Even terug on topic. Ik heb vandaag kunnen rijden met de 140 pk TSI in de Seat Leon, maar veel zal dit niet met de Octavia verschillen. Eerder heb ik 3 jaar gereden in een 1.4 TSI 122 pk Octavia. Ik heb ook ervaring met de recente 2.0 TDI blokken van 150 en 184 pk, die heb ik ook gereden in de Seat Leon.
Even de notities:
- Vanaf 1500 RPM fijne trekkracht. Vanaf 80 km/h in 6 prima acceleratie.
- Mooie vermogensafgifte
- Heerlijk stil bij normaal gebruik. Bij stationair hoor je hem zelfs niet.
- Sterke motor in middentoerengebied (3500 - 5000 RPM)
- Net als bij de 1.4 TSI 122 pk is de fut er boven de 5000 RPM een beetje uit. Langer doortrekken voegt weinig toe.
- Ik heb het gevoel dat de 2.0 TDI wat sneller accelereert. Ik ga dit nog een keer staven, maar de subjectieve snelheidsbeleving ontbreekt een tikje in de 1.4 TSI.
- Motor klinkt als een klein blokje (geen compliment). Boven de 5000 RPM geen mooi geluid. Hij gilt het dan lichtjes uit van ellende.
- Wel klein turbogat als je gas geeft, ook bij halfgas. Dan gaat hij er nadat de turbo erin komt net wat te snel vandoor.
- Bij doorschakelen hoog in de versnelling blijft het toerental net wat te lang hangen, hierdoor heb je bij schakelen nog wel eens ongewenst tussengas.
- Boven de 180/200 trekt de 150 pk diesel net wat harder door. Dan vind ik de benzine een tandje te futloos. Tot de 180 wel prima versnelling.
- Auto is wat lichter in de neus in vergelijking met de diesel. Dat komt de wegligging ten goede. Net wat minder onderstuur als je hard een bocht in jakkert. Is echt een plusje.
Over verbruik kan ik niet oordelen, ben vergeten de BC te checken.
Helaas heb ik nog niet gereden met de nieuwe 1.8 TSI 180 pk. Maar ik verwacht met name dat je hier in hogere toerengebied nog wel eens flink profijt kan hebben. En ik verwacht dat je met de 180 pk wel easy boven de 200 accelereert.
En nu de hamvraag: 1.4 TSI of 2.0 TDI 150 pk? Ik ben geen fan van rijden op het sap van satan (diesel), maar ik kies toch voor de 2.0 TDI. Die voelt (en is mss ook wel) gewoon wat sneller. De voordelen van benzine (toeren draaien, leuker geluid) vallen bij de 1.4 TSI helaas een beetje weg. Ik vind de 1.4 TSI zeker een prettig blok, maar in dit geval wint de diesel. Meer acceleratie, beter verbruik en vergelijkbare karakteristiek. Ook de 2.0 TDI is een stille en prettige krachtbron. Dat je maar tot 4000 RPM kunt doorhalen ipv 5000 RPM effectief vind ik irrelevant.