Nabespreking Meeting & Tuning @ TVS Engineering te Varsseveld

Status
Niet open voor verdere reacties.

Majefloti

Forumguru
Ik had TVS van de week gebeld en aangegeven dat OCT nu de huistuner is van VAG. Tevens gevraagd wat de status is van chiptuning (software aanpassing dus geen externe varianten) t.a.v. van de O3C 1.6tdi?
Hieronder de reactie van TVS.

Hallo Maurice,

Het lijkt er toch op dat alleen OCT momenteel de mogelijkheid tot schrijven van de software heeft. Ik ben nog met een aantal leveranciers
bezig maar ik verwacht niet dat zij iets kunnen betekenen.

Ik laat z.s.m. meer weten.

Met vriendelijke groet,
With kind regards,
Mit freundlichem Gruß,

Dirk Hooijman

TVS Engineering
 

Cordoba

Forumguru
Ik snap werkelijk niet waar toch die drang naar rollenbank plaatjes vandaan komt.

Voor gewoon weggebruik inderdaad niet zo van belang, voor iemand die er bijvoorbeeld mee wil gaan racen heeft het wel nut: je kan zien bij welke toeren het meeste vermogen zit, en waar het ideale schakelpunt ligt (rekening houdend met de overbrengingsverhoudingen van de verschillende versnellingen), je kan het zelfs gebruiken om de overbrengingsverhoudingen te idealiseren (dus aanpassen van de versnellingsbak), maar dat zijn allemaal zaken die voor 99% van de rollenbank-gangers niet van toepassing zijn.
 

Flem_nl

Forumguru
Ik snap werkelijk niet waar toch die drang naar rollenbank plaatjes vandaan komt.
Destijds bij jd niet gedaan. Dacht het zal wel en het verschil was goed te merken.
Tijdens de dsg optimalisatie wilde men daar de auto op de bank hebben omdat men benieuwd was naar de externe ecu van jd voor de 1.2 tsi. Omdat het niet te lang duurde vond ik het goed. Nu heb ik zo'n plaatje maar de waarden kennen dus een betrouwbaarheidsmarge en dat de curves mooi vlak zijn, wist ik ook al.
Het enige wat voor mij van belang is, is dat de auto fantastisch rijdt
Ik wil gewoon weten of ik 140 PK of daadwerkelijk meer PK's heb. Toch geen rare wens....
 

CDK

Forumguru
Ik wil gewoon weten of ik 140 PK of daadwerkelijk meer PK's heb. Toch geen rare wens....
Nee ik vind dat niet raar, ik begrijp wel dat anderen zeggen het gaat om het gevoel, maar ik wil zelf ook wel weten wat mij dat gevoel geeft :D daar heb ik dan weer een uitdraai voor nodig :jaja:
 

Canon-Eye

Forumguru
Geen rare wens, nee.
Maar als je het echt wil weten, zul je dus een geijkte rollenbank moeten zoeken.

De "tuner"-rollenbanken kunnen je dus geen exacte waarden geven, maar wel een prima indruk van het resultaat van de inspanningen, op voorwaarde dat je inderdaad vóór en na de behandeling laat meten.
 

Falcon

Donateur
Als OCT de huistuner is geworden van VAG. Betekend dit dan ook dat de motorgarantie behouden blijft?
 

Rosinfield

† In Memoriam
Zoveel mensen zoveel wensen. Geeft niets hoor. Je kunt er gevoeglijk van uitgaan dat je wat meer pk's hebt dan opgegeven. De een wil dan exact het aantal weten; de ander niet.
 

Race Eend

Forumguru
Maar als je het echt wil weten, zul je dus een geijkte rollenbank moeten zoeken.

Die zijn er niet. Tenminste niet die voor de consument beschikbaar zijn.

Je kunt je motor beter eruit pakken en dan op een motortestbank zetten, heb je ook geen invloed van uitlijning/bandenspanning etc.


Overigens: de superflow banken die bij JD/Verhoeven tuning en vag-techniek staan laten echt hele vergelijkbare resultaten zien (maximaal 1-2 pk verschil. als je 2 runs doet, zal daar ook 1 a 2 pk verschil tussen zitten bij turbo motoren, vanwege temperaturen etc). Bij al deze bedrijven staat er een hele grote blower voor, zodat ook de koeling dik in orde is.
 

Cordoba

Forumguru
@Race Eend : Mark, hoe zit dit met banken van andere fabrikanten of modellen, zijn dat ook kleine verschillen, of zit daar veel verschil in? (uitgaand van een goed onderhouden rollenbank)
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

CDK

Forumguru
hoe zit dit met banken van andere fabrikanten of modellen, zijn dat ook kleine verschillen, of zit daar veel verschil in?
@Cordoba, goede vraag! Volgens mij kunnen we daar alleen maar achter komen om met 1 voertuig op 1 dag met 1 en dezelfde tank benzine / diesel op meerdere banken / bij meerdere tuners een run te doen....
 

ertromp

Forumguru
@Race Eend : Mark, hoe zit dit met banken van andere fabrikanten of modellen, zijn dat ook kleine verschillen, of zit daar veel verschil in? (uitgaand van een goed onderhouden rollenbank)
Een certificering is er niet maar:
Waar de essentie in zit om vergelijkbare resultaten te krijgen is het volgen van de diverse voorschriften en meetmethodieken die er zijn voor rollenbanken.
Die meetmethoden en voorschriften zijn vastgelegd in o.a de volgende normen/richtlijnen al dan niet Europees vastgelegd:

DIN 70020, EWG 80/1269, ISO 1585, JIS D 1001, SAE J 1349

Alle tuners of het nu een TVS is of een JD of een VAG techniek of een Van Beek of noem ze maar op niet werkt cfm voorgeschreven afspraken dan zal een testresultaat zeer moeilijk te vergelijken zijn.

Als je strikt gaat kijken naar die normen dan zitten er zelfs voorschriften aan plaats en uitvoering van die koeling (blower) en moeten er ook metingen worden verricht aan die koeling ivm bepalen van het eindresultaat. Die blower was overigens ook voorhanden bij TVS. :D

Maar mijn moraal van m'n verhaal is dat wil je zaken kunnen vergelijken dan zullen tuners c.q bedrijven die van rollenbanken gebruik maken de daarvoor geldende richtlijnen moeten volgen.
Ik kan een enorm mooie en uitgebreide rollenbank hebben staan maar als ik deze niet gebruik cfm vastgelegde richtlijnen met eventueel daarop van toepassing zijnde correcties dan kan ik met geen enkele andere bank m'n resultaten vergelijken.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Cordoba

Forumguru
@ertromp: goede kanttekening, mooi voorbeeld is dat veel banken bijvoorbeeld wel de mogelijkheid hebben om luchtvochtigheid en extra temperaturen te meten, en dit mee te nemen in de correctie factor, maar dat dit onder andere door beperkte invloed, extra tijd voor een run en kans op storingen eigenlijk altijd achterwege wordt gelaten.
 

ertromp

Forumguru
Ik heb ook het volste vertrouwen dat de bank van Riptjoening alle certificaten heeft en aan alle daarvoor geldende normen en regelgeving nationaal en internationaal voldoet :D
Ik snap niet waarom liefhebbers voor een meting niet gelijk aankloppen bij, het kan niet genoeg gezegd worden : RIPTJOENING!

Ook voor BMW liefhebbers?
 

VEEJAY

Forumguru
Voorlopig geen BMW... Dit aangezien de BMW er achteruit op moest (achterwielen op de rollers) en dan volgas in de achteruit versnelling, om een meting te kunnen doen... Was geen succes...

Ik denk dat Celtemp in Ridderkerk (Bijna klaar met installatie rollerbank) wel te paaien is voor een Skoda meeting met 'Corne Korting'(C).
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan