Navi antidiefstal bescherming

hemi24

Forumguru
Ja antidiefstal schroeven ook wel de 1 toerschroeven genoemd , omdat ze maar één kant op vastgezet hunnen worden met een normale schroevendraaier.

Hoef je geen speciaal gereedschap voor te hebben, kun je gewoon doordraaien dan draai je of de schroef dol of het blikje waarmee deze in de omranding zit... :(
 

hemi24

Forumguru
Laatste keer dat ik gekeken heb, zat er geen hout in het dashboard van mijn O2 ;)

Doldraaien is bij de bevestiging van de Columbus snel gedaan, dus ééntoer-schroeven kunnen we ook wel afschrijven als diefstalwerend...
 

Bakkertje

Forumguru
Ik zat ff te snuffelen op de site van ingcarlease en kwam het onderstaande tegen:
http://www.ingcommercialbanking.com/eCache/NLD/26/719.html

In het kort, ING raadt het af om een auto te kiezen met RNS 510 (Columbus), of om een navilock te installeren. De verzekeringspremies gaan in ieder geval omhoog.
Wat ik eerder al voorspeld had, gaan we het gewoon als berijder betalen.

PON en leasemaatschappijen bedankt voor het anticiperen de afgelopen jaren en bedankt voor de rekening!
 

Darkside

Forumguru
Dit zat er natuurlijk aan te komen. Heb er zelf nog niets van vernomen van ING carlease ten tijde dat ik mijn auto uitzocht. Maar misschien dat daarom leaseplan iets goedkoper was.
En verder is dit natuurlijk niet te verwijten aan de LM-en. Maar geheel aan VAG en PON die geen actie ondernemen om een beter systeem op de markt te brengen.
 

Darkside

Forumguru
Tja dan had ik heel skoda moeten boycotten. En dat ging me te ver.
Maar eigenlijk zouden we alle claims bij PON moeten leggen voor alle verzekerings premies. Dat wij er alles aan gedaan hebben en het buiten onze schuld om toch gestolen word. Simpelweg omdat het te gemakkelijk te stelen is.
Als ik een slotenmaker inhuur voor sloten. En ik doe mijn huis op slot en de sleuten zijn te makkelijk te openen neem ik aan dat ik dit ook kan verhalen op de slotenmaker.
 

MarcoO2

Forumguru
Maar eigenlijk zouden we alle claims bij PON moeten leggen voor alle verzekerings premies. Dat wij er alles aan gedaan hebben en het buiten onze schuld om toch gestolen word. Simpelweg omdat het te gemakkelijk te stelen is.
Zo simpel is het juridisch gezien niet. Door een auto met een RNS(achtig) systeem te kopen/ leasen, heb je impliciet het risico op diefstal genomen. Je wist (of had kunnen weten) dat dergelijke systemen diefstalgevoelig zijn. Je kunt dat risico dan niet ineens op VAG of PON afwentelen.

't Zou anders liggen als VAG of PON expliciet in reclame-uitingen aan zou geven dat de navi's vrijwel onontvreemdbaar zijn. Maar dat hebben ze (wijselijk...) niet gedaan.

Kortom, even heel kort door de bocht: als je ervoor kiest om met een Columbus te rijden, weet je dat je het risico loopt dat'ie gejat wordt.

Neemt natuurlijk niet weg dat het een probleem is en ook zal blijven zolang VAG er niets aan doet én er mensen zijn die niet met hun poten van andermans spullen af kunnen blijven. Ook ik ben iedere keer weer blij als ik bij mij auto kom en alles er nog in zit...
 

TamRex

Actief lid
Ik zou mijn Amundsen wel op een opvallend manier willen laten graveren op het display en/of op de rand. Moet natuurlijk van buiten af te zien zijn!
'Ralph' had hier een adres voor maar 'Ralph' reageert niet meer.
 

Darkside

Forumguru
Dat is natuurlijk met alles wat je koopt. Je telefoon, je jas, Je fiets, etc.
Maar daar probeer je eea tegen te doen. Dus niet je telefoon zomaar laten liggen.
Niet je jas onbemand ergens achterlaten. En je fiets op slot zetten met een goed slot.
Mijn Skoda koop ik ook en ik weet dat Auto's gestolen kunnen worden.
Maar als een fabrikant het in die zin erg makkelijk maakt kom je in een erg grijs gebied. Daarbij kun je natuurlijk niet zomaar PON of VAG verantwoordelijkhouden om de extra premie maar te dokken.
Maar zij zouden er wel wat anders aan kunnen doen. En dat gebeurd helaas niet.
 

WillemJan

Forumguru
Zover ik weet zijn er geen alternatieven voor de RNS510 / Columbus die geschikt zijn voor alle Skoda modellen.....
 

Bakkertje

Forumguru
@darkside Ik doelde op het feit dat de LM wel doodleuk de premies verhoogd. Dus daar wil ik ze dan toch voor "bedanken". Overigens zullen ze waarschijnlijk alle premies verhogen en niet alleen die van de auto's met een RNS-achtige..
 

MarcoO2

Forumguru
Da's toch ook logisch? 't Zou eerder vreemd zijn als de premie niet zou stijgen. Het is immers de keuze van de berijder om die RNS-achtigen in de auto te willen? Die moeten er dan (in de vorm van een hoger leasebedrag) ook voor betalen. Lijkt mij eerlijk!
 

tha a

Senior Member
Ik heb vandaag de bevestigng van de leasemy gekregen dat mijn auto met navi-lock geleverd gaat worden. (maart 2011) Moet tegen die tijd dus leverbaar zijn voor de Octavia.
Samen met het af fabriek alarm en vermelding kenteken op de columbus zou t toch voldoende moeten zijn...
 

nomad

Senior Member
Het af fabriek alarm is waardeloos. Met elke polensleutel uit te schakelen. Vraag of er een alarm achteraf ingebouwd mag worden.
 
Zo simpel is het juridisch gezien niet. Door een auto met een RNS(achtig) systeem te kopen/ leasen, heb je impliciet het risico op diefstal genomen. Je wist (of had kunnen weten) dat dergelijke systemen diefstalgevoelig zijn. Je kunt dat risico dan niet ineens op VAG of PON afwentelen. ...

Het probleem is dat er geen betere alternatieven zijn...
Hoe beter een navigatie geïntregeerd is, des te liever ik hem zou hebben.
Veel automerken hebben een grote stap voorwaards gemaakt sinds de radio met sledes. Systemen werden meer en meer geïntregeerd in het dashboard.
Ik had in 2002 een peugeot SW waar dit al keurig voor elkaar was...

De keuze voor een auto van pon (seat, skoda, volkswagen) in combinatie met af fabriek geleverde radio / navi betekent nog steeds de keuze voor zo'n kwetsbaar systeem.

Ik kies niet bewust voor een kwetsbaar systeem, ik kies bewust een geïntregeerd systeem.

Ik snap dat als je een diefstal heb meegemaakt dat je gaat kiezen voor een aftermarket oplossing, waarschijnlijk zou ik uiteindelijk die keuze ook wel maken, terwijl ik het eigenlijk niets vindt, zeker niet in een auto met een catalogus waarde boven de 40 k waar de rest allemaal er zo netjes en degelijk uit ziet.

Uiteraard zou ik voor een andere merk kunnen kiezen, maar heb nu eenmaal skoda bloed in de aderen lopen.
En zeg nu zelf, het zou toch niet zo moeten zijn dat ik eerst een radio en dan de auto erbij moet gaan zoeken...
 

Stylist

Senior Member
@MarcoO2: ik hoop dat je dan je collegegeld terug kan krijgen. Je kiest als consument een auto met een geintegreerd systeem omdat dat 1 geheel is met de auto. Dus minder diefstalgevoelig dan de losse radio's van 20 jaar geleden en de TomTom's van nu. Daar betaal je dan ook een forse prijs voor....
En als standaard consument mag je uitgaan van gerechtvaardigde verwachtingen bij normaal gebruik. Dat betekent dus dat je geen reden had om zelf te bedenken en op fanaten fora te gaan zoeken naar mogelijke problemen.

Toegegeven: tegenwoordig is het veel steeds bekender aan het raken dat ze toch makkelijk gestolen kunnen worden. Maar als je Henk en Ingrid op straat vraagt wat ze weten over de problemen met navi-systemen van VAG dan kijken ze je vragend aan....
 

MarcoO2

Forumguru
@ derkskoda: ik ben het helemaal met je eens. De beste oplossing is het scheiden van bediening en display, inderdaad, zoals oa Peugeot dat al jaren heeft.

Voor de goede orde: ik zeg ook niet dat je bewust kiest voor een kwetsbaar systeem, maar wel dat je door de keuze voor een auto met een dergelijk systeem (ook) kiest voor het accepteren van een risico.

@ Stylist: jammer dat je gelijk op de persoon gaat spelen. Blijkbaar ben je het niet met me eens. Als je (ook) juridisch onderlegd bent (waar ik vanuit ga als je zulke kritiek levert), dan weet je dat juristen het per definitie niet met elkaar eens zijn. Als één jurist “A” zegt, zijn er altijd minimaal twee te vinden die “B“ zeggen. Dat zegt niets over de kwaliteit van de juristen. Ga als je het niet met me eens bent gewoon de discussie aan met argumenten en niet met zulke kwalificaties.

Als je goed leest, had je kunnen zien dat ik alleen maar reageer op de stelling dat we PON aansprakelijk zouden moeten stellen voor de verzekeringspremie die wij teveel zouden betalen als gevolg van de Columbus-diefstallen. Als je dat zou proberen, is één van de vele factoren waar naar gekeken zal worden de eigen verantwoordelijkheid van de consument, die zich onder meer uit in de onderzoeksplicht. Ik heb in mijn eerdere post dan ook alleen dit onderwerp genoemd.

Als je als consument in de markt bent voor een auto (en zeker een wat duurdere, waar de RNS-achtigen in ingebouwd zijn), mag van je verwacht worden dat je je enigszins verdiept in de betreffende auto. En zodra je dat doet, kom je het probleem van de diefstalgevoeligheid tegen. En niet alleen op specialistische fora. De kranten staan er vol mee, zowel de dagbladen als de lokale suffertjes. De leasemaatschappijen waarschuwen ervoor. De autobladen en hun websites staat er vol mee (zie oa de laatste Autovisie, waar een opengeknipte Octavia de ingezonden brieven-pagina “sierde” naar aanleiding van een artikel erover in het voorgaande nummer. Kortom, je hoeft bepaald geen fanaat te zijn, een klein beetje inlezen is al voldoende.

Het kan best zo zijn dat Henk en Ingrid niets weten over de VAG-systemen. Maar dat komt dan waarschijnlijk alleen maar omdat ze niet in de markt zijn voor een auto met een dergelijk systeem…

Uiteraard komt er veel meer kijken bij een aansprakelijkheidsstelling van PON. Maar ook op andere zeer relevante onderdelen (zoals het aantonen van het causale verband tussen jouw hogere premie en het (niet) handelen van PON) denk ik dat je kansloos bent.

Laat ik het zo zeggen: de eerste de beste die een dergelijke zaak aanspant en wint, krijgt een goeie fles whiskey van me! :473:
 

Stylist

Senior Member
@MarcoO2: zou straf had ik het niet bedoeld hoor ! Was meer plagend bedoeld. Sorry als het anders over kwam.

T.a.v de onderzoeksplicht is het inderdaad zo dat het nu de laatste tijd moeilijk wordt om niet te weten wat er speelt met de RNS / Columbus systemen. Er komt nu steeds meer boven en het lijkt nu een publieke zaak te worden.
Maar ter illustratie: mijn auto is net 1,5 jaar oud en de bestelling was dus ongeveer 2 jaar geleden. Ik ben jurist, ICT'er en ook wel autogek maar dat die Columbussen als warme broodjes uit de auto's gingen was wel een verrassing tot na de koop. Ondanks alle folderpret en lezen op Internet over de komende Octavia facelift vooraf...
 
Bovenaan Onderaan