Opvallend bij collega's JD kan de 1.4TSI blijkbaar wel al onderhanden genomen worden.... gezien onze scores origineel, heb ik een beetje het gevoel van 'gebakken lucht':
http://www.jdengineering.nl/1-4-tsi-140pk-act/
Ik meet zo'n 1.4 TSI echt niet op 170pk origineel, dat heeft hij ook absoluut niet!
Dit is de beste 1.4 TSI 140pk run die ik heb gezien bij ons op de bank.
Die auto had ook 177pk & 317Nm na de tuning.
Beetje kort door de bocht om zo'n aantijging te maken, op basis van het feit dat je zelf 170pk denkt te hebben.
De uitdraai op de JD site is ook vergelijk tussen die betreffende auto voor en na de tuning, je kunt dus overduidelijk zien dat dit geen 'gebakken' lucht is, je ziet daar ook dat de originele curve duidelijk lager ligt.
Er wordt de hele tijd gesproken over de afwijkingen tussen JD & TVS mbt de rollerbank,
Maar dienen rollerbanken niet geijkt te worden met een toelaatbare wettelijke marge verschil en dat is?
Als je er 10 naast elkaar legt van de zelfde producent zit er ook vermoedelijk verschil in.
Er wordt iets gezegd dat een mobiele rollerbank nooit klopt, maar hoe kan oom agent dan deze gebruiken.
Over het algemeen moet het meeste materiaal ieder jaar gekeurd worden.
Zo is het bv ook bij weegbruggen daar zit wettelijk meen ik een verschil van 20kg op.
Ook bij auto's en vrachtauto's zit er verschil in tussen de km tellers, ik dacht dat het bij tacho van vrachtauto's 2%.
Een rollenbank die voor officiële metingen gebruikt wordt (voor overheidszaken etc), moet uiteraard geijkt zijn, aangezien daar ook boetes voor uitgedeeld moeten worden.
Als jij een slechte koeling voor je rollenbank zet, dan zullen je vermogens lager uit pakken. Bij een auto met een relatief laag vermogen zal de afwijking nog wel mee vallen, maar zet je een RS6 met 560pk op de rollenbank met te weinig koeling, dan ben je zo 50pk 'kwijt'. Dat kun je dan wel weer 'proberen' te corrigeren door meer verliezen te laten berekenen etc, maar dan ben je in mijn ogen niet meer bezig met een vermogensmeting, maar meer met een plaatje te creëren. Dan kan je net zo goed een mooie photoshop maken.
Een rollenbank voor een tuner is gewoon zijn gereedschap. Hoeft niet gekeurd te worden. Onze rollenbank bij JDEngineering wordt overigens wel regelmatig getest, zowel bij software updates van superflow als door onszelf met de eigen auto's (als je elke keer binnen 1pk dezelfde waarde haalt, dan weet je dat alles nog ok is, zowel met de auto als de bank).
trouwens: een uitlijnbrug hoeft ook niet elk jaar gekeurd te worden, zou wel beter zijn (als je ziet hoe vaak auto's nog altijd slecht sporen na uitlijning), maar moet de uitlijn-specialist zelf bepalen.