muffe , rotte lucht uit airco

Ik heb ook recent de airco van mijn O2 laten 'reinigen'. Echter, dit was de tweede maal in 1 maand tijd. Na een week na de eerste reiniging kwam de vieze muffe rotte lucht weer keihard terug. Omdat ik voor mijn werk op het moment in Groningen zit en daardoor langs veel boerenland, niet beledigend bedoeld, rijd, weet ik het euvel eerst daaraan. Maar niets was minder waar.

De tweede keer heeft de dealer, hopelijk kostenloos, het is een leaseauto, dus ik heb geen idee van de kosten, de airco voor de 2e maal gereinigd.
Na de eerste keer rook mijn auto overdreven fris, zo'n vis en naar kunstmatig luchtje, maar de tweede keer rook mijn auto nergens naar (..). Geen stank meer en ook geen 'frisheid' meer. Tot nu toe is mijn auto reukloos.

Er wordt overigens middels een spuitbus met lange slangetjes een middeltje in (alle?) luchttoevoerkanalen gespoten. Dit middels verwijdert de schimmel die in de leidingen zou ontstaan.

Waar ik mij overigens enorm over kan opwinden is het feit dat er door de dealer, maar ook hier op het forum, wordt aangegeven de airco enkele minuten voor aankomst uit te zetten, zodat e.e.a. schoongeblazen kan worden. Dit is toch van de zotte? Mijn airco heeft een AUTO-stand, dat wil zeggen automatisch, ofwel geen omkijken naar. Dit gaat dus niet op?
 

Rallye

Forumguru
Waar ik mij overigens enorm over kan opwinden is het feit dat er door de dealer, maar ook hier op het forum, wordt aangegeven de airco enkele minuten voor aankomst uit te zetten, zodat e.e.a. schoongeblazen kan worden. Dit is toch van de zotte? Mijn airco heeft een AUTO-stand, dat wil zeggen automatisch, ofwel geen omkijken naar. Dit gaat dus niet op?

Dat heb ik ook altijd vreemd gevonden. Hoe lang maken ze nu al airco's?? Dan kunnen ze dat schimmelprobleem toch wel voorkomen. De huidige "oplossing" klinkt meer als een "work around" dan een oplossing.

Ideetje: misschien kunnen ze de airco verbinden met de navigatie? Vijf minuten voor aankomst kan dan de airco AUTOmatisch uitgaan. :-))
 

bert2

Lid
Bij mij verdween die lucht niet, ook niet nadat het hele systeem was gereinigd en gedesinfecteerd met een speciaal product. Naderhand bleek dat mijn auto last had van hevige lekkage als gevolg waarvan de vloerbedekking/isolatiematten doorweekt waren en DAT stonk zo. Inderdaad, 5 minuten voor aankomst airco uitzetten, dan kan de verdamper drogen en ontstaat er geen schimmel. Volgens mij is airco reiningen niet standaard in een onderhoudsbeurt. Dat moet je wel speciaal opgeven.
 
Volgens mij is airco reiningen niet standaard in een onderhoudsbeurt. Dat moet je wel speciaal opgeven.

Dat klopt. Ik heb dat bij mijn laatste reiniging nagevraagd. Het zijn de extra kosten, ik meen zo'n € 50,00 (excl. schoon luchtfilter!), waar een gemiddelde garagebezoeker niet op zit te wachten.
 

Vacaro

Senior Member
Heb airco ook juist laten reinigen bij de 120000km-beurt, vermits er bij mij ook een geurtje aanzat. Nu ruik ik en vooral mijn vrouw(zij heeft een fijnere neus(lees gevoeligere)neus dan ik) niets meer.
Koste mij €66.30 Airco service en reiniging(uurloon) en €14.70 reinigingsprodukt(materialen).
 

yup

Lid
Heb airco ook juist laten reinigen bij de 120000km-beurt, vermits er bij mij ook een geurtje aanzat. Nu ruik ik en vooral mijn vrouw(zij heeft een fijnere neus(lees gevoeligere)neus dan ik) niets meer.
Koste mij €66.30 Airco service en reiniging(uurloon) en €14.70 reinigingsprodukt(materialen).

Uhm airco reinigen kan je zelf ook doen hoor.

Liefst koop je 2 dingen, een nieuw interieurfilter, kost 10 euro gewoon, 20 euro extra fijn tegen pollen etc. ik heb laatstgenoemde genomen.

Voor 10 euro krijg je ook een middel te koop: het is een busje met gas erin. (dit kan je bij de dealer gewoon krijgen!, heb ik ook gedaan).

Je start je wagen, doet je airco aan, zo koud mogelijk en zo hard mogelijk blazen. Zet het ding in recurcilatie stand. Passagierstoel op de voorste stand zetten. Daarna pak je die busje en zet je het achter de passagierstoel. Dit busje blijft vanzelf spuiten (als je de knopje indrukt). Je moet alle ramen dichthouden trouwens. Dit duurt ongeveer 5 minuten. De airco moet in recirculatiestand draaien, en op max! Je mag NIET in de auto zitten, die shit bedwelmt je zo. Als de bus leeg is moet je de auto nog 5 minuten op dezelfde manier laten draaien (je ziet dat de bus leeg is als je geen gaswolk meer uit de bus ziet komen). Als alles klaar is moet je de wagen effe ventileren, dus effe alle ramen/deuren open. Geloof me je wilt er niet eens inzitten omdat die zooi je gewoon bedwelmt. Als je klaar bent heb je een heerlijk frisruikende airco. Voor 10 euro...

Belangrijke edit:

De interieur luchtfilter is ultra simpel te vervangen!

Ga onder je passagiersvoetenruimte liggen, je hebt daar 2 zwarte knopjes wat je eruit kan draaien. Dit zijn schroefknopjes die de schuimding die boven de passagiersvoetenruimte zit. Je kan die schuimding gewoon eruit halen, hij zit niet vast. Gewoon beetje frommelen ermee. Je krijgt dan een zwarte kap te zien, het is langwerpig en rechthoekvorm. Dat ding moet je naar RECHTS duwen, het kan een beetje vastzitten, dus je mag best kracht zetten, er zit ook een soort hendel aan wat het vergemakkelijkt. Als je dat hebt gedaan valt het interieurluchtfilter met een enorme bos bladeren naar beneden. Je moet de nieuwe interieurfilter op dezelfde manier er weer inzetten, vorm is dus maar gemaakt om op een manier derin te doen. Je moet effe pielen maar het ding moet er met gemak erin kunnen. Op de onderkant van de interieurluchtfilter zit kleine gaatjes, de haakjes van de plastic kap moeten daartussen, daarna moet je de plastic kap op zijn plek zetten en naar links duwen, doe dit goed en zorg ervoor dat de kap met de behuizing van de interieurluchtfilter op een lijn zit. Schuimkap van passagiersvoetenruimte erop zetten, 2 plastic knopjes erop schroeven, u kunt weer fris in uw auto ruiken.

Dit klinkt moeilijker dan het is, het duurt maar 1 of 2 minuten om het interieurluchtfilter te vervangen.

Ik adviseer om die airco reiniging zooi te doen icm vervanging interieurluchtfilter, tenzij je dat ding niet zo oud is/net vervangen is.
 

Rolle

Senior Member
Uhm airco reinigen kan je zelf ook doen hoor.

Liefst koop je 2 dingen, een nieuw interieurfilter, kost 10 euro gewoon, 20 euro extra fijn tegen pollen etc. ik heb laatstgenoemde genomen.

Voor 10 euro krijg je ook een middel te koop: het is een busje met gas erin. (dit kan je bij de dealer gewoon krijgen!, heb ik ook gedaan).

Je start je wagen, doet je airco aan, zo koud mogelijk en zo hard mogelijk blazen. Zet het ding in recurcilatie stand. Passagierstoel op de voorste stand zetten. Daarna pak je die busje en zet je het achter de passagierstoel. Dit busje blijft vanzelf spuiten (als je de knopje indrukt). Je moet alle ramen dichthouden trouwens. Dit duurt ongeveer 5 minuten. De airco moet in recirculatiestand draaien, en op max! Je mag NIET in de auto zitten, die shit bedwelmt je zo. Als de bus leeg is moet je de auto nog 5 minuten op dezelfde manier laten draaien (je ziet dat de bus leeg is als je geen gaswolk meer uit de bus ziet komen). Als alles klaar is moet je de wagen effe ventileren, dus effe alle ramen/deuren open. Geloof me je wilt er niet eens inzitten omdat die zooi je gewoon bedwelmt. Als je klaar bent heb je een heerlijk frisruikende airco. Voor 10 euro...

Belangrijke edit:

De interieur luchtfilter is ultra simpel te vervangen!

Ga onder je passagiersvoetenruimte liggen, je hebt daar 2 zwarte knopjes wat je eruit kan draaien. Dit zijn schroefknopjes die de schuimding die boven de passagiersvoetenruimte zit. Je kan die schuimding gewoon eruit halen, hij zit niet vast. Gewoon beetje frommelen ermee. Je krijgt dan een zwarte kap te zien, het is langwerpig en rechthoekvorm. Dat ding moet je naar RECHTS duwen, het kan een beetje vastzitten, dus je mag best kracht zetten, er zit ook een soort hendel aan wat het vergemakkelijkt. Als je dat hebt gedaan valt het interieurluchtfilter met een enorme bos bladeren naar beneden. Je moet de nieuwe interieurfilter op dezelfde manier er weer inzetten, vorm is dus maar gemaakt om op een manier derin te doen. Je moet effe pielen maar het ding moet er met gemak erin kunnen. Op de onderkant van de interieurluchtfilter zit kleine gaatjes, de haakjes van de plastic kap moeten daartussen, daarna moet je de plastic kap op zijn plek zetten en naar links duwen, doe dit goed en zorg ervoor dat de kap met de behuizing van de interieurluchtfilter op een lijn zit. Schuimkap van passagiersvoetenruimte erop zetten, 2 plastic knopjes erop schroeven, u kunt weer fris in uw auto ruiken.

Dit klinkt moeilijker dan het is, het duurt maar 1 of 2 minuten om het interieurluchtfilter te vervangen.

Ik adviseer om die airco reiniging zooi te doen icm vervanging interieurluchtfilter, tenzij je dat ding niet zo oud is/net vervangen is.

Euhm eventueel foto's om een en ander verder te verduidelijken?
 

Rolle

Senior Member
Heb nu ook gemerkt dat mijn airco wat muf ruikt. Zolang je de airco op automatisch laat staan merk je niks maar vanaf je hem uit gezet hebt en terug aan merk je het. Ik moet binnen een kleine 8.000km op onderhoud zal dan de airco reiniging ook maar laten doen.
 

TheoStek

Forumguru
Al die produkten helpen maar tijdelijk..?

Mensen die last hebben van een stinkende airco, hebben en werken dit zelf naar de hand toe.
Dit komt door een verkeerd gebruik van de a/c installatie of naar zeggen en aanpraten van andere.
Het meest komt het voor bij ecc systemen, hier wordt verondersteld dat "auto" ook automatisch het systeem afsluit.
Auto wil zeggen dat het systeem automatisch de temperatuur regelt, en niet automatisch afsluit..
Ja precies, het a/c systeem wordt automatisch afgesloten als de motor wordt stil gelegd!
Vergeet niet dat er een koel proces bezig is, en bij abrupt afsluiten het proces in volle gang afgebroken wordt, en niet via natuurlijke luchtwegen kan afsluiten.

Het stinken is afkomstig van de verdamper, zit op een donkere plaats en is een broei haard voor bacterieën en schimmels.
Het condenswater blijft achter op de verdamper, wordt niet meer afgevoerd.

Eéns de a/c installatie begint te stinken, is het reinigen enkel nog een symptoom bestreiding om de bron tijdelijk uit te schakelen.
 

Rolle

Senior Member
of de airco altijd laten aan staan. Het is maar met dat het de laatste dagen niet zo warm was dat ik de airco op econ had gezet en dan merk je bij het terug zetten op auto deze geur op.

@Theostek: Wat is dan een definitieve oplossing?
 

TheoStek

Forumguru
Nope nooit de airco aan laten staan!

Op tijd uitzetten is de boodschap als de plaats van bestemming is bereikt, ongeveer een 5 á 10 minuten van te voren.
Handmatige airco's, gebruiken de airco knop aan/uit, de ecc systemen kunnen de econ knop gebruiken en/of de aan/uit toets.

Als de airco wordt uit gezet, gebruik dan de laatste 5 á 10 minuten de recycle knop/toets.
De recycle functie sluit de lucht af die van buiten komt, en neemt de lucht circulatie vanuit het interieur.
Hiermee volstaat het om tijdelijk toch nog een behaaglijke temperatuur te hebben, de condens op de verdamper zal nog afgevoerd worden naar buiten en de verdamper blijft droog achter.

De recycle funktie ook gebruiken als de auto in de volle zon heeft gestaan, even de ramen of deuren open om de meeste warmte af te voeren.
Auto starten, airco aan, recycle funktie aan en na een 10 min de recycle funktie uitzetten en overschakelen op fresh air.
Het nut hiervan is dat op dat moment de lucht vanuit het interieur de verdamper sneller passeert om tot verlaging over te gaan, tegenover dat er eerst warme lucht van buitenaf aangevoerd moet gaan worden.

Het heeft ook nog andere voordelen!
Bij het uitzetten van de airco, wordt de motor bij het starten minder belast..niet alleen de motor maar ook andere onderdelen.
Te denken aan de accu, dynamo, startmotor! staat de airco aan komt de compressor er nog ééns bij en die gaat vol vermogen leveren.
Een auto met airco gebruikt ongeveer een 5 tot 10% meer aan brandstof.
Als de rit niet langer duurt dan 15 min, zet de airco dan ook niet aan, ook niet in de winter.
Wie gebruikt in de zomer de verwarming in kombi met airco?
In de winter volstaat het om de airco te gebruiken, om de ramen te ontwasemen, na het ontwasemen airco uit zetten.

Gebruik de airco op de juiste manier en alleen als het nodig is.

Het is gemakkelijker iets aan te leren dan af te leren.
 

MarcoO2

Forumguru
Toch blijft het gevoelsmatig van de zotte dat je in deze tijd, waarin alles technisch mogelijk is, nog steeds zelf na moet denken over wanneer je de airco uitzet... daar zou toch iets op verzonnen moeten kunnen worden, lijkt mij...

Als je dagelijks één of twee ritten maakt is het nog wel te doen, maar als je de hele dag door ritten maakt (waarbij de auto wel vaak een tijdje stil/uit staat) wordt het bijna ondoenlijk...

Ik heb de airco altijd aanstaan op de auto-stand en neem dan maar het risico dat'ie een keer gaat stinken. 't Is niet anders.
 

Captain Hook

Forumguru
Ik heb de airco altijd aanstaan op de auto-stand en neem dan maar het risico dat'ie een keer gaat stinken. 't Is niet anders.
Ik heb inmiddels al een stuk of vijf VAG auto's gehad. In totaal zo'n 400.000km mee gereden en die hadden allemaal climatronic. Stond altijd op AUTO en nooit problemen mee gehad... (ook geen stank)

Dus tja... :confused:

Dat de auto zwaar belast wordt tijdens het starten als de airco gelijk aan zou staan, gaat niet helemaal op bij auto's met een CAN bus en Climatronic. Net zoals andere grootverbruikers (stoelverwarming b.v.) worden deze grootverbruikers, die niet essentieel zijn voor het funktioneren van de auto c.q. veiligheid, door de boordelektronika de eerste paar minuten op een laag pitje gezet.
En dat 10% meerverbruik klopt ook niet. Ik heb het de afgelopen jaren diverse malen getest, maar airco aan of uit is nauwelijks te zien in je verbruikscijfers.
Helaas voor onze airco specialist, maar dit zijn mijn (persoonlijke) ervaringen. :ahum:
 

Rallye

Forumguru
Toch blijft het gevoelsmatig van de zotte dat je in deze tijd, waarin alles technisch mogelijk is, nog steeds zelf na moet denken over wanneer je de airco uitzet... daar zou toch iets op verzonnen moeten kunnen worden, lijkt mij...

Als je dagelijks één of twee ritten maakt is het nog wel te doen, maar als je de hele dag door ritten maakt (waarbij de auto wel vaak een tijdje stil/uit staat) wordt het bijna ondoenlijk...

Ik heb de airco altijd aanstaan op de auto-stand en neem dan maar het risico dat'ie een keer gaat stinken. 't Is niet anders.

Geheel mee eens!! Bovendien vind ik de droge lucht in de auto prettig en wil ik ook de laatste vijf minuten gewoon een prettige lucht in de auto. Als de airco daardoor gaat stinken/onaangenaam ruikt (wat hij bij mij bij de start deed tot ik hem schoon heb laten maken), dan is dat maar zo. Wel vreemd dat dit probleem nog nooit opgelost is in al die jaren dat airco's in auto's zitten.
 

EdK

Forumguru
Toch blijft het gevoelsmatig van de zotte dat je in deze tijd, waarin alles technisch mogelijk is, nog steeds zelf na moet denken over wanneer je de airco uitzet... daar zou toch iets op verzonnen moeten kunnen worden, lijkt mij...

Maar ja hoe ga je dat automatiseren ?
De wagen kan niet weten of jij een korte of lange rit gaat maken.
En weet ook niet hoeveel tussenstops je op een lange rit gaat maken.

Dus het blijft handwerk en denkwerk !

En als je een technnische oplossing weet te beenken dan kun je stoppen met werken en hier rijk van worden !:winkie:

Ik heb het me wel aan kunnen leren om hem tijdig uit te zetten voor ik thuis aankom maar ook bij tussenstops verzuim ik hierin, want tja tussenstops komen bij mij op als poep##.
 

Rolle

Senior Member
We zullen dan ook maar proberen om er aan te denken de airoc uit te zetten 5 of 10 minuten voor we er zijn. De geur bij het aanschakelen nemen we er dan wel even bij.

Gaat die op deze manier op termijn ook afnemen of verdwijnen? Of toch maar best even de airco laten reinigen bij de eerste beurt?
 
Bovenaan Onderaan