@ derkskoda: ik ben het helemaal met je eens. De beste oplossing is het scheiden van bediening en display, inderdaad, zoals oa Peugeot dat al jaren heeft.
Voor de goede orde: ik zeg ook niet dat je bewust kiest voor een kwetsbaar systeem, maar wel dat je door de keuze voor een auto met een dergelijk systeem (ook) kiest voor het accepteren van een risico.
@ Stylist: jammer dat je gelijk op de persoon gaat spelen. Blijkbaar ben je het niet met me eens. Als je (ook) juridisch onderlegd bent (waar ik vanuit ga als je zulke kritiek levert), dan weet je dat juristen het per definitie niet met elkaar eens zijn. Als één jurist “A” zegt, zijn er altijd minimaal twee te vinden die “B“ zeggen. Dat zegt niets over de kwaliteit van de juristen. Ga als je het niet met me eens bent gewoon de discussie aan met argumenten en niet met zulke kwalificaties.
Als je goed leest, had je kunnen zien dat ik alleen maar reageer op de stelling dat we PON aansprakelijk zouden moeten stellen voor de verzekeringspremie die wij teveel zouden betalen als gevolg van de Columbus-diefstallen. Als je dat zou proberen, is één van de vele factoren waar naar gekeken zal worden de eigen verantwoordelijkheid van de consument, die zich onder meer uit in de onderzoeksplicht. Ik heb in mijn eerdere post dan ook alleen dit onderwerp genoemd.
Als je als consument in de markt bent voor een auto (en zeker een wat duurdere, waar de RNS-achtigen in ingebouwd zijn), mag van je verwacht worden dat je je enigszins verdiept in de betreffende auto. En zodra je dat doet, kom je het probleem van de diefstalgevoeligheid tegen. En niet alleen op specialistische fora. De kranten staan er vol mee, zowel de dagbladen als de lokale suffertjes. De leasemaatschappijen waarschuwen ervoor. De autobladen en hun websites staat er vol mee (zie oa de laatste Autovisie, waar een opengeknipte Octavia de ingezonden brieven-pagina “sierde” naar aanleiding van een artikel erover in het voorgaande nummer. Kortom, je hoeft bepaald geen fanaat te zijn, een klein beetje inlezen is al voldoende.
Het kan best zo zijn dat Henk en Ingrid niets weten over de VAG-systemen. Maar dat komt dan waarschijnlijk alleen maar omdat ze niet in de markt zijn voor een auto met een dergelijk systeem…
Uiteraard komt er veel meer kijken bij een aansprakelijkheidsstelling van PON. Maar ook op andere zeer relevante onderdelen (zoals het aantonen van het causale verband tussen jouw hogere premie en het (niet) handelen van PON) denk ik dat je kansloos bent.
Laat ik het zo zeggen: de eerste de beste die een dergelijke zaak aanspant en wint, krijgt een goeie fles whiskey van me! :473: