 tuned inclusief het aanpassen van de begrenzing van de dsg, dan heb je een motor die heel dicht tegen de 2.0 tsi uit de RS komt, maar dan niet voor een meerprijs van 10K (de RS is niet alleen duurder maar heeft ook geen businessline pakket)

Daarbij is het vermogenverloop van de 1.8 agressiever dan de 2.0, erg leuk voor de beleving! Met mijn vorige A3 was het verschil tussen de 2.0 niet heel groot. Alleen op hogere snelheiden 200+ liep de 2.0 wat uit. Ik weet overigens niet of de 1.8 al te chippen valt.. ik zie bij JD en Hartog nog niets.

Nu moet ik er wel bijzeggen dat als je de 2.0 chipped... dit wel een ander verhaal gaat worden :) Maar de 1.8 is beslist geen slechte koop..
 

Fean

Forumguru
Me too, maar laat hem wel af en toe flink rennen om de boel goed schoon te branden.:)
haha, dat denk ik ook iedere keer en of het helpt weet ik niet!

Nadat een lange rit CC +- 130-140 heb gereden laat ik de motor daarna zo hard flink gillen dat ie geen vermogen meer geeft.
 

MaRco2

Forumguru
LOL:-) Hier meer na duizenden kms met max. 110 op de cruise, af en toe (Duitsland of op een weg tussen twee waters/Frieslanden) even het stof eruit branden.:)
 
Bovenaan Onderaan