@
Race Eend : Mark, hoe zit dit met banken van andere fabrikanten of modellen, zijn dat ook kleine verschillen, of zit daar veel verschil in? (uitgaand van een goed onderhouden rollenbank)
Een certificering is er niet maar:
Waar de essentie in zit om vergelijkbare resultaten te krijgen is het volgen van de diverse voorschriften en meetmethodieken die er zijn voor rollenbanken.
Die meetmethoden en voorschriften zijn vastgelegd in o.a de volgende normen/richtlijnen al dan niet Europees vastgelegd:
DIN 70020, EWG 80/1269, ISO 1585, JIS D 1001, SAE J 1349
Alle tuners of het nu een TVS is of een JD of een VAG techniek of een Van Beek of noem ze maar op niet werkt cfm voorgeschreven afspraken dan zal een testresultaat zeer moeilijk te vergelijken zijn.
Als je strikt gaat kijken naar die normen dan zitten er zelfs voorschriften aan plaats en uitvoering van die koeling (blower) en moeten er ook metingen worden verricht aan die koeling ivm bepalen van het eindresultaat. Die blower was overigens ook voorhanden bij TVS.
Maar mijn moraal van m'n verhaal is dat wil je zaken kunnen vergelijken dan zullen tuners c.q bedrijven die van rollenbanken gebruik maken de daarvoor geldende richtlijnen moeten volgen.
Ik kan een enorm mooie en uitgebreide rollenbank hebben staan maar als ik deze niet gebruik cfm vastgelegde richtlijnen met eventueel daarop van toepassing zijnde correcties dan kan ik met geen enkele andere bank m'n resultaten vergelijken.