Nabespreking Meeting & Tuning @ TVS Engineering te Varsseveld

Status
Niet open voor verdere reacties.

Joske

Forumguru
dat lijkt me misschien wel wat overdreven,

zou misschien best kunnen dat je nog meer pk's krijgt na de tuning?
 

LT83

Forumguru
Marco, de uitkomsten van de Antera zijn metingen op beide banken als leidraad nemen voor een verrekeningsformule lijkt mij nogal kort door de bocht. Er zijn veel meer factoren die mee spelen, zowel de staat van de auto, brandstof, omstandigheden en eigenschappen van de bank. Waarbij de ene auto bijvoorbeeld gevoeliger kan zijn voor een warmere inlaattemperatuur dan een andere.
 

Joske

Forumguru
Bij mijn bolide werd een vermogen van 165 pk gemeten terwijl de fabrieksopgave 140 pk is, maar ik hou nog steeds in het achterhoofd dat het die bewuste morgen vrij koud was. Welke het vermogen positief beïnvloed heeft heb ik vernomen. Voor de aardigheid zouden we allemaal eens opnieuw op de rollenbank moeten kunnen en kijken of er een verschil is.

Misschien een ideetje voor de volgende meeting? ;)
 

Cordoba

Forumguru
Joske koud weer, betekent inderdaad dat een litertje lucht meer moleculen en dus ook meer zuurstof bevat, daarnaast heeft een koudere inlaattemperatuur bij gelijkblijvende uitlaattemperatuur (van de lucht er doorheen dus, niet de temp van de onderdelen) ook dat de efficiëntie van het verbrandingsproces toeneemt waardoor je óók meer vermogen krijgt. In feite gaat het bij die hogere efficiency om het verschil tussen inlaat- en uitlaattemperatuur, als dat verschil groter is, is de efficiency ook beter, dat is ook de reden dat een diesel zo efficient is: de uitlaattemperatuur (verbrandingstemperatuur) ligt een stukje hoger dan bij benzine.

Overigens wordt bij rollenbanken normaal gesproken gecompenseerd voor luchtdruk en temperatuur, en wordt dit omgerekend naar standaard omstandigheden. (hoewel het voor het ene type motorblok wat gunstiger uitpakt dan voor het andere, en houd het omrekenmodel daar geen rekening mee). Ook de luchtvochtigheid zou feitelijk meegenomen moeten worden in de omrekening naar vermogen/koppel bij standaard omstandigheden, maar ik ken geen rollenbanken waar dat inderdaad gebeurd.
 

Joske

Forumguru
@Cordoba
Bedankt voor de wetenschappelijke onderbouwing Gert :thumbsup: // werkt NOS ook niet volgens dit zelfde principe? (los van temperatuursverhoging natuurlijk) meer O² voorzien waardoor meer benzine kan verbranden? (of sla ik de bal mis?)
 

CDK

Forumguru
.....maar ik hou nog steeds in het achterhoofd dat het die bewuste morgen vrij koud was. Welke het vermogen positief beïnvloed heeft heb ik vernomen.
Daar is toch juist die correctie formule voor?
Kouder als 10*C is het 's nachts niet geweest en we zijn pas rond 10 uur begonnen, dus echt koud was het niet toch?
 

Cordoba

Forumguru
Lachgas werkt inderdaad met die extra zuurstof. De clou is, dat de chemische reactie extra zuurstof uit het lachgas haalt, en je dus ook extra brandstof kan verbranden, dus meer vermogen. Het is dus eigenlijk net alsof je een auto met meer cilinderinhoud hebt, dus een beetje hetzelfde idee als een turbo.

Edit: volgens mij staat er ook een correctiefactor op de uitdraai Joske.
 

Joske

Forumguru
ja heb eens gekeken, ik herinner het me nu weer betreft de opgegeven temperatuur. Dat is niet de werkelijke buitentemperatuur (temperatuur aangezogen lucht), volgens mij zal er op alle uitdraaien hetzelfde staan, namelijk: 25°C. (en ZO warm was het volgens mij toch ook niet op dat moment)

@Cordoba : correctiefactor bij mij is: 1.018 (correctiefactor volgens DIN)
 

Cordoba

Forumguru
Correctiefactor is volgens mij een combinatie van de luchtdruk en de temperatuur die teruggerekend wordt naar standaard omstandigheden.
 

Rem82sch

Senior Member
Er wordt de hele tijd gesproken over de afwijkingen tussen JD & TVS mbt de rollerbank,
Maar dienen rollerbanken niet geijkt te worden met een toelaatbare wettelijke marge verschil en dat is?
Als je er 10 naast elkaar legt van de zelfde producent zit er ook vermoedelijk verschil in.
Er wordt iets gezegd dat een mobiele rollerbank nooit klopt, maar hoe kan oom agent dan deze gebruiken.
Over het algemeen moet het meeste materiaal ieder jaar gekeurd worden.
Zo is het bv ook bij weegbruggen daar zit wettelijk meen ik een verschil van 20kg op.
Ook bij auto's en vrachtauto's zit er verschil in tussen de km tellers, ik dacht dat het bij tacho van vrachtauto's 2%.
 

Race Eend

Forumguru
Opvallend bij collega's JD kan de 1.4TSI blijkbaar wel al onderhanden genomen worden.... gezien onze scores origineel, heb ik een beetje het gevoel van 'gebakken lucht':

http://www.jdengineering.nl/1-4-tsi-140pk-act/

Ik meet zo'n 1.4 TSI echt niet op 170pk origineel, dat heeft hij ook absoluut niet!

Dit is de beste 1.4 TSI 140pk run die ik heb gezien bij ons op de bank.
b5c6.jpg


Die auto had ook 177pk & 317Nm na de tuning.


Beetje kort door de bocht om zo'n aantijging te maken, op basis van het feit dat je zelf 170pk denkt te hebben.
De uitdraai op de JD site is ook vergelijk tussen die betreffende auto voor en na de tuning, je kunt dus overduidelijk zien dat dit geen 'gebakken' lucht is, je ziet daar ook dat de originele curve duidelijk lager ligt.


Er wordt de hele tijd gesproken over de afwijkingen tussen JD & TVS mbt de rollerbank,
Maar dienen rollerbanken niet geijkt te worden met een toelaatbare wettelijke marge verschil en dat is?
Als je er 10 naast elkaar legt van de zelfde producent zit er ook vermoedelijk verschil in.
Er wordt iets gezegd dat een mobiele rollerbank nooit klopt, maar hoe kan oom agent dan deze gebruiken.
Over het algemeen moet het meeste materiaal ieder jaar gekeurd worden.
Zo is het bv ook bij weegbruggen daar zit wettelijk meen ik een verschil van 20kg op.
Ook bij auto's en vrachtauto's zit er verschil in tussen de km tellers, ik dacht dat het bij tacho van vrachtauto's 2%.

Een rollenbank die voor officiële metingen gebruikt wordt (voor overheidszaken etc), moet uiteraard geijkt zijn, aangezien daar ook boetes voor uitgedeeld moeten worden.

Als jij een slechte koeling voor je rollenbank zet, dan zullen je vermogens lager uit pakken. Bij een auto met een relatief laag vermogen zal de afwijking nog wel mee vallen, maar zet je een RS6 met 560pk op de rollenbank met te weinig koeling, dan ben je zo 50pk 'kwijt'. Dat kun je dan wel weer 'proberen' te corrigeren door meer verliezen te laten berekenen etc, maar dan ben je in mijn ogen niet meer bezig met een vermogensmeting, maar meer met een plaatje te creëren. Dan kan je net zo goed een mooie photoshop maken.

Een rollenbank voor een tuner is gewoon zijn gereedschap. Hoeft niet gekeurd te worden. Onze rollenbank bij JDEngineering wordt overigens wel regelmatig getest, zowel bij software updates van superflow als door onszelf met de eigen auto's (als je elke keer binnen 1pk dezelfde waarde haalt, dan weet je dat alles nog ok is, zowel met de auto als de bank).

trouwens: een uitlijnbrug hoeft ook niet elk jaar gekeurd te worden, zou wel beter zijn (als je ziet hoe vaak auto's nog altijd slecht sporen na uitlijning), maar moet de uitlijn-specialist zelf bepalen.
 
Laatst bewerkt:

muurman

Senior Member
Volgens mij word er bij een mobiele rollenbank van de politie een behoorlijke afwijking gehanteerd. ( Netzo als dat er bij een flitsmeting al een behoorlijke afwijking word gebruikt van 3% boven de 100km )
bij een rollenbankmeting van een brommer houden ze 5km meetcorrectie aan ! das dus meer als 10%

Toen ik in mijn jonge leven :) meet en regeltechniek studeerde werd uitgegaan van volgens mij 2,5% meetcorrectie.
bij 140pk is dat dus 3,5pk . MAAR stel dat de bank van jd aan de ondergrens zit en die van tvs op de bovengrens dan hebt je het al over 7pk.

Wat volgens mij veel uitmaakt is ook de verliesmeting. ( als die uberhaupt gedaan word )
Bij bv beek meten ze geen verlies ( volgens tekst autoweek ) daar gaan ze gewoon uit van een percentage. bij een voorwielaandrijver is dat bij beek 1,22

Als je de auto die mark post bij beek op de bank zet en de beek bank meet dezelfde wiel pk's dan krijg je op papier bij beek 160pk ! Dat is dan dus al een verschil van 10pk !
 

Flem_nl

Forumguru
Baal nog altijd dat ik niet aanwezig kon zijn destijds. Wil ook zo graag weten hoeveel paardjes er nu daadwerkelijk trappelen onder de motorkap aangezien ik ook dezelfde 1.4 TSI heb. Een rollenbanktest elders is me te duur... Ons bin zuneg...
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Rosinfield

† In Memoriam
Ik snap werkelijk niet waar toch die drang naar rollenbank plaatjes vandaan komt.
Destijds bij jd niet gedaan. Dacht het zal wel en het verschil was goed te merken.
Tijdens de dsg optimalisatie wilde men daar de auto op de bank hebben omdat men benieuwd was naar de externe ecu van jd voor de 1.2 tsi. Omdat het niet te lang duurde vond ik het goed. Nu heb ik zo'n plaatje maar de waarden kennen dus een betrouwbaarheidsmarge en dat de curves mooi vlak zijn, wist ik ook al.
Het enige wat voor mij van belang is, is dat de auto fantastisch rijdt
 

muurman

Senior Member
Ik snap werkelijk niet waar toch die drang naar rollenbank plaatjes vandaan komt.
Destijds bij jd niet gedaan. Dacht het zal wel en het verschil was goed te merken.
Tijdens de dsg optimalisatie wilde men daar de auto op de bank hebben omdat men benieuwd was naar de externe ecu van jd voor de 1.2 tsi. Omdat het niet te lang duurde vond ik het goed. Nu heb ik zo'n plaatje maar de waarden kennen dus een betrouwbaarheidsmarge en dat de curves mooi vlak zijn, wist ik ook al.
Het enige wat voor mij van belang is, is dat de auto fantastisch rijdt
Eens.

Maar toch als het niet te prijzig is zou ik ook op de bank willen. Maar ivm de kosten doe ik het wel met torque en vagcom :)
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Noord26

Forumguru
Rollenbank voegt pas iets toe als je op-maat iets afgesteld wil hebben wat in een grafiek duidelijk zichtbaar is. In mijn geval op-maat, omdat het op een niet-standaard brandstof moest gebeuren. Jeroen Dik zelf is er nog een tijd mee bezit geweest om alle dipjes er uit te halen; op aanraden van Mark (van JD) om de brandstof meteen te testen bij de firma. Mes sneed zo aan 2 kanten incl aardige korting omdat ik proefpersoon wilde zijn met de brandstof.

Krijg er dan natuurlijk wel een uitdraai bij, maar heb er nooit meer op gekeken.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan